چاپ کد خبر: 5515
22 اسفند 1397
آب و هوای معتدل و خوراکی‌های محلی مقصد سفر مطلوبی برای ایام تعطیلات نوروز

مسافرت نوروزی در ارسنجان فارس با طعم حلوای سین و آجیل ارسنجانی

ارسنجان با برخورداری از آب و هوای معتدل و خوراکی‌های محلی مقصد سفر مطلوبی برای ایام تعطیلات نوروز در فارس به شمار می‌رود.

لذت مسافرت نوروزی در ارسنجان/ از حلوای سین تا آجیل ارسنجانی

به گزارش اول فارس به نقل از خبرگزاری فارس، ارسنجان یکی از شهرستان‌های فارس است که دارای جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و آثار باستانی شاخص است که می‌تواند خاطره سفر خوبی به ارمغان بیاورد. در کنار این جاذبه‌ها دارای شیرینی و غذاهای محلی منحصر به فردی نیز هست.

شیرینی و آجیل ارسنجانی

یکی از اهالی ارسنجان با اشاره به یکی از خوراک‌های محلی این شهرستان به خبرنگار فارس می‌گوید: حلوای سین یکی از خوراک‌های محلی مقوی در ارسنجان است که اکثر مسافران به این منطقه اگر نام آن را شنیده باشند حتما به دنبال چشیدن طعم آن می‌روند.

13971220001190 Test PhotoN

حسین یارمحمودی ادامه می‌دهد: این حلوا از جوانه گندم، آرد برنج، ادویه‌های گرم، کمی روغن و شکر تهیه و به عنوان شیرینی نوروزی استفاده می‌شود.

وی از نوعی آجیل مخصوص ارسنجانی نام می‌برد و عنوان می‌کند: کنجد و مجک به عنوان نوعی آجیل مخصوص بر سفره عید گذاشته می‌شود و مجک نوعی مغز بادام شیرین شده یا همان الوک است.

یارمحمودی ادامه می‌دهد: غذای محلی دیگری به نام «تک» داریم که غذای پرزحمتی است و مواد آن که شامل گردو، رب انار، گوشت چرخی، نان تیری و … است در هاون کوبیده می‌شود و در شکم مرغ گذاشته می‌شود که غذای روز اول عید است.

جاذبه‌های دیدنی

یک راهنمای گردشگری محلی نیز با اشاره به تعدد جاذبه‌های گردشگری در ارسنجان بیان می‌کند: مسجد جامع ارسنجان و مدرسه سعدیه متعلق به دوره صفویه و جنگل‌های سرسبز طبیعی بناب ، چشمه سارهای ارتفاعات دال‌نشین ، دریاچه طشتک، غار ضحاک، ایوان قدمگاه، بندبست، مدرسه سعیدیه و … از این موارد هستند.

محمود رحیمی ادامه می‌دهد: ایوان قدمگاه  یا مقبره چاشتخوار در انتهای جنوبی کوه رحمت و شمال روستای چاشتخوار، ایوانی سنگی از دوران هخامنشیان است که در دل کوه تراشیده شده است و دارای ۲ طبقه و ۲ پلکان سنگی است.

13971220001194 Test PhotoN

تل ۲۵۰۰ ساله

رحیمی از وجود یک سایت ۲۵۰۰ ساله در ارسنجان نام می‌برد و می‌گوید: در کنار روستای کوشک از توابع ارسنجان، تپه‌ای به طول ۲۰۰ متر به نام «تل تیموران» قرار دارد که حفاری‌های انجام شده از تدفین مردگان از ۲۵۰۰ سال قبل در آن خبر می‌دهد.

این فعال گردشگری می‌افزاید: غار «ضحاک» نیز به عنوان یک مکان‌ طبیعی که دستیابی به آن با وسایل مجهز به کوهنوردی و غارپیمایی امکان پذیر است از دیگر دیدنی‌های سفر به ارسنجان است.

وی اضافه می‌کند: درباره این غار روایت‌های گوناگون مثل زندانی شدن ضحاک به دست فریدون، پیش از بردن ضحاک به کوه دماوند، عنوان می‌شود.

13971220001195 Test PhotoN

قالی، جاجیم، رودوزی‌های سنتی و گیوه از صنایع دستی ارسنجان است و انار و رب انار ارسنجان نیز شهرت فراوان دارد که مسافران نوروزی می‌توانند در هنگام خرید سوغات به این موارد توجه کنند.

گزارش از مریم شمالیان

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار