چاپ کد خبر: 139043
15 فروردین 1403

هیچوقت در این ۱۰ موقعیت عذرخواهی نکنید!

عذرخواهی زمانی رفتاری شایسته دیده می شود که شما خطایی انجام داده باشید.اما برخی اوقات بدون انجام دادن خطایی و از روی عادت همیشه عذرخواهی را به زبان می آوریم.با ما همراه این بخش باشید تا بدانید تا بحال چندین بار اشتباها عذرخواهی کرده اید و روانشناسان چه موقعیت هایی را برای عذرخواهی کردن مناسب نمیدانند.

موقعیت هایی که نباید عذر خواهی کرد

۱-کوتاهی در کار بخاطر بیماری

همه گاهی مریض می شوند و این به عنوان یک مسئله عادی، بد نبوده و یک واقعیت زندگی است. با این حال بسیاری از افراد برای مرخصی گرفتن در روزهای بیماری خود استرس دارند و در نهایت از رئیس و همکاران خود عذرخواهی می کنند درحالیکه عذرخواهی برای استفاده از مرخصی استعلاجی کاملاً غیر ضروری است. این مرخصی ها تا زمانی که بیش از حد نباشد، ایرادی نداشته و یک حق است و نیازی به افشای جزئیات بیشتر در محل کار یا بهانه آوردن نیست.

۲-عذرخواهی برای احساسات خود

آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام ابراز احساسات خود عذر خواهی کرده‌اید یا نه؟ این مورد بسیار رایج است. ممکن است برای احساس ناراحتی، اضطراب و یا حتی هیجان عذر خواهی کنید.

احساسات شما متعلق به شماست. این احساسات کاملاً طبیعی هستند و شما حق دارید آنها را بدون معذرت خواهی بیان کنید. به یاد داشته باشید، نباید احساسات خود را سرکوب کنید، بلکه آنها را بدون احساس گناه یا پشیمانی باید بپذیرید.

حتماً زمانی که متوجه شدید به‌خاطر احساساتتان در حال معذرت خواهی هستید، یک ‌نفس عمیق بکشید و به خود یادآوری کنید، این احساس‌کردن اشکالی ندارد.

۳-عذرخواهی بابت سوال پرسیدن

آیا تابه‌حال سؤالات خود را با “ببخشید” شروع کرده‌اید؟ این چیزی است که من متوجه شده‌ام که بسیاری از ما انجام می‌دهیم، به‌ویژه در محیط‌های آموزشی یا کاری و در واقع با خود فکر می‌کنیم به‌خاطر ندانستن یا اینکه وقت فردی را گرفته‌ایم، باید عذر خواهی کنیم.

اما باید بدانیم که واقعاً نیاز به معذرت خواهی برای یادگرفتن نیست، زیرا سؤال پرسیدن باعث رشد می‌شود و این آگاهی و رشد نحوه تعامل ما با دنیای اطرافمان را می‌سازد و در نتیجه درک ما عمیق‌تر می‌شود.

۴-ندانستن جواب یک سوال

با در دسترس بودن Google، به نظر می‌رسد هیچ بهانه‌ای برای ندانستن چیزی وجود ندارد، اما فناوری همه پاسخ‌ها را ندارد و گاها برخی از پاسخ‌ها را هم اشتباه دارد و همه ما در حال یادگیری هستیم. اگر پاسخ چیزی را نمی‌دانید، فقط مودبانه بگویید که جواب را نمیدانید و به جای عذرخواهی، به این فکر کنید که در فرصت خوب برای یادگیری آنچه نمیدانید اقدام کنید.

۵-بی ادبی همسر یا عضوی از خانواده

هرگز به خاطر رفتار دیگران عذرخواهی نکنید، این وظیفه آنهاست و ارتباطی به شما ندارد. اگر مسئله خجالت آور پیش آمد میتوانید ابراز تاسف خود را به گونه ای دیگر نشان دهید اما عذرخواهی هرگز؛ به یاد داشته باشید که شما مسئول رفتار دیگری نیستید و زشتی رفتار دیگران، منعکس کننده رفتار شما نیست.

موقعیت هایی که نباید عذر خواهی کرد

۶-عصبانیت و رفتار زشت همسرتان

آیا تا به حال احساس کرده اید که باید برای احساسات دیگران عذرخواهی کنید؟ اگر چنین است، وقت آن است که به مرزهای خود، به ویژه در روابط، نگاهی دقیق بیندازید. روانشناسان معتقدند افرادی که در کودکی آسیب دیده یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، اغلب خود را مسئول جو عاطفی اطرافیان خود می دانند، اما حقیقت این است که شما مسئول احساسات و رفتار دیگری حتی همسرتان نیستید و نباید به خاطر آنها عذرخواهی کنید.

۷-گفتن «متاسفم» زمانی که به کمک نیاز دارید

بر اساس مطالعه‌ای در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی، احتمال کمک‌کردن افراد در صورت درخواست شما دوبرابر بیشتر از عدم کمک خواستن است. این موضوع نشان می‌دهد که تمایل ذاتی انسان‌ها، کمک به دیگران است.

بااین‌حال، ما اغلب در هنگام درخواست کمک احساس نیاز به عذر خواهی می‌کنیم، گویی این یک تحمیل یا اعتراف به ضعف بودن است. نیاز به کمک نقطه‌ضعف نیست بلکه بخشی از انسان بودن است، همه ما گاهی به کمک نیاز داریم و دلیلی برای معذرت خواهی برای آن وجود ندارد.

۸-خانه بهم ریخته

اگر بطور سرزده یکی از همسایگان یا دوستان شما به خانه تان امده و شاهد وضعیت بهم ریخته آن بودند، نیاز نیست بابت این مسئله عذرخواهی می کنید چراکه بهم ریختگی خانه در شرایط عادی و اگر مدام تکرار نشود طبیعی است. بهترین راه برای مقابله با این وضعیت کمی شوخ طبعی است.

۹-اذیت و کج خلقی های کودک خردسالتان

هیچ پدر و مادری وجود ندارد که در مواجهه با گریه، جیغ یا استفراغ شدید فرزندش احساس آرامش داشته باشد ولی با این وجود، نیازی هم به عذرخواهی نیست. به‌جای اینکه بگویید متاسفید، برای حل مشکل تلاش کرده و از دیگران برای صبور بودن تشکر کنید.

۱۰-پرسیدن سوال (البته نه سوال شخصی)

استفاده از کلمات مربوط به عذرخواهی، قبل از پرسیدن سوال بسیار رایج است، به خصوص در خانم ها. ولی این نه تنها غیر ضروری است، بلکه می تواند به شخصیت و روابط شما آسیب برساند.اگر سوال شما تجاوز به حریم شخصی دیگران نبوده و باعث ناراحتی آنها نمی شود، حق دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید یا توضیحات بیشتری را، خواه در خانه، محل کار، یا هر جای دیگری دریافت کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار