چاپ کد خبر: 112428
31 اردیبهشت 1402

مرغ در این استان‌ها نایاب است + جدول اسامی/ گزارشی از وضعیت اسفناک بازار مرغ کشور

افزایش قیمت مرغ در نیمه اردیبهشت ماه نتوانست آرامش قبل را به بازار این محصول پُرمشتری بازگرداند. روایت میدانی فارس در سراسر کشور را درباره کمبود و گرانی مرغ گرم می‌خوانید.

خبرگزاری فارس: ۱۳ اردیبهشت ماه بود که پس از دوره‌ای کمبود مرغ، مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام قیمت جدید این محصول، از مردم به دلیل کمبود مرغ در دو هفته قبل از آن عذرخواهی کرد. حالا مرغ ۱۰ هزار تومان رسما گران شده بود و انتظار می‌رفت بعد از این افزایش قیمت مثل گذشته دوباره شاهد فراوانی آن در فروشگاه‌ها باشیم. برخی حتی علت استعفای وزیر جهاد کشاورزی را نیز به افزایش قیمت مرغ در فروردین ماه ربط دادند.

انتظارها برآورده نشد. تقاضای روزانه پابرجا بود اما میزان عرضه مرغ در فروشگاه ها کفاف نداد. اینگونه شد که خبرنگاران فارس در سطح کشور مواجه با گلایه های مردمی شدند مبنی بر اینکه مرغ کم است یا اگر هست قیمتش بالاست. و دوباره مرغ خبر ساز شد.

برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت بازار، به مراکز عرضه این محصول پروتئینی در سطح کشور مراجعه کردیم که نتیجه آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

جدول استان های مرغ

طرح|تفکیک استان‌ها بر اساس وضعیت عرضه مرغ گرم؛ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

طبق جدول بالا متاسفانه ۹ استان کشور با کمبود قطعی مرغ مواجه هستند به این صورت که میزان عرضه در این استان ها متناسب با میزان تقاضا نیست و مردمی که برای خرید به فروشگاه ها مراجعه می کنند، اغلب با دستان خالی به خانه برمی‌گردند. خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، مرکزی و کرمانشاه ۹ استان‌هایی هستند که با چنین شرایطی روبرو هستند.

خوزستان استانی است که از دو ماه پیش با کمبود و گرانی مرغ دست و پنجه نرم می کند. موجودی مقطعی، فروش با قیمت‌های فضایی و در مواردی نبود مرغ کشتار روز از عواملی است که موجب شده مردم خوزستان با وجود حدود ۴۸۰ مرغداری در این استان با چنین شرایطی دست‌وپنجه نرم ‌کنند.

همچنین جوجه ریزی نامناسب در پایان زمستان و اوایل بهار و زنده فروشی تولیدات خوزستان از جمله سایر عوامل وضعیت کنونی به حساب می آید به نحوی که با استفاده از شیوه های مختلف ۳۵ درصد مرغ تولید شده استان زنده فروشی می‌شود و باعث شده تا این میزان از تولید به کشتارگاه‌ها نرسد.

فروش مرغ

فروشگاه عرضه مرغ گرم- خوزستان

قاچاق مرغ و جوجه به ویژه در استان‌های مرزی مانند خوزستان از دیگر دلایل کمبود و گرانی مرغ در این مناطق است. به عنوان نمونه اواخر فروردین ماه سال جاری بود که یک محموله ۷۰ تنی مرغ منجمد قاچاق که در حال بارگیری برای خروج از کشور بود در مرز شلمچه توسط نیروهای مرزبانی خرمشهر کشف و ضبط شد که طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان خوزستان، تا کنون ۱۰ نفر در این رابطه بازداشت شده اند.

کردستان نیز یکی از استان‌ های برتر در زمینه تولید گوشت مرغ با ظرفیت تولید ماهانه سه هزار و ۳۵۰ تن است، اما این روزها مردم این استان برای تامین گوشت مرغ موردنیاز با کمبود مواجه هستند.

یکی از شهروندان سنندجی ضمن اشاره به کمبود مرغ در بازار، می گوید: اگر صبح اول وقت برای خرید گوشت مرغ به بازار مراجعه نکنیم به سختی می‌توان گوشت موردنیاز را تامین کرد.

گلایه از شرایط فعلی فقط از زبان مصرف کننده شنیده نمی شود، عدم نظارت بر توزیع، صدای فروشندگان مرغ را هم در کردستان درآورده است.

مرغ گرم

عرضه محدود مرغ گرم در فروشگاه‌های سطح کشور- ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

فروشنده مرغ در سنندج می گوید: به دلیل تفاوت قیمت بالای گوشت مرغ در مناطق اطراف، دلالان مرغ را خریداری کرده و بصورت قاچاقی به سایر استان‌ها و یا عراق صادر می‌کنند و به همین دلیل عرضه در مراکز توزیع هم تقریبا به نصف رسیده است.

از غرب به سمت مرکز کشور حرکت می کنیم و به استان مرکزی می رسیم. دیگر استانی که این روزها با کمبود مرغ مواجه است. مرکزی نیز با اینکه از قطب‌های مهم تولید مرغ کشور است، مشاهدات خبرنگار فارس در اراک نشان می‎دهد در حال حاضر بازار هایش با کمبود عرضه مرغ گرم مواجه است. این وضعیت موجب بالا رفتن قیمت مرغ گرم تا حدود هر کیلو ۷۹ تا ۹۰ هزار تومان شده است.

غیر از ۹ استانی که در بالا نامشان ذکر شد، اغلب استان های کشور اگرچه کمبود مرغ ندارند اما شاهد نوسانات شدید قیمت هستند. کمتر استانی پیدا می شود که مردمش مرغ گرم را با قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان خریداری کنند. بر اساس اخبار دریافتی از اکثر استان های کشور، عرضه کنندگان مرغ گرم این محصول را با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت اعلام شده توسط نهادهای مسئول عرضه می کنند.

عرضه مرغ گرم با قیمت 80 تا 100 هزار تومان در بازار همدان 31 اردیبهشت 1402

عرضه مرغ گرم با قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار همدان- ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مردم طی یکی دو ماه اخیر افزایش قیمت مرغ در بازار را شاهد بودند به گونه‌ای که در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم به ۹۰ هزار تومان رسیده است.

خبرنگار فارس در اردبیل از نوسان وضعیت عرضه و دغدغه های مردم استان روایت می کند و می گوید: معمولا در روزهای پایانی هفته مرغ گرم پیدا نمی شود و اگر کسی بخواهد آخرهفته مرغ بخورد، باید در طول هفته برای خرید این محصول برنامه ریزی کند!

فروشنده مرغ در اصفهان می گوید: اگرچه مرغ هست اما سهمیه بندی شده است. او که نگاهش به خوبی گویای بیم و امیدش درباره آینده بازار مرغ است، ادامه می دهد که روزانه حدود ۷۰ کیلوگرم مرغ برایمان می آورند که به سختی جوابگوی مشتری است. او معتقد است گران شدن خوراک جوجه ها یکی از عوامل اصلی عرضه قطره چکانی مرغ گرم به بازار است.

از دیگر نابسامانی های بازار مرغ این روزها، نبود قیمت واحد است طوریکه پراکندگی و تنوع قیمت ها صدای اعتراض مشتری را درآورده است. به عنوان نمونه در همدان که میزان عرضه مرغ عادی است اما قیمت ها غیرعادی است. قیمت ها از ۷۵ هزار تومان شروع می شود و با ۸۸ هزار تومان ادامه پیدا کرده و در نهایت روی عدد ۹۸ هزار تومان می ایستد و این یعنی اختلاف قیمت ۲۰ و چند هزار تومانی که هر مشتری ای را سردرگم می کند.

در این میان هستند استان هایی که نه کمبود عرضه دارند و نه شاهد نوسانات عجیب و غریب قیمت هستند اما نگرانی از آینده بازار بر افکار عمومی مردم سایه انداخته است. در یزد برخی از فروشندگان مرغ اظهار می کنند:‌ همیشه تولید مرغ در این استان مازاد مصرف و نیاز بوده ولی طی چند هفته اخیر نه تنها مرغ مازاد نداریم بلکه توزیع روزانه مرغ بسیار محدودتر از گذشته شده است و این موجب نگرانی از کمبود مرغ در آینده شده است.

در پایتخت نیز اگرچه مشکل کمبود مرغ وجود ندارد اما قیمت ها از نرخ مصوب بالاتر است. در فروشگاه‌های زنجیره ای سطح شهر، هر کیلو ران ۱۱۵ هزار تومان و هر کیلو سینه ۱۲۵ هزارتومان عرضه می شود.

تست بینایی:فقط یک تیزهوش می تواند ۵ حیوان پنهان در تصویر را پیدا کند؟ + پاسخ

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حقگد سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

اگر آقای رئیسی رئیس جمهور تمام مسولین از نمایندگان از شورا ها از و زیرا همه رو تو دیوار بزند شاید بتواند مملکت داری بکند فرمانده انتظامی فرمانده ای کلی خودش زیر نظر بگیرد عوض شون بکنند حتی قاضی ها دادستان ها کل کشور را باید مواظب خودشم باشد تا اینها باشند مملکت دیگر دگرگون میشود

ناشناس سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶

مملکت بی صاحب شده مردم مرغ نخورنداین چه مملکتی هستش اخه

ناشناس سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

امتحان الهی همیشه بوده و هست، تو این دنیا دنبال خوشی و راحتی نباش که هیچ گاه بهش نمیرسی، بی خودی هم دست و پا نزن
تو این دنیا همیشه در حال امتحان هستی
گرونیه که گرونیه، همه جای دنیا تورم و مشکلات و گرفتاری هستش
حالا هر کشوری تو یه چیزی مشکل داره
هر چی من یاد دارم چه روزایی که خوب بود چه روزایی که بد بود هیچ وقت نبوده که مردم بگن خدا رو شکر، همیشه دارن می‌نالند
این مرض نالیدن رو که از شبکه های ضد انقلابو بی بی سیو اینترنشنالو اینستا گرامو واتساپو هزار کوفتو زهر مار دیگه گرفتن با گوشتو پوستو خونشون آمیخته شده
طرف شب و روز از گرونیو مشکلاتو بدبختی داره میگه، حقوق کارگری هم داره میگره زن و بچه هم داره ولی رفته تو فلان شهر واسه مو کاشتن

فرهنگی سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

مرغ کیلوبی ۱میلیون که بره برای ملت مشکلی نداره انشاء الله بجاش گوشت قرمز می خریم.البته راهی دیگری بقول آیت الله.. هست .روزه می گیریم.راه سومی هم هست اصلا گوست نمی خوریم.مگه چه مشکلی پیش میاد.ما که هنوز داریم امتحان الهی را پس می دیم.زندگی فقط صدسال اولش یه کم مشکله

آخرین اخبار