چاپ کد خبر: 127651
15 آذر 1402

تصاویری از تفرجگاه مرغک استهبان که در حال نابودی است/ نارضایتی مردم از سکوت مسئولین

تفرجگاه مرغک در شهرستان استهبان در حال نابود شدن است و مردم این شهر از سکوت و بی عملی مسئولان ناراضی هستند و انتظار اقدام عملی دارند.
تفرجگاه مرغک که آب چشمه‌ای دائمی در آن جریان دارد، از یادگار‌های پیشینیان ساکن رونیز بوده و آسیاب‌های آبی هفتگانه آن نیز به ثبت ملی رسیده است.

تفرجگاه مرغک

تسنیم| شیراز : تفرجگاه مرغک در شهر رونیز شهرستان استهبان در حال نابودی است و مردم این شهر و دوستداران مرغک از سکوت مسئولان در قبال تخلفات صورت گرفته در این تفرجگاه که به نابودی تدریجی آن منجر می‌شود، ناراضی بوده و خواستار پاسخگویی و اقدام عملی مسئولان هستند.
تفرجگاه مرغک در جوار شهر رونیز از توابع شهرستان استهبان در استان فارس قرار دارد. مرغک از اعماق دره‌ای سرسبز شروع شده و تا دامنه کوه ادامه دارد. وجود چشمه آب دایمی و درختان پیر و کهنسال و انبوه، این دره را از دیرباز در زمره یکی از تفرجگاه‌های بکر و زیبای استان فارس و استهبان قرار داده است. مرغک سالانه و بویژه در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته‌، میزبان شهروندان، گردشگران و کوهنوردان زیادی از سراسر استان و حتی سایر مناطق کشور است که برای گذران اوقات فراغت، تفریح و ورزش خود را به این دره چشم‌نواز می‌رسانند. اتراق خانواده‌ها در کنار چشمه و جوی آبی که از دل آن جوشیده و پای چنارهای کهنسال با ناز و خرامان جاری می‌شود، در کنار سروصدای پرشور و شوق کودکان در حال بازی، از زیباترین مناظری است که تا همین چندی پیش می‌شد آن را در دره مرغک به تماشا نشست.

متاسفانه طی چند سال اخیر این دره دستخوش تغییرات ناگواری شده که ناشی از دست‌اندازی‌های مکرر و تخلفات عده‌ای سودجو است.

قطع و آتش زدن چنار‌های کهنسال توسط عده‌ای سودجو از یک سو و انحراف آب از طریق لوله و انتقال آن به کیلومتر‌ها دورتر برای آبیاری باغ‌های انجیر و در نتیجه خشک شدن درختان چنار حاشیه جوی از دیگر سو، از بحران‌هایی است که طبیعت دلنشین مرغک را در آستانه تخریب و نابودی قرار داده است.

متاسفانه مسئولان شهر رونیز و شهرستان استهبان در قبال این وضعیت یا سکوت تاییدآمیز در پیش گرفته‌اند و یا به بیان وعده‌های رسیدگیِ بدون عمل اکتفا کرده‌اند. طبق شنیده‌ها کسانی که درختان را قطع کرده و آتش زده‌اند، فقط برای چند روز بازداشت شده و مورد مواخذه جدی قرار نگرفته‌اند و جبران خسارت به منافع عمومی از ‌آنها درخواست نشده است.

در صورت محرز شدن تخلف، برخورد می‌شود

فرماندار شهرستان استهبان در این‌بارهگفت: انتقال آب دره مرغک به شکل غیرمجاز به مناطق و باغات اطراف، در حال بررسی است و  در صورت محرز شدن این تخلف با مسئله و متخلفان برخورد قاطع انجام خواهد شد.

یوسف کارگر با تاکید بر اینکه برای رسیدگی به این موضوع تاکنون یک بازدید میدانی هم از تفرجگاه صورت گرفته است، افزود: انتقال آب به منظوری به جز شرب، تخلف است و در صورتی که به این نتیجه برسیم آب به اراضی کشاورزی یا باغات و به منظور غیرشرب انتقال داده می‌شود، با آن برخورد می‌کنیم و تاسیسات غیرمجاز تخریب خواهد شد.

فرماندار استهبان گفت: باید اسناد موجود با هماهنگی اداره ثبت اسناد و املاک بررسی شود تا به نتیجه قطعی برسیم و بتوانیم دراین‌باره به طور رسمی اظهارنظر کنیم.

متاسفانه تماس‌های مکرر خبرنگار  با بخشدار رونیز، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و ما موفق به برقراری ارتباطی تلفنی با وی نشدیم.

تفرجگاه مرغک استهبان 1 تفرجگاه مرغک استهبان 2 تفرجگاه مرغک استهبان 3 تفرجگاه مرغک استهبان 4 تفرجگاه مرغک استهبان 5


*تفرجگاه مُرغَک در دامنه کوه جنوبی رونیز است و از توابع شهرستان استهبان جایی که چشمه و آب زلال، درختان سرسبز گردو، انجیر و انگور فراوان دیده می شود واقع است که این مکان را دارای ارزش تاریخی نیز نموده است. این منطقه به علت دارا بودن آب و باغ های متعدد و چشمه دائمی در تمام فصول سال تفرجگاه افراد محلی می باشد.

۹ علت رایجی که باعث پژمردگی گیاهان آپارتمانی می شود

ارزان ترین کالاهای اساسی را در شیراز از کجا بخریم؟

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول فارس شویداول فارس شوید" width="500" height="59" />

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار