چاپ کد خبر: 110961
16 اردیبهشت 1402

هشدار جمعی از اساتید دانشگاه به بی خانمان کردن ۱۰ هزار روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

جمعی از استادان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواستار توقف سد خِرسان سه در مرز این استان با استان چهارمحال بختیاری شدند.

خرسان 3

خبرگزاری ایلنا: این استادان در نامه سرگشاده خود که یک نسخه آن در اختیار دفتر این خبرگزاری در یاسوج قرار گرفته، چنین آورده اند:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام و عرض ادب و احترام

« با توجه به شروع عملیات احداث انحراف سد آب رودخانه بشار (سد خرسان۳) از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های مرکزی و برخوردار ایران، لازم است نکات زیر را یادآوری نماییم چرا که سکوت در این زمان می‌تواند باعث فاجعه‌های زیست محیطی برای این استان و استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های زاگرس نشین در سالیان آینده شود:

۱- این طرح فاقد مجوز‌های زیست محیطی است.

۲- انحراف آب رودخانه بشار از مسیر طبیعی خود می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به رودخانه کارون و خشک شدن خوزستان در دهه‌های آینده شود.

۳- انحراف طبیعی سرچشمه‌های کارون بر خلاف قوانین بین‌المللی است همانند انحراف دجله و فرات و احداث سد‌های زیادی بر این رودخانه‌ها توسط ترکیه و انحراف رود هیرمند توسط رژیم طالبان در افغانستان.

۴- بی خانمان کردن حدود ۱۰ هزار نفر (۸۰۰ خانوار) از مردم بخش بَنستان سادات محمودی شهرستان دنا و حاشیه نشین شدن آن‌ها در اطراف شهر‌ها و از بین رفتن هویت فرهنگی آن‌ها.

۵- به زیر آب رفتن حدود ۱۷ روستای بخش سادات محمودی شهرستان دنا و چهار روستای شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری(طول دریاچه سد خرسان ۴۰ کیلومتر، عرض آن ۳ کیلومتر و حدود ۱۹۵ متر ارتفاع دارد).
۶- از بین رفتن حدود شش میلیون بلوط در بخش سادات محمودی(۱۲هزار هکتار جنگل منطقه زیر آب می‌رود.)

۷- از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در شهرستان دنا و شهرستان‌های مجاور.

۸- با افزایش دمای منطقه باعث تغییر اقلیم و هوای رشته کوه دنا خواهد شد که تأثیر دراز مدت بر میزان بارش در کوه دنا و تغییر شرایط آب و هوایی طی سالیان آینده خواهد شد.

۹- به زیر آب رفتن آثار با ارزش و منحصر بفرد باستانی در منطقه لما سادات محمودی.

با توجه به اینکه در استان‌هایی مانند اصفهان، کرمان و یزد بیشترین سرمایه‌گذاری توسط دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی انجام شده است که باعث توسعه پایدار آن‌ها و رفاه مردم این استان‌ها شده است لذا باید دولت آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی این استان‌ها را از خلیج فارس تأمین کند نه اینکه موجودی استان ها‌ی محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان را که متعلق به مردم و برای توسعه کشاورزی و صنعت در این استان‌ها مورد نیاز می‌باشد در اختیار استان‌های برخوردار قرار داد.

با توجه به بیماری هزاران هکتار بلوط‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به “پروانه برگ خوارسفید” و عدم وجود محلول مناسب و استاندارد جهت مبارزه با این بیماری و خنثی بودن ادارات استانی و ملی مسئول مبارزه با این بیماری و آتش سوزی‌های فراوان در فصل تابستان و کمبود تجهیزات مهار آتش در طی سالیان گذشته که باعث از بین رفتن صد‌ها هکتار از جنگل‌های استان شده است انتظار می‌رود که در سالیان آتی عمده جنگل‌های زاگرس بدلیل اعمال نفوذ انسان‌ها (مانند احداث سد‌های غیر کارشناسی)، آتش سوزی، گرد و غبار یا بیماری از بین روند و بدنبال آن فاجعه‌های زیست محیطی برای مردم مناطق مستقر در زاگرس و کشور بوجود آید.

لذا ضمن خوشحالی از تشریف فرمایی جنابعالی و هیأت همراه به استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌تواند منشأ تحول در توسعه استان باشد خواهان توقف پروژه و تشکیل گروه‌های کارشناسی از استان‌های ذی نفع، استانداران و نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، سازمان آب کشور، سازمان محیط زیست کشور، اساتید آب دانشگاه تهران و صاحب‌نظران دانشگاهی می‌باشیم تا تصمیمی در راستای منافع ملی مبتنی بر آمایش سرزمین و حفظ محیط زیست و جمعیت انسانی در مناطق زاگرس گرفته شود.»

با احترام
جمعی از استادان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی فوری ، بدون ضامن و ۴۸ ماهه پست بانک

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سعادت پ سه شنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

موافق سدخرسان هستیم چرا که ب شما ربطی نداره اگه ما سادت محمودی هستیم نوافق سدخرسان هستیم به هیج شخصی ربطی نداره که ما بی خانمان شویم خودمان بلدیم چکارکنیم

ناشناس سه شنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۴:۳۶

همه جای ایران سرای من است هرکس مجوز قطع درختی را بدهد به طبیعت و نسل های بعدی خیانت کرده ..قطع کردن درخت یعنی نابودی زیست محیطی یک کشور..

درود بر سرزمینم دوشنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

درود اگه سدی باشه که استان بتونه از آن بهره ببره خوبه که اما اگه بخواهن آب استان ما را بیرون استان ببرن…

ایرج دوشنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

با سلام ارض ادب.
تا جای که من اطلاع دارم
هیچ سدی برای محیط زیست مضر نیست.
بلکه مفید هست.
استان ما با این همه چشمه وآب هیچ بهره وسودی از این آبها نمیبر.
چون سد با جایگاه مناسبی ندارم.

ناشناس یکشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۱۶

بیخود کردید

باهر شنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸

متاسفانه وجود چهارصدهزار پروژه نیمه تمام و با هزینه حداقل دویست میلیارد دلار و با تخریب حداقل دو میلیون هکتار از بهترین زمین های ایران هنوز باعث بیداری مسیولین تصمیم‌گیر نشده است چون این طرحهای نیمه تمام همه نسنجیده و بدون بررسی عواقب آنها بصورت همه جانبه اجرا گشته و بعد رها شده است و آنهایی هم که تمام شده اند فقط آثار تخریبب داشته اند نه عمران و آبادی.
طرح های سدسازی و انتقال آب توسط تونل فقط باعث نابودی چند استان می‌شود تا یکی یا دو استان دیگر برای مدتی رفع نگرانی گردد و باز همان مصایب بروز و ظهور می کند.

آخرین اخبار