چاپ کد خبر: 112548
1 خرداد 1402

« جابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش میوه انگور می روید(+عکس)

میوه انگور برزیلی یا  جابوتیکابا Jaboticaba یک آنتی اکسیدان قوی، ضد التهاب و ضد پیری است که برای بهبود سلامت پوست، ظرفیت ریه، هضم، پیشگیری از سرطان و سلامت کلی شناخته شده است. همچنین برای آسم، سلامت قلب و دیابت نوع ۲ مفید است.

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

نویسنده: هوشنگ جهانبخش | به گزارش گروه کشاورزی ، هواشناسی و محیط زیست اول فارس ، ژابوتیکابا  یک درختچه گرمسیری تا درخت بلند بومی برزیل و بولیوی است. بیشتر به خاطر میوه های بزرگ، کروی و بنفش تیره اش که مستقیماً از تنه رشد می کنند، شناخته شده است. میوه های جابوتیکابا Jaboticaba در بازارهای برزیل موجود است که هم به صورت خام و هم پخته خوشمزه هستند.

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

مشخصات گیاه – مروری بر گیاه
نام رایج جابوتیکابا Jaboticaba، انگور برزیلی، جابوتیکابا Jaboticaba، جابوتیکابا Jaboticaba Tree
نام علمی گیاه Myrciaria cauliflora، Eugenia cauliflora، Plinia cauliflora
نوع : پهن برگ همیشه سبز
خانواده:  Myrtaceae
جنس : Plinia
گونه : گل کلم
خانواده : Myrtaceae
بومی جنوب شرقی برزیل
ارتفاع ۳ تا ۷ متر
گلدهی فصلی
گل های بلوم سفید
آفتاب دوست
آب متوسط
محیط نگهداری

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

ظاهر زیبای درخت
جابوتیکابا تا اندازه ۱۰ تا ۲۵ فوت قد، پوشیده متراکم و شکل گرد رشد می کند. برگهای نیزه ای تا بیضوی، چرمی، متقابل و همیشه سبز (طول ۱ تا ۴ اینچ) که رنگ سبز تیره و براق دارند رشد می کند. گلهای سفید مایل به زرد آن به صورت خوشه ای روی تنه و شاخه ها قرار دارند. پس از گل ها میوه های کروی ارغوانی (قطر متوسط ۱ اینچ) که به صورت منفرد یا به صورت خوشه ظاهر می شوند، قرار می گیرند.

علاوه بر این، درختان ممکن است چندین بار در طول سال گل و میوه تولید کنند. با فشار دادن میوه بین انگشت شست و سبابه می توان یک پالپ خوش طعم را خارج کرد. پوست خوراکی است اما حاوی سطوح بالایی از تانن است.

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

درخت جابوتیکابا Jaboticaba یا انگور برزیلی میوه ای گرد و انگور مانند با پوست ضخیم با گوشت شیرین و سفید دارد. میوه مانند گل ها در امتداد تنه و شاخه ها قرار می گیرد. در شرایط بهینه، میوه جابوتیکا ۵ تا ۶ بار در سال دیده می شود. بهترین راه برای تولید میوه این درختان از طریق گرده افشانی است.

گل‌های آن به رنگ سفید کم‌رنگ هستند و میوه‌های گیلاس مانند آن را می‌توان درست کنار درخت خورد یا به صورت کنسرو یا دیگر نوشیدنی ها درست کرد. میوه ها منفرد یا بسته بندی متراکم، در ابتدا سبز، بنفش تیره تا تقریبا سیاه در هنگام رسیدن هستند. اندازه میوه ها حدود ۱ اینچ (۲.۵ سانتی متر) در قطر است.

 شرایط رشد و مراقبت انگور برزیلی
جابوتیکابا Jaboticaba  یک درخت میوه غیر معمول است که در امتداد پوست درخت میوه تولید می کند. به طور کلی در خارج از منزل بدون حفاظت زمستانی در مناطق رشد USDA 10-12 رشد می کند، اما برای رشد کانتینری در آب و هوای سردتر نیز مناسب است. این گیاهی است که رشد کندی دارد و زمانی که در زمین کاشته می شود به ۳۰-۴۰ فوت ارتفاع و ۱۵-۲۰ فوت عرض می رسد، اما وقتی در یک ظرف رشد می کند فشرده تر است. هنگامی که در گلدان قرار می گیرد، باید قبل از کاهش دمای شبانه به ۴۰ درجه فارنهایت دوباره کاشته شود، اما می تواند دمای کمتر از ۳۰ درجه فارنهایت را تحمل کند.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 2

کاشتن
جابوتیکابا Jaboticaba درختی آفتاب دوست است اما می تواند کمی تا حدودی سایه را نیز تحمل کند. خاکی با زهکشی خوب با pH بین ۵.۵ تا ۶.۵ را ترجیح می دهد. مقاوم به نمک و باد نیست و باید از این عناصر محافظت شود، به خصوص در جوانی.

درختان جابوتیکابا Jaboticaba می توانند در آفتاب کامل یا جزئی زنده بمانند. اگرچه ممکن است در چند سال اول در مکانی با سایه جزئی رشد خوبی داشته باشند. درخت بونسای ژابوتیکابا را می توان در داخل خانه با قرار گرفتن در معرض نور زیاد پرورش داد.

آبیاری
برای جابوتیکا خوب نیست کههمیشه پای تنه اش خیس باشد. اما در حین کاشت باید به طور منظم آبیاری شود تا ریشه های آن ریشه یابی شود و از مرگ آن جلوگیری شود. چه در زمین کاشته شده باشد و چه در ظرف، گیاه را آبیاری نکنید بلکه اجازه دهید تا حدود ۲ سانتی متر خاک خشک شود.

کود دهی
با توجه به رشد آهسته جابوتیکابا Jaboticaba، استفاده از کود متعادل مانند ۱۰-۱۰-۱۰ در بهار و تابستان خوب است. این باعث رشد در طول دو تا سه فصل اول می شود. گزینه دیگر این است که در بهار کمپوست را روی ریشه ها قرار دهید.

نیازهای خاک
درختان جابوتیکابا Jaboticaba در خاک غنی و با زهکشی خوب از خورشید تا سایه به خوبی رشد می کنند. اگرچه مقاوم به سرما نیست، اما می توان آن را به عنوان یک بونسای برای آوردن در داخل خانه در زمانی که دمای زمستان خیلی پایین می آید، یا به عنوان یک گیاه مخلوط کشت کرد. مناطق ساحلی معمولاً گرمتر هستند، اما آسیب نمک را تحمل نمی کنند.

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

درجه حرارت مناسب رشد این درخت:
بهترین مکان در خاک عمیق، با زهکشی خوب، اسیدی در آفتاب تا سایه است. همیشه رطوبت را ثابت نگه دارید. در آب و هوای بدون یخبندان بهتر رشد می کند، اما یخبندان های سبک گاه و بیگاه را تحمل می کند. دمای ۳.۳-  سانتی گراد  را تحمل نمی کند. دمای زیر ۱.۱- درجه سانتی گراد  را تحمل می کند.

هرس
هرس جابوتیکابا Jaboticaba بهتر است با حذف شاخه های شکسته، مرده یا متقاطع انجام شود. همچنین حذف ساقه ها و برگ های روییده در مرکز درخت نیز موثر است. جابوتیکابا Jaboticaba روی پوست خود گل و میوه تولید می کند، بنابراین حذف رشد در آن ناحیه باعث بهبود تولید گل و میوه می شود. با این حال، ممکن است هر سال با حداقل هرس به خوبی رشد کند.

آفات و بیماری ها انگور برزیلی
هیچ بیماری عمده ای وجود ندارد، اما زمانی که رطوبت زیاد باشد ممکن است دچار زنگ زدگی و کپک شود. این شایع‌ترین بیماری در برزیل است، علائم اولیه آن لکه‌های دایره‌ای به رنگ زرد است که به قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شود. همچنین مستعد ابتلا به آفاتی مانند مورچه آتشین، مگس میوه ملکه و غیره است.

« ژابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

گرده افشانی
درختان جابوتیکابا Jaboticaba خود بارور می شوند. یک نهال می تواند میوه بدهد. با این حال، اضافه کردن یک درخت جابوتیکابا Jaboticaba یا انگور برزیلی به میزان قابل توجهی اندازه برداشت را افزایش می دهد. مشخص است که گرده افشانی متقاطع بهترین راه برای داشتن برداشت فراوان است.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 13

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 14 e1684758416788

میوه این درخت به چه کاری می آید؟
میوه بنفش مایل به سیاه و گوشت سفید که مستقیماً روی تنه رشد می کند را می توان به صورت خام خورد یا برای تهیه ژله، مربا، آب میوه و دیگر نوشیدنی ها و غیره استفاده کرد.

درخت جابوتیکابا Jaboticaba یا انگور برزیلی را می توان به عنوان بونسای نیز پرورش داد. این گیاه به کندی رشد می کند و در زمان نابالغ کوچک است، و آن را به یک گیاه بونسای و زینتی محبوب در مناطق معتدل تبدیل می کند.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 1

چرا باید این گیاه را بکارید ؟
جابوتیکابا Jaboticaba می تواند ظاهری عجیب و غریب به باغ شما ببخشد. جابوتیکابا Jaboticaba، همچنین به عنوان “انگور برزیلی” شناخته می شود، انبوهی از انواع توت های تیره رنگ بر روی پوست خود تولید می کند که اندازه آنها در نیمه راه بین انگور و آلو قرار دارد.

باغبانان زیادی به خاطر میوه آن پرورش می دهند. اما، در حالی که این میوه دارای طعم منحصر به فردی است که آن را مورد علاقه بسیاری قرار می دهد، ویژگی زینتی این گیاه نیز قابل توجه است. ژابوتیکابا هم گل و هم میوه روی پوست دارد و در زمان های خاصی از سال بیشتر درخت را می پوشاند. این افکت باعث جذابیت بصری آن در طول چهار فصل می شود.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 10

جابوتیکابا Jaboticaba گرمسیری از طریق پوست گل‌های سفید تولید می‌کند و درخت را با گلبرگ‌های سفید می‌پوشاند که آن را جذاب می‌کند. مدت کوتاهی پس از گلدهی، گل های پنبه ای به سرعت با توت های تیره و معطر جایگزین می شوند. جابوتیکابا Jaboticaba در ابتدا با پوست سبز روشن رشد می کند که در نهایت به بنفش تیره تبدیل می شود.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 11

علاوه بر این، توت های انگور مانند کل درخت را می پوشانند و ظاهری منحصر به فرد به آن می بخشند. میوه های برداشت شده اغلب بلافاصله به عنوان یک میان وعده تازه مصرف می شود. جابوتیکابا Jaboticaba دارای رایحه ترش و شیرین مانند muscadine است.

جابوتیکابا Jaboticaba باغ شما را با میوه های با طراوت و زیبایی تزلزل ناپذیرش به بهشت گرمسیری تبدیل می کند. شاخ و برگ های سرسبز و زیبا در تمام طول سال وجود دارند، اما برجسته های واقعی زمانی آشکار می شوند که درخت جابوتیکابا Jaboticaba یا انگور برزیلی شروع به ریختن پوست قدیمی خود می کند. لایه‌های پوست خاکستری قدیمی جدا می‌شوند تا پوست جوان، قهوه‌ای روشن یا بژ نمایان شود. این پوست رنگارنگ در برابر سایر درختان سبز تیره خودنمایی می کند و با رنگ های خیره کننده خود مرکز توجه است.

000 1

میوه جابوتیکابا Jaboticaba (انگور برزیلی)چه طعمی دارد؟
طعم آنها شبیه انگور است و انواع مختلفی دارد. رایج‌ترین آن جابوتیکابای قرمز (اما به رنگ ارغوانی‌تر) نام دارد که طعمی شبیه به ماست بلوبری دارد. طعم جابوتیکابا Jaboticaba سفید شبیه لیچی ترش است و جابوتیکابا Jaboticaba گریمال طعمی شبیه آب نبات انگور دارد. اما اینها فقط چند نمونه هستند.

آیا جابوتیکابا Jaboticaba برای شما خوب است؟
آب جابوتیکابا Jaboticaba یک آنتی اکسیدان قوی، ضد التهاب و ضد پیری است که برای بهبود سلامت پوست، ظرفیت ریه، هضم، پیشگیری از سرطان و سلامت کلی شناخته شده است. همچنین برای آسم، سلامت قلب و دیابت نوع ۲ مفید است.

درختان جابوتیکابا Jaboticaba چقدر سریع رشد می کنند؟
نهال های پیوندی در سه سال میوه می دهند در حالی که نهال ها در ۸ تا ۱۵ سال میوه می دهند. به دلیل این رشد کند، انتشار گیاه کند بوده است.

ژاپوتیکاباانگور برزیلی 9      ژاپوتیکاباانگور برزیلی 15 ژاپوتیکاباانگور برزیلی 16 ژاپوتیکاباانگور برزیلی 17 ژاپوتیکاباانگور برزیلی 18 ژاپوتیکاباانگور برزیلی 19

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فاطمه سعدی سه شنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰

از کجا این درخت جابوتیکابا را بخریم؟

آخرین اخبار