چاپ کد خبر: 94967
27 شهریور 1401

تصویر شاپور دوم “ساسانی ” هنگام شکار روی بشقاب عتیقه + عکش

بشقاب هخامنشی new

بشقاب با قوچ‌های شکار شاه، اواسط قرن پنجم تا اواسط قرن ششم پس از میلاد، نقره، تذهیب جیوه، منبت کاری نیلو،  گالری ۴۰۵، موزه هنر متروپولیتن.


اول فارس|مجله تاریخ : شاه به عنوان شکارچی در زمان سلطنت شاپور دوم “۳۱۰-۳۷۹ پس از میلاد” به یک تصویر سلطنتی استاندارد روی صفحات نقره تبدیل شده بود. این مضمون که نمادی از شجاعت فرمانروایان ساسانی بود، برای تزئین این بشقاب های سلطنتی که اغلب به عنوان هدیه به دربارهای مجاور فرستاده می شد، استفاده می شد. پادشاه دارای صفات سلطنتی مختلفی است: تاج و فیله، کره پوشیده شده، نیمبوس با حاشیه مهره‌ای، و قفسه سینه مهره‌دار با نوارهای بالنده. هویت پادشاه ساسانی در این صفحه نامشخص است. تاج او او را به عنوان پروز “۴۵۹-۴۸۴” یا کاواد اول “۴۸۸-۴۹۷، ۴۹۹-۵۳۱” معرفی می کند.

کاسه‌های نقره ساسانی را معمولاً با چکش می‌کوبیدند و سپس به روش‌های پیچیده تزئین می‌کردند. روی این بشقاب، تکه‌های نقره جداگانه در لبه‌هایی که از بشقاب جدا شده بودند قرار می‌گرفتند تا تسکین بالایی داشته باشند. سپس ظرف را با استفاده از ملغمه‌ای از جیوه و طلا که می‌توان بر روی سطح رنگ‌آمیزی کرد، طلاکاری شد و نیلو “آلیاژ فلزی گوگرد و نقره” منبت کاری شد. نتیجه یک ظرف با خطوط و رنگ های مختلف سطح بود.


موزه متروپولیتن هنر “به انگلیسی: Metropolitan Museum of Art” هم‌چنین مشهور به موزه کلان‌شهری “به انگلیسی: Metropolitan Museum”، از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است. موزه در منهتن نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک و خیابان پنجم قرار دارد. این موزه در ۱۸۷۲ میلادی افتتاح گردید. موزهٔ متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعهٔ بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است. موزه کلان‌شهری هنر، سالیانه حدود ۴ میلیون بازدیدکننده دارد. قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به “به تقریب” ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنه‌ای‌است که در مصر یافت شده‌است.

از این موزه با عنوان «the Met» که کوتاه‌شدهٔ عبارت «the Metropolitan» است نیز، یاد می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار