چاپ کد خبر: 105172
7 اسفند 1401

همه چیزهایی که باید در مورد انتخاب یک دوست واقعی بدانید

دوستخوب

یک دوست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ احتمالاً در طول این سال‌ها دوستان شگفت‌انگیز و نه چندان شگفت‌انگیز زیادی داشته‌اید. دانستن اینکه چه چیزی باعث متمایز شدن دوستان خوب از بقیه شده است می‌تواند به شما در انتخاب دوستان مناسب در آینده کمک زیادی بکند.

دوستی‌ها زندگی را معنادارتر می‌کند و برای سلامت روحی ما مفید است. دوستان خوب ما را حمایت عاطفی می‌کنند و باعث می‌شوند ما حس دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنیم. این‌ها عناصر حیاتی سلامت روانی و اجتماعی ما هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که باید دوستانمان را عاقلانه انتخاب کنیم و با آن‌ها خوب رفتار کنیم.

با این حال، گاهی اوقات پیدا کردن حتی یک دوست خوب ممکن است سخت باشد. علاوه بر این برای بسیاری از مردم، دوست‌یابی در بزرگ‌سالی سخت‌تر است. ما اغلب نمی‌دانیم دوستی کجا ممکن است شکل بگیرد. در واقع شاید آشنایان معمولی زیادی برای ارتباط داشته باشیم، اما تعداد دوستان نزدیک و صمیمی ما ممکن است بسیار کم باشد.

زندگی شلوغ است و حواس انسان‌ها به راحتی پرت می‌شود. اما در این لحظات، شناخت ویژگی‌های یک دوست خوب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت زمانی که کار استرس‌زا است یا مشکلات شخصی ما را تحت فشار قرار می‌دهد، بیشتر به حمایت یک دوست خوب نیاز پیدا می‌کنیم.

چه دوستان صمیمی زیادی داشته باشید و چه هنوز به دنبال یک یا دو دوست خوب هستید، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انتخاب یک دوست واقعی بدانید آورده شده است؛ اینکه کدام دوستی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

ما در این مقاله فهرست بلندی از ویژگی‌هایی که یک دوست خوب دارد گردآوری کرده‌ایم تا به ما یادآوری کند که چگونه می‌توانیم دوست خوبی برای آن افراد خاص در زندگی خود باشیم.

دوست خوب کیست؟

دوست خوب کسی است که از وقت‌گذرانی با او لذت می‌بریم. ما می‌توانیم با او بخندیم، لحظات خوبمان را به اشتراک بگذاریم و در مورد نقاط ضعف یکدیگر احساس همدردی کنیم و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر می‌توانید با آن‌ها صحبت کنیم و از زندگی لذت ببریم.

دوست خوب کسی است که همیشه در کنار شما است. آن‌ها کسانی هستند که می‌توانید در نیمه‌های شب وقتی نیاز به صحبت دارید با آن‌ها تماس بگیرید، یا شانه‌ای هستند که هنگام گذراندن دوران سختی می‌توانید روی آن گریه کنید. دوست خوب کسی است که بدون قضاوت گوش می‌دهد و وقتی از او خواسته می‌شود نصیحت می‌کند، اما در عین حال می‌داند چه زمانی باید عقب‌نشینی کند و به شما فضا بدهد.

یافتن دوستان خوب واقعاً سخت نیست البته تا زمانی که بدانید چگونه آن‌ها را تشخیص دهید. گاهی اوقات، اکثر مردم حتی متوجه نمی‌شوند که در حال حاضر یک دوست خوب در زندگی آن‌ها حضور دارد، فقط به این دلیل که بیش از حد مشغول معاشرت با افراد نامناسب هستند.

بهترین افرادی که می‌توانید به عنوان دوست خوب داشته باشید ممکن است با دیگران کمی متفاوت باشند و مجموعه‌ای از نگرش‌ها و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را داشته باشند. آن‌ها ممکن است همکلاسی بامزه شما در دوران دبیرستان یا همکار متفکر شما باشند که همیشه به شما یادآوری می‌کند که راحت باشید.

گاهی اوقات، این دوستان خوب ممکن است از غیرمنتظره‌ترین جاهای ممکن وارد زندگی ما بشوند؛ مثلاً آن غریبه‌ای که در یک بعدازظهر بارانی چتر خود را با او به اشتراک گذاشتید یا حتی یک آشنای تصادفی که کتاب خوبی را برای خواندن در آخر هفته به شما پیشنهاد کرده است.

انواع مختلفی از افراد وجود دارند که پتانسیل یک دوست خوب را دارند و ویژگی‌های مهم زیر آن‌ها را به یکی از بهترین افراد جهان تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های دوست خوب

دانستن ویژگی‌های یک دوست خوب می‌تواند به شما کمک کند تا روابط فعلی خود را بهتر درک کنید و ارتباطات جدید و معناداری ایجاد کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که لزوماً هر فردی که ملاقات می‌کنید بهترین دوست جدید شما نمی‌شود. در واقع، ملاقات با افراد جدید با نگرش یافتن بهترین دوست، تقریباً مطمئناً در رابطه استرس ایجاد می‌کند و احتمالاً باعث ناراحتی افراد می‌شود. شما باید توجه داشته باشید که شبکه‌ای از ارتباطات اجتماعی سطحی هم برای رفاه و هم برای موفقیت شما ارزشمند است. این ارتباطات دوستانه‌ی سطحی همان چیزی است که یک جامعه را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از افراد در زندگی ما در امتداد طیف بین آشنا و بهترین دوست حرکت می‌کنند. این روابط مختلف همه مهم هستند. درک جایی که فردی در طیف شما قرار می‌گیرد و متمایز کردن آنچه از رابطه انتظار دارید مفید است. با این حال، اگر می‌خواهید روی دوستی سرمایه‌گذاری کنید، هر کسی را که دوست می‌نامید، باید استانداردهای خاصی را رعایت کند.

از آشنایی‌های معمولی گرفته تا «بهترین‌ها»، در اینجا ۱۱ ویژگی یک دوست خوب آورده شده است:

۱. آن‌ها با صداقت زندگی می‌کنند

یک دوست با صداقت مطابق با ارزش‌ها و تعهدات خود عمل می‌کند. آن‌ها اصول اخلاقی قوی‌ای دارند، تفاوت بین درست و نادرست را می‌دانند و زمانی که اصولشان زیر پا گذاشته شود صحبت یا عمل می‌کنند. آن‌ها خودشان را می‌شناسند و بر مبنای این شناخت رفتار و صحبت می‌کنند. به همین دلیل، حتی زمانی که با آن‌ها مخالف هستید، می‌توانید آن‌ها را باور کنید.

۲. می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید

دوست خوب صادق است و از صمیم قلب با نیت خوب صحبت می‌کند. آن‌ها آنچه را که باید بشنوید به گونه‌ای به شما می‌گویند که بتوانید بشنوید و نه اینکه پشت سرتان شایعه‌سازی کنید. یک دوست خوب قابل اعتماد است، نه تنها اسرار شما پیش او محفوظ است، بلکه آسیب‌پذیری، ترس و عجیب بودن شما نیز جایشان پیش او امن است.

۳. می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید

این گونه دوستان همیشه خوب ظاهر می‌شوند، به قول خود عمل می‌کنند، آنچه را که می‌گویند انجام خواهند داد، و از شما دفاع می‌کنند. در واقع یک دوست ممکن است اشتباه کند، اما شما باید احساس کنید که می‌توانید در حالت کلی به آن‌ها اعتماد کنید. به عنوان مثال، من دوستی دارم که همیشه تأخیر دارد و غرق در کار است، اما می‌دانم که می‌توانم به او تکیه کنم تا به صحبت‌های من گوش دهد و بدون قید و شرط مرا بپذیرد.

۴. آن‌ها وفادار هستند

وفاداری کور هرگز ایده خوبی نیست. اما، اگر دوستانتان صداقت داشته باشند، احتمالاً به افرادی که برایشان اهمیت دارد و در فراز و نشیب‌ها با آن‌ها بوده‌اند وفادار هستند. آن‌ها در مورد شما صحبت منفی نمی‌کنند، آن‌ها به داستان شما گوش می‌دهند، شما را دچار شک و تردید نمی‌کنند و زمانی که لیاقتش را دارید از شما دفاع می‌کنند.

۵. نسبت به دیگران همدلی دارند

یک دوست خوب این توانایی شگفت‌انگیز را دارد که خود را به جای شما بگذارد، کاری که به عنوان همدلی شناخته می‌شود. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا احساس شما را درک کنند و مطابق با آن واکنش نشان دهند.

۶. آن‌ها شنوندگان خوبی هستند

مهارت‌های گوش دادن برای یک دوست خوب ضروری است. اگر کسی ویژگی‌های یک دوست خوب را داشته باشد، به شما فضایی می‌دهد تا صحبت کنید، سؤال بپرسید، احساسات خود را ابراز کنید، و به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را پیدا کنید.

۷. اعتمادبه‌نفس آن‌ها مسری است

این یک ویژگی مهم برای هر دوستی است. آن‌ها با خودشان راحت هستند و با شما راحت هستند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس واقعی را به شما الهام می‌بخشند و زمانی که کاملاً از اعتمادبه‌نفس تهی هستید به شما شهامت می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا برای تصاحب دنیا اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

۸. گذراندن وقت با آن‌ها احساس خوبی به شما می‌دهد

آیا جای این ویژگی شماره ۸ است؟ این مورد به راحتی می‌تواند شماره ۱ باشد. در غیر این صورت، چه فایده‌ای دارد؟ یک دوست عالی می‌تواند روزهای سختی داشته باشد، اما در مجموع طرز فکر مثبتی دارد. زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، تنها، بودن در کنار آن‌ها به شما روحیه می‌دهد. نکته اصلی این است که زمان با آن‌ها بودن باید چیزی باشد که مشتاقانه منتظر آن هستید.

12 3

۹. تعجب می‌کنید که چگونه آن‌ها یک کمدین حرفه‌ای نیستند!

مسلماً این ویژگی کاملاً ضروری نیست. اما حس شوخ‌طبعی مفید است. لازم نیست یک دوست از نظر حرفه‌ای بامزه باشد، فقط حس شوخ‌طبعی مشابهی را به اشتراک بگذارید تا به هر دوی شما کمک کند وقتی اوضاع سخت می‌شود، جنبه سبک‌تر مسائل را پیدا کنید. آن‌ها می‌دانند که چگونه شما را بخندانند و از ویژگی‌های شما قدردانی کنند. کسی که به شوخی‌های شما اعتنایی نمی‌کند، ممکن است از بودن در کنار شما احساس خوبی نداشته باشد.

۱۰. آن‌ها قضاوت نمی‌کنند

دوستان واقعی هرگز باعث نمی‌شوند که به خاطر اینکه خودتان بوده‌اید احساس بدی داشته باشید. با یک دوست خوب، می‌توانید به عنوان خود واقعیتان پای میز مذاکره بنشینید.

۱۱. آن‌ها به رسیدگی و توجه افراطی نیازی ندارند

دوستی با یک دوست خوب مثل یک درام پیچیده نیست، مثلاً اگر شما سرتان شلوغ است آن‌ها به خاطر این مسأله به شما غر نمی‌زنند و دعوا راه نمی‌اندازند.

اگر دوست شما یکی از این ویژگی‌ها یا همه آن‌ها را دارد، به او یادآوری کنید که آن‌ها عالی هستند. این نوع مثبت اندیشی به زنده نگه داشتن روابط کمک می‌کند.

چگونه یک دوست بد را تشخیص دهیم؟

5 30

نشانه‌های رفتاری زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما یک دوست بد یا جعلی را نشان دهند. در بیشتر موارد، شما می‌توانید به دنبال عکس آن چیزی باشید که در بالا ذکر کردیم. اما باید مراقب این صفات سمی دیگر نیز باشید.

۱. آن‌ها همیشه با شما رقابت منفی دارند

آن‌ها همیشه مسائل خود را مهم‌تر از شما نشان می‌دهند. اگر از روز بد خود به آن‌ها بگویید، آن‌ها به شما می‌گویند که چگونه روزشان بدتر بوده است. اگر به یک دستاورد خود افتخار کنید، آن‌ها به افتخارات بزرگ‌تر خود اشاره می‌کنند.

این رقابت مداوم فقط احساسات شما را نابود می‌کند و دوستان خوب این کار را نمی‌کنند.

۲. آن‌ها تأثیر بدی دارند

آنها شما را تشویق می‌کنند که در رفتارها یا فعالیت‌های پرخطر شرکت کنید که باعث ناراحتی شما می‌شود. اگر آن‌ها به مرزهای شما احترام نمی‌گذارند، ارزش حضور در زندگی شما را ندارند.

۳. آن‌ها با قلدری شما را تحقیر می‌کنند

برخی از «دوستان» فقط شما را در اطرافشان نگه می‌دارند تا احساس بدی داشته باشید. آن‌ها با این کار می‌خواهند نسبت به خودشان احساس بهتری داشته باشند، بنابراین احساسات بد را به شما تحمیل می‌کنند. به آن‌ها اجازه ندهید این کار را بکنند.

اهمیت دوستان خوب

9 20

مهم است که افراد سمی را از زندگی خود حذف کنید. این مسأله می‌تواند ترسناک باشد، اما باید فضایی ایجاد کنید تا افرادی با ویژگی‌های یک دوست خوب وارد زندگی شما شوند.

شاید شما دوستان سمی خود را برای مدت طولانی می‌شناسید. ممکن است از تنهایی بترسید. اما اینها دلایل کافی برای نگه داشتن افرادی که با شما خوب رفتار نمی‌کنند، نیستند.

وقتی دوستان خوبی داشته باشید، سلامت روان شما از شما تشکر خواهد کرد. آن‌ها شما را در مواقع سخت همراهی می‌کنند، پیروزی‌های شما را جشن می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند احساس خوبی داشته باشید. این افراد آنجا هستند، فقط باید آن‌ها را پیدا کنید. ممکن است کمی کار ببرد، اما ممکن است.

چگونه یک دوست خوب پیدا کنیم؟

4 29

پیدا کردن دوستان جدید در بزرگ‌سالی دشوار است. بین کار و سایر تعهدات، سخت است که وقتی برای این منظور کنار بگذارید، اما ارزشش را دارد.

در اینجا چند نکته برای یافتن روابط مثبت و معنادارتر آورده شده است:

۱. فعالیت‌های جدید را امتحان کنید

به دنبال کارهایی بگردید که افراد غریبه را شامل می‌شود. به خصوص ایده خوبی است که کارهایی را انجام دهید که دوست دارید، مطالعات نشان می‌دهد که ما به دنبال دوستانی هستیم که شبیه خودمان هستند. چه کسی می‌داند؟ بهترین دوست جدید می‌تواند در کلاس زبان بعدی شما منتظر شما باشد.

در اینجا چند ایده برای بررسی وجود دارد:

  • در رویدادهای محلی شرکت کنید: ممکن است یک مهمانی عمومی درست در گوشه و کنار برگزار شود. یا ممکن است یک ملاقات مجردی در پارک محلی برگزار شود. از اینکه تنها بروید و با کسی صحبت کنید نترسید. به احتمال زیاد، آن‌ها نیز به دنبال ملاقات با مردم هستند.
  • داوطلب شوید: دلیلی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید و به کمک بروید. این یک راه عالی برای ملاقات با افرادی با علایق مشابه شما است.
  • سرگرمی جدیدی داشته باشید: یک ورزش جدید را امتحان کنید، در کلاس شرکت کنید یا به نوعی دیگر از فعالیت‌های گروهی بپیوندید. بسیاری از این موارد جلسات هفتگی دارند، بنابراین راهی عالی برای شناخت افراد است.

۲. بهترین دوست خود شوید

برای خوشبختی خود به دیگران وابسته نباشید. یاد بگیرید چگونه خودتان را خوشحال کنید. خودتان تنهایی به کافه بروید، خودتان یک فیلم ببینید، یا برای یک شب دنج برنامه‌ریزی کنید. وقتی با خودتان با احترام و محبت رفتار می‌کنید، دیگران متوجه می‌شوند و آن را به عنوان اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بالا تلقی می‌کنند.

۳. دوست خوبی برای دیگران باشید

به یاد داشته باشید که دوستی بر اساس رفتار متقابل است. مطمئن شوید که تمام ویژگی‌هایی که در بالا ذکر کردیم را در خود جای داده‌اید. برای افرادی که لیاقتش را دارند دوست خوبی باشید و کسانی را که لیاقت ندارند را کنار بگذارید.

۴. دوست‌یابی آنلاین را امتحان کنید

به نظر می‌رسد دوست‌یابی آنلاین آسان‌تر به نظر برسد زیرا می‌توانید افرادی را در سراسر جهان پیدا کنید که علایق مشابهی دارند. اگر درون‌گرا هستید، دوستی‌های آنلاین ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

اما اگر در مناطق مختلف زندگی می‌کنید، نمی‌توانید به‌راحتی با هم ملاقات کنید یا حضوری داشته باشید. و دوستی‌های آنلاین ممکن است نامتعادل شوند، جایی که یکی از افراد وابستگی عاطفی قوی‌تری نسبت به دیگری دارد.

بخش سخت دوستی

11 3

دوستی واقعی همیشه مثل رابطه‌ی آفتاب و گل سرخ نیست. ممکن است دعوا کنید، از دسترس یکدیگر خارج شوید، یا به یکدیگر حسادت کنید؛ همه این‌ها می‌تواند بر یک رابطه عالی فشار وارد کند.

و گاهی اوقات، تصمیمات دوستتان شما را خوشحال نمی‌کند. ممکن است مجبور شوید با آن‌ها در مورد شریک عاشقانه‌ی نامناسب‌شان صحبت کنید، یا اگر بی‌پروا رفتار می‌کنند، مداخله کنید. این چیزها آسان نیستند، اما اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید، ضروری هستند.

شما باید اعتماد کنید که رابطه شما می‌تواند از طریق ارتباط باز و صادقانه از هر مشکل سختی جان سالم به در ببرد.

نکته‌ی پایانی

ایجاد روابط معنادار نیازمند کار است. این مستلزم آن است که در مقابل دیگران آسیب‌پذیر باشید، در مورد احساسات خود صادق باشید و برای افرادی که به شما نیاز دارند قدمی بردارید. همچنین باید در مورد حذف افراد منفی از زندگی خود به روحیه خود اعتماد کنید.

اما به یاد داشته باشید: مبارزه ارزش آن را دارد. اکنون که ویژگی‌های یک دوست خوب را می‌شناسید، می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در مواقع سخت از شما حمایت کنند و به شما کمک کنند تا احساس رضایت بیشتری داشته باشید. این مسأله همه جنبه‌های زندگی شما را بهبود می‌بخشد.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار