چاپ کد خبر: 136550
18 اسفند 1402

قهوه شیراز چه مزه ای دارد و شیرازی ها چی کنارش می خورند؟

قهوه شیراز مَشت و پر جوش یعنی زیاد جوشیده شده در قهوه خانه ورودی بازار وکیل جنوبی و طبقه فوقانی بازار جنب مسجد حاج غنی معروف بود و بسیاری از مردم شهر معتقد بودند خوردن قهوه تلخ و بدون شکر در این قهوه خانه از شیراز امراض بدن را از بین میبرد و چربی سوزی خوبی دارد.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی ،روزنامه نگار و شیراز پژوه دریاداشتی برای اول فارس نوشت:

سید محی الدین حسینی ارسنجانی

سید محی الدین حسینی ارسنجانی

چندی پیش خبر ثبت قهوه شیراز در فهرست آثار ناملموس ایران در کنار ثبت کلم پلو شیرازی و دهها اثر ناملموس دیگر در صدر رسانه ها قرار گرفت و تا حدودی خبرساز و مورد پرسش قرار گرفت.اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی فارس نیز با همراهی گروه فرهنگی شاهدان شیراز و هتل سنتی راد برنامه جشن ثبت ملی کلم پلو شیرازی و قهوه شیراز را در هتل راد برگزار کرد. اما پرسش این است که قهوه شیراز چیست و چه تفاوتی با قهوه قجری دارد.

در این راستا پژوهشی مفصل انجام شده که در این مجال به اختصار به آن میپردازم.

قهوه شیراز در نوع طبخ و نحوه مصرف و طبع آن با سایر قهوه های موجود در شیراز متفاوت بوده و هست.قهوه شیراز تنها یک بار جوشیده و مدتی مثلا چند ساعت و یا یک روز نگه داشته و سپس مصرف میگردد.همچنین قهوه مورد استفاده در شیراز چندان تلخ نبوده و به هنگام مصرف گاه با رنگینک و یا خرما و یک ماده غذایی گرم و شیرین صرف میشده است.

قهوه شیراز چه مزه ای دارد و شیرازی ها چی کنارش می خورند؟

در هر حال به دلیل تفاوت قهوه شیراز با قهوه قجری و با دیگر قهوه ها در محتوا و نوع مصرف و اثرگذاری آن بر بدن و دلایل دیگر و به جهت جلوگیری از فراموشی مردم از نحوه تهیه و مصارف آن در سالهای پیش پس از بررسی و پژوهشها و تهیه پرونده ثبتی این اثر توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس سرانجام این خوراکی در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفته و ثبت نهایی گردید.

قهوه را بیشتر متمولین و اعیان شهر مصرف میکردند.

برابر تاریخ شفاهی و نقل سینه به سینه از معمرین و سالخوردگان در شیراز و فارس و جنوب ایران شهر تاریخی شیراز از جمله شهر ها و مناطقی از ایران بوده که در آن از قهوه در طی صدها سال از آن استقبال میشده و بین مردم عوام و بویژه خواص جامعه مصرف داشته است.
به گونه ای که قهوه را به همراه سایر ادویه جات از سمت بندر خرمشهر و بصره به ایران و شیراز وارد میکردند و گاه از سمت دریای احمر و مدیترانه و… از طریق کشتی و از هندوستان، قهوه را همراه با سایر ادویه جات از جمله فلفل و جوز هندی، زنجبیل و دارچینی و… به شیراز می آورده اند.
مردم شیراز و گاه دو،سه شهر کازرون و جهرم و لار و…قهوه را در قهوه خانه های شهر خود در دوره قاجاری و پهلوی تهیه کرده و میخوردند.بیشتر اعیان و اشراف شهر و شاهزادگان و امرا و ملاکین ساکن در شیراز قهوه را در منازل خود و آنهم در میهمانیهای باشکوه و مجلل درست میکرده اند و این نوشیدنی را برای مهمانان ویژه و خاصشان با آداب و رسوم مخصوص به خود تهیه و تعارف میکردند.

فروش ظروف تهیه و مصرف قهوه در بازار قدیم شیراز

آثاری از ظروف تهیه قهوه در عمارت های شاهی و از جمله در باغها و کوشکها و حجره های بازارهای قدیم و سنتی شیراز موجود بوده که دست تصرف گر انسان همه آنها را غارت کرده و در پستوهای خانه ها مخفی یا به ثمن بخس آنها را به حراج گذاشته و به این و آن فروخته اند.پ

اینجانب تا چند سال پیش در سرای مشیر شیراز تعداد بسیاری از وسایل سرو و تهیه قهوه را که متعلق به خاندان قوامیها و یا به گفته برخی از فروشندگان این اشیا مربوط به خاندان وصالی،ذهبی و دستغیبی، اسکورچی، عدلو، ده بزرگی و….شیراز و بعضا با قدمت صدها سال پیش بوده را شخصا دیده ام

با این وصف معلوم میشود قهوه دان و قهوه ساز و قاشق و کوپهای مخصوص قهوه سازی و قهوه خوری در شیراز لا اقل در یکی دو سده اخیرمصرف داشته که آثار و بقایای ان هنوز هم موجود بوده و هست.طعم قهوه قجری شیراز متفاوت تر از قهوه قجری تهران و قهوه یزدی بود.

شیرازیها در قدیم قهوه را با کمی شکر یا همراه با رنگینک میل میکردند تا تلخی کمتری را حس کنند و مدتی بعد از خوردن قهوه چیزی نمیخوردند تا به قول معروف قهوه اثر خود را بر مغز و بر بدن بگذارد.گاه از اصطلاح معروف و پرکار برد نئشگی هم استفاده کرده و میگفتند:قهوه خوب ؛حس خوب نئشگی و شادابی خاصی را به فرد مصرف کننده میدهد.

قهوه مَشت و پر جوش یعنی زیاد جوشیده شده در قهوه خانه ورودی بازار وکیل جنوبی و طبقه فوقانی بازار جنب مسجد حاج غنی معروف بود و بسیاری از مردم شهر معتقد بودند خوردن قهوه تلخ و بدون شکر در این قهوه خانه از شیراز امراض بدن را از بین میبرد و چربی سوزی خوبی دارد.

مصرف قهوه در شیراز از اوایل قاجار شروع و در پهلوی دوم اوج گرفت

در قهوه خانه های شیراز که در دوره قاجار و در عصر پهلوی دوم رونق بیشتری داشت قهوه را بیشتر مردم شهر و جوانتر هایی که به فرنگ‌ رفته یا تحصیلاتی داشتند میل میکردند. قهوه قجری شیرازی اگر چه رنگ و بو و عطر و مزه چایهای وارداتی از سیلان و کلکته را نداشت اما به هر حال طرفداران خاص خود را داشت.

ظروف مخصوص قهوه جوش و قهوه دان را برخی در بازار مسگرهای شیراز سفارش میدادند و این اقدام را با افتخار در محافل و مجالس عمومی بیان میکردند که از مغازه فلانی قهوه جوش خریده یا درست کردن ان را سفارش داده اند.فروش قهوه آسیاب نشده در عطاریها و گاه در بقالیها بیشتر بود تا قهوه آسیاب شده و مردم معتقد بودند که ادویه جات را اسیاب نشده بخرند مطمان ترند.

از آن گذشته برخی مردم شیراز اصطلاح “یارو لابد قهوه زده شده” را در محاورات عمومی خود داشتند و این عبارت را برای فرد یا افرادی که طبعشان با خوردن قهوه سازگار نبوده با نمیساخته یا به اصطلاح سردیشان شده است و یا مزاجشان به هم ریخته به کار میبرده اند.

از همین جهات به نظر میرسد برابر تواریخ و شواهد موجود خصوصا وجود قهوه دانها و قهوه جوشها و کوپهای مصرف قهوه در آثار تاریخی کشف شده در شیراز و اطراف ان این اشیای مکشوفه متعلق به چهارصد و سیصد و حداقل دویست سال اخیر بوده و در برخی موزه های عمومی و خصوصی شهر شیراز نگهداری میشود.

همچنین عرضه وسایل تهیه و سرو و نوشیدن قهوه در برخی مراکز عرضه و فروش عتیقه جات در بافت قدیم و اطراف بازار وکیل شیراز از جمله عتیقه فروشی مجید آقای آق اولی که بنده به چشم خود آنها را بارها دیده ام و بنا به گفته آن مرحوم در سال ۱۳۷۶ یکی از قهوه سازهای عالی و دویست ساله را در مغازه خود داشته و آن را به فردی فروخته ما را به این نکته رهنمون میسازد که سابقه حضور قهوه قجری در شیراز و زمان مصرف قهوه توسط شیرازیها از صدها سال پیش به این طرف بوده است.

عضو کانال خبری ما در تلگرام شوید

هر چند تهیه قهوه قجری و مصارف آن در دوران قاجاری به شکلی خاص و در بیشتر کلانشهرها و مناطق آباد آن زمان مرسوم و معمول بوده اما بدون شک شیراز و شیرازیها قهوه قجری مخصوص به خود را داشته اند.امروزه طعم واقعی قهوه شیراز که به ثبت ملی رسیده و از آن در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ با حضور فعالان گردشگری فارس رونمایی شده را میتوان در عمارت تاریخی نصیر نظام (هتل سنتی راد) چشید و میل نمود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هیچکس. یکشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۴۹

اصل اصول اساس قهوه اصیل و نوع پخت و افزودنیهای ادویه‌جات معطر گرم به قهوه مانند زنجبیل و دارچین و زعفران همراه با اندکی عسل بر می گردد به ورود اعراب و تسلطشان بر ایران بوده اصل اصیل قهوه کشت داشت برداشتش از باستان قرن‌ها قبل برای کشورهای عربی بوده که انحصار طلبان مافیایی دزد غربی قهوه را به کشورهای خودشان منتقل و به نام کشورهای غربی در سر تا سر جهان بفروش می سانده می رسانند هیچ قهوه ای هنوز روی دست قهوه اعراب نیامده و طرز تهیه پخت عمل آوردنش را حتی قاجاریه که نام قهو قجر را به نام خود کردند از اعراب در زمان تسلط عثمانیان بر جهان اسلام و کشورهای عربی آموختند و با مافیابازی و انحصار طلبی قهو قجر را به نام خودشان کردند که دروغی بیش نیست حال قهوه شیرازی هم بر گرفت از همان تهیه پخت عمل آوردن کپی کرده از اعرابی بوده که در شهر شیراز اسکان داشتند دارند از قرن‌ها قبل عربهای خمسه شده در شیراز همان اعرابی بودند که در حمله و تسلطشان بر ایران در شهر شیراز هم مسلط شدند اسکان یافتند زادولد کردند تا اینکه شدند عربهای خمسه یعنی از بس با فارسها وصلت کردند زبانشان عربی فارسی شد و از اصالت عربیشان افتادند و شدند عربهای خمسه در شهر شیراز حال متوجه شدید اصل اصول اساس اصیل قهوه برای اعراب بوده .

آق رضو جمعه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵

کاکو واللو جون آقو ما سمنی رو بیشتر قهوه او دوست داریم. مو بچه ی شیخ علی چیپوی شیرازوم

آخرین اخبار