چاپ کد خبر: 117282
7 مرداد 1402

علامت های روی لوازم آرایشی و بهداشتی چه مفهومی دارند؟

از آنجایی که تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی با پوست ما در ارتباط اند، بر روی هر محصول زیبایی و آرایشی علائمی درج شده است که از اهمیت بالایی برخوردار است. اما شاید معنی همه آن‌ها را ندانیم. توجه نکردن به این علائم می‌تواند عواقب بدی مانند بروز حساسیت هایی را برای ما به همراه داشته باشد که با دانستن آن می‌توانستیم از بروز این عواقب ناخوشایند جلوگیری کنیم. اما آیا با همه علائم درج شده بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی آشنایی دارید؟

علامت های روی لوازم آرایشی بهداشتی چه مفهومی دارند؟

این علائم درج شده ممکن است شامل نشانه‌های اطلاعات محصول، تاریخ انقضا، نحوه استفاده، نحوه نگهداری، اطلاعات محصول، هشدارها و احتیاط‌ها، فرمولاسیون و سایر دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از محصول باشد. برای مثال علامت سیب سلامت مجوزی است برای ورود کالا به بازارهای داخلی کشور و نشانگر این است که محصول استاندارهای لازم را دارد. درج علامت سیب سلامت روی بسته بندی‌های تمام محصولات آرایشی و بهداشتی ساخت کشورمان اجباری است. علامت ساعت شنی نیز طول عمر محصول را مشخص می‌کند اما بر خلاف نماد PAO نشان می‌دهد که این محصول به عنوان مثال فقط ۳۰ ماه دوام دارد و بعد از آن فاسد خواهد شد، حالا چه درب آن را باز کرده باشید و چه پلمپ باشد. علامت شعله را نیز که ممکن است بیشتر بر روی لوازمی مانند لاک ناخن و لاک پاک کن‌ها و همچنین انواع مختلف بادی اسپلش دیده شود نشانگر قابل اشتعال بودن محصول است. اگر محصولی که این علامت را دارد، در مجاورت با گرمای زیاد قرار دهید احتمال شعله ور شدن آن وجود دارد. این محصولات اغلب در ترکیبات خود الکل و گاز پیشران دارند. برای آشنایی با سایر علائم موجود بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی در این مقاله با ما همراه ما باشید.

معنی علامت های درج شده بر محصولات ارایشی
توجه داشته باشید که علامت‌ های موجود بر روی بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانند بین محصولات مختلف متفاوت باشند و بهتر است همیشه روی بسته‌بندی محصول خود را به خوبی خوانده و شرایط لازمه را برای استفاده بهینه از آن محصول رعایت کنید.

علامت و نشان PAO بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی

محصولات ارایشی

علامت PAO (Period After Opening) که به شکل یک شیشه باز کوچک است به معنی دوره بعد باز کردن بسته بوده و به شما می‌گوید که پس از باز شدن بسته بندی محصول، برای چه مدتی قابل استفاده است. به زبان ساده‌تر این علامت به شما می‌گوید که از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا چه مدت بعد از آن می‌توانید از آن استفاده نمایید. بازه زمانی تقریباً همیشه بر حسب ماه نشان داده می‌شود و به شکل یک عدد به دنبال حرف m نوشته می‌شود. به عنوان مثال اگر روی محصول نماد ۱۲M را می‌بینید، نشانگر آن است که از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا ۱۲ ماه بعد از آن می‌توانید از آن با خیال راحت استفاده کنید. پس از این مدت محصول فاسد شده و باید آن را دور بیندازید. دقت کنید که بر روی برخی محصولات مانند اسپری‌ها چنین علامتی وجود ندارد. چرا که برای مدت زمان بیشتری می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. اما برای محصولات مراقبت از پوست مثل مرطوب کننده وجود دارد زیرا وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند، ممکن است اکسید شوند. بنابراین باید به نماد PAO حتما دقت داشته باشید.

فراموش نکنید که استفاده نکردن از محصولات آرایشی منقضی شده بسیار مهم است زیرا آنها می‌توانند جهت سلامت ما بسیار مضر باشند.

علامت p و نقطه سبز روی لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی به چه معناست؟
علامت “P” روی محصولات، مخفف تاریخ تولید (Production Date) است و نشان می‌دهد که محصول در چه زمانی تولید شده است.

علامت نقطه سبز یا به عبارتی (Green Dot) نیز بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی به این معنی است که بسته بندی محصول و این کمپانی در چرخه بهبود پسماندهای ناشی از بسته بندی محصولات بهداشتی و آرایشی است. این علامت که شبیه به دو فلش در سایکل و چرخه دورانی شکل است به ندرت به رنگ سبز دیده می‌شود و اکثرا به رنگ سفید یا سیاه و سفید است.

علامت های درج شده بر محصولات ارایشی

معنی علامت e روی محصولات آرایشی و بهداشتی
یکی از علامت‌های لوازم آرایشی علامت e (The E Mark) است. این علامت نشان دهنده خلوص ماده داخل محصول آرایشی است بر اساس گرم یا میلی‌لیتر است . این علامت در اتحادیه اروپا برای بیان مقدار خالص محصول در زمان پر کردن آن در بسته بندی استفاده می ‌شود و مقدار آن با واحد گرم یا میلی لیتر (ml) برای جامدات یا مایعات نشان داده میشود.

لوازم ارایشی

معنی علامت حلقه موبیوس بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی
علامت حلقه موبیس یا (Infinity Loop) به شکل سه فلش است که یک مثلث را تشکیل میدهد. این علامت به معنای “محصولات سازگار با محیط زیست” و “پایداری زیست‌محیطی” است. ان علامت به دو صورت وجود دارد. یکی در وسط آن عدد است و دیگری بدون عدد است. اگر درون این نماد از عدد استفاده شده باشد نشان‌دهنده میزان استفاده تولیدکننده آن محصول از مواد بازیافتی برای بسته‌بندی محصول است و اگر در دل خود فاقد عدد باشد به این معناست که ظرف این محصول قابل بازیافت و استفاده مجدد است. یعنی به مصرف کننده اطلاع می‌دهد که پس از استفاده از محصول، آن را جدا کند و در سبد بازیافت قرار دهد تا به فرآیند بازیافت برود. این عمل باعث کاهش تأثیرات مخرب بر روی محیط زیست و تولید زباله‌های جامد و حفظ منابع طبیعی می‌شود.

محصولات ارایشی و بهداشتیبه عبارت دیگر، این علامت که نشان مثبتی است نشان دهنده این امر است که محصول در طول دوره عمر خود به مسائلی مانند استفاده بهینه از منابع، کاهش آلاینده‌ها، بازیافت و بازیافتگری مواد، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماندها و سایر راهکارهای محیط زیستی توجه کرده است.

علامت خرگوش در مثلث یا نماد تست حیوانی روی لوازم ارایشی یعنی چه؟

اگر از بین علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی علامت خرگوش در مثلث، خرگوش در حال جهش، خرگوش نشسته، علامت سر خرگوش را مشاهده کردید به معنای نماد تست حیوانی یا Cruelty-free است که نشان دهنده این نکته است که کمپانی تولیدکننده آن محصول، در فرایند تولید آن هیچ گونه آزمایشی بر روی حیوانات انجام نداده و تولیداتش دقیقا براساس استانداردهای تعیین شده توسط ائتلاف اطلاعات مصرف کننده است. به عبارت دیگر در طی مراحل تهیه و تولید آن، هیچگونه ظلم یا آسیبی به حیوانات وارد نشده است. این علامت که به عنوان یک نشانه اخلاقی و انسان ‌دوستانه بر روی محصولات قرار می‌گیرد، به مصرف‌کنندگان اطلاع دهد که محصول با استفاده از تست بر روی حیوانات آزمایشگاهی تولید نشده است.

cruelty free symbol schon jpg

از آنجا که برای تولید اغلب محصولات ابتدا ایمنی آن را بر روی حیوانات بررسی می‌کنند لذا انجام این عمل و آزمایش بر روی آنان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده بود. بنابراین در برخی از کشورها قوانینی برای منع اینگونه آزمایشات صورت گرفته است. لذا بسیاری از تولیدکنندگان برای این که پیروی خودشان را از این قانون پسندیده نشان دهند بر روی بسته بندی محصولاتشان این نماد را درج می‌کنند.

گواهی ارگانیک بودن (Ecocert)

این نماد، ارگانیک بودن محصولات آرایشی و بهداشتی را نشان می دهد. در واقع زمانی که نماد Ecocert Organic روی محصولی درج شود، به این معنا است که حدودا ۹۵% از مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر بر پایه گیاهی و ارگانیک بوده و حداقل ۵ درصد از وزن کل ترکیبات آن آلی است. از طرفی اگر به جای کلمه Organic، کلمه  Naturalدرج شده باشد بیانگر آن است که حداقل ۵۰% از مواد اولیه در فرمولاسیون این محصول گیاهی و طبیعی هستند.

علامت دوره زمانی پس از باز کردن درب محصول  (Period After Opening – PAO)

یکی از مهم ترین علامت های روی محصولات مراقبتی و آرایشی، علامت زمان مناسب مصرف بعد از باز کردن درب محصول می باشد. علامت یک جعبه در باز بر روی تمام محصولات درج شده و نشان دهنده طول عمر مفید و موثر محصول است. این علامت بیانگر آن است که محصول مورد نظر تا چه مدت بعد از باز کردن درب و پلمپ قابل استفاده بوده و عملکرد موثری دارد. در این علامت یک عدد به همراه حرف M (مخفف Months ) قرار می گیرد و دوره مصرف را بر اساس ماه بیان می کند.

قابلیت اشتعال (Flammable)

علامت آتش در محصولات آرایشی و زیبایی بیانگر آن است که این محصول قابل اشتعال و آتش گرفتن بوده و نباید در نزدیکی و یا تماس با حرارت بالا و شعله مستقیم قرار گیرد. این علائم بیشتر بر روی محصولات آرایشی مانند اسپری مو، لاک ناخن، لاک پاک کن و … که حاوی مواد خاصی مانند الکل و گاز پیشران هستند، دیده می شود. لذا ضروری است که وقتی این علامت را روی محصولی مشاهده کردید، در نگهداری آن دقت کنید.

علامت دستی با کتاب

بر روی بسته بندی برخی محصولات آرایشی و بهداشتی نمادی شبیه یک دست با کتاب گذاشته می شود. هنگامی که این علامت را دیدید، بدانید که به دلیل عدم وجود فضای کافی، درج تمامی اطلاعات محصول از جمله مشخصات، ترکیبات، نکات استفاده و … امکان پذیر نبوده است. لذا اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد محصول و کارکرد آن هستید، می توانید بروشور داخل جعبه را مطالعه کنید.

علامت برگه دوم  (Leaflet)

علامت برگچه ی توضیحی هم به شما می گوید که اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد محصول مراقبتی و آرایشی مد نظر می باشید، می توانید با برداشتن برگه بالایی، توضیحات بیشتری را در زیر آن ببینید.

علامت ساعت شنی (Hourglass)

این علامت نیز مربوط به طول عمر محصولات می شود. اما با علامت PAO که زمان قابل استفاده از محصول پس از باز کردن آن را نشان می دهد، متفاوت است. در واقع علامت ساعت شنی برای محصولاتی به کار می رود که فقط به مدت ۳۰ ماه قابل استفاده بوده و باید تا قبل از پایان این زمان (BBE – Best Before End) مصرف شود. خواه درب محصول باز شود، خواه پلمپ آن در طول این ۳۰ ماه به هیچ عنوان باز نشود.

بچ کد محصولات (Batch code)

معمولا برچسب هایی روی بسته بندی محصولات مشاهده می شود که به آن batch code می گویند. این کد به شما کمک می کند تا از تاریخ تولید محصولات مطلع شوید. به عنوان مثال بچ کد ۲۰۱۲۰۲۰۲ نشان دهنده تولید آن محصول در سال ۲۰۱۲ می باشد.

size 800x800 converted 02

علامت سیب سلامت

این علامت مختص محصولات ساخت ایران است که درج آن بر روی تمامی بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی اجباری می باشد. از این رو این نماد که در گروه استانداردهای داخلی قرار می گیرد را به عنوان مجوزی برای ورود به بازارهای داخلی می شناسند.

علامت های مخصوص کرم های ضد آفتاب

برخی علائم تنها بر روی روی کرم های ضدآفتاب مشاهده می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از SPF، UVA و UVB. در واقع مهم ترین عبارت درج شده بر روی کرم های ضدآفتاب SPF می باشد که قدرت فاکتور حافظتی محصول را در برابر اشعه های مضر نور خورشید نشان می دهد. UVA به معنای اشعه های ماوراء بنفش تایپ  Aاست که باعث پیری زودرس پوست می شوند. UVB اشعه های ماوراء بنفش تایپ B است که موجب بروز مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی می شوند. وجود هر یک از این علامت ها روی ضد آفتاب بیانگر آن است که این محصول قابلیت محافظت پوست در برابر هر یک از این اشعه ها را دارد.

نحوه نگهداری گیاه سانسوریا و تکثیر آن در آپارتمان

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار