چاپ کد خبر: 43052
27 دی 1399

ماسک ۲۷ دی ۹۹ | اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شهرهای کشور از نظر شیوع کرونا امروز ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

اول فارس| گروه سلامت:  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۰۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۳۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۴۹۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

نقشه

۲۷ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آمارها نشان می دهد که ویروس کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور روند نزولی و در وضعیت آبی و زرد قرار دارد، با این حال مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که هرگونه عادی انگاری و غفلت این بیماری در ماههای آینده با خطر خیز چهارم و به مراتب سخت تر از گذشته مواجه خواهیم شد.

گزارش های خبرنگاران حاکی از آن است که شرایط امروز بیماری کرونا در بیشتر استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است و هر استانی که مردم مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما به محض این که کمترین غفلتی اتفاق افتاده، شمار بستری ها، جانباختگان و مبتلایان به ویروس این بیماری دوباره روند افزایشی پیدا کرده است.

در این میان برخی شهرستان های مازندران از جمله مناطقی است که روند شیوع ویروس کرونا صعودی شده است و  بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تعداد شهرهای وضعیت قرمز کرونایی مازندران به ۱۰ شهرستان شامل سوادکوه ، بابل ، جویبار، تنکابن ، رامسر، نکا، ساری ، قائمشهر ، فریدونکنار و آمل افزایش یافته است .

علاوه بر این ۱۰ شهر که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون یکهزار و ۴۳۵ بیماری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

استان گیلان و گلستان نیز درگیر همین ناپایداری هستند و  بندر گز و کردکوی که در وضعیت قرمز بودند، کمی مهار شده و به رنگ نارنجی تبدیل شده است.

در ۱۰ ماه گذشته از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۹۵ فرد مبتلا به کرونا شناسایی شده و از این تعداد ۵۶ هزار و ۶۲۱ نفر جان خود را از دست داده اند. در این مدت سه خیز کرونا در اسفند ۹۸، خرداد و تابستان ۹۹ و پاییز ۹۹ پشت سر گذاشته شده است و خطر خیر چهارم در بهمن و اسفند به خصوص با توجه به جهش ویروس کرونا بالاست.

وضعیت کرونا در دیگر استان ها

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۳۶ شهرستان فارس ۲۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می دهد اعلام کرد ۱۰  شهرستان استان فارس در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا هستند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت زرد و قرمز قرار ندارند.

از ۲۷ دی‌ماه ۹۹ شهرستان‌های لارستان، گراش، اوز، کازرون، کوه‌چنار، جهرم، خفر، خرمبید، پاسارگاد و ممسنی در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های فارس در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

تعداد شهرستانهای با وضعیت آبی از لحاظ شیوع کرونا در خراسان رضوی بر اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۲۵ شهرستان افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس رنگ‌بندی رسمی شهرستانهای کشور بر طبق گزارش ۲۷ دی ماه وزارت بهداشت، هم اکنون هشت شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر حمیدرضا رحیمی ، شهرستانهای با وضعیت زرد خراسان رضوی را باخرز، تربت‌حیدریه، خلیل‌آباد، فریمان، کاشمر، کوهسرخ، گناباد و نیشابور و شهرستان مشهد ذکر کرد و گفت که سایر شهرستانهای دیگر خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر جمعه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۷۶ نفر رسید. 

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۵۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۱ هزار و ۷۵۳نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۷۱ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۱۴۵ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسید.

شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل با ادامه روند نزولی مهار شده است به طوری که هم‌اکنون ۹ شهرستان این استان در وضعیت آبی و تنها سه شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، ۹ شهرستان بیله‌سوار، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان خلخال، سرعین و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری شده همزمان مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۱۴ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۱۸۹ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۵ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

ایلام نیز سومین روز متوالی بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت و در همین زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برای سومین روز متوالی هیچ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در این استان ثبت نشد.

دکتر محمد کریمیان افزود: در حال حاضر موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا در استان کاهشی است و اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی نقش بسیار مهمی در این روند کاهشی دارد.

وی تاکید کرد: روند کاهشی آمارهای مربوط به کرونا در استان بسیار خوشحال کننده است اما این نگرانی نیز وجود دارد که کاهش آمار مبتلایان، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم را باعث شود و پیک بعدی بیماری شکل بگیرد.

همچنین  ۴ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت آبی کرونا قرار گرفت و رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: چهار شهرستان کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا از وضعیت زرد به وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا تغییر کرد.

بر اساس مصوبات ستاد کشوری کرونا وضعیت آبی نیز به رنگ بندی‌های قبلی اضافه شده است و بر این اساس شهرها از وضعیت زرد (خطر متوسط) به وضعیت آبی یا کم خطر می‌روند و سپس در صورت تداوم شرایط مناسب، به رنگ سفید وارد می‌شوند.

مجید شیرانی افزود: ۶ شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و کیار نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی با بیان اینکه طی سه روز اخیر مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در استان به صفر رسیده است، تصریح کرد: با این وجود پس از آنکه بیماران سرپایی و بستری طی ۲ ماه اخیر از کاهش چشمگیری برخوردار شد اما در روزهای اخیر تعداد بیماران سرپایی در استان رو به افزایش است و چنانچه کنترل نشود می‌تواند نگران‌کننده شود.

از آذربایجان غربی خبر رسید که بستری‌شدگان کرونایی در آذربایجان‌غربی برای دومین روز پیاپی صعودی شد و در این زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد بستری‌شدگان روز گذشته از ۳۴۱ نفر به ۳۵۸ نفر رسیده بود که طی ۲۴ ساعت اخیر، این رقم نیز به ۳۶۵ نفر افزایش یافت.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ مبتلای جدید به کرونا در آذربایجان غربی به ثبت رسید که از این تعداد ۶۸ نفر بستری شدند. از کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی، ۱۸۲ نفر مشکوک و ۱۸۳ نفر مبتلای قطعی بودند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار، ۱۳۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری شده اند که از این تعداد، ۳۲ نفر تحت ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با افزوده شدن پنج فوتی جدید کرونایی در استان شامل ۲ نفر در شاهین دژ و یک نفر در هریک از شهرستان های سردشت، مهاباد و خوی، تعداد کل فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان به سه هزار و ۴۳۱ نفر رسیده است.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با فوت سه بیمار در ۴۸ ساعت گذشته شمار جانباختگان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۲۲ نفر رسید.

 پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۱۳ بیمار در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۲۹ نفر بیمار کرونایی قطعی بوده و هفت نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی افزود: از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد  ۲۲ هزارو ۴۹۴ نفر هم بهبود یافته اند.

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان طبس گفت: میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در ماه جاری نسبت به آبان ماه ۹۳ درصد در این شهرستان کاهش یافته است اما در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دوباره طبس به شرایط قبلی باز خواهد گشت.

حسن فروزان‌فر افزود: همچنین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان طبس ۸۹ درصد و تعداد فوت ناشی از آن ۸۸ درصد کم شده است. در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان طبس انگشت شمار است که ضرورت دارد برای حفظ این وضعیت تلاش همگانی صورت گیرد.

همچنین سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت شروع کرونا، گفت: با وجود آبی شدن مناطق مختلف استان در صورت عادی انگاری خطر شیوع گسترده دوباره ویروس کرونا وجود دارد و ابتلا یک نفر نیز می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند.

علی رئوفی با اشاره به رنگ بندی شهرها، خاطرنشان کرد: رنگ بندی شهرها، شاخص‌های بهداشت و درمان در تعداد مبتلایان، بستری‌ها، ترخیص و فوتی‌هاست و خطر شیوع دوباره ویروس همچنان پابرجاست و غفلت و عادی انگاری موضوع زمینه شیوع گسترده نشود.

از زنجان نیز خبر رسیده که  ۲ شهر کرونایی زنجان در وضعیت آبی قرار گرفتند و در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ کرونایی ۲ شهر زنجان آبی و ۶ شهر دیگر همچنان زرد است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر مبنای همین گزارش رنگ کرونایی شهرهای ابهر و خدابنده آبی و شهرهای زنجان، خرمدره، ایجرود، طارم، سلطانیه و ماهنشان زرد است.

وی اضافه کرد:  با گذشت بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۱۱۴ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که روز گذشته یک مورد فوتی در سطح زنجان به ثبت رسید.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است بطوری که اغلب شهرهای استان رنگ زرد کرونایی و برخی شهرها در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای تشخیصی ۴۶ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شدند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: همچنین در این مدت ۲۱ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند و ۲  نفر هم جان  خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونا در بهاباد تصریح کرد: چندین نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شدند  و بی توجهی به این مساله، افزایش آمار مبتلایان را به دنبال دارد.

در استان لرستان هم پس از ماه‌ها ، روزهای بدون مرگ مبتلایان کرونا در استان رقم خورد که ادامه این روند امیدبخش، نیازمند همراهی مستمر مردم با مسوولان است. هرچند پنج روز بدون ثبت مرگ و میر کرونا در استان رقم خورده است اما این بیماری تمام نشده و غافلگیر کننده است.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، پنج شهر لرستان در وضعیت آبی ( کم خطر) کرونایی قرار گرفتند.اکنون شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.

شهرستان همدان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۳ شهرستان استان در وضعیت آبی کرونا قرار داشتند، گفت: با اقدامات مطلوب انجام شده و همراهمی موثر مردم، شهرستان همدان نیز با بهبود شرایط از وضعیت زرد خارج و در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت.

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: برهمین اساس درحال حاضر، ۴ شهرستان همدان، اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی افزود: با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۹ هزار و ۹۴۶ بیمار رسیده است.

در استان مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی اراک گفت: چهار شهرستان استان مرکزی در وضعیت آبی ویروس کرونا قرار گرفته است اما این مهم به معنای رفع شدن خطر بازگشت مجدد بحران نیست.

دکتر محمد جمالیان افزود: شهرستان‌های محلات، شازند، تفرش، زرندیه در استان مرکزی به وضعیت آبی رسیدند و هشت شهر دیگر استان در موقعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: طبق آخرین رده‌بندی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های ساوه، خمین، خنداب، دلیجان، کمیجان، آشتیان، فراهان و اراک در وضعیت زرد کرونا هستند و با کمترین سهل‌انگاری ممکن است موقعیت متزلزل و شکننده آن‌ها برگردد.

همچنین سرپرست فرماندار سوادکوه در خصوص وضعیت قرمز کرونایی در سطح این شهرستان گفت: عامل اصلی وضعیت قرمز کرونایی در سوادکوه حضور گردشگران و مجوز تردد استان‌های دیگر برای ورود مسافران به این شهرستان است.

عین الله طالبی با اعلام اینکه دورهمی های خانوادگی دیگر عامل وضعیت قرمز کرونایی در سطح این شهرستان است، گفت که عادی انگاری و استفاده نشدن از ماسک توسط شهروندان هم دیگر عامل وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان است.

وی برگزاری مجالس ترحیم و تردد و برپایی دورهمی در در روستاها را از دیگر عوامل قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان سوادکوه دانست و گفت: از این پس ورودی روستاها برای حضور مسافران و خودرو با پلاک غیربومی بسته است.  ورودی روستاها توسط نیروهای شوراهای روستا، دهیاری ها و پایگاه مقاومت بسیج کنترل می شود تا از حضور افراد غیربومی جلوگیری شود.

در کرمانشاه رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده است و امروز مجموع جان‌باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.

مهدی محمدی از بستری‌ شدن ۵۰ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۴۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.  در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار بستری و ۳۲ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استانشناسایی شدند.

از سوی دیگر در قم رییس سازمان نظام پزشکی قم گفت: با وجود این‌که در چند هفته گذشته تعداد بیماران کرونایی کاهش چشمگیری داشت، ولی مراجعات سرپایی با علایم ویروس کرونا در چند روز گذشته افزایش یافته که زنگ خطری برای استان می‌باشد.

سید حسن عادلی افزود: در چند هفته گذشته شرایط استان قم رو به بهبود بود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قم آبی شد.

وی با تاکید بر شکننده بودن این وضعیت، اضافه کرد: افزایش مراجعات در چند روز گذشته این نگرانی را به وجود آورده که شیوع ویروس کرونا در حال شدت گرفتن است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود.

در استان البرز رییس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و۶۳۲ نفر در استان رسیده است.

دکتر محمد فتحی گفت : ۲۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۲۹۵ بیمار در این مراکز بستری هستند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز،  چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برگزاری دورهمی و مهمانی عامل ۷۵ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۲ هفته گذشته در این استان بوده و روند رو به رشد این مولفه نگرانی جدی دانشگاه علوم پزشکی است.

 رشید حیدری مقدم اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد دورهمی های خانوادگی و نزدیک شدن به عید نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی باید از هم اکنون نسبت به پرهیز از دورهمی‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.

دورهمی عامل ۷۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در همدان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: برگزاری دورهمی و مهمانی عامل ۷۵ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۲ هفته گذشته در این استان بوده و روند رو به رشد این مولفه نگرانی جدی دانشگاه علوم پزشکی است.

رشید حیدری مقدم روز شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد دورهمی های خانوادگی و نزدیک شدن به عید نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی باید از هم اکنون نسبت به پرهیز از دورهمی‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تصمیم به بازگشایی مدارس از دیگر دغدغه های مهم دانشگاه علوم پزشکی است چرا که در دوران بازگشایی مدارس شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا بودیم.

حیدری مقدم اضافه کرد: همچنین مدارس استان در حال حاضر از امکانات و ظرفیت های بهداشتی لازم برای پذیرش دانش آموزان برخوردار نیستند به عنوان مثال با توجه به برودت هوا و بستن در کلاس ها، تهویه مناسبی برای کلاس درس در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ بیمار در بیمارستان بستری هستند بیان کرد: مجموع بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون ۹ هزار و ۹۶۳ نفر است که ۱۷ هزار و ۸۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیز از طریق مراکز ۱۶ ساعته شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: آمار بیماران مثبت و مشکوک بستری در بیمارستان های استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر بوده که ۳۹ بیمار نیز با مراجعه به مراکز سرپایی استان شناسایی شدند.

حیدری مقدم ادامه داد: همچنین شمار جانباختگان قطعی این بیماری از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در استان همدان به یک هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

وی بیان کرد: درحال حاضر، چهار شهرستان همدان، اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

“براساس اعلام ستاد ملی کرونا، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر و رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پرخطر است”.

۶۲ هزار و ۵۶۳ لرستانی به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تا ۲۵ دی ماه ۶۲ هزار و ۵۶۳ نفر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

مریم کوشکی روزشنبه به رسانه ها اعلام کرد: تا ۲۵ دی ۱۷۳ هزار و ۴۴  نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۷۲ هزار و ۹۷۳ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس تا کنون  ۶۲ هزار و۵۶۳ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ تست ۱۱۰ هزار و ۴۱۰  مورد منفی بوده است.

کوشکی بیان کرد: تا کنون یک هزار و ۳۰۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

اکنون شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.

شناسایی ۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که ۲۹ مورد از طریق نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

کامبیز مهدی زاده روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۵۹ آزمایش تشخیص کرونا در ۲۴ ساعت گذشته انجام شد و از موارد جدید شناسایی شده، سه مورد بیماران بستری هستند.

وی افزود: از موارد جدید ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی، ۱۲ نفر شهرستان قاینات، ۱۰ نفر شهرستان سربیشه، پنج نفر شهرستان بیرجند، ۲ نفر شهرستان زیرکوه و در شهرستان‌های طبس، فردوس و سرایان هر کدام یک بیمار بوده است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: مورد مثبت کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های درمیان، نهبندان، خوسف و بشرویه شناسایی نشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد آزمایش کرونا ۳۹ بیمار مثبت شده است.

مهدی زاده افزود: ۱۰ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی چهار نفر مساعد نیست.

وی گفت: متاسفانه با یک مورد فوتی جدید در شبانه‌روز گذشته مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی به ۷۳۳ نفر رسید.

تاکنون ۳۵ هزار و ۵۰۶ آزمایش کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شده که از این تعداد جواب آزمایش ۱۴ هزار و ۷۶۶ نفر مثبت بوده است.

۱۳ هزار و ۹۹۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ تاکنون در این استان بهبود یافته‌اند یا در قرنطینه خانگی هستند.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این روند نزولی ادامه دارد.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی از روز شنبه ۲۷ دی ماه، شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، قاینات، نهبندان، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان‌های خوسف، درمیان، بشرویه و سربیشه در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و ۲ شهرستان دیگر نسبت به وضعیت قبلی از امروز به رنگ آبی درآمدند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها از اول آذر امسال همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد که همچنان ادامه دارد و وضعیت چهارگانه (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) و نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند بیماری در هر شهر تعیین و اعمال می‌شود.

فوتی های کرونا در ایلام ۹۵ درصد کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان فوتی های کرونا دی ماه سال جاری در مقایسه آبان ماه ۹۵.۴ درصد در این استان کاهش یافته است.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه در نشست استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی و همکاری مردم و مسوولان منجر شده که تعداد فوتی های کرونا ماه جاری در مقایسه با آبان ماه کاهش چشمگیری داشته باشد.

وی یادآور شد: میزان بستری های کرونا استان در ماه جاری در مقایسه با آبان ماه نیز ۸۷ درصد کاهش یافته است که این روند نزولی باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در اجتماعات تداوم یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه از کاهش محسوس نمونه های مثبت کرونا ماه جاری در مقایسه با آبان ماه در ایلام خبر داد و افزود: تعداد نمونه های مثبت کرونا در این استان در دی ماه سال جاری در مقایسه با آبان ماه ۸۸.۵ درصد کاهش یافته است.

کریمیان با تقدیر از اهتمام کادر بهداشت و درمان، پرستاران و پزشکان استان ایلام در راستای بهبود مبتلایان به کرونا، افزود: ۲۳ هزار و ۲۵۸ نفر نیز پس از ابتلا به کرونا در این استان بهبود یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه ۶۰ درصد مبتلایان را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می دهند، گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۴۸۹ نفر مرد و ۹ هزار و ۹۱۱ زن در استان به کرونا مبتلا شدند.

کریمیان در خصوص میزان فوتی ناشی از کرونا در استان یادآور شد: ۵۸ درصد فوتی های کرونا در استان را مردان و ۴۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

به گفته وی ۷۶ درصد فوتی های کرونا در استان دارای بیماری زمینه ای بوده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه به وضعیت میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان ۴۲ سال و میانگین فوت کرونا نیز ۵۷ سال است.

دکتر کریمیان میزان ابتلا به کرونا کادر بهداشت و درمان، کارکنان ادارات، بانک ها و شرکت ها استان را هفت هزار و ۶۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: ۷۰۶ نفر از بخش بهداشت، یک هزار و ۳۴۳ بخش درمان و پنج هزار و ۶۲۸ نفر از کارکنان ادارات، بانک ها و شرکت ها به کرونا مبتلا شده اند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ مورد ابتلا به کرونا و ۹ مورد بستری جدید بدون فوتی در استان ثبت شده است.

استان ایلام هم اکنون در وضعیت آبی کرونا قرار دارد. 

۱۰ شهرستان اصفهان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد

آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ در اصفهان حاکی از قرار داشتن ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت آبی (کم خطر) و ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) است.

بر اساس آخرین رنگ بندی سامانه ” ماسک ” وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مبنای اعمال محدودیت های هوشمند از امروز شنبه بیست و هفتم دی ماه تا اطلاع ثانوی است، هیچ شهرستانی در استان اصفهان در وضعیت قرمز (خیلی پر خطر) و نارنجی ( پر خطر) قرار ندارد.

در این رنگ بندی در مقایسه با هفته گذشته یک شهرستان به مجموع مناطق آبی (کم خطر) در استان اصفهان اضافه شد و تعداد آنها به ۱۰ شهرستان رسید که شامل آران و بیدگل، برخوار، خورو بیابانک، تیران و کرون، بویین میاندشت، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، نجف آباد، لنجان و مبارکه است.

شهرستان های اصفهان، اردستان، سمیرم، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، شهرضا، کاشان، فلاورجان، نطنز، چادگان، فریدن، نایین و فریدونشهر نیز در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برای شهرستان های با وضعیت کم خطر، رنگ آبی در نظر گرفته شده و روند اجرای پروتکل های بهداشتی در این شهرستان ها تا اطلاع ثانوی مشابه مناطق زرد رنگ است.

با وجود بهبود آمار کرونا و افزایش شهرهای آبی اما مسوولان تاکید دارند که مردم و واحدهای صنفی همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی و مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنند.

به گفته کارشناس مسوول مراقبت‌های کرونا و آنفلوآنزای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با وجودیکه وضعیت بسیاری از شهرستان ها در کشور بهبود یافته اما هنوز برخی مناطق شمال کشور در وضعیت نارنجی یا قرمز بسر می برند که به معنی گردش ویروس کرونا در سطح جامعه است.

مهدی فارسی تاکید کرد: زمانیکه هنوز شهرهایی با وضعیت نارنجی یا قرمز در کشور وجود دارد نباید خیال آسوده بابت عدم شیوع آن در سایر نقاط داشت و همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه آمار کرونا در استان اصفهان دارای روند رو به کاهش با شیب کم است، خاطرنشان کرد: ما تا کنون سه دوره اوج بیماری کووید ۱۹ را پشت سر گذاشتیم و باید هوشیار و مراقب باشیم تا این دوران تکرار نشود.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موارد مثبت تست های کرونا در استان حدود ۱۵ درصد است درحالیکه در شهریور امسال در اوج خود به ۶۶ درصد رسید.

در زمان حاضر حدود ۳۷۰ بیمار دارای علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند که این آمار در آبان امسال بیش از ۲ هزار بیمار بود.

تعداد موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در استان اصفهان نیز به حدود ۱۰ نفر در روز رسیده است درحالیکه در آبان در محدوده ۴۰ تا ۵۰ نفر قرار داشت.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر بطور قطعی در کشور به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۵۶ هزار نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

اجباری برای بازگشایی مدارس خوزستان وجود ندارد

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: برابر مصوبات ستاد ملی کرونا  حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری  است و کسانی که قصد رفع اشکال به صورت حضوری دارند اشکالی ندارد که حضوری به مدارس مراجعه کنند.

ولی اله حیاتی روز شنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مدیریت کرونا خوزستان اظهار داشت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان  به شدت کاهش یافته است، ماسک زدن در استان بسیار کم شده است برای همین شرایط بسیار شکننده‌ای را در استان پیش رو داریم.

وی افزود: از مردم استان تقاضا دارم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، استفاده از ماسک را ترک نکنندو به رعایت فاصله‌‎گذاری اجتماعی  توجه ویژه داشته باشند.

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با تاکید بر این که استان در وضعیت آبی کرونا قرار دارد بیان کرد: وضعیت فعلی استان نباید عادی انگاری تلقی شود و مردم به صرف این که وضعیت خوب است نباید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه شوند.

وی ادامه داد: تمام تلاش  خود را باید در زمینه افزایش میزان رعایت پروتکل‎های بهداشتی قرار دهیم و در این زمینه دچار عادی انگاری نشویم تا از این مرحله عبور کنیم.

استان خوزستان از هفته گذشته وارد وضعیت ابی یا کم خطر کرونا شده است و امروز برای سومین بار هیچ گونه فوتی ناشی از کرونا در استان اعلام نشده است.

۲ بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به بیست و هفتم دی ماه ۱۶ تَن با علائم قطعی کرونا توسط مرکز فوریت‌های پزشکی مراکز مختلف درمانی و بیمارستانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی  با اشاره به ترخیص هشت بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند افزود: ۱۳ بیمار جدید کرونایی نیز بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مجموع بیماران کرونایی که در حال حاضر در بیمارستان های استان بستری می باشند را ۱۰۳ تَن ذکر کرد و گفت: پنج تَن از این بیماران بد حال هستند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم دی ماه و در پی کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و بستری شدگان به حالت آبی درآمده است.

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با فوت سه نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ استان همدان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون به یک هزار و ۴۴۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه اظهار داشت: با شناسایی ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۹ هزار و ۹۶۳ بیمار رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ مورد بوده که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش عادی بستری شدند.

دکتر طاهری اظهار داشت: ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۳، بهار ۵۶۹، تویسرکان ۶۱۸، رزن ۴۰۷، درگزین ۱۷۶، فامنین ۱۷۳ و کبودراهنگ ۶۳۱ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۶۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۱۰ در نهاوند و سه هزار و ۷۸۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

مرز شلمچه برای تردد مسافران بسته است

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: گذرگاه مرزی شلمچه همچنان از سوی ایران و طرف عراقی بر روی مسافران و زائران عتبات عالیات بسته است.

محمد حیدری شنبه اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا مرز مسافری شلمچه بسته بوده و هیچ ترددی از آن انجام نمی‌شود.

وی افزود: در شرایط فعلی روادیدی از سوی دولت عراق برای زائران صادر نمی‌شود.

حیدری در ادامه گفت: مرز تجاری شلمچه فردا یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) بسته بوده و از روز دوشنبه فعالیت تجاری در این گذرگاه مرزی از سر گرفته می شود.

تردد اتباع عراقی مقیم ایران که گذرنامه عراقی دارند از مرز شلمچه بلامانع است.

مرز بین المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.

روند بیماری کرونا در قزوین رو به کاهش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به کاهش تعداد مبتلایان به کرونا گفت: هم اکنون میزان پذیرش این بیماران به ۲۲ نفر در روز رسیده است.

پیمان نامدار روز شنبه در جلسه ستاد کرونا استان که در استانداری برگزار شد، افزود: به رغم این آمار کاهشی، میزان ابتلا به کرونا در استان بر اثر مسافرت رو به افزایش است و باید مردم از سفر کردن به استان‌های پرخطر به ویژه استان‌های شمالی خودداری کنند.

وی اظهار داشت :مجموع بیماران بستری کرونا در استان ۱۷۹ نفر بوده و مجموع افراد بستری شده در قزوین از اول کرونا تاکنون به ۱۶ هزار و ۶۵۱ نفر رسیده است.

این مسوول گفت: در حال حاضر ۱۴۰ بیمار در بیمارستان‌های دانشگاهی،  ۳۷ نفر در تامین اجتماعی و ۲ نفر در بخش خصوصی بستری شده اند و ۵۵ نفر از بیماران در بخش آی سی یو  و ۲۳ نفر نیز بدحال هستند.

نامدار با بیان اینکه امروز تعداد فوتی کرونا در قزوین، صفر بوده است، افزود: طرح شهید سلیمانی باعث شد تست های زیادی انجام شود و شناسایی بیماران افزایش پیدا کرد.

این مسوول با بیان اینکه از موج دوم بیماری عبور کرده ایم، افزود:هم اکنون وضعیت استان قزوین پایدار است و از دامنه ای که داشت ایجاد می شد عبور کرده ایم.

وی گفت: طی روزهای اخیر،  گروه فعال جامعه بیشترین تست مثبت را داشتند ولی افراد بالای ۶۰ بیشترین میزان فوتی را ثبت کرده اند.

نامدار ادامه داد: استان قزوین نیاز به تغییر نگرش در سبک زندگی دارد چرا که در حال حاضر ۷۱ درصد فوتی های کرونا در قزوین، بیماری زمینه ای داشته اند و خانم های خانه دار و بازنشسته‌ها همچنان بیشترین آمار ابتلا را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوبن افزود: از ۱۶ تا ۲۳ دی تماس با موارد مثبت بیشترین میزان علت بیماری اعلام شده است و بعد از آن، بیماری زمینه ای و حضور در مکان های شلوغ و مسافرت قرار دارد.

وی افرود: طرح شهید سلیمانی از زمانی که آغاز شد نتایج بسیار خوبی داشت به گونه ای که در هفته آخر آبان ماه ۶۴ فوتی بر اثر کرونا در استان قزوین داشتیم اما امروز به ۱۳ فوتی در طول هفته رسیده ایم، همچنین در دی ماه نیز ۱۰ روز فوتی تست مثبت کرونا نداشتیم بنابراین به طرح شهید سلیمانی پایبند خواهیم ماند.

نامدار با بیان اینکه نسبت به بازگشایی‌ها نگران هستیم، افزود: در ایام تعطیلات شاهد افزایش مسافرت ها بودیم و باید در انتظار افزایش کرونا در کشور باشیم.

نامدار گفت:تا زمانی که واکسن مطمئنی به دست ما برسد و بتواند ۱۰۰ درصد ایمنی زایی کند، بازگشایی مدارس برای ما نگران کننده است و باید در استان تصمیم درستی در این خصوص اتخاذ شود چرا که بازگشایی مدارس افزایش تردد را در پی دارد و این امر تا فروردین ماه به صلاح استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین از روزهای اول پیک های سختی داشته است بنابراین باید تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ شود.

معاون وزیر بهداشت: وضعیت استان مازندران در موج سوم کرونا شکننده است

معاون درمان وزیر بهداشت و درمان گفت: اگرچه بار موج سوم ویروس کرونا در این استان روند ملایم را طی می‌کند، ولی وضعیت استان مازندران همچنان شکننده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، دکتر قاسم جان بابایی در نشست روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران افزود: برابری آمار بیماران بستری جدید با بیماران ترخیصی در بیمارستان های استان مازندران نشان می دهد که این بیماری در حال سیر نزولی است.

وی با شکننده خوانده وضعیت کرونایی مازندران گفت: اگر پروتکل های بهداشتی به درستی رعایت نشود احتمال برگشت روند صعودی بیماران وجود دارد و تمام تلاش استانی باید به سمت افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

معاون وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: پیک موج سوم ویروس کرونا در استان مازندران کاملا ملایم است و این استان در مقابله با این ویروس نسبت به سایر استان های کشور مدیریت بهتری داشت.

دکتر جان بابایی با ابراز خرسندی از پایین بودن آمار بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا بستری در بیمارستان‌های مازندران‌، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این استان در زمان کوتاهی از وضعیت قرمز خارج شود.

وی تشدید منع تردد در جاده‌های درون و برون استانی ، عدم برگزاری مراسم رسمی و غیررسمی را از دیگر مواردی دانست که می تواند دوره پیک موج سوم ویروس کرونا را در مازندران کوتاه کند.

معاون وزیر بهداشت و درمان که اصالت مازندرانی دارد از روز گذشته در این استان حضور دارد و در این مدت تعدادی از بیمارستان های کرونایی استان را بازدید و در جریان معالجه این بیماران و کمبودهای احتمالی قرار گرفت.

کاهش تردد مطالبه مازنی ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست کاهش تردد در جاده های اصلی را در پیک موج سوم ویروس کرونا از مطالبات مردم این خطه شمال کشور دانست و گفت : مسافرت های درون و برون استانی، شکل‌گیری دورهمی ها باعث شیوع و انتقال ویروس کرونا می شود.

دکتر سید عباس موسوی افزود: این استان همچنان روند صعودی آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا را طی می کند و در هفته های اخیر روند توقف آمار بیماران کرونایی را تجربه نکرده است که باید به این شرایط نگرانی از مسافرت ها به این استان را نیز اضافه کنیم.

وی گفت: ۱۰ شهرستان استان مازندران در وضعیت قرمز و ۱۲ شهرستان دیگر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و با این وجود رعایت پروتکل های بهداشتی در این خطه شمال کشور روند کاهشی نسبت به گذشته دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش آمار بیماران کرونایی در روستاهای این استان نیز ابراز نگرانی کرد و اظهارداشت: برای کنترل ویروس کرونا در روستاها ، باید طرح قرنطینه در این مناطق اجرایی شود.

دکتر موسوی از نهادهای حمایتی در استان مازندران اعم از کمیته امداد و بهزیستی نیز خواست تا افراد آسیب پذیر (سالمندان) تحت پوشش خود را در قرنطینه قرار دهند تا از ابتلا آنها به ویروس کرونا جلوگیری شود.

استان مازندران از اوایل دی ماه سال جاری وارد پیک موج سوم ویروس کرونا شد و هم اکنون ۱۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند. 

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۱ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری و در همین مدت ۲۷۴ نفر نیز پس از بهبودی نسبی مرخص شدند.

هم اکنون یکهزار و ۳۷۹ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری هستند که ۲۸۰ نفر از این بیماران به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

ظرفیت هتل‌های کیش تکمیل شد

رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: از آذر تاکنون هیچ اتاق خالی در هتل‌ها وجود ندارد و ضریب اشغال هتل‌ها به ۹۸ درصد رسیده است.

مسیح الله صفا با قدردانی از فعالان حوزه گردشگری، کارکنان مرکز بهداشت و سلامت جزیره و بیمارستان برای فعالیت‌های پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه با کنترل و نظارت مسئولان و اهتمام جدی برای رعایت قوانین بهداشتی شرایط به گونه‌ای شد که از آذر تاکنون هیچ اتاق خالی در هتل‌ها وجود ندارد و ضریب اشغال هتل‌ها به ۹۸ درصد رسیده است.

رئیس جامعه هتلداران کیش از مسافران، گردشگران و ساکنان کیش خواست با رعایت جدی موارد بهداشتی، جزیره کیش را در پذیرش مسافر به میزان بیش از ۹۰ درصد ظرفیت هتل‌ها تا ایام نوروز یاری کنند، تا این رونق بخشی از ضرر و زیان فعالان عرصه گردشگری کیش را که ناشی از شیوع کرونا بوده جبران کند.

وی گفت: اسفند سال گذشته که ویروس کوووید ۱۹ در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرد، تمامی فعالیت‌های گردشگری جزیره کیش به ویژه پذیرش مسافران در هتل‌ها به طور کامل متوقف شد.

صفا افزود: پس از تلاش بی وقفه دست اندر کاران مبارزه با ویروس در همه نهادهای جزیره، در خرداد آمار بسیار خوبی از ورود مسافر و اشتغال هتل‌ها گزارش شد، اما متاسفانه در بازه زمانی تیر تا شهریور امسال به دلیل عدم آگاهی کافی و کم توجهی کارکنان هتل ها، خدمه و ساکنان در رعایت اصولی قوانین بهداشتی، مجددا مجبور به جلوگیری از فعالیت‌ها شدیم که این امر موجب کاهش ورود مسافر شد.

کادر درمان کشور تحمل رویارویی با موج چهارم بیماری را ندارد

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که ویروس در کشورمان وجود دارد، امکان شعله‌ور شدن شیوع آن نیز هست و به گفته وزیر بهداشت، دیگر هم اقتصاد و هم سیستم بهداشت و درمان کشور تحمل رویارویی با موج چهارم این بیماری که سخت‌تر از موج سوم خواهد بود، را ندارد.

ایرج حریرچی روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان زنجان با تاکید بر لزوم پایبندی به پروتکل های بهداشتی افزود: طبق آمار اعلام شده در سه روز اخیر، روزانه ۴۰ هزار نفر و هشت هزار خودرو  وارد جزیره قشم شده اند و از طرفی با وجود اینکه ۱۰ شهرستان استان مازندران رنگ کرونایی قرمز دارند، ترافیک در جاده های چالوس، هراز و فیروزکوه نیز برقرار بوده و با وجود رنگ کرونایی زرد استان گیلان ترافیک در جاده های رشت نیز نمایان است.

وی با اشاره به اینکه بیماری وقتی در جامعه کنترل می شود که از طریق واکسن ایمنی هدف دار ایجاد شود، اظهار داشت: باید به سطحی از ایمنی در جامعه دست یافت که ویروس انتقال پیدا نکند.

حریرچی ادامه داد: رویکرد دیگر حذف بیماری که چنین مساله ای در مورد آبله و برخی انواع فلج اطفال رخ داد زمانی بود که بشر به مرحله ای رسید که عامل بیماری را از بین برد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر امکان حذف ویروس کرونا وجود ندارد، اظهار داشت: تا زمانیکه این ویروس وجود دارد، باید ایمنی لازم را با انجام واکسیناسیون و استفاده از کمک ایمنی ایجاد شده توسط ابتلاهای قبلی انجام داد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه راهکار موثر برای مبتلا نشدن به این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و بهره گیری از روشهای بهداشتی گوناگون است، ادامه داد: بر این مبنا استانی که در کنترل بیماری موفق شده، تا زمانی که واکسن نیامده، همیشه در معرض خطر است.

حریرچی با قدردانی از تلاش‌های مردم و مسوولان استان زنجان در مقابله با ویروس کرونا و مدیریت آن عنوان کرد و افزود: هر چند با اقدامات انجام گرفته وضعیت خوب کرونایی در این استان برقرار شده اما امکان شعله ور شدن انتقال این ویروس وجود دارد بر این اساس عموم مردم باید تا انجام واکسیناسیون کامل و ایمنی لازم در چند ماه آینده بصورت جدی و شدید رعایت پروتکل های اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در زمان حاضر  واکسن هایی که در سطح جهانی تولید شده اند، هیچکدام ثابت نکرده اند که می توانند از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند و تنها مساله ثابت شده این است که تزریق آن از مرحله شدید و متوسط بیماری پیشگیری می کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس تا اطلاع ثانوی رعایت دستوالعمل های بهداشتی کرونایی ضروری است و باید از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی اجتناب کرد.

وی با بیان اینکه طبق دستور العمل های اعلام شده فعالیت تالارهای پذیرایی بصورت محدود امکان پذیر شده است، ابراز کرد: این موضوع به معنی برگزاری مراسمهای عروسی نیست و در این میان مجالس عروسی و ترحیم مساعدترین مکان ها برای انتقال ویروس کرونا به شمار می روند و حتی برگزاری مراسم با یک سوم جمعیت نیز به دلیل بسته بودن فضا امکان انتشار ویروس به سایرین را افزایش می دهد.

حریرچی با اشاره به انجام تست های کرونایی این استان با جمعیت بیش از یک میلیون نفر افزود: زنجان در این زمینه جزو استان های خوب و متوسط به  بالا محسوب می شود اما  این میزان کافی نیست و باید بیش از گذشته گسترش یابد.

وی اضافه کرد: این استان باید به ازای یک نفر مبتلا، ۱۰ مورد درگیر را تعقیب، شناسایی و تست می کند که البته این تعداد میانگین بوده و به عنوان مثال در کشور کره جنوبی به ازای یک مورد کرونایی ۴۳۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته است.

 معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازمه موفقیت در بیماریابی کرونایی را منفی بودن ۹۵ درصدی تست ها عنون کرد و گفت: این شاخص طی ماه گذشته در کره جنوبی هفت صدم درصد و در کشور عربستان هفت دهم درصد مثبت بوده و در این راستا انجام تست بیشتر و بیمار یابی هزینه نیست، بلکه حفظ جان ایرانیان و نجات اقتصاد کشورمان است.

وی با بیان اینکه انجام تست ها تا حدی باید باشد که به زیر پنج درصد مثبت بیماری برسد اظهار داشت: در شرایط کرونایی و زمانی که میزان ابتلا و شیوع بیماری در کشور و استانی افزایش می یابد، راه حل اصلی تعطیلات و محدود سازی عموم مردم و اجرای طرح مدیریت هوشمند است.

حریرچی افزود: فلسفه طرح شهید سلیمانی شناسایی بیماران مبتلا به ویروس به نحو مطلوب است که اهمیت زیادی دارد و از طرفی قرنطینه فرد در منزل به دلیل بروز مشکلاتی امکان پذیر نیست و باید در قطع زنجیره بیماری پیشقدم شد.

این مسوول با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اخیر ادامه داد: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته در کشورمان آغاز شده است و به این مهم باید توجه داشت که رونق اقتصادی در گرو برداشتن محدودیت های کنونی است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مشکلات تحریم و  علل دیگر به رشد منفی اقتصاد کشور منتهی شده، اینکه گفته می شود همه مشکلات ناشی از کرونا است، اینگونه نیست و با تدابیر و تیز هوشی باید تصمیمهای لازم در این خصوصاتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه کن نشدن کرونا در کشور تاثیرات نامطلوبی را بر اقتصاد می گذارد، گفت: با توجه به روند نزولی بیماری موقع خاموش کردن آتش آن است که در این شرایط عدم استفاده از ماسک در جامعه باید به عنوان تابو معرفی شود و در واقع باید گفت در جامعه ای که بیشترین فوتی و بستری کرونایی را بخود اختصاص داده، غیر اخلاقی ترین کار استفاده نکردن از این وسیله پیشگیرانه است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند استفاده از ماسک به ۸۰ درصد رسیده اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و تجمعات نیز در موارد بسیار ضروری و با محدودیت انجام می شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار