چاپ کد خبر: 31996
24 تیر 1399

چند علت لرزش فرمان خودرو با ترمز

    اگر شما هم ازجمله رانندگانی هستید که با لرزش فرمان خودرو هنگام فشردن پدال ترمز مواجه هستید، توجه داشته باشید که این موضوع دلایل متفاوتی دارد که اغلب با هزینه‌ای جزئی رفع می‌شود، اما باتوجه به تأثیر این ایراد بر ایمنی خودرو، رفع سریع‌تر آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

دلایل لرزش فرمان در سربالایی

    توجه داشته باشید که گرچه شکستگی دسته موتور، بالانس نبودن رینگ، شل بودن پیچ‌های چرخ و خراب شدن مفصل پلوس می‌تواند باعث لرزش فرمان خودرو شود اما هیچ‌یک از این ایرادها نمی‌تواند به‌تنهایی در هنگام فشردن پدال ترمز سبب لرزش فرمان خودرو شما شود.
    علت اصلی لرزش فرمان هنگام ترمزگیری بروز عیب در دیسک‌های ترمز است، دیسک ترمز یک صفحه فلزی دوار است که عرض آن به نوع و مدل خودرو بستگی دارد و توسط لنت ترمز احاطه شده است. هنگام فشردن پدال ترمز، لنت به سطح دیسک فشار وارد می‌کند و این اصطکاک سبب تولید گرما می‌شود. گرمای تولید شده باید به ‌صورت یکنواخت در سطح دیسک توزیع و دفع شود.
    این اصطکاک به مرور زمان سبب می‌شود تا سطح دیسک دچار خوردگی شود. کاهش ضخامت و تاب برداشتن دیسک نتیجه‌ اجتناب‌ناپذیر اصطکاک و تولید و دفع گرماست. با این شرایط هنگام ترمزگرفتن در سرعت‌ بالا و تماس لنت با سطح دیسک، صدا و لرزش ایجاد و این لرزش از طریق اتصالات به فرمان منتقل می‌شود، بنابراین لرزش و صدا هنگام ترمزگیری ۲ نشانه قطعی از ایراد دیسک ترمز است.
    برای تشخیص دیسک‌تاب‌دار ساده‌ترین راه جداکردن چرخ و چرخاندن دیسک است، اگر هنگام چرخاندن دیسک صدای منقطع سایش ایجاد شود یا دیسک آزادانه نتواند چرخش داشته باشد، دیسک خودرو دچار ایراد شده است. به‌علاوه، اگر در سطح دیسک فرورفتگی یا برآمدگی واضح وجود داشته باشد باید نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.
    می‌توان گفت که منشأ اصلی لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن به احتمال بسیار زیاد، وجود ایراد در دیسک و متعلقات آن است. نخستین و ساده‌ترین ایراد، ناشی از سفت‌کردن نامتقارن پیچ‌های اتصال دیسک است و برای رفع این مشکل رعایت الگوی ستاره‌ای در سفت‌کردن و بستن پیچ‌ها از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند که برای بررسی آن کافی است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار