چاپ کد خبر: 122130
5 مهر 1402

پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان یعنی ترک فعل / پرداختی جدیدی انجام نشد/موافقت اتاق اصناف کشاورزی با گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی

کشاورزان

پرداخت مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی گندم به کجا رسید؟

طبق وعده های وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه تمامی مطالبات گندمکاران در پایان شهریور ۱۴۰۲ به حسابشان واریز خواهد شد ولی با پیگیری ها مشخص شد هنوز مبلغی به حساب کشاورزان زحمتکش واریز نشده است.

دولت در قبال دریافت ۱۰.۵ میلیون تن گندم برمبنای کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان باید ۱۲۰ هزار و ۷۵ میلیارد تومان پول به گندمکاران بپردازد که تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و هنوز تکلیف ۱۰ هزار و ۷۵ میلیارد تومان روشن نیست، اما بعد از اعتراض کشاورزان قرار شده کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان به آنها پرداخت شود که درآن صورت باید ۱۵۷ هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت شود که در این صورت باید ۴۷ هزار میلیارد تومان دیگر به گندمکاران پرداخت شود. آخرین قول‌ها برای پرداخت به کشاورزان تا آخر شهریور بود که آن هم عملی نشد، این در حالی است که  سال زراعی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۲ آغاز شده و گندمکاران برای کشت محصول جدید پائیزه خود نیاز به نقدینگی د ارند.

پرداختی جدیدی برای گندمکاران انجام نشد

گزارش جدید از استان‌های کشور حاکی است که پرداختی جدیدی برای گندمکاران انجام نشده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ پول جدیدی به گندمکاران کشور پرداخت نشده و مسئولان تا کنون وعده‌های تو خالی را تحویل کشاورزان داده‌اند.

هاشمی افزود: در مجموع باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان گندمکار بپردازند که ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تکلیف بقیه بدهی هنوز مشخص نیست.

این مسئول افزود: در حالی است که برخی از گندمکاران ۵ ماه پیش گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند و در برخی استان‌ها هم پول گندم به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.

عدم پرداخت مطالبات گندمکاران مغایر با قانون است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزود:‌ بر اساس تبصره دو قانون قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظفند نهایتا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم، پول کشاورزان را بپردازند.

وی ادامه داد: در تبصره ۳ این قانون هم تاکید شده است که در صورت دیرکرد در پرداخت، باید پول کشاورز به همراه سود بر پایه بلند مدت محاسبه و پرداخت شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه عدم پرداخت به هنگام پول گندمکاران باعث دلسردی آنها شده است، گفت: کشاورزان امسال در بدترین شرایط آب و هوایی و وضعیت اقتصادی، با تولید ۱۰.۵ میلیون تن گندم و خودکفایی در تولید، این افتخار ملی را خلق کردند که وظیفه دولت است که حداقل پول آنها را به موقع پرداخت کند.

در این میان خبری اعلام شده است که ظاهرا سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، پول گندمکاران تا دوشنبه و سه شنبه هفته جاری پرداخت می‌شود، اما هنوز کسی این خبر را تایید نکرده است.

چرا باید دولت پول گندمکار را باید به موقع بدهد

همچنان که در قانون هم تصریح شده دولت به دو دلیل باید پول گندمکار را به موقع بدهد، نخست اینکه آنها ترغیب شوند، این محصول استراتژیک را در سالهای بعد هم بکارند. همچنین پول و نقدینگی لازم برای انجام کشت را داشته باشند.

دوم اینکه با کشت و افزایش تولید گندم، وابستگی دولت به واردات این محصول هم کاهش می یابد. در برخی سالها، دولت مجبور شده تا ۴ میلیارد دلار گندم وارد کند، بنابر این اگر از کشاورز داخلی حمایت نشود، وابستگی به واردات و خروج دلار از کشور بیشتر می‌شود.

طی سالهای گذشته خودکفایی در گندم اتفاق افتاده، اما پایدار نبوده  است، امسال خودکفایی گندم نان رقم خورده و برای اینکه به مرحله ثبات و پایداری برسد، باید دولت خیلی مراقبت کند و نباید این سرمایه ملی را به راحتی از دست داد.

همراهی دولت با کشاورزان از تامین نهاده و بذر مورد نیاز آنها گرفته تا خرید محصولشان می‌تواند باعث دلگرمی و تشویق آنها به کشت این محصول در سالهای بعد و افزایش تولیدشان باشد که در این صورت خودکفایی پایدار خواهیم داشت، تامین غذا در جهان امروز پیچیدگی‌های خاصی پیدا کرده که باید این موهبت بزرگ خودکفایی گندم را قدر بدانیم.

موافقت اتاق اصناف کشاورزی با گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی

­عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی گفت: این تشکل صنفی با رقم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم در خرید تضمینی فصل آتی موافق است.

با وجود تاکید وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم خودداری اشخاص حقیقی و حقوقی از بیان ارقام غیر رسمی درباره قیمت خرید تضمینی گندم در فصل زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی گفت؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این تشکل صنفی با تعیین رقم ۱۹۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم گندم در فصل آتی موافق است.

کامران ساروقی در گفتگو با رسانه‌ها این رقم را قیمت پیشنهادی و پایه گندم عنوان کرد و افزود: چنانچه دولت پاداش یا یارانه‌ای در نظر داشته باشد، به این مبلغ اضافه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به زمان یک هفته‌ای وزیر جهاد کشاورزی برای اعلام قیمت مصوب شورای قیمت گذاری محصولات اساسی، تصریح کرد: تا دوشنبه [آینده] قیمت توسط وزیر رسما اعلام خواهد شد.

این اظهارنظر درباره قیمت خرید تضمینی گندم درحالی صورت می‌گیرد که وزارت جهادکشاورزی هرگونه طرح قیمت به نقل از اشخاص حقوقی و حقیق را فاقد وجاهت توصیف کرده و با صدور اطلاعیه‌ای از افراد و رسانه‌های مکتوب و مجازی خواسته است از اظهار نظر شتاب‌زده و اعلام قیمت غیررسمی محصولات اساسی کشاورزی خودداری کنند.

در اطلاعیه مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست وزیر جهادکشاورزی است، افزوده شده؛ قیمت مصوب توسط وزیر جهادکشاورزی در موعد مقرر به اطلاع می‌رسد و هر گونه گمانه‌زنی و طرح قیمت از سوی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد وجاهت است.

این وزارتخانه چنین اظهاراتی را اسباب آشفتگی اذهان کشاورزان و جامعه عنوان کرده است.

بر اساس قانون، قیمت گذاری محصولات اساسی از جمله گندم، بر عهده شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و ۵ تن از تشکل‌های صنفی و کشاورزان خبره است و جلسات آن می‌بایست حداقل سه ماه قبل از شروع سال زراعی، تشکیل و قیمت‌ها حداکثر تا آخر تیرماه همان سال تعیین شود، اما امسال اتخاذ تصمیم درباره قیمت تضمینی گندم بیش از ۵۰ روز تاخیر داشت.

پرداخت مطالبات گندمکاران و کلزاکاران تا دو هفته آینده

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری‌های انجام شده مطالبات گندمکاران طی یک یا دو هفته آینده پرداخت می شود.

به گزارش ایسنا، سهراب سهرابی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش های شرکت بازرگانی دولتی میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن گذشت، گفت: برآوردهای اولیه ۱۳.۵میلیون تن گندم تولید شده است که البته عدد نهایی را مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی در پایان برداشت اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۸، دولت خرید تضمینی گندم را آغاز کرده و ۳۴ سال از خرید تضمینی می گذرد که فقط در هشت سال از این ۳۴ سال خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تامین، توزیع و مصرف متعادل کودهای شیمیایی در کشور گفت: گیاه گندم علی رغم نیاز به کودهای ازته و اوره نیاز به کود پتاسه و فسفاته دارد که با همراهی وزارت جهاد و کوشش کشاورزان توانستیم مصرف کود را به شرایط تعادل برسانیم ولی هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

سهرابی افزود: موضوع دیگر در سال جاری افزایش بذور اصلاح شده لیبل دار بود. همچنین تنوع بخشی در ارقام بذور با کمک موسسه تحقیقات اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم نیز اتفاق افتاد. از طرفی توسعه کشت‌های مکانیزه و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز داشتیم. همچنین سطوح مبارزه با آفات افزایش یافت و طرح جدید جهش تولید دیم زارها نیز در دستور کار قرار گرفت و برای سال سوم اجرا شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کنار افزایش تولید در واحد سطح به موضوع کیفیت هم توجه می‌کنیم و تلاش هایی در این زمینه شده است. همچنین با اقدامات انجام شده توانستیم میزان پروتئین گندم را افزایش دهیم و به ۱۲.۵۵ برسانیم در حالیکه در گذشته این عدد کمتر از ۱۲ بود. شاخص دیگر گلوتن مرطوب است که آن هم افزایش یافته و از ۲۵ درصد به ۲۸.۶۴ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه مطالبات گندمکاران قرار است چه زمانی پرداخت شود، گفت: از ابتدای خرید تضمینی تاکنون ارزش گندم های خریداری شده ۱۵۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی تاکنون پرداخت نشده است ولی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد تلاش‌های خود را در این زمینه انجام می دهند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اضافه کرد: ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در مصاحبه‌ای که پخش شد اعلام کردند که تا پایان شهریور پرداخت می شود. ما پیگیری کردیم و اعلام کردند که طی یک یا دو هفته آینده مطالبات پرداخت خواهد شد.

مجری طرح گندم با بیان اینکه در سال جاری تدارک کودهای شیمیایی در سرلوحه برنامه است و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته برنامه افرایش داریم، گفت: تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره، ۵۵۰ هزار تن کودهای فسفاته و بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن کودهای پتاسه برنامه‌ریزی شده است. همچنین ۴۰۰ هزار تن بذر اصلاح شده گندم در طبقات مختلف را پیش بینی کردیم.

در ادامه سعدالله منصوری – مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۹ هزار تن کلزا توسط بخش دولتی خریداری شده است، گفت: براساس قیمت هر کیلو ۳۰هزار تومان، ۳.۴ همت بهای دانه‌های تولید شده است که از این میزان ۲.۳ همت یعنی ۷۳ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است و حدودا یک همت مابقی مطالبات باقی مانده است که به زودی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: کل تولیدات کلزا ۱۴۰هزار تن بوده که مابقی توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

مجری طرح دانه های روغنی افزود: یکی از پیچیده ترین و سنگین ترین موضوعات سبد امنیت غذایی در کشور تولید روغن است. تجربه کشور ما در تولید روغن به یکی دو دهه اخیر برمی‌گردد. کشورهای پیشرو حدود یک قرن در این زمینه پیشینه دارند و ما باید با توجه به اقلیم و منابع راهکارهای مناسب با کشور خودمان را ارائه دهیم و از همان مسیرها با رشد آهسته و پیوسته بتوانیم نیمی از روغن مورد نیاز را در کشور تامین کنیم.

منصوری عنوان کرد: تولید دانه‌های روغنی در کشور مبتنی بر کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ است. از این گیاهان کلزا، سویا و آفتابگردان گیاهانی هستند که خاستگاه اصلی آنها خارج از کشور است اما خاستگاه کنجد و گلرنگ در ایران است و به همین دلیل مواد ژنتیکی قابل اتکا داریم که می‌توانیم از آنها برای توسعه این دو گیاه استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: کلیه دانه های روغنی در کشور ۱۰ درصدنیاز مردم را تامین می کند و مابقی را از محل واردات تامین می کنیم. منصوری در پایان گفت: هدف گذاری  این است که تولید کلزا را به ۲۰۰ هزار هکتار برسانیم.


به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، طبق قانون اگر تا دو هفته دیگر بقیه مطالبات کشاورزان پرداخت نشود، به عنوان ترک فعل محسوب می شود.

مطالبات کشاورزان

صدا و سیما: شوکت در گفتگو با رادیو ایران با اعلام مطلب فوق گفت: همچنین به گفته عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس , هر دستگاهی که در این باره کوتاهی کرده به مراجع قضایی معرفی می شود.

شوکتی افزود: سازمان برنامه و بودجه وعده داده بود که امروز تکلیف پرداخت مطالبات گندمکاران و کلزاکاران را تعیین می کند.

خبرنگار ما تاکید کرد: پیش از این هم سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی بر اساس دستور رئیس جمهور وعده داده بودند همه مطالبات کشاورزان تا پایان شهریور ماه پرداخت شود.

شوکتی تصریح کرد: امسال ده میلیون و ۳۴۰ هزار تن گندم , به ارزش ۱۵۵ همت، به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان, ۱۱۰ همت تاکنون به کشاورزان پرداخت شده و ۴۵ همت آن باقیمانده است.

خبرنگار ما همچنین گفت: درباره کلزا نیز یک همت بابت باقیمانده مطالبه کشاورزان عزیز باید پرداخت شود.

شوکتی افزود: طی تبصره دو بند یک شورای قیمت گذاری از زمانی که محصول تحویل سیلوها می شود, دولت موظف است تا ۲۴ ساعت بعد مطالبه آنان را بپردازد ولی الان حدود شش ماه است پرداخت بقیه مطالبه آنان به تعویق افتاده است.

وی تصریح کرد: به گفته سازمان برنامه و بودجه علت تاخیر در پرداخت مطالبات، این است که پیش بینی ها برای تولید ۸ میلیون تن بوده و لذا ۲ میلیون تن هم اکنون مازاد تولید داریم؛ لذا منابعی برای پرداخت آن دو میلیون تن وجود ندارد.

۱۳ کاربرد باور نکردنی فویل آلومینیومی

تمیز کردن انواع لکه به آسانی از روی دیوار گچی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر چهارشنبه , ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

با این گونه پرداخت مطالبات گندمکاران تازه میخواهند در تولید گندم هم برای چندمین بار خودکفا بشوند و باز هم جشن خودجفایی بگیرند!!
یعنی در هر دولت ۴ ساله حداقل یک بار جشن خودکفایی گندم یا بهتر گفته شود خودجفایی.
هنوز اینها نمی‌دانند که وقتی ترسالی هست تولید گندم دیم زیاد میشود و می توانندجشن بگیرند.
و هروقت خشکسالی هست تولید گندم دیم کاهش می یابد و نمی توانند جشن بگیرند!!!
و نباید تولید زیاد گندم بحساب عملکرد مخرب خود بگذارند و تبلیغات گوش فلک‌کر کن راه بیندازند که شق القمر کرده اند!!
دروغگویی هم‌ یک حدود حسابی دارد.

آخرین اخبار