چاپ کد خبر: 121369
28 شهریور 1402

نگهداری این ۸ وسیله در بالای یخچال و فریزر اکیداً ممنوع

 استفاده از فضای خالی بالای یخچال به ویژه در آشپزخانه های کوچکی که دارای فضای محدودی هستند، مساله ای رایج است. با این حال این مکان برای قرار دادن هر وسیله ای مناسب نیست و برخی اقلام ممکن است با این کار دچار آسیب شوند. از طرفی قرار دادن بعضی وسایل در بالای یخچال نیز ممکن است منجر به آسیب رسیدن و بروز خطرات ایمنی در یخچال شما شود. در این مطلب با لیست لوازمی که نباید در بالای یخچال نگهداری کرد، آشنا خواهید شد.

 یخچال و فریزر

۱- مواد غذایی

به گزارش اول فارس، یخچال و فریزر برای سرد ماندن فضای داخلی خود از خودشان گرما ساطع می کنند. به طوری که با لمس بدنه یخچال گرمای دیواره های آن حس می شود. این اتفاق لوازمی که ممکن است در اثر گرما آسیب ببینند را تحت تاثیر قرار می دهد. مواد غذایی فاسد شدنی را در بالای یخچال و فریزر نگهداری نکنید. دمای بیرونی یخچال منجر به خراب شدن سریع این اقلام خواهد شد. نگهداری خوراکی هایی مانند نان، شیرینی و کیک آنها را در معرض گرما و رطوبت قرار داده و منجر کهنگی و خشک شدن سریع تر و رشد کپک ها خواهد شد. بعضی از افراد عادت دارند سیب زمینی و پیاز را در بالای یخچال نگهداری کنند. گرمای تولید شده توسط یخچال منجر به فاسد شدن سریع تر سیب زمینی و پیازها خواهد شد.

از قرار دادن غذاهای کنسرو شده در بالای یخچال خودداری کنید. نوسانات دمای بیرون یخچال می تواند بر کیفیت محصولات کنسروی تاثیر منفی می گذارد و موجب فساد و تغییر طعم آنها خواهد شد. علاوه بر مواد غذایی، سایر اقلام پخت و پز نیز نباید در بالای یخچال نگهداری شوند؛ روغن های پخت و پز به ویژه آنهایی که در بطری های شفاف نگهداری می شوند، نسبت به نور و گرما حساس هستند و باید درون یخچال نگهداری شوند. قراردادن ادویه ها در بالای یخچال نیز آنها را در معرض گرما و رطوبت قرار می دهد و طعم آنها را به مرور زمان تغییر می دهد.

۲- گیاهان

بالای یخچال مکان مناسبی برای نگهداری گیاهان نیست، زیرا گرمای یخچال می تواند به گیاهان آسیب بزند و منجر به پژمرده شدن و پوسیدن آنها شود. این کار همچنین خطراتی را نیز به دنبال دارد؛ وزن زیاد گلدان منجر به آسیب دیدن یخچال و فریزر می شود. علاوه بر این افتادن تکه هایی از خاک یا برگ گلدان به داخل مواد غذایی می تواند به آلوده شدن آنها منجر شود.

 یخچال و فریزر

۳- لوازم قابل اشتعال

لوازم قابل اشتعال مانند انواع دستمال و دستمال کاغذی را در بالای یخچال قرار ندهید. زیرا ممکن است با قرار گیری در معرض گرما یخچال و فریزر، آتش بگیرند. می توانید از یک قفسه برای قرار دادن دستمال ها در بالای یخچال و فریزر کمک بگیرید.

 یخچال و فریزر

۴- داروها

داروها باید در جای خشک و خنک و دور از رطوبت و نوسانات دما نگهداری شوند. نگهداری آنها در بالای یخچال می تواند روی قدرت و ماندگاری آنها تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این ممکن است منجر به فاسد شدن آنها و در نتیجه مشکلات سلامتی برای شما شود.

۵- لوازم سنگین

به گزارش اول فارس، هرگز نباید وسایل سنگین یا حجیم را در بالای یخچال قرار دهید. وزن و اندازه این اقلام می تواند دستگاه را تحت فشار قرار دهد و در طول زمان به آن آسیب برساند. وقتی درب یخچال را باز و بسته می کنید، لوازمی که در بالای آن قرار دارند ممکن است جابجا شوند و سقوط کنند. این اتفاق می تواند برای افرادی که در کنار یخچال قرار دارند، حادثه آفرین باشد. ظروف شیشه ای نیز ممکن است از بالای یخچال سقوط کنند و بشکنند. علاوه بر این از نگهداری وسایلی که تهویه و منافذ را مسدود می کنند، خودداری کنید، این کار راندمان و خنک کنندگی دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

 یخچال و فریزر

۶- هر چیزی که ممکن است ذوب شود

از قرار دادن هر چیزی که می تواند ذوب شود، در بالای یخچال و فریزر خودداری کنید. گرمای کمپرسور و موتور یخچال می تواند شکلات، شمع، ظروف یکبار مصرف و برخی لوازم پلاستیکی را ذوب کند.

۷- لوازم برقی

لوازم برقی نباید در بالای یخچال نگهداری شوند، زیرا گرمای ساطع شده از کویل‌های یخچال می‌تواند بر عملکرد و طول عمر آنها تأثیر منفی بگذارد. این کار حتی ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

۸- طبق قوانین فنگ شویی، چیزی را در بالای یخچال و فریزر قرار ندهید

فنگ شویی با قرار دادن هر وسیله ای در بالای یخچال و فریزر مخالف است. کارشناسان این علم معتقدند که هر چیزی که بالاتر از ارتفاع سر انسان قرار گیرد، می تواند منجر به بروز استرس، تحریک عصبی و مشکلاتی مانند کمردرد و گردن درد شود. از این رو توصیه می شود که بر روی کمد و یخچال هیچ وسیله ای قرار ندهید.

شرایط نگهداری درختچه زینتی بنجامین در خانه که واقعا زیباست

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فاطمه شنبه , ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱:۲۶

چقدر مزخرف والکی

ارش پنجشنبه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۴۰

جایزه طلایی جفنگ و مزخرف گفتن به شماره ۸ این مقاله تعلق می‌گیرد.

آخرین اخبار