چاپ کد خبر: 141706
9 اردیبهشت 1403

نکات مهم شارژ کردن گوشی که باعث افزایش سلامت باتری آن می شود

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه قطعا باعث کاهش درصد باتری شما می شود.شارژ کردن تلفن همراه بدون دانستن نکاتی می تواند به باتری گوسی شما آسیب برساند.در ادامه این مطلب به شما نکاتی را می گوییم که هنگام شارژ کردن تلفن خود باید در نظر بگیرید.

نحوه درست شارژ کردن گوشی

بهترین زمان برای شارژ گوشی: بین ۳۰ تا ۸۰ درصد

یکی از افسانه‌های پرطرفدار مربوط به نحوه صحیح شارژ گوشی از این قرار است که گفته می‌شود برای پاک کردن «حافظه‌ی باتری»، ابتدا باید شارژ آن کاملا خالی شود و سپس برای شارژ به برق وصل شود. این موضوع که برای دوران باتری‌های اسیدی صدق می‌کرد، ارتباطی به باتری‌های لیتیوم یونی امروزی ندارد و در ضمن چنین روشی برای شارژ باتری‌های مدرن اصلا توصیه نمی‌شود.

پایین آوردن دمای تلفن در هنگام شارژ

برای پایین آوردن دمای تلفن در زمان شارژ کاربر بهتر است گوشی خود را از شبکه وای فای یا داده تلفن همراه قطع کند و علاوه بر این اتصال گوشی به دستگاه‌های دارای بلوتوث نیز بهتر است به طور کامل قطع شده باشد.

گفتنی است که استفاده از شارژرهای بیسیم و همچنین شارژرهایی با ولتاژ بالاتر از توان گوشی یا آدابتورهای متفرقه نیز می‌تواند دمای گوشی را تا حد زیادی بالا ببرد که دلیل آن فشار آمدن به برد شارژ و باتری گوشی است.

خودداری از شارژ شبانه و طولانی مدت باتری 

در بین نظرات مختلفی که درباره نحوه صحیح شارژ گوشی مطرح می‌شود، شارژهای شبانه یا طولانی‌مدت، یکی از عادات شایع محسوب می‌شود ولی به دلایل متعددی انجام آن را توصیه نمی‌کنیم. اول از همه چنین کاری منجر به تشکیل ورقه‌های فلز لیتیوم در محل قطب مثبت باتری می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند عملکرد باتری و کل سیستم را دچار اختلال کند. در ضمن باید به گرمای ایجاد شده هم اشاره کنیم که برای باتری بسیار مضر است. به‌صورت ایده‌آل، زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می‌رسد، سیستم باید فرایند شارژ را به‌طور کامل قطع کند و فقط هر از گاهی میزان شارژ را دوباره بررسی کند تا اگر میزان شارژ کاهش یافته بود، دوباره به ۱۰۰ درصد برسد. اگر هم بعد از رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد هنوز جریان برق روانه‌ی باتری می‌شود، این جریان باید بسیار کم و جزئی باشد.

گرما دشمن باتری است

به غیر از موارد ذکر شده، در نحوه صحیح شارژ گوشی باید مراقب گرم شدن آن باشید. همانند ولتاژ بالا، دمای بالا هم می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش شارژ و عمر باتری داشته باشد. اگر یک باتری همواره بین دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار داشته باشد، بعد از یک سال استفاده از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه بهره می‌برد. اگر از روش شارژهای جزئی استفاده شود، این ظرفیت از این هم بیشتر خواهد بود. اگر در اکثر اوقات دمای آن حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد، پس از یک سال استفاده ظرفیت باتری حدود ۶۵ درصد ظرفیت اولیه‌اش خواهد بود.

اگر یک باتری عمدتا در وضعیت شارژ ۱۰۰ درصدی قرار داشته باشد و در عین حال در محیط گرمی هم باشد، پس بدترین وضعیت ممکن برای باتری محقق شده است. به همین خاطر گوشی را در حین شارژ شبانه در زیر بالشت نگذارید یا در روزهای گرم گوشی را در داخل داشبورد ماشین به حال خود رها نکنید.

نحوه درست شارژ کردن گوشی

یکی دیگر از مواردی که منجر به کاهش عمر باتری می‌شود، فناوری شارژ سریع است. در این فناوری، ولتاژ بالایی وارد باتری می‌شود که این موضوع دمای باتری را افزایش می‌دهد. به همین خاطر اگر گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند، بهتر است برای افزایش عمر باتری فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گوشی را به شارژر وصل کنید زیرا در طی این مدت گرمای زیادی ایجاد نمی‌شود و آسیبی به باتری نمی‌رسد.

جلوگیری از داغ شدن گوشی در نور آفتاب

استفاده از گوشی در فضای باز و به خصوص زیر نور آفتاب یکی از عوامل اصلی برای بالا بردن گرمای گوشی است چرا که در این شرایط گوشی به طور خودکار نور صفحه نمایشگر را تا انتها افزایش خواهد داد و به این ترتیب مصرف باتری و دمای گوشی بالا خواهد رفت.

علاوه بر این تابش نور خورشید بر گوشی باعث افزایش بسیار زیاد دمای گوشی خواهد شد و سلامت و عمر باتری و پردازنده گوشی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهتر است کاربران زیر نور مستقیم و در دمای بالا از گوشی خود استفاده زیادی نداشته باشند و یا در صورت نیاز به محیط دارای سایه مراجعه کنند.

نرم افزارهای عامل افزایش دما گوشی

برخی از نرم افزارها که در پس زمینه فعالیت دارند می‌توانند دمای گوشی کاربر را افزایش دهند چرا که این نرم افزارها به طور مداوم در حال به‌روزرسانی اطلاعات خود هستند و به این ترتیب بخش زیادی از توانایی پردازش و همچنین حافظه رام دستگاه را درگیر خواهند کرد و به این ترتیب دمای گوشی نیز افزایش خواهد یافت. برای غیر فعال کردن دسترسی به پردازش پس زمینه کافی است کاربر وارد تنظیمات نرم افزارها از بخش تنظیمات گوشی شده و با پیدا کردن نرم افزارهای کم استفاده خود اقدام به خاموش کردن پردازش پس زمینه آن‌ها کند.

کند شدن گوشی و افزایش دما حتی در مصارف عادی و روزمره هم خبر از درگیر شدن حافظه و پردازشکر به صورت همزمان می‌دهند که دلیل نرم افزاری آن ویروسی شدن گوشی است. برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا کاربر یک نرم افزار آنتی ویروس برای گوشی خود نصب کند و در صورتی که مشکل برطرف نشد، کاربر باید به طور کامل اطلاعات گوشی را حذف و تلفن خود را در حالت کارخانه راه اندازی کند.

پر بودن گوشی باعث افزایش دما می‌شود

هنگامی که یک گوشی موبایل حافظه کافی نداشته باشد، پردازشگر نمی‌تواند پردازش‌های خرد یا همان اطلاعات کش را ذخیره کند و بنابراین به پردازنده فشار زیادی وارد خواهد شد که در نهایت این فشار خود را در قالب افزایش دمای پردازنده نمایش خواهد داد.

به طور کلی گوشی‌های هوشمند جدید با افزایش دما و رسیدن به دمای خطرناک برای گوشی، مانع از استفاده کاربر از گوشی می‌شود و کاربر در این شرایط اعلان رسیدن گوشی به دمای بسیار بالا را دریافت خواهد کرد. در این صورت کاربر باید گوشی را از شارژ قطع کرده (هرچند که گوشی به صورت خودکار مانع از شارژ شدن می‌شود) و گوشی را محیطی سرد و بدون قاب قرار دهد. گفتنی است در صورتی که گوشی اعلان افزایش دما به کاربر نشان ندهد و کاربر همچنان با دمای بالا با گوشی کار کند، احتمال انفجار یا آتش گرفتن گوشی وجود خواهد داشت.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار