چاپ کد خبر: 115924
14 تیر 1402

نکاتی که خانم های ایرانی درباره نگهداری میوه و سبزیجات نمی دانند

نگهداری میوه و سبزیجات 1

در بعضی مواقع به دلیل خرید زیاد میوها و سبزیجات دچار مشکل برای نگهداری از آنها می‌شویم، اما همیشه استفاده از میوه‌های خوشرنگ و سبزیجات تازه لذت بخش‌تر است.

 اتفاق بسیار بدی است که یک یخچال پر داشته باشید و بسیاری از خوراکی‌ها و خوردنی‌ها را داخلش قرار دهید اما بعد از چند روز ببینید که همه آنها پلاسیده و خراب شده‌اند. در این قسمت به شما آموزش می‌دهیم که چگونه مواد گیاهی، میوه ها، سبزیجات و غیره را مدت زمان طولانی تری تازه نگهدارید.

پیاز را کنار سیب زمینی قرار ندهید

پیاز و سیب زمینی ترکیب بسیار خوشمزه‌ای هستند اما نباید کنار یکدیگر نگهداری شوند. در غیر این‌صورت پیاز باعث می‌شود که سیب زمینی‌ها زودتر خراب شوند. بهتر است که سیب زمینی را مانند اسکواش در هوای باز و خنک و کمی تاریک نگهدارید تا تازه‌تر باقی بماند.

همچنین می‌توانید داخل کیسه پلاستیکی بگذارید اما باید کمی هوا به آنها برسد. اگر می‌خواهید یک همسایه خوب برای پیاز پیدا کنید، آن چیزی نیست جز سیر. این دو ماده می‌توانند بدون این که عامل خراب شدن یکدیگر باشند، به خوبی در کنار هم دوام بیاورند. فقط بهتر است آنها را در فضایی قرار دهید که تهویه خوبی دارد.

نگهداری میوه و سبزیجات 1

خیار را تنها نگهداری کنید

بسیاری از میوه‌ها مانند گوجه فرنگی، موز و طالبی گاز اتیلن تولید می‌کنند؛ این گاز ماده‌ای است که باعث رسیدن میوه می‌شود و ممکن است سرعت تخریب و فسادش را افزایش دهد. خیار معمولاً به گاز اتیلن حساسیت زیادی دارد بنابراین باید محل جداگانه خودش را داشته باشد در غیر این صورت خیلی سریع خراب می‌شود. پس اگر می‌خواهید خیار را داخل یخچال بگذارید، آن را دور از میوه‌های دیگر گذاشته و فقط چند روز داخل یخچال نگه دارید.

اسکواش و کدو تنبل را کنار سیب و گلابی قرار ندهید

اسکواش و کدوتنبل باید جایگاه جداگانه خودشان را داشته باشند و گلابی هم همینطور. نباید آنها را کنار هم بگذارید. در غیر این‌صورت اسکواش رنگ زرد پیدا می‌کند و خراب خواهد شد. اسکواش و کدو تنبل باید در دمای بین ۱۰ الی ۱۳ درجه سیلیسیوس نگهداری شوند.

این دما دمای خنکی است اما به سرمای داخل یخچال نمی رسد. کدو تنبل‌ها و اسکواش‌های بزرگ معمولا تا ۶ ماه هم دوام می‌آورند، به شرطی که انواع کوچک آنها را خریداری کنید.

نگهداری میوه و سبزیجات 2

ریشه سبزیجات را داخل کیسه بگذارید

سبزیجات ریشه دار مانند هویج، چغندر و پیاز مواد مغذی زیادی داخل خودشان دارند و ریشه آنها بخش مهمی است زیرا مواد مغذی خاک را به خودش جذب می‌کند. برای اینکه ارزش غذایی آنها پایین نرود، می‌توانید آنها را داخل یک محیط خنک، تاریک و کمی مرطوب قرار دهید یا اینکه آنها را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید اما اگر بدون هیچ کیسه پلاستیکی داخل یخچال بگذارید، زودتر پوسیده می‌شوند.

تمشک ها را با سرکه بشویید

خوردن تمشک‌ها بسیار لذت بخش و راحت است اما مشکل اینجاست که خیلی سریع کپک می‌زند. باید یاد بگیرید روش صحیح مراقبت از آنها را به کار بگیرید تا زمانی که قصد خوردن‌شان را ندارید، بهتر است آنها را نشویید.

همچنین می‌توانید کمی سرکه را روی آن بریزید تا طول عمر بیشتری داشته باشند. به این صورت که یک فنجان سرکه را با سه فنجان آب ترکیب کنید و تمشک‌ها را داخلش قرار دهید و بعد از چند دقیقه بیرون بیاورید.

بعد از اینکه آنها را بیرون آوردید، باید اطمینان حاصل کنید که به طور کامل خشک شدند، زیرا تمشک با رطوبت میانه خوبی ندارد. می‌توانید آنها را روی دستمال کاغذی یا پارچه مخصوص میوه‌ها قرار دهید تا خشک شوند.

نگهداری میوه و سبزیجات 3

سیب‌ها را کنار پرتقال قرار ندهید

سیب‌ها نباید کنار پرتقال‌ها قرار بگیرند. میوه‌ها از خودشان گاز تولید می‌کنند که بالاتر اشاره کردیم. گاز اتیلن باعث خراب شدن سریع‌تر بعضی از میوه‌ها می‌شود. سیب را داخل یخچال قرار ندهید. پرتقال را هم داخل یخچال اما به دور از سیب بگذارید. در غیر این‌صورت هر دو سریع خراب می‌شوند. از طرفی پرتقال را نباید داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. در غیر این صورت زود کپک می‌زند.

موز را از بقیه میوه‌ها جدا کنید

موز میوه بسیار خوشمزه‌ای است اما خیلی سریع می‌رسد و ترشیده می‌شود. راه حل اینجا است که موزهای رسیده را بیرون از یخچال و موزهای سفت را داخل یخچال بگذارید تا زودتر برسند.

آووکادو را کنار موز نگذارید

آووکادو میوه نسبتاً گرانی است و بسیار مهم است که از آن به درستی مراقبت کنید. اگر آووکادوی شما در حال رسیدن است آنها را کنار موز قرار ندهید. گاز آزاد شده از موز باعث زود تر رسیدن آووکادو می‌شود. اگر می‌خواهید طول عمر آووکادو را افزایش دهید، آن را داخل یخچال بگذارید زیرا باعث می‌شود که فرآیند رسیده شدن آووکادو کندتر شود.

نگهداری میوه و سبزیجات 4

گوجه فرنگی‌ها را داخل یخچال قرار ندهید

اگر می‌خواهید گوجه فرنگی شما تازه باقی بماند، بهتر است آنها را داخل یخچال نگذارید. گوجه فرنگی در داخل یخچال ارزش غذایی خودش را از دست می‌دهد. پس آن را در دمای اتاق قرار دهید تا طعم خودش را حفظ کند.

سبزیجات و گیاهان معطر چطور؟

اگر می‌خواهید مقداری ادویه‌های گیاهی به غذا اضافه کنید و طعم آن را بهبود ببخشید، باید بدانید که چگونه آنها را تازه نگهدارید. به گزارش اول فارس ، می توانید ادویه‌ها را استفاده نکنید، بلکه خود گیاه را خریداری کنید. برگ این گیاهان را تازه نگه داشته و به طور کامل خشک کنید سپس آنها را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا فنجان بریزید و کمی آب داخلش بریزید و آنها را داخل فریزر بگذارید.

مثلاً گیاهانی مثل ریحان در دمای اتاق بهتر نگهداری می‌شوند. حتی می‌توانید آن ها را داخل یک شیشه آب هم قرار دهید. بعد از اینکه رنگ آب عوض شد، آب آن را کنار گذاشته و از این سبزیجات تازه استفاده کنید. معمولاً تا دو هفته حالت تازگی خودشان را با این روش حفظ می‌کنند.

نکات نگهداری پرتقال در خانه برای مدت طولانی

نگهداری پرتقال در یخچال همراه با بسته های جاذب اتیلن بهترین روش است. چرا که پرتقال حساسیت زیادی به گرما دارد و در دمای سردتر بهترین حالت را حفظ می کند. برای نگهداری اصولی تر بهتر است که هر از گاهی پرتقال ها را بچرخانید تا یکجا نماند و کپک نزند. بهترین جا برای نگهداری پرتقال، کشو یخچال است؛ چرا که رطوبت بسیار کم است.

پرتقال۱

  • اگر با کاسه یا ظرف خاصی پرتقال ها را در یخچال نگهداری میکنید، اصلا نباید روی آن سلفون یا پلاستیک بپوشانید. دقت داشته باشید که جریان هوا برای تازه نگه داشتن پرتقال مهم است.
  • اگر ظرف پرتقال بیرون از یخچال است، باید محیط خانه را خنک کنید. به هیچ وجه پرتقال را در جای گرم انبار، روبه روی آفتاب، در دمای بالای ۲۵ درجه قرار ندهید.
  • پرتقال ها را به صورت کاملا خشک نگه دارید. نگهداری پرتقال های مرطوب باعث می شود به سرعت کپک بزنند و حتی میوه های دیگر را خراب کنند. پس اطمینان حاصل کنید که بعد از شستشو، هیچ رطوبت یا قطره آب روی پوست میوه وجود ندارد.
  • نگهداری پرتقال در کاغذ روش خوبی است؛ البته استفاده از کیسه های کاغذی هم مناسب است؛ اما به شرطی که در کیسه های کاغذ هوا جریان داشته باشد. بهترین روش روش نگهداری پرتقال در یخچال این است که آن ها را آزاد، بدون رطوبت، در کشو یخچال، در مجاورت بسته های جاذب اتیلن قرار بدهید. استفاده از کیسه های کاغذی بزرگ همراه با پرده جاذب اتیلن بهترنی روش نگهداری پرتقال در انبار است.
  • از نگهداری میوه های خراب، زخمی، کمی گندیده شده، سرمازده و ترک دار به همراه میوه های سالم اجتناب کنید. قطعا باعث خراب شدن میوه های مجاور میشود.
  •  نگهداری اب پرتقال در فریزر اصلا فکر خوبی نیست چرا که طعم آن تلخ شده و طراون آن از بین میرود.

تازه نگه داشتن سیب در یخچال/سیب ها در یخچال بیشتر می مانند

نگهداری سیب در جای خنک و تاریک آن ها را ترد و تازه نگه می دارد. بهترین جا برای نگهداری سیب ها در کشوهای خشک یخچال و در پلاستیک های جداگانه است. گه گاهی هم یک حوله نمدار روی آن ها قرار دهید تا رطوبتشان را از دست ندهند.

سیب درختی یکی از میوه هایی است که می تواند به مدت طولانی داخل یخچال تازه بماند. البته با رعایت این نکته که سیب ها باید با فاصله از هم قرار داده شوند و به هم برخورد نکنند. برای این کار می توانید سیب ها را با روزنامه بپیچید.

سیب درختی

از آب لیمو برای جلوگیری از سیاه شدن سیب ها استفاده کنید

وقتی سیب را نصف کنید زود سیاه می شود. زیرا اکسیژن به بافت های گیاه راه پیدا می کند و باعث می شود میوه از خود آنزیم هایی تولید کند که منجر به اکسید شدن میوه شود. اگر می خواهید از سیاه شدن سیب جلوگیری کنید کمی روی آن آب لیمو بزنید تا میوه دیرتر تغییر رنگ بدهد.

سیب های درختی را در جای خشک  و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

انواع میوه ها را جدا از هم نگهداری کنید. برخی میوه ها از خود گازی به نام اتیلون رها می کنند که سبب زودتر رسیدن میوه های دیگر می شود و در نتیجه زودتر فاسد می شوند.

بهتر است سیب یا هر میوه دیگری را جدا از هم قرار بدهید.

روش نگهداری سیب برای مدت طولانی در خانه :

جعبه و تراشه چوب همچنین می تواند گزینه ذخیره سازی میوه باشد. تراشه ها باید از چوب سخت باشد. اگر هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد، پوست پیاز، برگ های خشخاش خشک و حتی خزه خواهد شد. هر لایه میوه در جعبه باید پودر شود و میوه ها برای مدت طولانی خراب نخواهند شد.

سیب های درختی را در جای خشک  و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

انواع میوه ها را جدا از هم نگهداری کنید. برخی میوه ها از خود گازی به نام اتیلون رها می کنند که سبب زودتر رسیدن میوه های دیگر می شود و در نتیجه زودتر فاسد می شوند.بهتر است سیب یا هر میوه دیگری را جدا از هم قرار بدهید.

روش نگهداری سیب برای مدت طولانی در خانه :

جعبه و تراشه چوب همچنین می تواند گزینه ذخیره سازی میوه باشد. تراشه ها باید از چوب سخت باشد. اگر هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد، پوست پیاز، برگ های خشخاش خشک و حتی خزه خواهد شد. هر لایه میوه در جعبه باید پودر شود و میوه ها برای مدت طولانی خراب نخواهند شد.

بهترین روش نگهداری سیب زمینی

هر ماده غذایی برای سالم ماندن باید در مکانی خنک و با دمای پایین قرار بگیرد. سیب زمینی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نگهداری آن در محل سرد و خشک عمر آن را طولانی‌تر می‌کند. بنابراین دمای نگهداری آن بسیار مهم است. به طوری که قرار دادن سیب زمینی در دمای بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری آن را برای ماه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. در این دما خراب و پوسیده شدن سیب زمینی به کندی روی می‌دهد. انبار‌ها، زیر زمین‌ها و یا آلونک‌ها نیز تقریباً در همین بازه دمایی قرار دارند. با قرار دادن سیب زمینی‌ها در این مکان از جوانه زدن آن‌ها جلوگیری می‌کنید. سیب زمینی‌های جوانه زده بیش از بقیه در معرض پوسیدگی قرار دارند. همچنین قرارگیری این ماده غذایی در دمای گفته شده می‌تواند در اغلب موارد ویتامین C موجود در آن را حفظ کند.

negahdari sibzamini

قرارگیری سیب زمینی در مکانی تاریک

بهتر است سیب زمینی را در محلی تاریک و دور از نور نگهداری کنید. این روش نیز باعث افزایش ماندگاری این ماده غذایی خواهد شد. قرارگیری سیب زمینی در معرض نور خورشید و یا نور فلورسنت ماده‌ای به نام کلروفیل را ایجاد می‌کند که پوست سیب زمینی را به رنگ سبز تغییر می‌دهد. علاوه بر آن نور خورشید می‌تواند یک ماده سمی به نام سولانین را درون سیب زمینی ایجاد کند. می‌توان از یک پارچه تیره رنگ برای پوشاندن سیب زمینی استفاده کرد.

جدا قرار دادن سیب زمینی از دیگر مواد غذایی

یک روش نگهداری سیب زمینی قرارگیری آن به طور جداگانه است. هیچ گاه نباید سیب زمینی و پیاز را با یکدیگر در یک مکان قرار داد. زیرا باعث جوانه زدن سیب زمینی خواهد شد. طبق تحقیقات انجام شده گاز‌هایی که از برخی مواد غذایی و یا سبزیجات همانند پیاز تولید می‌شود می‌تواند روند جوانه زدن در سیب زمینی را تسریع کند.

روش نگهداری سیب زمینی بدون یخچال

اگر چه سیب زمینی در محیط سرد و خشک طول عمر بیشتری خواهد داشت، اما قرار دادن آن در یخچال یا فریزر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. زیرا سرمای بیش از اندازه سبب تبدیل نشاسته درون سیب زمینی به قند می‌شود. این فرآیند باعث شیرین شدن سیب زمینی می‌شود. بنابراین نگهداری سیب زمینی در دمای بسیار پایین نیز کار درستی نیست.

البته سیب زمینی‌های پخته را می‌توان درون یخچال یا فریزر نگهداری کرد. اما بهتر است آن‌ها درون یک ظرف بدون درب و یا پاکت‌های کاغذی قرار بگیرند. این روش علاوه بر ایجاد جریان هوا، از تجمع رطوبت جلوگیری می‌کند. در صورتی که جریان هوا وجود نداشته باشد، رطوبت ایجاد شده می‌تواند محیطی برای رشد قارچ و کپک فراهم کند.

زمان مناسب شستن سیب زمینی

یک روش نگهداری سیب زمینی قرار دادن آن در انباری است. زمانی که قرار است سیب زمینی در انبار نگهداری شود باید مقداری خاک روی آن باقی مانده باشد. هرگز در زمان انبارکردن سیب زمینی آن را نشویید. این کار باعث افزایش رطوبت آن می‌شود. افزایش رطوبت نیز در نهایت به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌انجامد. سیب زمینی تنها در زمان مصرف باید شسته شود.
شما هم نظرتان را برای ما بنویسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار