چاپ کد خبر: 125583
20 آبان 1402

مجسمه ملانصرالدین در بخارا که همه با آن عکس می گیرند

ملانصرالدین شخصیتی منتقد و فلسفی در فرهنگ‌ ایرانی، افغانستانی، ترکیه‌ای، ازبکی، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی است که در یونان هم محبوبیت زیادی دارد و در بلغارستان هم شناخته شده‌است.ملا نصرالدین در ایران به عنوان شخصیتی منتقد و نمادین محبوبیت دارد.

دربارهٔ وی داستان‌های لطیفه‌آمیز فراوانی نقل می‌شود. این که وی شخصی واقعی بوده یا افسانه‌ای روشن نیست. برخی منابع او را واقعی دانسته و هم روزگار با تیمور لنگ (درگذشته ۸۰۷ ق) یا حاجی بکتاش (درگذشته ۷۳۸ ق) دانسته‌اند. در نزدیک آق‌شهر از توابع قونیه در ترکیه محلی است که با قفلی بزرگ بسته شده و می‌گویند قبر ملا نصرالدین است.

او را در افغانستان، ایران، ازبکستان و جمهوری آذربایجان، ملا نصرالدین، در ترکیه نصرتین هوجا (خواجه نصرالدین) و در عربستان جُحا (خواجه) می‌نامند. مردم کارها و حرکات عجیب و مضحکی به او نسبت می‌دهند و به داستان‌های او می‌خندند. قصه‌های ملا از گذشته است

مجسمه ملانصرالدین و خرش در بخارا مجسمه ملانصرالدین 2

Nasreddin 17th century miniature

مینیاتوری از ملا نصرالدین سده هفدهم، که هم‌اکنون در کتابخانه موزه کاخ توپ‌قاپی است.

بخارا یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان است که مرکز ولایت بخارا در ازبکستان است و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.در این شهر که بیش از ۲۵۰۰ سال عمر دارد، بزرگان فرهنگ و ادب پارسی مانند ابوعلیِ سینا، عمر خیام، رودکی و فردوسی زندگی کرده‌اند.

بخارا (همراه با سمرقند) یکی از دو شهر بزرگ تاجیک‎‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستانست. مردم بخارا تا امروز نیز به زبان فارسی با گویش ویژهٔ آسیای مرکزی که امروزه به زبان فارسی تاجیکی معروف شده سخن می‌گویند  بسیاری از مکانهای تاریخی و فرهنگی بخارا در فهرست میراث جهانی یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد وارد شده است.

نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار