چاپ کد خبر: 124858
9 آبان 1402

آشنایی با پرورش گیاه چمن عروس«اشک نوزاد» که به خانه تان شادابی می آورد

اشک نوزاد یا چمن عروس گیاهی چند ساله است که برگ‌های پر و ریزی دارد. این گیاه گزینه ای عالی برای پوشاندن سطوح است که برخی آن را با خزه اشتباه می‌گیرند. آن چیزی که باعث تمایز این گیاه می‌شود، ظاهر زیبا و شاداب و پخش شدن آن روی سطوح است.

گیاه اشک نوزاد

گل اشک نوزاد، بومی نواحی شمالی مناطق مدیترانه ای و اطراف ایتالیا و نزدیکی ایسلند است و تا حال حاضر به اکثر مناطق جهان معرفی شده است.

خصوصیات گل اشک نوزاد

گل اشک نوزاد، همیشه سبز و چند ساله است. گیاهی علفی، خزنده و ظریف می باشد. اندام آن آبدار و سبز روشن است.ارتفاع گیاه تا ۱۵ سانتی متر است. زمان گل دهی آن اواسط بهار است. گل اشک نوزاد در بسیاری مکان ها بعنوان علف هرز بوده است.
رقم های زیادی دارد که شامل طلایی، زرد، نژاد سفید است اما نوع سبز رنگ آن از همه معمول تر می باشد.
برگ ها کوچک و گِرد که گاهی زرد بوده و گل های ریزی سفید مایل یه صورتی روی گیاه ظاهر می شوند. نزدیک سطح زمین رشد می کند.
از لحاظ رشدی، سریع الرشد می باشد.

گیاه اشک نوزاد

نور مناسب برای گل اشک نوزاد
گیاه اشک نوزاد مکانی تقریبا روشن را می ‌پسندد که البته نباید نور مستقیم آفتاب به آن تابیده شود در غیر اینصورت برگ هایش خشک و چروکیده می ‌شوند و نواحی سوخته و قهوه ‌ای روی آنان شکل می‌ گیرد. اگر نور محیط بسیار کم باشد علاوه بر عدم شکل گیری گل ها، برگ ها نیز کم رنگ خواهند شد، ساقه ها بلند شده و فاصله برگ ها بر روی ساقه ها نیز افزایش می ‌یابد.

مقدار آب لازم
چمن عروس گیاهی است که همیشه نیاز به آب دارد و خشکی را نمی‌تواند تحمل کند. این گیاه در نبود آب خیلی زود پژمرده می‌شود و از بین می‌رود. به محض اینکه نشانه‌های پژمرده شدن را در برگ‌های چمن عروس مشاهده کردید، آن را آبیاری کنید و گیاه معمولا خیلی زود دوباره سرحال می‌شود. چمن عروس اگر به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری شود، در فصل زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد. اشکالی ندارد اگر سطح خاک گلدان خشک شود ولی خاک اطراف ریشه‌ها همیشه باید مرطوب باشد

دمای هوا و رطوبت

این گیاه به‌عنوان یک گونه‌ی گیاهی فضای باز در آب‌وهوایی که دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه دارد به‌خوبی رشد می‌کند. هر چقدر دمای هوا بالاتر رود، باید به شدت نور و رطوبت محیط هم توجه بیشتری کنید. چمن عروس می‌تواند سرملی ملایم را تحمل کنید اما دمای نزدیک به صفر می‌تواند باعث خراب شدن گیاه شود. گیاه در صورت اسیب ملایم، بعد از انتقال به محیط گرم‌تر می‌تواند دوباره خودش را بازیابی کند.

چمن عروس رطوبت زیاد را دوست دارد یعنی رطوبتی تقریبا برابر با ۷۵ درصد. به همین دلیل این گیاه برای نگهداری در تراریوم مناسب است. اگر آشپزخانه یا حمامی دارید که بیشتر اوقات بخار گرفته است، می‌توانید چمن عروس را برای نگهداری انتخاب کنید. اگر در یک محیط خشک زندگی می‌کنید، بهتر است که برای نگهداری آن از تراریوم استفاده کنید.

نگهداری گیاه اشک نوزاد

خاک 
این گیاه، تقریبا در تمامی انواع مخلوط های خاکی که برای گیاهان گلدانی تهیه می ‌شود می‌تواند رشد کند، به شرط آنکه زهکش خوب و مناسبی داشته باشند. همچنین از آنجایی که این گیاه، محیط کشت تا حدودی اسیدی را دوست دارد برخی از پرورش دهندگان، بکارگیری پیت موس را در ترکیب مخلوط کاشت این گیاه توصیه می کنند.

کوددهی و تغذیه 
برای کوددهی می‌ توانید هر دو هفته یکبار در طی بهار و تابستان با کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول آن را غذادهی کنید.

کاشت گل اشک نوزاد

زمان کاشت چمن عروس فصل بهار است. در کاشت گیاه در گلدان جدید آن را خیلی عمیق نکارید زیرا این گیاه ریشه هایی سطحی دارد و عمق ۵ تا ۷.۵ سانتیمتر برای آن کافی است.

هرس گل اشک نوزاد
گل اشک نوزاد، گیاه پر رشدی است که می‌ بایست به دلیل محدود کردن رشد ساقه های آن، عمل هرس را به شکل منظم انجام داد. ساقه هایی را که بیش از اندازه بلند شده اند را می‌توان کوتاه کرد تا از رشد بیش از اندازه آنان جلوگیری شود. البته این کار موجب تحریک رشد جوانه های جانبی و پر پشت شدن و انبوه شدن گیاه شود که هر چند وقت یکبار نیز می‌ توان برخی از ساقه های اضافه موجود در مرکز گیاه را حذف کرد.

نحوه تکثیر گل اشک نوزاد

  • از طریق تقسیم ریشه ها و قلمه علفی می توان آن را افزایش داد.
  • از طریق بذر نیز ازدیاد می یابد و باید قبل از آخرین سرما در بستر اصلی کشت گردد.
  • این گیاه برای افزایش از طریق اندام های رویشی توانا است. بنابراین اگر گیاه را کامل از جای اولیه حذف نکنید، به راحتی دوباره جوانه زده و رشد خود را آغاز می کند.

مراقبت گیاه اشک نوزاد

مشکلات و درمان گل اشک نوزاد
کمبود نور و کمبود مواد غذایی باعث دراز و علفی شدن و ریز شدن برگ ها می شود. گلدان را به مکان نور گیرتری منتقل کنید و هر سه هفته یکبار با کود کامل تقویت کنید .
علت کم پشت شدن برگ های چمن عروس چیست؟ساقه ها بلند شده و فاصله برگ ها روی ساقه زیاد شده نشان دهنده کم بودن نور محیط هست،گیاه را به مکان پر نورتری منتقل کنید، هر یک ماه یکبار با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویتش کنید، برای تحریک گیاه به پرپشت شدن باید جوانه های انتهایی (ساقه های دراز شده) را از محلی دلخواه (با توجه به زیبایی گیاه) قطع نمایید تا گیاهتان تحریک به رشد افقی پرپشت شدن، شود.

نگهداری در زمستان
اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوا سرد می‌شود یا احتمال نفوذ هوای سرد وجود دارد، بهتر از گیاه چمن عروس را در تراریوم و گلدان بکارید. اگر گلدان را در فضای باز نگهداری می‌کنید، در آغاز فصل سرما آن را به داخل خانه منتقل کنید. سرما ابتدا باعث خراب شدن لایه‌ی بیرونی برگ‌ها و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود. اگر در جایی زندگی می‌کند که فصل زمستان و سرمای طولانی دارد، این گیاه در فضای باز زنده نمی‌ماند. البته اگر برای مدت بسیار کوتاه با سرمای کمی مواجه شود، دوباره می‌تواند خودش را بازیابی کند.

مطالب جالب برای خواندن:

کاربردهای گل اشک نوزاد

  • در باغ های زینتی برای اطراف و مکان های مرطوب آن مناسب است.
  • در باغ های ژاپنی به عنوان خزه و پوشش کاربرد فراوان دارد و می تواند منظره ای رویایی ایجاد کند.
  • تاکنون برای این گیاه، ترکیب دارویی خاصی یافت نشده است.
  • این گیاه می تواند به عنوان گیاه درون خانه ای نیز پرورش داده شود.
  • این گیاه می تواند در آشپزخانه نیز مورد استفاده بوده و در ساندویچ ها یا سالاد های مخلوط بجای شاهی استفاده گردد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار