چاپ کد خبر: 128811
25 آذر 1402

پرورش ،نگهداری و روش‌های تکثیر گیاه هویا ” پیچ شمعی ” که واقعا زیباست

هویا یک گیاه گلدار رونده بسیار زیبا است که نگهداری از آن بسیار راحت است.این گیاه با برگ‌های چرمی و گل‌های زیبا و خوشبو، در تمامی شرایط آب و هوایی رشد می کند. در ادامه این مقاله به نحوه پرورش و نگهداری گیاه هویا و روش‌های تکثیر آن خواهیم پرداخت.

شرایط نگهداری گیاه هویا
این گیاه که به نام های دیگری چون: گیاه شمعی، پیچ مومی، گیاه پیچ شمعی، گل چینی و گل مومی شناخته می‌شود، با نام رایج انگلیسی Hoya، از زیر خانواده Asclepiadoideae و خانواده Apocynaceae است. یکی از اعضای محبوب خانواده Apocynaceae که شاید با آن آشنا هستید، گیاه زیبای سروپژیا Ceropegia Woodii است.
این گیاهان در اصل بومی جنوب شرق آسیا، فیلیپین، هند، تایلند، مالزی، بنگلادش، ویتنام، اندونزی و گینه‌نو هستند و گونه‌های زیادی از آن‌ها را می‌توان در شمال استرالیا یافت. گیاه هویا گیاهی نیمه اپی‌فیت است. این بدان معناست که اغلب گونه‌های این گیاه در بین صخره‌ها و سنگ‌ها یا بین تنه درختان زندگی می‌کنند. بیشتر ارقام گیاهان هویا، رونده یا بالارونده و آویزی هستند، اما برخی از آن‌ها به صورت درختچه‌ای رشد می‌کنند.
این گیاه آپارتمانی سمی نیست و برای حیوانات خانگی و کودکان هیچ خطری ندارد. با خیال راحت می‌توانید تمام فضای داخلی خانه را با گیاه هویا سبز کنید.

شرایط پرورش و نگهداری از گیاه هویا

زمان آبیاری:

گیاه هویا به کم آبی مقاوم و به آبیاری زیاد حساس است. توجه داشته باشید که بیش از حد آب دادن به گیاه هویا باعث پوسیدگی ریشه و بروز بیماری‌های قارچی می‌شود. بهتر است گیاه را زمانی آبیاری کنید که حدود ۳۰ درصد از خاک گلدان خشک شده باشد. با بررسی خاک سطحی و وزن گلدان می‌توان این میزان از خشکی خاک را متوجه شد. نیاز آبی گیاه هویا در زمستان بسیار کمتر می‌شود. لازم است از آب بدون کلر و بدون املاح و هم دمای محیط برای آبیاری گیاه استفاده کنید. در هر دوره، آبیاری را کامل انجام دهید. آبیاری کامل یعنی تا جایی به گیاه هویا آب دهید که اضافی آن از سوراخ کف گلدان خارج شود. پس از آبیاری، آب درون زیر گلدانی را دور بریزید.

نوع خاک:

گیاه هویا به خاک سبک، زهکش‌دار و حاوی مواد غذایی کافی نیاز دارد. استفاده از خاک‌های فشرده و به هم چسبیده مانند خاک باغچه یا خاک‌های رسی برای کاشت این گیاه توصیه نمی‌شود. خاک گیاه هویا باید بلافاصله پس از آبیاری، آب را از خود عبور دهد و تا مدت‌ها مرطوب باقی نماند. بهترین ترکیب خاک برای کاشت هویا، اندازه مساوی از پیت ماس، ماسه رودخانه‌ای و خاک برگ پوسیده و مقدار کمی پرلیت است.

نور :
گیاه هویا به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و بهترین مکان برای قرار گیری آن در پشت پنجره جنوبی است. دقت کنید که بودن گیاه در تابش مستقیم خورشید مخصوصا در روزهای آفتابی تابستان آسیب شدیدی به برگ و گلهای آن وارد می‌کند.

دما :
پیچ شمعی گیاهی گرمسیری است و در مواقعی نادر تا درجه حرارت ۳۰ را نیز تحمل می‌کند. اما بهترین درجه حرارت برای داشتن گیاهی سالم با رشدی خوب، حرارت ۲۰ درجه سانتی گراد در فصول اولیه سال و ۱۶ درجه سانتی گراد در زمستان است.

کوددهی:

گیاه هویا را اگر در ترکیب خاک مناسب بکارید، به کوددهی ماهانه نیاز ندارد. استفاده از پودر پوست تخم مرغ یا پودر پوست خشک شده موز و دوریز قهوه خشک شده در ترکیب خاک گلدان می‌تواند بخش زیادی از نیاز‌های غذایی گیاه هویا را فراهم کند. مواد ذکر شده را باید برای مدتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، سپس آن‌ها را با محلول قارچ‌کش ضد عفونی کنید. اگر قصد دارید از کود‌های شیمیایی برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید، کود ۵-۱۰-۵ توصیه می‌شود. به طور معمول میزانیک قاشق چای‌خوری در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری پای گیاه خود بریزید. در فصل زمستان از کود دادن به گیاه هویا بپرهیزید.

رطوبت هوا:

گیاه هویا برای رشد بهتر و سرسبز ماندن به رطوبت هوا نیاز دارد. این میزان رطوبت باید حدود ۳۰ درصد در روز و ۶۰ درصد در شب باشد. برای تامین رطوبت هوای گیاه از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. استفاده از دستگاه بخار سرد، ایجاد جزیره در زیر گلدانی، قرار دادن اکواریوم ماهی در کنار گلدان، نگهداری از گیاه در حمام پرنور و غبارپاشی روزانه از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای تامین رطوبت هوای گیاه هویا هستند.

تعویض گلدان:

گیاه هویا بر خلاف سایر گیاهان آپارتمانی، ریشه‌های عمیق و پرپشتی تولید نمی‌کند، چون که یک گیاه نیمه اپی‌فیت است. در نتیجه به تعویض گلدان سالانه نیاز ندارد. در ضمن فشار ریشه‌ای در گلدان کوچک باعث تشویق گیاه هویا به گل دادن می‌شود. برای انتخاب گلدان، گلدانی متناسب با اندازه گیاه تهیه کنید. بهتر است جنس گلدان، سفالی باشد. گلدان‌های سفالی رطوبت بیشتری در خود نگه می‌دارند و از گرم شدن بیش از حد خاک در هنگام آفتاب جلوگیری می‌کنند. حتما قبل از ریختن خاک و کاشت گیاه، دو یا سه سوراخ کف گلدان ایجاد کنید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود.

گلدهی :

گلهای زیبا و درخشان هویا به ندرت ظاهر می‌شوند و قبل از ۲ سالگی انتظار گلدهی از این گیاه را نداشته باشید. برای گلدهی بهتر است در تابستان با کود مخصوص گلدهی تغذیه شود.

هرس :

گیاهان رونده به هرس زیادی نیاز ندارند و گیاه هویا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مورد گلها نیز باید گفت که بعد از خشک شدن آنها در فصول سرد، بهتر است به صورت تکی چیده شوند و همه آنها به شکل خوشه ای و از ساقه بریده نشوند. دلیل انجام این کار این است که سال آینده گیاه دوباره از هیمن ساقه به گل می‌نشیند و با حذف آن ممکن است گیاه به گل نرود.

شرایط نگهداری گیاه هویا

تکثیر و ازدیاد گیاه هویا یا پیچ شمعی

سه روش برای تکثیر گیاه هویا وجود دارد: تکثیر با قلمه ساقه، تکثیر با قلمه برگ و تکثیر با کاشت بذر. تکثیر با قلمه ساقه روشی مرسوم برای ازدیاد گیاه هویا است که به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید.

۱-تکثیر گیاه هویا با قلمه ساقه
فصل تکثیر گیاه هویا به روش قلمه، بهار و تابستان است. برای اینکار لازم است قلمه‌ای سالم و بالغ به طول ۱۰ یا ۱۵ سانتی‌متر از گیاه اصلی جدا کنید. سپس برگ‌های قسمت پایین قلمه را جدا کرده تا انرژی قلمه صرف ریشه‌زایی شود. قلمه را به اندازه ۳ سانتی‌متر در داخل ترکیب خاک پرلیت و پیت ماس بکارید. بستر کشت را کاملا خیس کنید. برای حفظ رطوبت خاک می‌توان با یک نایلون شفاف، روی بستر کشت را پوشاند. دمای مناسب برای ریشه زدن قلمه‌ها ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. قلمه‌ها پس از یک هفته ریشه زده و اولین جوانه‌ها رویت می‌شوند.

۲-تکثیر گیاه هویا با قلمه برگ
گیاه هویا از طریق کاشت قلمه‌های برگ نیز تکثیر می‌شود، اما به سختی جوانه می‌زنند. برای این کار باید برگ‌های جوان و بالغ را از قسمت ساقه جدا کنید. ساقه برگ را با هورمون ریشه‌زایی آغشته کرده و آن را درون ترکیب خاک پرلیت و پیت‌ماس بکارید. بستر کشت را مرطوب نگه دارید تا برگ‌ها ریشه بزنند. جوانه زدن برگ‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

۳-تکثیر گیاه هویا با کاشت بذر
بذر‌های هویا کمیاب هستند و تهیه آن‌ها کمی دشوار است. اگر بذر‌ها را تهیه کردید لازم است آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم قرار دهید. سپس بذر‌ها را در عمق ۵/. سانتی‌متر در خاک پیت ماس بکارید. خاک پیت ماس باید با محلول قارچ‌کش ضدعفونی شده باشد. بستر کشت را تا زمان جوانه‌زنی مرطوب نگه دارید و آن را در محیطی با نور غیرمستقیم متوسط و دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. جوانه زنی بذر‌ها ممکن است تا یک ماه طول بکشد.

۴-آفات گیاه هویا یا پیچ شمعی
شپشک آردآلود، شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، کنه سپردار و مگس سفید از جمله آفاتی هستند که ممکن است به گیاه هویا حمله کرده و به آن آسیب برسانند. در صورت مشاهده هر یک از این آفات، باید سریعا گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید. سپس با استفاده از سموم آفت‌کش مخصوص گیاهان آپارتمانی آن‌ها را از بین ببرید. شما می‌توانید با استفاده از سموم محلول در آب چون: سم ایمیدوکلروپراید، دیازینون، کونفیدور و … آفت را نابود کنید. سموم محلول در آب معمولا به صورت سم غلیظ شده هستند. با چکاندن ۴ قطره از سم در ۱ لیتر آب و اسپری کردن آن رو و زیر برگ‌ها و ساقه‌های آلوده، آفات به‌سرعت از بین می‌روند.

شرایط نگهداری گیاه هویا

بیماری‌های گیاه هویا
قارچی شدن گیاه هویا: قارچ زدن گیاه هویا معمولا به دلیل آبیاری زیاد، سرما، عدم تهویه هوا و رطوبت بالای محیط اتفاق می‌افتد. قارچ زدگی با له شدن ساقه و برگ‌ها و ظاهر شدن لکه‌های سیاه، سفید و قهوه‌ای آبکی روی برگ‌ها مشخص می‌شود. پس از تشخیص این بیماری ابتدا باید آبیاری را متوقف کنید، گیاه را به محیط دارای تهویه و پرنور منتقل کنید و درصد رطوبت هوا را کاهش دهید. گیاه قارچی را نباید با آب شست و شو داد. قسمت‌های آلوده گیاه را جدا کنید و بخش‌های سالم را با استفاده از محلول‌های قارچ کش ضد عفونی کنید.

علت زرد شدن برگ‌های گیاه هویا:

این گیاه تغییرات شدید دمایی را دوست ندارد. سرمای هوا یا گرمای بیش از حد ممکن است برگ‌های گیاه را زرد کند.

پوسیدگی ریشه گیاه هویا یا پیچ شمعی :

علت‌های این بیماری آبیاری زیاد، نور کم، سرما و خاک نامناسب است. خاک گیاه هویا باید سبک و زهکش‌دار باشد. این گیاه آپارتمانی به آبیاری زیاد حساس است.

وجود لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاه هویا:

احتمالا گیاه را در هنگام روز و زیر نور غبارپاشی کردید. قطرات آب مانند ذره‌بین عمل می‌کنند و برگ‌ها را می‌سوزانند. در هنگام سایه کامل گیاه هویا را غبارپاشی کنید.

علت رشد نکردن گیاه هویا:

یکی از مهم‌ترین علل عدم رشد گیاه هویا، نور ناکافی است. هویا گیاهی نور دوست است، آن را به منبع نور نزدیک کنید.

با ۱۳ عادت صبحگاهی ساده روز خود را پرانرژی و سرحال سپری کنید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فریبا یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

راهنماییتون عالی بود گل هویا خوب است ندارم

مهوش یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

چه مطلب قشنگی عالی بود…اول فارس خیلی عالی هستی

Tannaz یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۴۳

من هویام ساقه ی گل داره ولی چرا گل نمیده؟

آخرین اخبار