چاپ کد خبر: 112643
2 خرداد 1402

مرد شیرازی فکرش را هم نمیکرد خانه اش در تاریخ غریب شیراز بسته شود !

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 4آینه‌خانه یا تالار آینه از شاهکارهای معماری عمارت منطقی نژاد است که با هم‌زیستی چوب و آینه در کنار هم شکل گرفته‌اند. سال ۱۳۸۴ بود که بعد از یک دوره مرمت، خانه منطقی نژاد با حمایت سازمان میراث فرهنگی تبدیل به موزه موسیقی شد. «موزه آواها و نواها» مکانی با اتاق‌های شنیداری، دیداری، اسناد دست‌نوشته هنرمندان موسیقی‌دان، کارگاه‌های ساخت سازهای سنتی، آرشیو ۲۰۰۰ ساعت موسیقی صوتی و تصویری، تندیس‌ها و گنجینه تارهای قدیمی و سازهای کنده‌کاری شده با دست و اطلاعات شگفت‌انگیزی بود که برای علاقه‌مندان به حوزه موسیقی فضایی دل‌نشین محسوب می‌شد.

خانه منطقی نژاد که می تواند یک دوره تاریخی شیراز را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کند، هم اکنون به دفتر کار یک شرکتی دولتی تبدیل شده که درهایش در طول روز بسته است.

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 1
به گزارش گروه گردشگری اول فارس به نقل از ایلنای فارس، اگر حاج محمدحسن منطقی‌نژاد، می دانست  خانه ای که با هزار امید و آرزو بنا کرد قرار است روزی در فهرست پنهان ترین جاذبه گردشگری شیراز جای گیرد و به یک شرکت دولتی واگذار شود، از ساختنش منصرف می شد.

بی شک او می دانست خانه ای که ساخته با آن سبک معماری و تزئینات زیبا و منحصر به فرد روزی به یکی از مشهورترین بناهای های قاجاری در شیراز تبدیل می شود اما تصور  نمی کرد سرنوشت  این خانه جور دیگری رقم بخورد.

خانه منطقی‌نژاد یکی از عمارت های دوره قاجار است که از شهرت بسیاری برخوردار است اما هم اکنون جزو شناخته‌شده ترین جاذبه گردشگری  شیراز است.
خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 2
با وجود این‌که این خانه باشکوه قاجاری در کنار جاذبه‌های معروف زیادی واقع شده، اما از چشم بسیاری از گردشگران پنهان مانده و این روزها  کمتر کسی سراغش را می‌گیرد و اگر هم وصف آن را شنیده باشد و بخواهد از این عمارت دیدن کند با درب بسته عمارت مواجه می شود.
خانه منطقی‌ نژاد در اوایل دهه هشتاد بعد از مرمت های متعدد به موزه “آواها و نواها”  تبدیل و به عنوان موزه موسیقی شیراز فعال  شد و اما پس از چند سال و به دلایل نامعلومی  درب های این موزه به روی گردشگران بسته شد و تنها خانواده ای به عنوان سرایدار در این محل زندگی کردند.
در اوایل دهه نود این بنا به انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس تحویل داده شد تا حیات دوباره‌اش را آغاز کند و مدتی بعد هم به موزه هنرهای اسلامی تبدیل گشت و البته مدت کوتاهی هم به کافی شاپ و فروشگاه صنایع دستی تغییر کاربری داد و در اواخر دهه نود هم  تمامی کاربری های خود را از دست داد و درب هایش دوباره به روی گردشگران بسته شد.
واگذاری خانه به شرکت توسعه گردشگریی فارس
در حال حاضر هم که به شرکت توسعه گردشگری فارس واگذار شده باز هم امکان بازدید و حضور گردشگران به این عمارت وجود ندارد چون درهای آن همچنان بسته مانده و آن طور هم که برخی از فعالان گردشگری می گویند خانه منطقی‌ نژاد که یکی از بناهای نفیس تاریخی است به شرکتی متعلق به وزارت میراث فرهنگی واگذار شده بدون هیچ انتفاعی نه برای این اداره کل و نه گردشگران…

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 3

طبق قوانین موجود برخی  اماکنی که تحت نظارت و مالکیت اداره کل میراث فرهنگی فارس هستند می توانند به بخش خصوصی واگذار شوند آن هم به صورت مزایده، برای نمونه کافی شاپ های موجود در مجموعه های فرهنگی حافظ و سعدی و یا مغازه های تحت تملک میراث در سایر اماکن گردشگری …

حذف خانه منطقی نژاد از فهرست بازدید گردشگران

حال تفاوت واگذاری این اماکن با خانه منطقی‌ نژاد از زمین تا آسمان است و به طور حتم نحوه واگذاری هم تفاوت هایی داشته که متاسفانه شفاف سازی نشده ولی آنچه که مشهود است  اقدام واگذاری خانه منطقی‌ نژاد به شرکت توسعه گردشگری نه تنها سودی برای اقتصاد گردشگری شیراز نداشته بلکه یک جاذبه گردشگری را هم از فهرست بازدیدها حذف کرده است که این موضوع نشان می دهد متولیان خواسته یا ناخواسته به گردشگری فارس ضرر زده اند و این خانه تاریخی  را در اختیار شرکتی قرار داده اند که قرار است گردشگری فارس را توسعه دهد اما با جای گیری این شرکت در عمارت تاریخی عکس این اقدام صورت گرفته است.

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 8

بنابر این‌ گزارش از این دست جاذبه های گردشگری در شیراز کم نیستند که سال ها در انزوا قرار دارند و امکان بازدید گردشگران از این اماکن وجود ندارد  به طوری که می توان به آرامگاه سیبویه، عمارت چهل تنان ، آرامگاه آبش خاتون و.. اشاره کرد که هر یک دارای متولی جداگانه ای است و به بهانه های متعددی چون مرمت و حفاظت درب هایشان به روی گردشگران باز نمی شود.

 مالکیت و مدیریت تمامی اماکن تاریخی فارس به عهده میراث فرهنگی نیست 

مسئول هماهنگی امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فارس می گوید: مالکیت و مدیریت تمامی اماکن تاریخی و گردشگری در استان فارس به عهده میراث فرهنگی نیست و همین تعدد  موجب شده که ناهماهنگی درامور گردشگری به وجود آید.

تبلیغات در شیراز +تبلیغ شیراز +رپرتاژ شیراز+تبلیغ استان فارس+آگهی در شیراز

به گفته روح اله روانشاد در حال حاضر اماکن تاریخی و گردشگری  در استان فارس دارای مدیریت واحدی نیست و هر یک از این اماکن در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلفی هستند و طبیعی است که میراث فرهنگی نمی تواند مداخلاتی در این امور  داشته باشد.
روانشاد در رابطه با خانه منطقی‌ نژاد  می افزاید:  یکی از رویکردهای میراث فرهنگی  واگذاری خانه های تاریخی از این دست به بخش خصوصی است با هدف کاربردی شدن بنا.
بنابر این گزارش  و بنا بر اسناد تاریخی موجود خانه منطقی‌نژاد حدود یکصد و سی سال سن دارد و حدود پنجاه سال قبل یعنی اردیبهشت ۱۳۵۲ و با شماره ۱۴۹۰ در قهرست ملی به ثبت رسیده است.

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 5 1

رها شدن خانه بعد از ثبت ملی

خانه تاریخی منطقی‌نژاد شیراز بعد از ثبت ملی، در گوشه‌ای از شهر بدون سکنه به حال خود رها شد و خاطره آن آرام‌آرام از یادها رفت و در طی سال‌ها، ‌فرسودگی‌های زیادی پیدا کرد.

خانه منطقی‌ نژاد زمانی که  به موزه آواها و نواها تبدیل شدبه اوج شهرت خود رسید و محبوب گردشگران شد چرا که یکی از اتاق‌های خانه را به عکس و شرح زندگی هنری نوازندگان و آهنگسازان اختصاص داده بودند و در جای‌جای خانه نیز، سازهای اصیل ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.
یکی از بهترین قسمت‌های این موزه، مخزن صوتی آن بود که بیش از دو هزار ساعت قطعه موسیقی در آن نگهداری می‌شد و هر بازدیدکننده‌ای می‌توانست در کابین‌هایی که تعبیه شده بود، بنشیند و به این قطعات گوش بسپارد.
خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 11
بنابراین گزارش  و آن طور که یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس  می گوید  برخی از اقلام و اشیایی که زمانی در این‌ بنا در معرض دید گردشگران قرار داشت به خزانه منتقل شده است و در این محل نگهداری می شود؛ امیدواریم روزی برسد که دوباره از آنها رونمایی شود.
به گزارش ایلنا، سیاست وزارت میراث از واگذاری اماکن تاریخی به بخش خصوصی برای بازسازی و مرمت و احیای این اماکن است در حالی که واگذاری خانه منطقی‌ نژاد به شرکت ۱۰۰٪ دولتی شرکت توسعه گردشگری صورت گرفته و هرگز با چنین هدفی صورت نگرفته است و بر اساس شنیده ها خانه منطقی نژاد روز به روز در حال از بین رفتن است .
  خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 6 خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 7  خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 9 خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 10

واکنش استانداری به «تامین وثیقه بازداشتی های شورای شهر و شهرداری شیراز » توسط استاندار فارس

خانه های تاریخی شیرازخانه تاریخی منطقی نژاد شیرازبافت تاریخی شیراز 12

عکس قدیمی یک کاروانسرا در استان فارس ۱۲۰ سال پیش

 سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بوشهری دوشنبه , ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

هروقت خواستی یه ملت بزرگ از درون نابود کنی ، امورات بزرگ بده به آدمای کوچک و رتق و فتق کوچک بده به انسان های بزرگ ، آدمای کوچک بی ریشه چون نمیتونن کار درست انجام بدن با تکبر ، تبختر به نخبه ها امر میکنن و اونا چون ناراحتن تعلل میکنن و چیزی به نتیجه نمیرسه و نخبه ها چون از بی عدالتی خشمگین هستن همون امورات کوچک هم با اصول صحیح به عمد انجام نمیدن و باعث میشه کشور بشه ایران عزیر خدایا خودت هرجور صلاح میدونی کن وهرکی به ملک ، ملت ظلم میکنه و چراغ خونه مردم نیازمند میبره توی مسجد در همین دنیا آبرو براش نگذار

ناشناس دوشنبه , ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۳

چه خوشگله واقعا حیف قدر نمیدونن که متاسفانه.

ابرام یکشنبه , ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۵

مگه این به اصطلاح مسولین جز خرابی نابودی و … و ..چیز دیگه هم بلدن

م پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

درود بر شرفت شیر زن فاطمه آبجی گلم

فاطمه پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

اقایون مملکت دنبال ازبین بردن تاریخ پادشاهی هستن به فکرخود..شون که دارن کاردرست انجام میدن می خوان که تاریخ اززمان این چهل سال به بعد بنویسن وتمام

ایرانی [email protected] پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

اگر…. در گوشه ای از این ساختمان گذاشته بودند الان جایگاه ویژه ای داشت و اهمیت خاصی پیدا میکرد

ایرانی پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

مثل اینکه به دنبال نابودی هویت این کشور هستند

حمیده چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶

گزارش تلخ ولی جالبی بود….دولت رئیسی اینه دیگه

ناشناس چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱

متاسفانه برای این مملکت و مسؤلین بی .. و بی .. که ارزش و اعتبار این مکان ها را زیر سؤال برده و تغییر کاربری برای این مکان ها را جایز می دانند. مثل موزه آب انبار در کنار مجموعه زندیه که متاسفانه تبدیل به کافه شده…

کاربر چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

تخریب این خانه ها یعنی تخریب هویت کشور و امیدوارم که درست نباشه در غیراینصورت یک وطن فروش میتونه چنین دستوری بده که اصالت ایران براش مهم نباشه

ناشناس چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

تخریب این خانه ها یعنی تخریب هویت کشور و امیدوارم که درست نباشه در غیراینصورت یک وطن فروش میتونه چنین دستوری بده که اصالت ایران براش مهم نباشه

شهری چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

واقعا باید کسی باشد که بداد میراث فرهنگی شیراز برسد

ناشناس چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

حماقت وبی سوادی برخی ها

باهر سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

وقتی اراده ای برای نابودی یک‌.. باشد بخصوص تخریب آثار تاریخی که ریشه و بنیان یک ملت هست حفظ و نگهداری و توسعه آنها را به افراد نالایق می سپارند و آن ها هم با ندانم کاری و خودرایی و زورگویی چنان تیشه به ریشه های آنها میزنند که باید برای عبرت آیندگان در تاریخ نوشته شود.

ناشناس سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

سلام خانه منطقی نژاد فروش نیست اگر میفروشن من خریدار واقعی هستم پون عاشق زند.ی کردن در خانه های قدیمی هستم و وقتی در این خانه ها قرارمیگرم بهم ارامش خاصی دست میدهد

آخرین اخبار