چاپ کد خبر: 132128
30 دی 1402

لحظه عاشقانه‌‌ پادشاه ساسانی با شهبانوی ایرانشهر در چنارشاهیجان !

بر روی این سنگ‌نگاره صحنه ازدواج شاهنشاه، بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک که درواقع نوه شاپور یکم است، به تصویر کشیده شده درحالی‌که شاپوردختک را در حال هدیه دادن گل به بهرام دوم می‌بینید.

 ایرانی ها از دوران باستان برای زن و خانواده احترام بسیار قائل بوده اند و این فرهنگ زیبا در سنگ نگاره ها نیز به یادگار مانده است . یکی از سنگ نگاره های که باور برخی تنها تصویری از یک عاشقانه خانوادگی است و فرهنگ گل هدیه دادن ایرانیان را به‌عنوان هدیه‌ای زیبا به نمایش درآورده است کتیبه یا سنگ نگاره تنگ قندیل در فارس است.

تنگ قندیل

پادشاهی ساسانی را بسیاری از مورخان با نام رسمی ایران‌‌شهر می‌شناسند. دوران حکومت ساسانیان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین دوران تاریخ ایران است. هرچند در این دوره تمدن ایران باستان به نهایت شکوه و عظمت خود رسید.

بسیاری از یادگاری‌های به‌جامانده از دوران حکومت ساسانیان و هخامنشیان در استان فارس قرار دارد. تقریبا در تمام شهرهای این استان می‌توان یک جاذبه تاریخی دید. شهرستان کوه‌چنار نیز یکی از شهرهای زیبای استان فارس است که علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا و تماشایی، دارای یک جاذبه و سنگ‌نگاره منحصربه‌فرد است. روستای قندیل از توابع این شهرستان است و در تنگه قندیل نقش برجسته ساسانی قرارگرفته است. مرکز شهرستان کوه‌چنار، شهر باستانی قائمیه است به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد.

پادشاهان ساسانی در آن دوره سنگ‌نگاره‌ها و کتیبه‌های بسیاری را برای آیندگان به یادگار گذاشتند تا بخشی از داستان‌ها و افسانه‌های دوران حکومتشان برای همیشه در این مرزوبوم زنده باقی بماند. در بسیاری از شهرهای ایران می‌توان کتیبه‌هایی از چگونگی حکومت آن‌ها را مشاهده کرد؛ اما یک کتیبه وجود دارد که موضوع آن منحصربه‌فرد و خاص است. نقش برجسته ساسانی با موضوع عاشقانه آن به نقش برجسته تنگ قندیل شهرت یافته است.

بر روی این سنگ‌نگاره صحنه ازدواج شاهنشاه، بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک که درواقع نوه شاپور یکم است، به تصویر کشیده شده درحالی‌که شاپوردختک را در حال هدیه دادن گل به بهرام دوم می‌بینید. در کنار این دو نفر، نفر سومی وجود دارد که برخی او را کرتیر، موبد موبدان زرتشتی و برخی دیگر بهرام سوم، پسر بهرام دوم و شاپوردختک می‌دانند.

Sarab e Qandil Panel view

برخی معتقدند که این سنگ‌نگاره تنها تصویری از یک عاشقانه خانوادگی است و فرهنگ گل هدیه دادن ایرانیان را از دیرباز به‌عنوان هدیه‌ای زیبا به نمایش درآورده است.

جالب است بدانید که بهرام دوم تنها پادشاه ایرانی بوده که تصویر همسر و فرزندش را به روی سکه آورده و اولین و تنها شاه ساسانی است که نقش یک زن بر روی سکه‌هایش ضرب شد. شاپور دوم از سال ۲۷۴ تا ۲۹۳ شمسی در این سرزمین پادشاهی کرد و در زمان او هنر به اوج شکوفایی خود رسید.

نقش‌برجسته تنگ قندیل نقش‌برجسته‌ای مربوط به زمان شاهنشاهی ساسانی در شهر چنارشاهیجان (قائمیه) و در روستای قندیل است. این نقش‌برجسته صحنه ازدواج شاهنشاه بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک (دختر شاپورمیشانشاه) و همچنین نوه شاپور یکم (ملقب به شهبانوی شهبانوان) است.

بهرام در وسط نقش، شاپوردختک در سمت چپ تصویر و در پشت سر بهرام دوم به گزارش بعضی از باستان شناسان کرتیر (موبد موبدان) حجاری شده‌است اما این موضوع مورد اختلاف است ، و بعضی دیگر نیز تصویر سمت راست را پسر بهرام دوم و شهبانویش شاپوردختک ،بهرام سوم میدانند

این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کریم رزمجویی، از ساکنان روستای قندیل، نخستین گزارش را مبنی بر وجود این نقش‌برجسته در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) به ادارهٔ فرهنگ و هنر شیراز اعلام کرد و سرانجام، در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱ میلادی) علی‌اکبر سرفراز، رئیس وقت هیئت باستان‌شناسی ، با چاپ مقاله‌ای این اثر را معرفی کرد.

مسیر دسترسی به نقش برجسته تنگ قندیل + برای مشاهده بهتر مسیر و نقشه کلیک کنید

151

برای دیدن این سنگ‌نگاره باید فارس و سپس به شهرستان کازرون یا قائمیه بروید. سپس به سمت روستای قندیل حرکت کنید. تنگ قندیل تنها یک کیلومتر از این روستا فاصله دارد.

تندیس شهبانوی ساسانی در موزۀ امیر قطر چه می کند؟!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار