چاپ کد خبر: 122399
7 مهر 1402

نحوه ‌ی شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی

شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی : تا به حال برایتان پیش آمده‌است که بخواهید مهمانی برگزار کنید که تعداد نفرات زیادی در آن حضور داشته باشند؟ چنین میهمانی‌هایی نیازمند به تدارکات فراونی می باشند که لازم است ساعت ها و حتی از چند روز قبل مشغول تهیه آن‌ها شوید. یکی از مهم ترین مواردی که باید در هر میهمانی در نظر بگیرید، تهیه مواد غذایی و خوراکی‌های آن است.

نحوه ‌ی شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی

میوه و سبزیجات به وفور در هر میهمانی دیده‌می‌شود و استفاده‌ی زیادی دارد. یکی از چالش‌هایی که برای میزبانان وجود دارد این است که آماده‌سازی غذاها و خوراک‌های میهمانی نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی می‌باشد. بنابراین گاهی اوقات افراد فراموش می‌کنند میوه و سبزیجات را تهیه کنند و تنها کمی پیش از برگزاری میهمانی با عجله به تهیه این موارد می‌پردازند و چالش از همین جا شروع می‌شود که چطور در زمانی به این کوتاهی می‌توان میوه‌ها و سبزیجات را شستشو داد؟

ماشین ظرفشویی ابزاری است که در اینجا می‌تواند به کمک شما بیاید. احتمالا تعجب می‌کنید که ماشین ظرفشویی چطور می‌تواند برای شستشوی میوه و سبزیجات به کمک شما بیاید. اما در ادامه، به شما ترفندهایی را آموزش می دهیم تا با استفاده از آن بتوانید به راحتی تمام میوه‌ها و سبزیجات در حجم زیاد را شستشو دهید.

مزایای و معایب شستشوی میوه ها و سبزیجات با استفاده از ماشین ظرفشویی

مزایا: شستشوی میوه و سبزیجات با استفاده از ماشین ظرفشویی مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها می‌‌پردازیم. همانطور که می‌دانید میوه‌ها و سبزیجات حامل عوامل بیماری زای بسیار زیادی می‌باشند که به وجود گرد و خاک، انواع سموم و آفت کش‌های صنعتی می‌باشد که همگی برای سلامتی انسان مضر و طرناک می‌باشند بنابراین شستشوی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ماشین ظرفشویی به بهترین شکل ممکن می‌تواند میوه‌ها و سبزیجات را با آب و حرارت مناسبی شستشو دهد به طوری که تمام آلودگی‌ها را به طور کامل از بین می‌برد.

علاوه بر این، شما می‌توانید حجم زیادی از میوه و سبزیجات را در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه و تنها با مصرف چند لیتر آب شستشو دهید. بنابراین شما به کمک ماشین ظرفشویی می‌توانید میوه و سبزیجات مد نظر خود را به راحتی شستشو دهید و به سایر فعالیت‌های مربوط به تدارکات میهمانی بپردازید.
معایب: تنها معایبی که برای شستشو با این روش وجود دارد که برخی از  میوه‌ها و سبزیجات نرم و لطیف مثل گوجه یا خرمالو را نمی‌توان با استفاده از این روش شستشو داد زیرا فشار آب ماشین ظرفشویی می‌تواند به بافت آن‌ها آسیب بزند.

چه نوع میوه و سبزیجاتی را می‌توان با استفاده از ماشین ظرف‌شویی شستشو داد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، در شستشوی میوه و سبزیجات با استفاده از ماشین ظرفشویی محدودیت‌هایی وجود دارد. در ادامه قرار است به شما بگوییم که کدام میوه و سبزیجات برای شستشو با ماشین ظرفشویی مناسب است.

نحوه ‌ی شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی

۱- میوه ها و سبزیجاتی که پوست ضخیم و محکمی دارند
شما می‌توانید با خیالی آسوده شستشوی کلیه میوه و سبزیجاتی که پوست و یه طور کلی بافت محکمی دارند را به ماشین ظرفشویی خود بسپارید. میوه‌هایی مانند هندوانه، خربزه، طالبی، سیب و گلابی و انواع مرکبات و همچنین سبزیجاتی نظیر کرفس، هویج، بروکلی، آووکادو، سیب زمینی و انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، خیار و کدو، شلغم و چغندر گزینه‌های بسیار ایده آلی برای شستشو با استفاده از ماشین ظرفشویی هستند.
۲- میوه ها و سبزیجاتی که پوست آن ها نرم و نازک است
از سوی دیگر برخی از میوه و سبزیجات به دلیل بافت نرم و لطیفی که خودشان دارد و پوست نازکی هم دارند گزینه های خوبی برای شستشو با ماشن ظرفشویی نیستند. میوه‌هایی نظیر، هلو، آلو، توت فرنگی، بلوبری، تمشک و انگور و همچنین سبزیجاتی نظیر گوجه و انواع سبزی‌ها مانند ریحان، جعفری و تره مواردی هستند که نباید در ماشین ظرفشویی شسته‌شوند.

نکته ی مهم: تمام میوه و سبزیجات زمانی که به طور کامل رسیده باشند، بافت نرم تری دارند. در همین حال اگر همان میوه و سبزیجات اندکی نرسیده و کال باشند سفت تر هستد. همین موضوع می‌تواند باعث شود تا بتوان بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات را با ماشین ظرفشویی نیز شستشو داد. مثلا انبه و موز و کیوی میوه هایی هستد که اگر رسیده باشند فوق العاده نرم هستند و پوست نازکی دارند و برای شستشو در ظرفشویی مناسب نیستند. در حالی که اگر این میوه ها کمی کال باشند به قدری سفت و محکم هستند که به راحتی می‌توان آن ها را ماشین ظرفشویی شستشو داد. این موضوع برای سبزیجاتی نظیر قارچ و آووکادو نیز صدق می‌کند. پس به میزان رسیده بودن میوه و سبزیجات توجه کنید.

توصیه شستشوی میوه‌ها و سبزیجات با ماشین‌ظرفشویی

22
برای اینکه میوه‌ها و سبزیجات به بهترین شکل تمیز شوند و به بافتشان آسیبی وارد نشود، دو نکته ی زیر را رعایت کنید:‌‌

۱- از برنامه‌ی شستشوی مناسب استفاده نمایید
استفاده از برنامه شستشویی که برای ظروف حساس و شکستنی به کار می‌رود گزینه‌ای بسیار مناسب برای شستشوی میوه و سبزیجات است زیرا در این حالت دما و فشار آب مناسب است و به هیچ عنوان به بافت میوه و سبزیجات آسیبی وارد نمی‌کند.
۲- از مواد شوینده‌ی شیمیایی استفاده نکنید
از ژل شستشوی ظروف یا قرص و پودر ظرفشویی برای شستشوی میوه و سبزیجات نباید استفاده کنید زیرا این شوینده ها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به بافت میوه و سبزیجات نفوذ کند و هنگام مصرف، وارد دستگاه گوارش شود. پیشنهاد می‌شود برای از بین بردن آلودگی میوه و سبزیجات از پاک کننده‌های طبیعی مثل سرکه و یا جوش شیرین و یا آب لیمو استفاده نمایید. در ادامه، به مراحل شستشوی میوه و سبزیجات با ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

مراحل شستشوی میوه و سبزیجات با ماشین ظرفشویی

شستشوی میوه و سبزیجات با ماشین ظرفشویی
برای شستشوی میوه‌ها و سبزیجات با ماشین‌ظرفشویی، مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا قبل از شستشوی میوه و سبزیجات با ماشین‌ظرفشویی، آن‌ها را یک مرتبه با آب بشویید. این‌کار به حذف گل و گرد و‌ خاک کمک می‌کند. این مرحله از این جهت حائز اهمیت است که جلوی ورود املاح سنگین به ماشین‌ظرفشویی را می‌گیرد و از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می‌کند.

۲- پس از شستشوی اولیه، میوه‌ها و سبزیجات را با دقت در قفسه‌های ماشین‌ظرفشویی قرار دهید. بر اساس وزن و اندازه‌، آن‌ها را در طبقات مختلف قرار دهید. این‌گونه که اقلام کوچک‌تر و سبک‌تر را در طبقات بالایی و موارد سنگین‌تر و بزرگ‌تر را در طبقه‌‌ی پایین قرار دهید. توجه کنید که میوه و سبزیجات را به نحوی داخل طبقات ماشین‌ظرفشویی قرار دهید تا آبرسانی به تمام قسمت‌ها به خوبی انجام شود.

۳- در مرحله‌ی بعد، پس از آن که درب ماشین‌ظرفشویی را بستید، برنامه‌‌ای مناسب برای شستشوی میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب نمایید. بهترین گزینه، برنامه‌ی شستشوی ظروف حساس می‌‌باشد که در آن از آب با درجه حرارت پایین‌تر استفاده می‌شود و مدت عملیات شستشو کم‌تر می‌شود.

۴- از شوینده‌های شیمیایی برای میوه‌ها و سبزیجات استفاده ننمایید. همانطور که قبلا گفتیم، شستشوی این موارد با مواد شیمیایی، می‌تواند خطرساز باشد. برای شستشوی بی‌خطر میوه و سبزیجات از پاک‌کننده‌های طبیعی مانند جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید. برای این‌کار مقداری سرکه یا جوش‌شیرین را در آب حل کنید و آن را در محفظه مواد شوینده‌ی ماشین‌ظرفشویی قرار دهید.

۵- ماشین‌ظرفشویی را روشن کنید و اجازه دهید تا چرخه‌ی شستشو انجام شود. ترکیب فشار و دمای آب به همراه جوش‌شیرین یا سرکه به حذف کامل باکتری‌ها و آلودگی‌ها کمک ‌‌می‌کند.

۶- پس از اتمام فرایند شستشو، میوه‌ها و سبزیجات را با احتیاط از ماشین‌ظرفشویی خارج کرده و با حوله‌ای تمیز خشک کنید. نهایتا، آن‌ها را برای مصرف آماده کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی

شستشوی میوه‌ها در ماشین ظرفشویی می تواند گزینه ای راحت و صرفه جویی در زمان برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات باشد. با انجام صحیح مراحل فوق و نکاتی که در رابطه با میزان رسیده بودن یا کال بودن میوه گفته شد، شما می توانید با خیال راحت از این روش استفاده کنید.

شما اگر در این مورد تجربه ای دارید برای ما بنویسید

۱۶ تا از ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

نشانه هایی در دوران بارداری که خبر از فرزند دختر می دهند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار