چاپ کد خبر: 105211
8 اسفند 1401

مصوبه جدید شورای برنامه‌ریزی استان برای حل مشکل باغ شهری ها در فارس

استاندار فارس، باغ‌شهرهای موجود در این استان را یک مشکل مزمن توصیف و اعلام کرد که شورای برنامه‌ریزی فارس کلیات شیوه‌نامه‌ای برای حل این مشکلات را تصویب کرد.

باغ شهری 1

دکتر محمدهادی ایمانیه یکشنبه هفتم اسفند در حاشیه چهاردهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس، به خبرنگاران گفت: یکی از مطالبات مردم و مشکلات مزمن شده این استان، موضوع باغ شهری‌هاست که پس از برگزاری جلسات متعدد و مشورت با مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف فارس، تصمیماتی اتخاذ و کلیات یک شیوه‌نامه برای حل این مشکلات به تصویب این شورا رسید.

ایمانیه با بیان اینکه اجرای این شیوه‌نامه را منحصر به افرادی دانست که دارای شرایط مد نظر باشند، گفت: در قدم اول باید زمین‌های چنین باغ‌شهری‌هایی از منابع ملی نباشد، زیرا به هیچ وجه از زمین‌خواری در هیچ نقطه‌ای از کشور و استان فارس حمایت و طرفداری نمی‌کنیم.

استاندار فارس، زمان احداث باغ شهری را شرط دوم بررسی و حل مشکل دانست و گفت: اماکنی در دستور کار قرار خواهد گرفت که قبل از سال ۱۴۰۰ احداث شده باشد؛ قرار نیست که این موضوع در سال‌های آینده تبدیل به مشکل برای استان شود بنابراین بازه زمانی مد نظر قرار گرفته است.

ایمانیه با تصریح اینکه به هیچ عنوان در این باغ‌ها اجازه حفر چاه جدید داده نخواهد شد، گفت: مالکان این اماکن، باید نسبت به اخذ مجوز لازم از آب منطقه‌ای اقدام کرده و در صورت لزوم، از پساب شهرهای مجاور برای آبیاری استفاده کنند.

استاندار فارس ضمن یادآوری اینکه اگر باغ‌شهری‌ها به شهر یا روستایی متصل باشد، به عنوان منطقه گردشگری تلقی خواهد شد، گفت: حق و حقوق دولت و سازمان‌های ذیربط در خصوص این الحاق از طرف مالکان باید پرداخت شود، از طرفی مالکان طبق ماده ۱۴ از خدمات زیرساختی بهره‌مند می‌شوند.

ایمانیه، محدوده گویم را از مسائل مزمن کلانشهر شیراز برشمرد و گفت: بیش از ۱۰ سال است که مشکلاتی گریبانگیر ساکنان گویم بوده، لذا برای حل این مشکلات و الحاق آن به شیراز، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

استاندار فارس همچنین با اشاره به اینکه اعتبارات قانونی تعریف شده برای پژوهش کافی نیست، گفت: در این جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه، راهکارهای جدیدی برای تامین اعتبارات حوزه پژوهش پیشنهاد شد.

ایمانیه با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات، از طریق پژوهش قابل حل است و با ورود به این مسیر و توجه به راهکارهای ارائه شده و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها شاهد حل مسائل خواهیم بود، گفت: در این جلسه تاکید شد که همه پژوهش ها باید توسط دانشگاه‌های فارس انجام شود و هیچ پژوهشی قابل ارجاع به خارج از استان نیست؛ مگر اینکه شورای برنامه‌ریزی آن را بررسی و تصویب کند.

جزئیات حکم قطعی دادگاه تجدید نظر برای دو تن از مدیران کل سابق استان فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار