چاپ کد خبر: 108583
19 فروردین 1402

نرخ مورد نظر کشاورزان برای گندم تضمینی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

با اینکه سه هفته از آغاز سال ۱۴۰۲ گذشته است ، اما گندم‌کاران همچنان در بلاتکلیفی تعیین نرخ گندم به سر می‌برند. این در حالی است که قرار بود روز ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱در جلسه قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شود.

گندمکاران

به گزارش گروه اقتصادی اول فارس ،  قیمت خرید تضمینی گندم در حالی اعلام نشده است که برداشت گندم در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمان آغاز شده است.
قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲
دولت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد، اما گمانه‌زنی می‌شود این قیمت برای سال زراعی جاری بین ۱۴ هزار تا ۱۶ هزار تومان تعیین شود، نرخ‌هایی که اعتراض کشاورزان را به دنبال دارد.

بسیاری از کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم باید برای سال آتی، بالای ۲۰ هزار تومان تعیین شود، در غیر این صورت پاسخگوی هزینه‌های تولید نخواهد بود. حتی برخی کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت گندم با هزینه حمل‌ونقل، کارگر، ادوات کشاورزی به ۳۰ هزار تومان باید برسد.

در این رابطه  و در میان سکوت عجیب وزارت کشاورزی ، امان الله حسین پور با اشاره به اینکه پیشنهاد شد تا از صندوق توسعه ملی ۱.۸ میلیون یورو مبلغی در حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان برداشت و به بخش کشاورزی تزریق شود گفت: خرید گندم ۸۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال گذشته به خود اختصاص داده بود که در بودجه ۱۴۰۲به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم برای هر کیلوگرم در بودجه سال گذشته ۱۳ هزار تومان بود اما کمیسیون کشاورزی با ارزیابی قیمت جهانی گندم، سود متعارف کشاورزان و هزینه های تولید ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی در بودجه ۱۴۰۲ به دولت پیشنهاد داد.

گندمکاران: گندم خود را به دولت نمی‌فروشیم
پس از اعلام نظر نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بسیاری از گندمکاران عنوان کرده‌اند در صورت تعیین نرخ پایین گندم، حاضر نیستند محصول خود را به دولت بفروشند؛ از همین رو دولت باید به فکر واردات گندم بیفتد.

کشاورزان اعتقاد دارند  فروش گندم در بازار آزاد برای کشاورزان سود بیشتری به همراه خواهد داشت، اما در این میام برخی از کشاورزان نیز به دلیل نیاز به نقدینگی و پرداخت هزینه‌ برداشت  محصول به کارگران، ادوات کشاورزی و … ناچار هستند به صورت یک‌جا محصول خود را به دولت بفروشند.

به تازگی علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، درباره اعتراض کشاورزان به تعیین نرخ زیر ۲۰ هزار تومانی گندم گفته بود: در این رابطه نمی‌توان بر اساس احساسات و بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی اقدام کرد. قانون‌گذار برای قیمت خرید تضمینی گندم قانون تعریف کرده است و بر اساس آن چهار فاکتور (هزینه‌های تولید به علاوه سود متعارف برای کشاورز، نرخ تورم، نرخ بازار جهانی و نرخ مبادله درون و بیرون بخش کشاورزی) قیمت گندم را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: قیمت خرید تضمینی گندم باید کارشناسی‌شده تعیین شود؛ چراکه اثرات تورمی این موضوع در جامعه مشهود خواهد بود. زمانی که قیمت گندم مشخص می‌شود نرخ سایر محصولات مانند ماکارونی، رشته، شیرینی و … تغییر خواهد کرد.

قطعا تعیین قیمت خرید تضمینی گندم زیر ۲۰ هزار تومان، صدای بسیاری گندمکاران را درخواهد آورد. چرا که آن‌ها معتقدند تعیین نرخ پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان با توجه به تورم موجود در کشور و بالا رفتن قیمت نهاده، کود، سم، ماشین آلات و … ضربه سنگینی به کشاورز وارد می‌کند و انگیزه‌ای برای فروش گندم به دولت را نخواهند داشت.

این در حالی است که بسیاری از کشاورزان مدعی هستند با توجه به وضعیت تورمی موجود و افزایش شدید قیمت بسیاری از خدمات ونهاده ها حتی با قیمت های بالای بیست هزارتومان هم قادر به تامین زندگی خود نیسیتند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲

اگر قیمت بیست و پنج هزار شود تازه دخل وخرج برابر است هیچمیدانیکیلوی سبزی سی هزار تومان است انصاف خوب چیزیه

آخرین اخبار