چاپ کد خبر: 112519
1 خرداد 1402

واقعیت های گفته نشده درباره گنجشک ها که شما را شگفت زده خواهد کرد

سال‌ها پیش، مردم از خواب که بیدار می‌شدند  گنجشک‌ها  در حیاط خانه‌شان غوغا می‌کردند. بسیار پر سر و صدا، اگر با آنها دوست شده بودید، دانه ها را درست از دست شما می گرفتند. نزدیکی آنها به خانه های ما آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از محیط اطرافمان تبدیل کرده است.

به گزارش گروه کشاورزی ، هواشناسی و محیط زیست اول فارس ، گنجشک های خانگی ارتباط  بسیار نزدیکی با مردم و ساختمان هایشان دارند. آنها را در شهرها، شهرک‌ها، حومه‌ها و مزارع (به ویژه در اطراف دام) براحتی می توان پیدا کرد.  این پرندگان را در جنگل ها، جنگل ها یا علفزارهای وسیع پیدا نخواهید کرد. در محیط های سخت مانند بیابان ها یا مناطق سرد شمال زمین گنجشک های خانه فقط در مجاورت مردم زنده می مانند.

واقعیت های گفته نشده درباره گنجشک ها که شما را شگفت زده خواهد کرد

بدون ترس از انسان، اگر شما فراموش کرده بودید که سهم معمولی از غذا را به آنها بدهید، با صدای بلندشان غذا یا آب می خواستند. ما با تماشای پیوند خانواده پرنده و کودکانی که در حالی که غلات برمی داشتند یا در آب گل آلود اطراف ما می پاشیدند، به آنها خیره می شدند، لحظات شگفت انگیزی را سپری کردیم.

به آهستگی و نسبتاً مخفیانه، گنجشک ها در جمعیت خود کاهش یافتند. دلایل کاهش تعداد، افزایش آلودگی، ساخت و ساز و تغییرات آب و هوا است. در روز جهانی گنجشک، اجازه دهید نگاهی به حقایق جالبی در مورد پرنده غواصی بیندازیم. آنها چیپ، با رنگ خاکستری و قهوه ای هستند. آنها توانایی پرواز با سرعت ۳۸.۵ کیلومتر در ساعت را دارند و حتی می توانند به سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت برسند.

گنجشک‌های نر و ماده را می‌توان با رنگ پرها به راحتی تشخیص داد: نرها پشتی مایل به قرمز و پیشانی سیاه دارند، در حالی که ماده‌ها پشتی قهوه‌ای با راه راه دارند. گنجشک ها سه لانه ۳-۵ تخمی پرورش می دهند. نر و ماده هر دو به جوجه کشی تخم ها به مدت ۱۲-۱۵ روز کمک می کنند.

جوانها معمولاً پس از ۱۵ روز پرواز می کنند. بر خلاف پرندگان دیگر گنجشک ها را نمی توان در جنگل ها یا بیابان ها یافت. ارتباط نزدیک را به سکونت انسانی از جمله مناطق شهری و روستایی ترجیح می دهد. آنها در زیستگاه ایده آل گنجشک ها روی ساختمان ها، پشت بام ها و خانه ها لانه می کنند. زمانی که این پرنده کوچک در تعداد زیادی در سراسر جهان یافت شد، به آرامی راه خود را به لیست در معرض خطر انقراض باز می کند.

گنجشک ها معمولاً با سرعت ۳۸ کیلومتر در ساعت پرواز می کنند. در صورت نیاز (در صورت خطر)، آنها می توانند تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرند.

گنجشک به دلیل ماهیت دوستانه و توانایی زندگی گروهی در ژاپن نماد وفاداری است. گنجشک ها می توانند بین ۴ تا ۵ سال در طبیعت زنده بمانند. مسن ترین گنجشکی که تا به امروز ثبت شده، ۱۵ سال و ۹ ماه زندگی می کند! گنجشک های خانه توانایی شنا در زیر آب را دارند! بله این درست است. اگرچه این پرندگان پرندگان آبی نیستند، اما مشاهده می شود که می توانند در زیر آب شنا کنند تا از یک مکان به مکان دیگر حرکت کنند.

این پرندگان تهاجمی و اجتماعی هستند که توانایی آنها را برای رقابت با اکثر پرندگان بومی افزایش می دهد. گنجشک های خانگی عاشق بازی با خاک و خاک هستند. آنها خود را در گرد و غبار خراب می کنند که گویی می خواهند با آن حمام کنند.

گنجشک های نر در پاییز و زمستان بر ماده ها تسلط دارند، در حالی که ماده ها در تابستان و بهار. گنجشک های خانگی، وقتی عصبی هستند، دم خود را تکان می دهند تا تنش را کاهش دهند. آنها به نحو قابل توجهی به علم کمک کرده اند. تقریباً ۵۰۰۰ مقاله تحقیقاتی با این پرندگان کوچک به عنوان گونه های مورد مطالعه منتشر شده است

تبلیغات در شیراز +تبلیغ شیراز +رپرتاژ شیراز+تبلیغ استان فارس+آگهی در شیراز

گنجشک های خانگی بیشتر غلات و دانه ها و همچنین خوراک دام و در شهرها غذای دور ریخته شده را می خورند. از جمله محصولاتی که می خورند ذرت، جو، گندم و سورگوم است. غذاهای وحشی شامل ابروسیا، تخم علف خرچنگ و سایر علف‌ها و گندم سیاه است. گنجشک های خانگی به راحتی دانه های پرندگان از جمله ارزن، میلو و تخمه آفتابگردان را می خورند. پرندگان شهری شده به راحتی دانه پرندگان تجاری را می خورند. در تابستان، گنجشک های خانگی حشرات را می خورند و آنها را به بچه های خود می خورانند. آنها حشرات را در هوا، با هجوم به آنها، یا با دنبال کردن ماشین های چمن زنی یا بازدید از چراغ ها در هنگام غروب می گیرند.

گنجشک‌های خانه در سوراخ‌های ساختمان‌ها و سازه‌های دیگر مانند چراغ‌های خیابان، سقف پمپ بنزین، تابلوها و وسایل آویزان که چراغ‌های راهنمایی را نگه می‌دارند، لانه می‌سازند. آنها گاهی در میان شاخه درختان انگور که از  دیوار ساختمان ها بالا رفته است لانه می سازند.

گنجشک‌های خانگی رقبای قدرتمندی برای جعبه‌های لانه پیش ساخته عمومی و خانگی هستند و گاهی جانشین گونه‌هایی می‌شوند که جعبه لانه برای آنها در نظر گرفته شده است، مانند پرندگان آبی و پرستوهای درختی. گنجشک‌های خانگی کمتر در سوراخ‌های درختان لانه می‌سازند.

لانه گنجشک های خانگی از پوشش گیاهی درشت خشک شده ساخته شده است که اغلب تا زمانی که تقریباً پر شود در چاله قرار می گیرند. سپس پرندگان از مواد ظریف تری از جمله پر، نخ و کاغذ برای آستر استفاده می کنند. گنجشک های خانه گاهی در کنار یکدیگر لانه می سازند و این لانه های همسایه می توانند دیوارهای مشترکی داشته باشند. گنجشک های خانگی اغلب از لانه های خود استفاده مجدد می کنند.

بچه گنجشگ

تعداد تخم در هر دوره زاد و ولد : ۱-۸ تخم مرغ
تعداد نوزادان: ۱-۴ مولد
طول تخم : ۲-۲.۲ سانتی متر
عرض تخم:۱.۴-۱.۶ سانتی متر
دوره نهفتگی : ۱۰-۱۴ روز
دوره لانه سازی: ۱۰-۱۴ روز
تخم گنجشگ ها  سفید روشن تا سفید مایل به سبز یا سفید مایل به آبی، معمولاً با رنگ خاکستری یا قهوه ای خالدار است.

وضعیت جوجه ریزی: کاملاً برهنه هنگام جوجه ریزی با پوست صورتی روشن، چشمان بسته، دست و پا چلفتی.

واقعیت های گفته نشده درباره گنجشک ها که شما را شگفت زده خواهد کرد

حتی ممکن است یکی را ببینید که در یک خواربارفروشی محلی می‌گذرد. اما شما باید از نزدیک نگاه کنید؛ این پرندگان کوچک و ریز اندام هستندهستندما از این پرندگان دوست داشتنی چه می آموزیم؟ برای یادگیریحقایق باورنکردنی گنجشک به ادامه مطلب مراجعه کنید.

گنجشک ها به راحتی جذب می شوند

یکی از حقایق باورنکردنی در مورد گنجشک ها، سهولت مشاهده آنهاست! برای پرندگان آسان است که گنجشک ها را به حیاط خود جذب کنند.

حقایق باورنکردنی گنجشک ما باید با سهولت مشاهده آنها شروع شود! گنجشک ها یکی از ساده ترین پرندگانی هستند که می توانند به حیاط خلوت شما جذب شوند. پرنده‌ها می‌توانند با قرار دادن فیدرهای مناسب، بازدید را تشویق کنند. آنها حتی به پیشینگ پاسخ می دهند.

پیشینگ راهی برای تقلید صدای پرنده برای جذب آنهاست. این یک تکنیک مفید برای پرندگان است که می توانند به آن مسلط شوند. اگر آب و هوا خوب باشد و انسان های نزدیک وجود نداشته باشند، فراخوانی گنجشک ها آسان است. سایر پرندگانی که به پیشینگ واکنش نشان می دهند عبارتند از: خرچنگ، ورنز، شاهین، گیوه، فنچ و جوجه.


گنجشک های خانه به جای راه رفتن روی زمین، جست و خیز می کنند.

آنها اجتماعی هستند و در گله های شلوغ تغذیه می کنند و بر سر خرده ها یا دانه های روی زمین دعوا می کنند. تماشای غذا خوردن گنجشک های خانگی یک منظره رایج است. همچنین ممکن است آن‌ها را در حال حمام کردن در گودال‌های کنار خیابان یا حمام کردن گرد و غبار در زمین‌های باز ببینید، پرهای خود را به هم می‌زنند و با حرکاتی مشابه آب یا گرد و غبار را روی خود می‌چرخانند.گنجشک‌های خانه از زندگی در چنین شرکت نزدیک راه‌های زیادی برای نشان دادن تسلط و تسلیم پیدا کرده‌اند.

پرندگان عصبی دم خود را تکان می دهند.

پرندگان خشمگین با بدن افقی خم می شوند، سر خود را به جلو می برند و تا حدی بال های خود را باز می کنند و به جلو می غلتند و دم را صاف نگه می دارند. این می‌تواند به نمایشگری با بال‌های بلند شده، پرهای تاج و گلو که در انتهای آن ایستاده، دم پنکه‌دار و منقار باز تشدید شود. مردانی که مقادیر بیشتری رنگ سیاه روی گلو دارند، بر مردانی که سیاهی کمتری دارند غالب هستند. هنگامی که نرها به جفت احتمالی خود ظاهر می شوند، سینه خود را پف می کنند، بال های خود را تا حدی باز نگه می دارند، دم را باد می زنند و به شدت در مقابل ماده می پرند، به پهلو می چرخند و گاهی اوقات بالا و پایین خم می شوند. گاهی اوقات، نرهای دیگری که چنین نمایشی را در حال پیشرفت می بینند، به داخل معرکه پرواز می کنند و شروع به نمایش می کنند. در گله ها، نرها در پاییز و زمستان بر ماده ها تسلط دارند، اما ماده ها در بهار و تابستان خود را نشان می دهند.

حداقل ۳۵ گونه گنجشک وجود دارد

آمریکای شمالی حداقل ۳۵ گونه مختلف گنجشک دارد. برخی از رایج ترین گونه ها عبارتند از گنجشک درختی آمریکایی، گنجشک ساوانا، گنجشک روباه و گنجشک آواز. دو گونه گنجشک در غرب آمریکای شمالی زندگی می کنند. گنجشک تاج طلایی و گنجشک بیرد.

همانطور که به سمت ایالات جنوبی در شمال مکزیک می روید، ۱۰ گونه گنجشک مختلف را خواهید دید! گونه های دیگری که در مکزیک زندگی می کنند شامل گنجشک سیاه چانه، گنجشک گلو سیاه و گنجشک پنج راه راه است.


طبق نظرسنجی پرورش پرندگان آمریکای شمالی، جمعیت گنجشک های خانگی حدود ۳ درصد در سال کاهش یافته است که منجر به کاهش تجمعی نزدیک به ۸۰ درصد بین سال های ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ شده است. Partners in Flight جمعیت تولید مثلی در جهان را ۷۴۰ میلیون تخمین می زند و آنها را ۹ از ۲۰ در مقیاس نگرانی قاره ای ارزیابی می کند که نشان دهنده گونه ای با نگرانی کم حفاظت است.

گنجشک های خانه رقیبی سرسخت برای سوراخ های لانه در درختان و جعبه های لانه هستند. اینها کالاهای ارزشمندی برای پرندگانی هستند که برای پرورش به آنها نیاز دارند و متأسفانه، گنجشک های خانگی غیربومی برخی از گونه های بومی ما را که در حفره لانه می سازند می فشارند. پس از رایج شدن در شهرهای آمریکای شمالی، جایی که آنها عمداً در قرن نوزدهم آزاد شدند، هاوس اسپاروها در طول قرن بیستم حیاط های کشاورزی و انبارها را مستعمره کردند. با صنعتی شدن اخیر مزارع، به نظر می رسد گنجشک های هاوس اکنون در بیشتر محدوده خود در حال کاهش است.

 گنجشک ها از سیگار به عنوان مواد آشیانه استفاده می کنند

واقعیت های گفته نشده درباره گنجشک ها که شما را شگفت زده خواهد کرد

گنجشک روی ته سیگار بر زمین می نشیند، آنها از ته سیگارها برای دور کردن کنه های انگلی از لانه خود استفاده می کنند.

حتما شما هم یک گنجشک را دیدید که با یک سیگار دور می شود؟ نگران نباشید؛ قرار نیست آن را دود کند؛ قرار است لانه بسازد

گنجشک های شهری از ته سیگار برای محافظت از لانه خود استفاده می کنند. نیکوتین به دفع کنه های انگلی کمک می کند.  یک سیگار نکشیدهبرای آنها بهتر است ، ته سیگارها بهتر از سیگارهای دودی شده کار می کنند. این به این دلیل است که آنها نیکوتین بیشتری برای به دام انداختن کنه ها دارند.


یک گنجشک ۲۳۰۰۰ دومینو را شکست
آیا می توانید تصور کنید که تقریباً شکستن یک رکورد جهانی چگونه خواهد بود، فقط اگر یک گنجشک از راه برسد ؟ این دقیقاً همان چیزی است که در هلند اتفاق افتاد، زمانی که یک گنجشک روی یک نمایشگاه دومینو کوبید.

گنجشک ماده به مرکز همایش پرواز کرد، جایی که ۲۳۰۰۰ دومینو برای یک رویداد بزرگ نصب شده بود. نمایش تقریباً کامل شده بود. با این حال، پس از اینکه گنجشک کوچک خانه با آن برخورد کرد، همه چیز سقوط کرد.

هنگام راه اندازی دومینو، مطمئن شوید که پنجره را ببندید!


گنجشک های روزهای متمادی نمی خوابند

1 5

به نظر می‌رسد گنجشک‌های تاج‌دار سفید از کمبود خواب مصون هستند، که در طول مهاجرت به آنها کمک می‌کند.

نخوابیدن به اندازه کافی می تواند روز شما را خراب کند. اما گنجشک ها این مشکل را ندارند. به نظر می رسد گنجشک با تاج سفید از کمبود خواب مصون است.

گنجشک های تاج سفید می توانند در طول دوره های طولانی محرومیت از خواب کاملاً هوشیار باشند. این توانایی زمانی که زمان مهاجرت فرا می رسد به آنها کمک می کند. آنها مسافت چشمگیر ۴۰۰۰ کیلومتری را بین کالیفرنیای جنوبی و آلاسکا طی می کنند و در این مسافت بسیار طولانی هیچگاه چشم را نمی بندند. آنها در طول شب پرواز می کنند و در روز غذا می خورند. آیا داشتن این نوع انرژی عالی نیست؟


 گنجشک های اوهایو تخم های چوبی می گیرند

واقعیت های گفته نشده درباره گنجشک ها که شما را شگفت زده خواهد کرد

گنجشک هایی که به جمعیت پرندگان بومی آسیب می رسانند، تخم های خود را با نوع چوبی جایگزین می کنند

شاید باورکردنی نباشد که گنجشک های اوهایو بیش از حد از این تخم های چوبی استقبال می کنند. اوهیایی ها از اینکه گنجشک ها  باعث نابودی منابع غذایی پرنده های بومیشده اند ناراحت هستند.

خوشبختانه، ساکنان در حال ارائه یک راه حل انسانی هستند. آنها به جای آسیب رساندن به گنجشک ها، تخم هایشان را با ماکت های چوبی جایگزین می کنند.

امیدها این است که جمعیت گنجشگ های اوهایو به حداقل برسد تا پرندگان بومی بتوانند رشد کنند. این باعث می شود تعجب کنید که گنجشک های اوهایو وقتی تخم های چوبی آنها هرگز از تخم بیرون نیایند چه فکری می کنند.


۷. باد معده گنجشگ یک کلمه عامیانه است
احتمالاً این جمله را شنیده اید که «روزهای تازه شروع می شوند». اما آیا در مورد باد معده گنجشک چیزی شنیده اید؟

در استرالیا، گفتن «گنجشک‌ها گوز» برای توصیف زمانی در اوایل روز عادی است.

این بیان خنده دار در قرن نوزدهم به وجود آمد. مردم روستایی زمانی که در مورد بیدار شدن در “اول سحر” صحبت می کنند از این اصطلاح استفاده می کنند.


 آنها می توانند آهنگ خود را تغییر دهند یا آواز جدید بخوانند:

1 8

گنجشک گلو سفید آهنگ جدیدی دارد.

بسیاری از پرندگان صداهای مشخصی دارند که سال به سال یکسان می مانند. این یکی از راه هایی است که پرندگان می توانند به راحتی یک گونه را بدون دیدن آن تشخیص دهند. با این حال، محققان در حال کشف هستند که گونه های خاصی از پرندگان، مانند گنجشک ها، می توانند آهنگ خود را تغییر دهند! این یکی از هیجان انگیزترین و باورنکردنی ترین حقایق گنجشک است.

گنجشک های گلو سفید در مرکز کانادا در حال تغییر یکی از آهنگ های خود هستند. آنها یک ملودی سه نت را با یک ملودی دو نت جایگزین می کنند.

گاهی اوقات فراخوانی پرندگان مدتی طول می کشد تا تکامل یابد. با این حال، گنجشک های گلو سفید در حال تجربه یک تغییر سریع در آواز هستند.

آهنگ جدید در بریتیش کلمبیا شروع شد و اکنون بیشتر گنجشک های گلو سفید کانادایی آن را می خوانند. تغییری به این روزه قبلاً مشاهده نشده بود!


گنجشک های نر در سرما جذاب تر به نظر می رسند
چرا پرندگان صبح ها اینقدر آواز می خوانند؟ برای گنجشک های لینکلن، این به درجه حرارت مربوط می شود. گنجشک های لینکلن ماده در سرما بیشتر از شنیدن آهنگ در هوای گرم خوششان می آید.

نرها از ساعت ۵:۰۰ صبح شروع به آواز خواندن می کنند، در حدود ساعت ۵:۳۰ به اوج می رسند و تا ساعت ۶:۰۰ صبح در سکوت محو می شوند.

این همخوانی بزرگ گنجشگها در ساعت صبح در سردترین قسمت روز اتفاق می افتد. میانگین دما معمولاً زیر ۷ درجه سانتیگراد است. وقتی یک زن مردی را می شنود که به اندازه کافی شجاع است که در سرما بخواند و همچنان یک ملودی فوق العاده بسازد، متوجه می شود که او همسر خوبی است.

آنها پرخاشگری را با امواج بال نشان می دهند

گنجشک های مرداب در طول فصل جفت گیری بال های خود را برای نشان دادن پرخاشگری تکان می دهند.

1 10

یکی دیگر از  حقایق باورنکردنی گنجشک؛ آنها بال های خود را برای برقراری ارتباط با یکدیگر تکان می دهند. دانشمندان قبلاً بر این باور بودند که بال تکان دادن روشی دوستانه برای گنجشک ها برای سلام یا خداحافظی دوستان است. اما اینطور نیست. برعکس این موضوع صادق است. بال تکان دادن همه چیز در مورد نمایش خشم است.

گنجشک های مرداب برای نشان دادن قدرت و تمایل به مبارزه بال های خود را تکان می دهند. این رفتار در فصل تولید مثل ایجاد می شود. وقتی یک گنجشک مردابی شروع به تکان دادن بال های خود می کند، به پرندگان دیگر اجازه می دهد بدانند که آماده مبارزه است. پرندگان بزرگتر مانند ماکائو و کاکاتو نیز در فصل جفت گیری پرخاشگر می شوند


و باز هم در مورد گنجشگ ها:

شهرلندن سه چهارم گنجشک های خود را بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ از دست داد.
در برخی مناطق شهری جمعیت ۹۹ درصد کاهش یافته است.
علت کاهش ناگهانی همچنان یک راز باقی مانده است، اگرچه تئوری های غیر محتمل زیادی ارائه شده است، از بنزین بدون سرب گرفته تا استفاده از تلفن های همراه.
انسان همیشه با گنجشک گستاخ رابطه عشق و نفرت داشته است. آنها با موفقیت به کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی و جنوبی، شرق و جنوب آفریقا، استرالیا و نیوزیلند معرفی شده اند.
گنجشک معمولی در شرق آسیا گنجشک خانگی نیست، بلکه پسر عموی آن، گنجشک درختی است.
تحقیقات DNA نشان داده است که ۱۵ درصد از فرزندان حاصل جفت گیری پرنده نر یا ماده با شریک دیگری هستند که شهرت گنجشک به خیانت جنسی را تأیید می کند.

2 1 1
آنها پرندگان بسیار اجتماعی هستند
سازگاری آنها را می توان با این واقعیت ارزیابی کرد که آنها در عمق۶۰۰ متری زیر زمین در یک معدن زغال سنگ زندگی می کنند و پرورش می یابند. ثبت شده است که دیگران تمام زندگی خود را در انبارها زندگی می کنند.
تعداد کمی از پرندگان در جمع انسانها شادتر از گنجشک خانگی هستند و در بیشتر سالها به ندرت می توان آنها را دور از سکونتگاه انسانها یافت.
گنجشک های خانگی مهاجر نیستند، اما گله های شهری به طور سنتی در اواخر تابستان به روستاها نقل مکان کردند تا از مزارع غلات در حال رسیدن تغذیه کنند.
اگرچه پرنده بالغ عمدتاً گیاهخوار هستند، پرندگان جوان در اولین باری که از تخم خارج می شوند به نسبت بالایی از مواد حیوانی (حشرات) در رژیم غذایی خود نیاز دارند.
آنها به سرعت عادت‌های تغذیه‌ای جدید را یاد می‌گیرند و به زودی با گرفتن غذا از دانخوری‌های آجیل معلق سازگار می‌شوند، عادتی که اولین بار در اواخر دهه ۱۹۶۰ به آن اشاره شد.
آنها شب ها پروانه هایی را می گیرند که جذب نور می شوند.
آنها اغلب لانه‌هایبرخی پرندگان دیگر را تصاحب می‌کنند، در حالی که در بسیاری از نقاط ا در پایه لانه‌های لک‌لک‌های سفید لانه می‌سازند.
اکثر جفت ها سعی می کنند حداقل دو و اغلب سه نوزاد در سال پرورش دهند.
جوجه کشی فقط ۱۱ روز طول می کشد و دو هفته بعد بچه ها لانه را ترک می کنند.
گربه ها شکارچیان اصلی گنجشک های خانگی جوان هستند و تعداد زیادی از پرندگان بی تجربه را بلافاصله پس از ترک لانه می کشند.
گرچه پرندگان به طور کلی بی تحرک هستند، اما پرندگان حلقه دار بریتانیایی در فرانسه و بلژیک کشف شده اند.

« جابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

چند نکته جالب در مورد کفتارهای خالدار که تاکنون نمی دانستید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ممد شنبه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

تخم مرغ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟برین اصلاح تایپ کنین

عباس دوشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰

میدنستیدگنجشکهااصلن نمی میرندگفته میشودکهگنجشک ازبیرحیاط که حضرت خضر(ع)نوشیده گنجشک هم نوشیده

آخرین اخبار