چاپ کد خبر: 129014
27 آذر 1402

روش نگهداری و پرورش ایپومیا یا پیچک سیاه با برگ های قلبی که واقعا زیباست

از گیاهان آپارتمانی زیبای دیگری که می توان به آن اشاره کرد ایپومیا است.این گیاه با نام های دیگری چون سیب زمینی شیرین،سیب زمینی بنفش و قلب سیاه ، پیچک سیاه شهرت دارد. این گیاه از خانواده Araceae که با نام علمی Ipomoea black نیز شهرت دارد.این گیاه با برگ های قلبی شکل به رنگ های بنفش ارغوانی و سفید است که ظاهر زیبایی را برای آن به ارمغان آورده.

روش نگهداری گیاه ایپومیا

نحوه مراقبت و نگهداری از این گیاه بسیار ساده است ،در ادامه روش های نگهداری و تکثیر این گیاه پر طرفدار را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

نور مورد نیاز ایپومیا:
این گیاه به نور متوسط و رو به زیاد نیاز دارد  به طوری که می توان گفت ایپومیا گیاهی نور دوست است و در مکانهای پر نور و البته غیر مستقیم میتوان از این گیاه به راحتی نگهداری کرد.  توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ های گیاه میشود. همچنین این گیاه برای مکان های کم نور مناسب نیست و در صورت قرار گیری در شرایطی با نور کم برگ های آن به رنگ سبز تغییر رنگ می دهند.

دمای مورد نیاز ایپومیا:
دمای رفاه برای این گیاه بین ۱۸تا ۲۵درجه سانتیگراد میباشد.این گیاه نسبت به هوای سرد حساس است بنابراین برای رشد بهتر در زمستان گیاه را به مکان های گرم منتقل کنید،البته توجه داشته باشید که دمای زیاد نیز باعث آسیب رسیدن به گیاه می شود.

به طور کلی توصیه می شود گیاه را در دمایی معتدل نگهداری کرد تا از هر گونه آسیب احتمالی نسبت به  آن جلوگیری کرد.

آبیاری مورد نیاز ایپومیا:

گیاه ایپومیا را بهتر است هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، سطح خاک این گیاه را با انگشت خود بررسی کنید و اگر خشک بود موقع آبیاری گیاه رسیده است.از آبیاری بیش‌ازحد گیاه سیب‌زمینی شیرین بپرهیزید زیرا این کار باعث می‌شود ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی شود. همچنین بهتر است آبیاری گیاه را صبح‌ها انجام دهید. زیرا اگر آبیاری در هنگام ظهر انجام شود به علت گرم بودن هوا، آب به‌سرعت تبخیر می‌شود و به ریشه‌های گیاه نمی‌رسد.

یا اگر گیاه را در شب آبیاری کنید، آب در گلدان می‌ماند و ریشه‌ها را می‌پوساند. همچنین برای آبیاری گیاه سیب‌زمینی شیرین بهتر است از آبی که ۲۴ ساعت قبل از شیر لوله‌کشی گرفته‌شده است، استفاده کنید.

 رطوبت مورد نیاز برای ایپومیا:

در مورد رطوبت موردنیاز گیاه ایپومیا نیز باید گفت که این گیاه علاقه بسیاری به رطوبت دارد. بنابراین باید با غبار پاشی یا قرار دادن یک سینی با مقدار کمی آب، در زیر گلدان رطوبت موردنیاز گیاه را فراهم کنید.این‌ کار باعث افزایش طراوت و شادابی گیاه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که برای این‌که گیاه ایپومیا بتواند به‎‌خوبی اکسیژن موردنیاز خود را دریافت کند باید ماهی یک‌مرتبه برگ‌های آن را تمیز کنید.بهتر است گردوغبار روی برگ‌های این گیاه را به‌وسیله یک دستمال مرطوب نرم پاک کنید تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

خاک، کود  گلدان مناسب ایبومیا:

کاشتن گیاه ایپومیا در گلدان سفالی می‌تواند فرآیند رشد گیاه را بهبود ببخشد. زیرا گلدان‌های سفالی رطوبت را مدت‌زمان بیشتری درون خود نگه می‌دارند و گردش هوای بهتری برای ریشه‌ها خواهند داشت.

بنابراین بهتر است یک گلدان سفالی بزرگ برای این گیاه انتخاب کنید. زیرا این گیاه رشد سریعی دارد و اگر گلدان کوچک باشد باید گلدان را زودتر از موعد تعویض کنید. توجه داشته باشید که باید زهکشی گلدان به‌خوبی انجام شده باشد.

برای این‌که خاک گلدان از سوراخ‌های کف آن خارج نشود باید مقداری سنگ‌ریزه در کف گلدان بریزید. می‌توانید برای گیاه ایپومیا از یک خاک گلدان استاندارد استفاده کنید. برای این کار حتما باید از خاک سبک استفاده شود تا جریان هوا به‌خوبی در زیر خاک برقرار باشد.

کوددهی به این گیاه نیز ضرورت چندانی ندارد اما می‌توانید ماهی یک‌بار قبل از انجام آبیاری از مقدار کمی کود مایع برای آن استفاده کنید

روش تکثیر ایپومیا:
آسانترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه است. برای این کار کافی است قسمتی از قلمه های گیاه را  با قیچی و یا تیغ تیز از گیاه جدا کنید و در خاک گلدان جدید قرار دهید. همچنین می توانید در صورت امکان قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده تا زودتر شاهد ریشه دهی گیاه باشید.همچنین  تامین رطوبت گیاه جدید تا زمان ریشه دهی را فراموش نکنید.

نگهداری گیاه ایپومیا

آفات و بیماری های ایپومیا:
آفات و بیماری های زیادی می توانند این گیاه را تهدید کنند. در ادامه به بررسی این آفات میپردازیم:

سوسک لاک پشتی طلایی:
حشره ای طلایی رنگ که بومی آمریکا بوده و در صورت حمله به ایپومیا باعث ایجاد سوراخ هایی بر گیاه شده و در نهایت آن را از بین می برد.

مگس سفید:
مگس سفید در پشت برگ های گیاه تجمع کرده و از شیره گیاه تغذیه می کند و در نهایت موجب چسبنده شدن زیر برگ ها شده و به مرور زمان گیاه را از بین می برد.

شپشک آردآلوده:
این عارضه به صورت توده های سفید بر زیر برگ و روی ریشه  دیده میشود که در نهایت منجر به توقف رشد گیاه شما می شود .برای از بین بردن شپشک آرد آلود می توانید برگ های گیاه رو با آب و صابون شسته و یا محلول صابونی را به گیاه اسپری کنید .

نگهداری گیاه ایپومیا

سوالات متداول:

پرورش ایپومیا به چند روش انجام می‌شود؟

این گیاه را می‌توان از طریق کاشت بذر، قلمه‌ی ساقه و تکثیر از طریق غده‌ی آن پرورش داد.

برای تکثیر گیاه ایپومیا از طریق غده چه‌کاری باید انجام داد؟

تنها کافی است یک خلال‌دندان را درون غده‌ی آن قرار داد و آن را درون یک لیوان آب گذاشت. به‌گونه‌ای که یک‌سوم غده در معرض هوا قرار داشته باشد. بهتر است لیوان را در مکانی قرار دهید که نور خورشید را به‌طور غیرمستقیم دریافت کند. پس ‌از مدتی ریشه‌ها و شاخه‌ها شروع به رشد می‌کنند.

آیا سیب زمینی شیرین سمی است؟
سیب زمینی شیرین به طور گسترده برای حیواناتی مانند سگ و گربه سمی شناخته می شود.

آیا این گیاه به هرس کردن نیازمند است؟
بله ،زیرا رشد این گیاه بسیار زیاد است

کلام پایانی

نگهداری از گل‌ها و گیاهان زیبا و شاداب در محیط زندگی می‌تواند باعث افزایش انگیزه و امید به زندگی در افراد آن خانه شود.ایپومیا یکی از این گیاهان زیبا و با طراوت است که تنوع رنگی آن باعث افزایش جذابیت و زیبایی آن شده است. لذت داشتن این گیاه وقتی دوچندان می‌شود که شما بدانید گیاه مقاومی انتخاب کردید که بسیار سریع نیز رشد می‌کند. این‌گونه با خیال راحت و بدون نگرانی از این گیاه در محیط زندگی خود نگهداری خواهید کرد.

تنها کافی است هفته‌ای یک‌مرتبه به آن آب بدهید و گلدان آن را در مکانی بگذارید که نور کافی دریافت کند. به‌ همین سادگی شما می‌توانید با گیاه ایپومیا ارتباط برقرار کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار