چاپ کد خبر: 107720
9 فروردین 1402

نقشه کشور ایران در زمان صفویه که ایرانیان باید ببینند

صفویه دودمانی ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۱۴ خورشیدی (برابر ۱۱۴۸–۹۰۷ قمری و ۱۷۳۶–۱۵۰۱ میلادی) به مدت ۲۳۵ سال بر ایران فرمانروایی کردند. شاهنشاهی صفوی را شاه اسماعیل یکم که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد، بنیان گذاشت و آخرین شاه صفوی، شاه سلطان حسین بود که در سال ۱۱۰۱ خورشیدی از هوتکیان شکست خورد و بعداً نادرشاه افشار در سال ۱۱۱۴ خورشیدی سلسلهٔ صفویان را برانداخت.

مهر و نشان شاهان صفوی

دوره صفوی از مهم‌ترین ادوار تاریخی ایران به‌شمار می‌آید؛ چرا که با گذشت نهصد سال پس از نابودی شاهنشاهی ساسانی یک دولت متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی نماید.

بعد از اسلام چندین پادشاهی ایرانی مانند طاهریان، صفاریان، سامانیان، زیاریان، بوییان و مظفریان روی کار آمدند اما هیچ‌کدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و میان تمام نواحی و مناطق جغرافیایی ایران در آن دوران یکپارچگی پدیدآورند.

گیلوم دلیسله

گیلوم دلیسله جغرافیدان و کارتوگراف فرانسوی

نقشه ایران در اواخر دوره صفویه نقشه‌ای است ترسیم شده به وسیله گیلوم دلیسله جغرافیدان و کارتوگراف فرانسوی. این نقشه در سال ۱۷۲۴ میلادی (اواخر دودمان صفوی) ترسیم شده است. این نقشه با عنوان (به فرانسوی: Carte de Perse) نامیده شده است و از دریای آزوف و کریمه از غرب آغاز شده و تا کشمیر و کابل در شرق امتداد دارد.

نقشه ایران در زمان صفویه 1

محدوده نقشه از شمال، بالاترین نقطه دریای خزر و از جنوب خلیج فارس و تنگه رمز است.

نام خلیج فارس در نقشه به صراحت Golfe Persique درج شده است.

nody نام ایران در زمان صفویه 1635631038 1

گستره سلطنت صفویان و پرچمهایشان

پرچم صفویه

نقشه گیلوم دلیسله جغرافیدان و کارتوگراف فرانسوی شامل جمهوری آذربایجان  و کشورهای امروزی عراق، افغانستان، ایران، کویت، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان و  است.

همچنین این نقشه بخش‌هایی از کشورهای روسیه، پاکستان، ترکیه، اوکراین، قزاقستان و شبه جزیره عربستان را نشان می‌دهد.

در نقشه گیلوم دلیسله کوه‌ها و مسیرهای اتصالی بین شهرها ذکر شده‌اند.


عهدنامهٔ گلستان (به انگلیسی: Treaty of Gulistan؛ به روسی: Гюлистанский договор) پیمانی است که در روز یکشنبه و در تاریخ ۲ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی برابر با ۲۸ شوال ۱۲۲۸ ه‍.ق مطابق با ۲۴ اکتبر ۱۸۱۳ میلادی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور در روستای گلستان امضا شد.

به دنبال این قرارداد، حاکمیت بر بخش‌هایی از شمال ایران شامل قفقاز، ارمنستان، ایالت‌های شرقی و تمام شهرها و شهرک‌ها و روستاهای مناطق غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه و محال گروزیه (کورنه) شامل چچن و اینگوش امروزی از ایران سلب شده و به امپراتوری روسیه واگذار شد.

طی این قرارداد در مجموع ۱۴ ولایت قفقازی ایران (ایالت‌ها و ولایت‌های چهارده گانهٔ مزبور عبارت بودند از: ایالت گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز به همراه بخشی از خانات تالش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین از دست ایران خارج شد و حاکمیت بی چون و چرای ایران بر دریای کاسپین، خدشه‌دار گردید.

بنابراین با این عهدنامه منطقه‌ای به وسعت تقریبی ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع خاکی و ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع آبی (از مساحت دریای کاسپین) در نتیجه از دست رفتن بیش از ۱۳۶۰ کیلومتر از خطوط ساحلی دریای کاسپین به روسیه واگذار شد. در نتیجهٔ این قرارداد سهم ایران از دریای خزر با توجه به خطوط ساحلی جمهوری آذربایجان و داغستان  به حدود ۲۰ درصد یا کمتر از آن کاهش یافت.

همچنین به موجب این قرارداد ایران تمام شهرها و شهرک‌ها و روستاهای مناطق غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه را به روسیه واگذار کرد. به این ترتیب ایران ۲۱٬۹۴۶ کیلومتر مربع از آب‌های سرزمینی و ۳۱۰ کیلومتر خط ساحلی خود از منطقه انحصاری اقتصادی گرجستان در دریای سیاه (سهم گرجستان از دریای سیاه) را با این قرارداد از دست داد.

این عهدنامه در روستای گلستان در قفقاز به امضاء رسید و به این خاطر به این نام مشهور گردید. متن عهدنامه توسط سفیر وقت بریتانیا در ایران سر گور اوزلی (Sir Gore Ouseley) تنظیم و توسط نمایندگان روسیه و ایران امضا شد. سرزمین‌های جدا شده از ایران در این قرارداد، امروز بخشی از ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه هستند.


پیمان‌نامهٔ ترکمانچای، پیمانی است که در روز پنجشنبه، ۱ اسفند ۱۲۰۶ خورشیدی (۵ شعبان ۱۲۴۳ قمری) مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور در روستای ترکمانچای از توابع شهرستان میانه امضا شد. برای امضای این پیمان از سوی فتحعلی‌شاه پادشاه ایران میرزا ابوالحسن خان شیرازی و الله‌یار خان آصف‌الدوله و از سوی امپراتور روسیه ایوان پاسکویچ حضور داشتند. برپایهٔ این قرارداد، سه ایالت دیگر قفقاز، یعنی ایروان، نخجوان و بخش‌های دیگری از تالش زیر سلطهٔ روس‌ها قرار گرفت، حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودترشد و مردم ایران ناچار از پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) گردیدند. بدین‌سان، میان مردم قفقاز و دیگر مردم ایران، دیوار جدایی برپا شد.

در عهدنامه ترکمانچای در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی، حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از ترکیه امروزی شامل کوه‌های آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان امروزی «شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان» از ایران جدا شدند به مجموع مناطق جدا شده طی این دو عهدنامه، هفده شهر قفقاز (هفده ولایت قفقازی ایران) می‌گویند. در مجموع این دو عهدنامه حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران جدا گشت و به روسیه ملحق شد. سرزمین‌های جدا شده از ایران در این قرارداد، امروز بخشی از ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه هستند.

این معاهده پس از عهدنامه گلستان و به دنبال شکست ایران در جنگ در قفقاز جنوبی و آذربایجان امضا شد و طی آن برخی قلمروهای دولت قاجار در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان از حکومت ایران سلب و به روسیه واگذار شد.ایران حق کشتیرانی در دریای خزر را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به عنوان غرامت به روسیه شد. این معاهده به جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار پایان داد و دولت روسیه متعهد شد که از پادشاهی ولیعهد وقت عباس میرزا حمایت کند.

آنچه ایرانیان باید در باره اشکانیان( امپراتوری پارت ها)  بدانند+ فیلم

شهر باستانی و مشهور «اَنشان» اکنون در کدام استان ایران است؟

چند واقعیت ناگفته ولی خواندنی از امپراطوری ساسانیان در ایران !

 در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد پنجشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

جنوب غربی خلیج فارس هم برای ایران بود
جانم به شاه اسماعیل کبیر جانم به شاه عباس کبیر
این دو و کوروش بزرگ و داریوش کبیر بزرگترین شاهان تاریخ ایران بودند

ناشناس چهارشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹

خوب تورکها بودنند ،

افشین چهارشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۱۳

نام ایران در اسناد صفوی
نامه شیخ صفی به پادشاه هلند
.
شیخ صفی نوه شاه عباس که به جای او بر تخت شاهی نشست پس از جلوس به پادشاه هلند نوشت:
«چون از قضاء واقعه هائله نواب فردوس مکانی بابای بزرگوارم وقوع یافته… اکنون سریر سلطنت و پادشاهی عرصه ایران که تختگاه پادشاهان رفیع الشان اکاسره و کیانی است، حسب الادب بذا همایونی ما مزین است». (منبع: یکصد و پنجاه سند تاریخی از جلایر تا پهلوی، جهانگیر قائم مقامی۱۳۴۸، ص: ۴۰)
شیخ صفوی در این جا خود را پادشاه ایران و جانشین پادشاهان کیانی و خسروان باستان(کسرا معرب خسرو) می داند.

علی پوراحمد سرخابی یکشنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۷:۲۹

طرف میگه قبل پهلوی نام ایران استفاده نمی‌شده . اون یکی میگه اجداد صفویان کرد شافعی بودند . اولا خودتی . دوماً اگه حال کتاب خواندن نداری با اینترنت تصویر اسناد تاریخی رو ببین . البته بعضی‌ها با اینکه چشم و گوش دارند ولی کر و کورهستند .

خدا. درنزدیکیست یکشنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۴:۳۳

سلام عزیزم مردمی که تاریخ ندانند محکوم به تکرار ند

ناشناس یکشنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۴:۱۰

الان چه فایده داره ک چقدر وسعت داشته یا ن شما اگه دلتون واس سرزمینهایی ک رفته میسوزه خب الان ب جون هم نیوفتین ک همینی ک هستم از بین نره تمام..

سمیع‌الله یکشنبه , ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۲۴

عجب فکر کنم‌ اینا‌پست هرکی گذاشته اون موقع به دنیا آمده است نشان بدین به تمام ایرانی ها

مرتضی شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

اینامرد نیستن

بالنده شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

ایرانی هستیم زیر پرچم ایران و برای دفاع از میهن جان نثار می کنیم. عاشقان سینه چاک علیف بدانند به پایان نزدیک می شود الهام شون…پاینده ایران…جاویدان ایرانی با غیرت

الهه شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

جمهوری اسلامی یکی از بهترین حاکمیت های بزرگ ایرانی است هر چند شاید خودشان هم ندانند ولی نشان داده لیاقت پاسداری مرزهای جغرافیایی و سیاسی میهن مان ایران را دارد.

امیر شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

علی چرا زر میزنی که صفوی ترک نبود ایرانی بودن اصالتن تبریزی بودند چیزی نمیدونی نگو

مجتبی‌طالبیان شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

بنازم‌جمهوری‌اسلامی‌ایران‌را

حمید شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

الهام علی اف در باکو باید به سرنوشت بیروت و بغداد دچار شود

رسول شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

در نقشه های تاریخی هیچ وقت بلوچستان وجود نداشته
سرزمین مکران ایران در جنوبشرق بوده که تا دره سند و پنجاب ادامه داشته
امیدوارم روزی دوباره امپراتوری ایران دوباره احیا شود.
امپراتوری پارس. ای جان

علی شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

همه انسانها چه فارس و تورک کرد عرب و بلوچ لر و هر انسان دیگه ای در هر کجای این کره خاکی چه سرخپوستان آمریکای چه بومیان آفریقا چه چینی و بومیان استرالیا و چه اروپایی ها همه و همه انسانند و برابر زمین جنگها بین چند نفر شاهان حاکمان بوده که با فریب افکار دیگران و تهیج اونها با کلماتی مثل میهن پرستی و که با کلاستر نژادپرستیه به کشتن همدیگر وا می داشتند هیچ فرقی بین بزرگ بودن کشور و کوچک بودنش نیست به غیر از این که اون کشوری که بزرگتر معمولا اجدادشون قاتل تر بودن
الان هم همه این افکار چیزی جز نژادپرستی و فاشیسم نیست که متاسفانه در ایران موج میزنه هر قومی در حکومت باشه سعی میکنه خودش رو برتر از دیگران نشون بده اقوام دیگر فرهنگ های دیگر و زبانهای دیگر رو نابود کنه همونطوری که الان در ایران شاهدش هستیم
فارس گرایی به حد اعلای خودش رسیده و با سرکوب زبانهای دیگر اقوام و ممنوعیت تحصیل اونها و این چیزی جز افکار متعفن و پست نژادپرستی نیست

سهراب شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

متاسفانه پانترک ها در کشور ترکیه و آذربایجان دارند تمامی آثار تاریخی و تمدن و فرهنگ ایرانی را به نام خودشان می کنند و ما داریم با ماست بر سر و روی خودمان میزنیم

تهمینه شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

درود بر کوروش بزرگ که توانست این سرزمین های ایران بزرگ را بخوبی اداره و از هجوم دشمنان به مرزهای ایران بزرگ جلوگیری کند

ناشناس شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

کاری به دعوا بین پادشاهان ندارم و یا حتی خلیج فارس هم که اثبات شده ندارم .
تو نقشه صفویه بجای دریای عمان که کسی براش اهمیت نداره هم نوشته دریای پارس

صمداقا شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

یه ایرانی با این اندازه از آگاهی که حد اقلی در مورد زادگاهش ،حقوق فردی و اجتماعیش بدونه واسه شما احیانن خطر داره ها،،،،،،،

امیر عباس شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

آخرین حاتم بخشی شاهنشاه آرایانگو بود که بحرین نفت خیز را بخشید رفت از ترس ارباب آمریکایی و انگلیسی

Araz شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

سلام میگم خوبه اون بالای نقشه ترکمنستان شمالی و ازبکستان و آذربایجانشمالی و قفقاز و ارمنی و داغستان و اووووا کلی تورک جدا شده والا این اقوام ایرانی اصلا خییلی کم حرف میزدند

مجید شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۵۰

لعنت به پان….. و تجزیه طلب .
درود بر اتحاد اقوام ایرانی .

عشق ایران شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۴۱

او نادون ها ۹۹ ساله اجاره دادن زمان هم تموم شد ه باید به هر قیمتی شده پس بگیریم تا با مال ما علیه ما نباشن دشمنانی چند هزار ساله .
ایران مقتدر ما موج قطع شده ات را پیوند خواهیم زد .
دیگنن الله امیدین . بگو به امیر خدا

ناشناس شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۴۸

درود بر اول فارس….دولت ما که بیخیال و در عوالم در حال سیر است

سید شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۲۸

با این همه ضربه که روسها همیشه به ما زدن وباز میزنن
جسبیدن بهش
دیگه از اون موقع چه انتظاری داریم

آخرین اخبار