چاپ کد خبر: 136966
23 اسفند 1402

چند کار ساده برای تعویض روکش مبل در خانه با پارچه مبلی ارزان و بازیبا

مبلمان یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها در هر منزل یا محیط کاری است که تأثیر بسیار زیادی در زیباتر نشان دادن دکوراسیون دارد. اگر مبلمان خانه شما کهنه و فرسوده شده باشد، به راحتی زیبایی و جلوه دیگر اثاث خانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا تعویض روکش مبل یکی از روش های نوسازی مبلمان است که این روزها خیلی از خانواده ها در پی آن هستند.

خانه‌، جایگاهی است که احساسات، خاطرات و زندگی در آن شکل می‌گیرند. در این فضای شخصی، مبلمان‌ به عنوان اجزای جدایی ناپذیر از تجربه روزانه ما حضور دارند. مبلمان‌ نه تنها نشانه‌ای از استراحت و راحتی، بلکه تکه‌ای از خودمان هستند که با گذر زمان، نیاز به تجدید حیات دارند.در اینجا به تبدیل و تجدید زندگی مبلمان‌ از طریق تعویض روکش و پارچه مبل می‌پردازیم. تعویض روکش مبلمان، علاوه بر بهبود ظاهر آنها، به عنوان راهی ارزان و ساده برای نوسازی و به روزرسانی فضای داخلی خانه به شمار می‌رود.

مبلمان یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها در هر منزل یا محیط کاری است که تأثیر بسیار زیادی در زیباتر نشان دادن دکوراسیون دارد. اگر مبلمان خانه شما کهنه و فرسوده شده باشد، به راحتی زیبایی و جلوه دیگر اثاث خانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 تعویض روکش مبل چند کار ساده برای تعویض روکش مبل در خانه با پارچه مبلی ارزان و بازیبا

خواه در حال خرید مبلمان جدید و یا در حال تعویض روکش مناسب مبل مورد علاقه قدیمی باشید، انتخاب پارچه یکی از مهمترین گزینه هایی است که باید انجام دهید. با وجود گزینه های پارچه ای بسیار زیاد، انتخاب از میان انواع پارچه مبل می تواند کمی طاقت فرسا شود. رنگ و الگو ضروری است، اما حتی قبل از رسیدن به آن مرحله باید پارچه مناسب و متناسب با مبلمان، سبک زندگی و سبک های دکوراسیون داخلی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

برای مبلمانی که شما وقت زیادی را برای نشستن روی آن می گذرانید، بافت مهم است. پارچه برای مبل و صندلی راحتی که هر روز استفاده می شود، باید راحت باشد. برای بررسی زبری، پارچه را روی بازو یا صورت خود امتحان کنید، پارچه زبر و سخت روی دست شما ممکن دچار خراشیدگی ظریف تری نشود.

صرف نظر از جایگاه و چیدمان مبل، انواع و اقسام پارچه برای روکش مبل وجود دارند. اینکه طرح، نقش و رنگ مورد نظر شما برای انتخاب پارچه مبل چه باشد، امری جدا از جنس و کیفیت پارچه است.

شما حتی اگر گران‌ترین و بهترین مبل موجود در بازار را هم تهیه کنید، ممکن است بعد از گذشت چند سال مجبور شوید رویه مبلمان خود را عوض کنید و به فکر تعمیر مبلمان خانه خود باشید

از این رو، در این مقاله به بررسی مراحل ساده و اقتصادی تعویض روکش مبلمان در خانه می‌پردازیم. این مراحل، همچون مهارت‌هایی که توسط هر فرد تازه‌کاری قابل انجام است، به شما اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از ابزارهای ساده و مواد ارزان قیمت، مبلمان خود را به یک قطعه جدید و جذاب تبدیل کنید.

در ادامه، با مراحل کاری که برای تعویض روکش مبلمان در خانه باید انجام دهید، آشنا خواهیم شد. از انتخاب مواد مناسب تا اجرای مهارت‌های اولیه، همگی در این راهنما به تصویر کشیده شده است.

خرید پارچه مبل+تعویض روکش مبل

اگر شما نیز به دنبال راهی ساده و همچنین اقتصادی برای تجدید حیات مبلمان‌های خود هستید، این مقاله برای شما بهترین انتخاب است.

پارچه و فوم آسیب پذیرترین قسمت های مبلمان هستند. کهنه شدن پارچه مبل و تورفتگی های فوم، زیبایی مبل را از بین می برند و ترکیب ناخوشایندی به دکوراسیون خانه می دهند. اگر مطمئن هستید اسکلت و کلاف های مبل شما سالم هستند، می توانید با تعویض روکش مبل، آن را تازه و نو کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این کار را می توانید با چند ابزار معمولی و چند مرحله ساده و ارزان، خودتان در منزل انجام دهید. در این صورت هزینه های شما تا حد زیادی کاهش می یابد.

مزایای تعویض روکش مبل

مبل از آن دسته وسایل است که کاربرد بسیاری زیادی دارد و در میان اجزای دکوراسیون پرطرفدار است؛ از نشستن و استراحت گرفته تا دورهمی و پذیرایی. بازی و بالا و پایین پریدن کودکان را هم به آن اضافه کنید. همه این عوامل باعث می شوند که مبلمان زود کثیف شده و پارچه آن کهنه، رنگ پریده یا پاره شود.

بنابراین در بسیاری مواقع بدنه و اسکلت مبلمان سالم است اما پارچه و فوم زیرین آن کهنه و زشت شده است. در چنین مواقعی باید به فکر تعویض روکش مبل باشیم نه تعویض کل مبلمان.

البته اگر بودجه کافی برای خرید مبلمان جدید دارید، قطعا تعویض روکش، به عنوان یک گزینه مناسب به ذهن شما خطور نمی کند.

اما از آن جایی که خرید مبلمان جدید معمولا بسیار گران تمام می شود، تعویض روکش مبل در خانه برای بسیاری از خانواده ها تنها گزینه است. در این مقاله پیشنهاداتی در این زمینه ارائه خواهد شد. امید است برای شما خوانندگان عزیز مفید واقع شود.

نحوه تعویض روکش مبل

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

نترسید و تجربه کنید

اولین نکته مهم این است که تعویض روکش مبل در خانه، برای مبلمان راحتی و یا مبل هایی که قسمت کفی آنها جدا می شود، بسیار آسان است. اگر مهارت کافی در خود نمی بینید، برای سایر انواع مبل این روش را امتحان نکنید. البته ضرری هم ندارد. اگر نتوانستید از عهده کار بر آیید می توانید از رویه کوب مبلمان کمک بگیرید. پس نگران نباشید، تجربه خوبی خواهد بود.

مراحل تعویض روکش مبل

خب شروع می کنیم. برای تعویض روکش مبل در خانه ابتدا تمام قسمت هایی که به راحتی جدا می شوند، بردارید. سپس محل های اتصال پارچه به بدنه را پیدا کنید. این قسمت ها با چسب یا منگنه متصل شده اند.

مرحله بعد نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. باید به آرامی پارچه را جدا کنید. از ابزارهایی مانند قیچی و انبر استفاده کرده و به هیچ عنوان پارچه را بیش از حد نکشید. باید با دقت و بدون پاره شدن، پارچه مبل را جدا کنید. چون برای اندازه گیری پارچه جدید، به پارچه قدیمی به عنوان الگو نیاز دارید.

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

مرحله بعد برای تعویض روکش مبل در خانه این است که وقتی تمام پارچه ها جدا شدند، می توانید برای الگو کشی روی پارچه جدید پهن کنید. برای این کار لازم است قسمت های تا شده را اتو کنید که اندازه گیری شما دقیق باشد.

در اندازه گیری و الگو کشی دقت کنید که پارچه کم نیاورید. (در قسمت بعد در مورد خرید پارچه راهنمایی های کاربردی ارائه شده است.) احتمالا لازم است برخی قطعه های پارچه را طبق الگو بدوزید.

اگر مهارت کافی برای استفاده از چرخ خیاطی ندارید، می توانید قسمت های لازم را با سوزن ته گرد به هم وصل کرده و به خیاط تحویل دهید. در غیر این صورت پارچه ها را دوخته و آماده کنید. می توانید از نوارهای مخصوص یا دوخت های تزئینی استفاده کنید.

در مرحله آخر تعویض روکش مبل در خانه، باید اجزای جدید را به مبل وصل کنید. در انجام این کار مراقب باشید که کشش پارچه متعادل باشد. اگر کشش بیش از حد باشد، پارچه زود پاره می شود و اگر کم باشد ظاهر شلخته ای به مبل می دهد.

تعویض روکش مبل در خانه

راهنمایی برای خرید پارچه مبل

برای خرید پارچه مبل باید به فروشگاه های مخصوص این نوع پارچه ها مراجعه نمایید. دقت کنید قبل از خرید حتما روکش را باز کرده و اندازه های دقیق برای خرید داشته باشید. برای مبل راحتی خود از پارچه هایی که ماندگاری بالا دارند خریداری نمایید.

یک نکته طلایی در مورد خرید پارچه مبل وجود دارد. حتما می دانید که امروزه مبل های راحتی در رنگ های مختلف وجود دارند. حتی قطعات مختلف مبل، رنگ های متفاوتی دارند. بنابراین شما هم می توانید در خرید از چند رنگ مختلف استفاده کنید. نکته طلایی این است که می توانید سراغ پارچه هایی بروید که «ته طاقه ای» نامیده می شوند.

معمولا تمام پارچه فروشی های مبل از این نوع پارچه ها در متراژ مختلف دارند. این پارچه ها کهنه یا از مد رفته نیستند، فقط در متراژهای محدود از انتهای طاقه های پارچه باقی مانده و برای سفارش های عمده مناسب نیستند. اگر بتوانید مقدار پارچه مورد نیاز خود را از میان این پارچه ها پیدا کنید، هزینه شما تا یک سوم کاهش می یابد.

مناسب ترین جنس پارچه در بازار مبل چه میباشد؟

پارچه‌های رو مبلی موجود در بازار بر اساس جنس آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ پارچه‌های ساخته شده از الیاف طبیعی، پارچه‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی و پارچه‌های ترکیبی.

در بافت پارچه‌های طبیعی به طور معمول از کتان، پشم، چرم، ابریشم و پنبه استفاده می‌شود، اما پارچه‌های مصنوعی اغلب از نایلون، پلی استر، چرم مصنوعی، میکروفایبر و… ساخته می‌شوند. دسته سوم نیز پارچه‌های ترکیبی هستند که در ساخت آن‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده شده است. این پارچه‌ها نرمی و راحتی پارچه‌های طبیعی و مقاومت و استحکام پارچه‌های مصنوعی را توأمان دارند.

نکات طلایی در انتخاب طرح و نقش پارچه مبل که باید بدانید!

بعد از انتخاب جنس پارچه حالا نوبت به انتخاب رنگ پارچه است. برای انتخاب رنگ و طرح پارچه رومبلی چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • هماهنگی با بقیه دکوراسیون را فراموش نکنید؛ اگر می‌خواهید یک دکور زیبا داشته باشید، باید سعی کنید المان‌های مختلف یک دکور را با هم هماهنگ کنید. رنگ مبلمان شما باید به رنگ دیوارها و دیگر اثاث خانه بیاید. به عنوان مثال اگر بر روی دیوار خانه‌تان از کاغذ دیواری طرح‌دار استفاده کرده‌اید و یا دکور خانه‌تان پر اجزاء و شلوغ است انتخاب طرح‌های ساده برای مبلمان مناسب‌تر است.
  • اگر در خانه کودک دارید و یا از حیوان خانگی استفاده می‌کنید، انتخاب رنگ‌های روشن انتخاب خوبی برای شما نیست. رنگ‌های روشن زودتر از رنگ‌های تیره کثیف می‌شوند و با وجود کودک در خانه کارتان را در تمیز کردن هر روزه مبلمان دشوار می‌کنند.
  • اگر خانه‌ی کوچکی دارید رنگ‌های روشن و شاد فضای خانه را بزرگتر نشان می‌دهند ولی اگر خانه‌ی بزرگی دارید برای انتخاب روشنی یا تیرگی رنگ مبلمان هیچ محدودیتی نداشته باشید.
  •  با توجه به روحیه خود از رنگ سرد یا گرم برای پارچه رومبلی استفاده کنید. رنگ‌های سرد غالباً آرامش‌بخش هستند و برای اتاق خواب و یا فضاسازی یک محیط آرام در خانه مناسب هستند. اما رنگ‌های گرم شادی‌بخش و انرژی آفرین هستند و می‌توانند برای اتاق کار یا اتاق نشیمن مناسب باشند. اما در هر حال انتخاب رنگ کاملاً به سلیقه و روحیه شما بستگی دارد.

با تعویض پارچه مبل، مبلمان خود را نو کنید.

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مبلمان پیش می‌آید خراب شدن، پاره شدن یا کهنه شدن رویه آن است. چرا که رویه مبلمان بیشترین تماس را با محیط اطراف دارد و بیشتر از بدنه مبل در معرض آسیب و کثیفی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است رویه مبل شما هیچ آسیبی ندیده باشد و شما تنها به دنبال تغییر دکوراسیون در منزل خود باشید.

اما از آنجا که مبلمان کالای ارزانی نیست و برای تعویض مبلمان مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی می‌شوید، می‌توانید به جای عوض کردن مبلمان، تنها به تعویض روکش مبل خود اکتفا کنید. البته این کار در صورتی امکان پذیر و به صرفه است که کلاف مبلمان شما سالم باشد و تنها رویه آن آسیب دیده باشد.

در چه حالتی میتوانیم تعویض پارچه مبل را خودمان در خانه انجام دهیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید روکش ملبلمان خود را عوض کنید و می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید، پیش از آن‌که آستین بالا بزنید و دست به کار شوید، به چند نکته توجه کنید و به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

  • آیا تشک و زیرکاری مبلمانتان سالم است یا نیاز به تعویض یا تعمیر دارد؟
  • آیا کلاف مبلمانتان سالم است یا نیاز به تعمیر توسط نجار یا مبل‌ساز دارد؟
  • مدل مبلمان شما راحتی است و یا سلطنتی؟

اگر پاسخ شما به دو سؤال اول مثبت است، یعنی زیرکاری و کلاف مبلمان شما سالم است، به سراغ سؤال سوم بروید. حال اگر مدل مبل‌تان راحتی با طراحی ساده است، می‌توانید با خیال راحت آستین بالا بزنید و دست به کار تعویض رویه مبلمان خود شوید.

بسیاری از مبل‌های راحتی دارای دوخت بسیار ساده‌ای هستند و در بسیاری از موارد دوخت تشک آن‌ها از پشتی مبل جدا ست و شما به راحتی می‌توانید رویه مبلمان را خودتان عوض کنید. اما مبلمان سلطنتی و یا مبل‌های راحتی با دوخت زیاد کار را کمی برای شما دشوار می‌کنند و علاوه بر این، ممکن است پس از تلاش بسیار نتیجه کار تمیز و زیبا از کار درنیاید و زحمات شما هدر برود.

پس اگر پاسخ شما به دو سؤال اول منفی ست و یا مبلمان‌تان سلطنتی ست و یا دوخت ساده‌ای ندارد، بهتر است عوض کردن رویه مبلمان خود را به تعمیرکار ماهر بسپارید تا نتیجه‌ای مطلوب به دست بیاورید.

وسایل لازم برای تعویض روکش مبل

وسایل لازم برای تعویض روکش مبل

برای تعویض روکش مبل در خانه نیاز به وسایلی دارید تا بتوانید روکش قبلی را جدا کرده و روکش جدید را نصب کنید. این وسایل را می‌توانید به راحتی و براساس لیست زیر تهیه کنید؛

  • منگنه‌کش
  • دستگاه منگنه‌ی بزرگ
  • پیچ‌گوشتی دو سو
  • انبر دست
  • قیچی بزرگ و محکم
  • پارچه‌ی نو
  • دفتر و مداد
  • چرخ خیاطی (اختیاری)
  • بند و نوار (اختیاری)
  • چسب پارچه (اختیاری)

مراحل تعویض روکش مبل

تعویض روکش مبل یک کار تعمیراتی ساده نیست و باید برای آن زمان بگذارید، درباره‌ی آن تحقیق کنید و بعد از تهیه‌ی لیست اقدامات لازم،‌ کار را شروع کنید. اینجا شما می‌توانید انجام همه‌ی این کارها را در ۸ مرحله‌ی ساده یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید.

۱. مبل را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید بهترین بازسازی را داشته باشید باید بدانید جنس مواد اولیه‌ای که مبل از آن‌ها ساخته شده است از چیست. آیا چوب است؟ از چه نوع دکمه و یراق‌آلاتی روی آن استفاده شده است؟ آیا در امتداد درزها مفتول مسی یا بندهای نخی قابل مشاهده است؟ یادداشت برداری از این نکات و حتی عکس گرفتن از نحوه‌ی قرار گرفتن روکش قدیمی روی مبل می‌تواند به ما در بازسازی آن کمک کند.

۲. پوشش زیر مبل را بردارید

بیشتر مبل‌ها در قسمت زیرین خود یک لایه‌ی پارچه‌ای سبک دارند که با عنوان روکش گرد و غبار شناخته می‌شوند. این پارچه معمولا آخرین لایه‌ای است که به مبل وصل شده است پس باید اولین پارچه‌ای باشد که برای تعویض روکش از مبل جدا می‌شود. با کمک منگنه‌کش سوزن‌های منگنه‌ی اطراف این پارچه را از چارچوب خارج کنید. اگر منگنه‌کش ندارید می‌توانید از موچین یا یک پیچ‌گوشتی دو سو استفاده کنید.

مراحل تعویض روکش مبل

۳. روکش گرد‌وغبار را جدا کنید

بعد از برداشتن این پارچه می‌توانید ببینید که قطعات داخلی مبل و پارچه‌ی روکش چطور به چارچوب متصل شده‌اند. ابتدا لایه‌ی بالایی پارچه که به پشت مبل وصل است را جدا کنید. در اینجا هم لازم است که برای جدا کردن پارچه ازچارچوب از منگنه‌کش استفاده کنید. قبل از جدا کردن هر قطعه از مبل لازم است عکس بگیرید تا بعدا بتوانید دقیق و بدون نقص قطعات را به هم وصل کنید. همچنین باید از محل وصل شدن پارچه توسط چسب و منگنه هم عکس بگیرید و اگر لازم بود درباره‌ی نحوه‌ی جدا کردن و وصل کردن آن یادداشت بردارید. مثلا اگر زیر نوارها قطعات مقوایی قرار داشته حتما یادداشت کنید تا در زمان اتصال مجدد فراموش نکنید.

۴. پارچه‌ی جدید را برش داده و آماده کنید

برای اندازه‌گیری و برش پارچه‌ی جدید می‌توانید از پارچه‌ی قدیمی روی مبل به‌عنوان الگو استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پارچه‌های غیر مبلی هم برای این کار استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که پارچه‌های نازک زودتر سائیده می‌شوند. البته چسباندن پارچه‌ی ضخیم هم به چارچوب سخت‌تر از چسباندن پارچه‌های نازک است. شما باید پس از بررسی تصمیم بگیرید چه نوع پارچه‌ای برای مبل مناسب است.

۵. پارچه‌ی جدید را نصب کنید

با استفاده از عکس‌هایی که گرفته‌اید و یادداشت‌هایی که نوشته‌اید پارچه‌ی جدید را به چارچوب وصل کنید. ترتیب وصل کردن پارچه برعکسِ زمان باز کردن آن است. یعنی آخرین قسمتی که باز کرده بودید باید اولین جایی باشد که وصل می‌کنید. برای چسباندن پارچه می‌توانید از چسب تفنگی استفاده کنید. لازم است در زمان چسباندن، پارچه را محکم بکشید تا پس از اتمام کار مبل شما ظاهری چروک نداشته باشد.

۶. روکش گردوغبار را وصل کنید

آخرین مرحله از کار تعویض روکش مبل وصل کردن پوشش گردوغبار به زیر مبل است. این پارچه علاوه بر جلوگیری از ورود خاک به داخل چارچوب، از دیده شدن فضای داخلی مبل هم جلوگیری می‌کند.

۷. در صورت نیاز یراق‌آلات را اضافه کنید

اگر مبل شما یراق‌آلاتی، مثل نوارهای گیپوری در قسمت اتصال پارچه و مبل، داشته است باید آن‌ها را تهیه کرده و به مبل وصل کنید. برای چسباندن آن هم می‌توانید از چسب پارچه استفاده کنید تا به‌راحتی به مبل وصل شود.

۸. روکش کوسن‌ها را عوض کنید

اگر کاناپه‌ی شما کوسن یا بالش پشتی صندلی جداگانه دارد باید برای آن‌ها هم روکش جدید بدوزید. مثل همان کاری که برای مبل انجام دادید برای پشتی‌های صندلی انجام دهید. روکش قدیمی را جدا کنید، از روی آن الگو بردارید و پارچه‌ی جدید را براساس آن بدوزید. سپس روکش جدید را روی کوسن و پشتی صندلی بکشید تا مبل شما کاملا جدید شود.

تعویض پارچه مبل را در خانه انجام دهیم یا کار را به تعمیر کار مبل بسپاریم؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مبلمان پیش می‌آید خراب شدن، پاره شدن یا کهنه شدن رویه آن است. چرا که رویه مبلمان بیشترین تماس را با محیط اطراف دارد و بیشتر از بدنه مبل در معرض آسیب و کثیفی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است رویه مبل شما هیچ آسیبی ندیده باشد و شما تنها به دنبال تغییر دکوراسیون در منزل خود باشید.

اما از آنجا که مبلمان کالای ارزانی نیست و برای تعویض مبلمان مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی می‌شوید، می‌توانید به جای عوض کردن مبلمان، تنها به تعویض روکش مبل خود اکتفا کنید. البته این کار در صورتی امکان پذیر و به صرفه است که کلاف مبلمان شما سالم باشد و تنها رویه آن آسیب دیده باشد.

آیا مبلمان خانگی شما نیاز به احیا و بازیابی دارد؟ آیا به دنبال تغییر و تازه‌سازی روکش مبل خود هستید؟  شما هم میتوانید بهترین گزینه برای تعمیرات مبل و تعویض روکش مبلمان خود  براحتی پیدا کرده و از خدمات آنان بهره ببرید

تا پیش از این، برای دریافت هرگونه خدماتی در زمینه تعمیر یا رنگ‌کاری و یا تعویض روکش مبل باید مبلمان خود را به یک کارگاه مجهز منتقل می‌کردید، اما خدمات تعمیر و تعویض روکش مبل در منزل این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون انتقال مبلمان خود به بیرون از خانه مبلمان خود را نونوار کنید و نگران تحویل به موقع مبلمان نیز نباشید.

فارغ از اینکه مبل شما در کجا قرار می گیرد، مثلا اتاق نشیمن، اتاق کار، در سالن انتظار مطب یا در فضایی آفتاب‌گیر، لازم است جنس پارچه به گونه ای انتخاب شود که به دلیل استفاده مکرر، خیلی زود دچار سایش و رنگ و رورفتگی نشود.

همچنین جنس پارچه جوری نباشد که گرد و غبار و پرز را به خود جذب کند. انتخاب بهتر پارچه ‌هایی ا‌ست که خاصیت ضد لک بودن دارند و در صورتی که با دست کثیف، ریختن آبمیوه یا چیز دیگری پارچه مبلمان لک شود، امکان تمیز شدن آنها و برگشتن به رنگ عادی وجود دارد.

در اینجا به معرفی انواع پارچه رو مبلی و خاصیت هرکدام می پردازیم تا بسته به جایگاه مبلمان، بتوانید پارچه مناسب را انتخاب کنید. به همین خاطر، به هیچ عنوان این مطلب از مجموعه ویترا مبل را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

بهترین انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی

مبلمانی که با الیاف و پارچه‌های طبیعی ساخته می‌شوند، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مبلمان معمولی دارند. دلیل آن هم کیفیت بالاتر آن‌ها و احساس راحتی بیشتر است. در ادامه این بخش قصد داریم تا برخی از انواع پارچه‌های با الیاف طبیعی مناسب برای مبلمان را معرفی کنیم.

۱. لنین

لنین یکی از انواع پارچه مبلی است که در دسته پارچه هایی با الیاف طبیعی قرار گرفته و در دسته بندی پارچه های کتان است. از ویژگی های این پارچه می توان به بافت خنک و ظاهر نرم آن اشاره کرد. این پارچه سبک است و اگر برای کاور کردن مبلمان استفاده شود، وزن سرویس را بالا نمی برد.

linen

البته در مورد استفاده از پارچه لنین برای روکش کردن مبلمان باید به این نکته توجه کرد که این پارچه زود فرسوده می شود. همچنین به راحتی لک و چروک شده و به راحتی نیز شسته نمی‌شود. این پارچه برای محیط های رسمی و کم تردد مناسب است. البته پارچه لنین برای مبلمان خانگی هم مناسب است به شرطی که حساسیتی در مورد شستشوی دائمی مبلمان خود نداشته باشید.

۲. ابریشم

بسیار ظریف است و برای پارچه مبل انتخاب مناسبی نیست اما اگر مبلمانی دارید که تمام یا بخشی از آن پارچه ابریشمی دارد با کمی دقت در نگهداری و مراقبت از مبل می توانید تا مدت‌ها از زیبایی و لطافت این پارچه استفاده کنید. یکی از دغدغه های افراد در برخورد با پارچه های ابریشمی مقاومت کم آن ها نسبت به لکه و آلودگی است. پارچه های ابریشمی تقریباً نیاز به شستشوی دائمی دارند و هفته چند بار باید لک و آلودگی آنها را تمیز کنید تا رد آن به داخل پارچه نفوذ نکرده و قدیمی نشود.

البته شستشوی پارچه های ابریشمی در مبلمان هم اصول خاصی دارد. اگر برای شستشوی مبلمان هایی با پارچه ابریشم از شوینده های قوی یا برس های شستشوی مبلمان استفاده کنید احتمالاً خراب شدن پارچه وجود دارد. علاوه بر این رطوبت زیادی هم پارچه شما را خراب میکند. بهترین روش برای تمیز کردن این پارچه ظریف و حساس استفاده از پارچه نرم و آب سرد است، همچنین برای خشک شدن مبل بهتر است آنها را در محلی نزدیک به آفتاب اما نه در معرض تابش مستقیم قرار دهید.

۳. کتان

پارچه کتان، یک الیاف طبیعی که در میان انواع پارچه مبل فوق العاده قوی است. صاف، نرم و به طور طبیعی براق است. زود لک و چروک می‌شود، اما از لحاظ مقاومت و کیفیت، مقاومت خوبی در برار تغییر رنگ، نخ‌کش شدن یا سایش دارد. برای کشش بیشتر اغلب در مخلوط پنبه استفاده می شود. مخلوط های پنبه ای با بهترین کیفیت معمولاً حاوی حدود ۴۵ تا ۶۰ درصد پنبه هستند.

تنوع پارچه های مبلی کتان چه از نظر طرح و رنگ پارچه و چه از نظر بافت و شکل ظاهری پارچه بالاتر از دیگر انواع پارچه مبلی می باشد. هر چند توصیه میشود که کتان را بیشتر به عنوان روکش مبل استفاده کرد اما این پارچه به عنوان پارچه اصلی مبل هم انتخاب چندان بدی نیست. به خصوص برای مبلمان امروزی کتان انتخاب مناسبی است. پارچه های کتان سازگار با محیط زیست هستند دعوام نسبتاً خوبی هم دارند اما برای استفاده روزمره به خصوص در خانه هایی که فرزند کوچک دارند چندان مناسب نیستند.

۴. ویسکوز ریون

این نوع پارچه ‌ها از خمیر کاغذ ساخته می‌شوند، در نتیجه مقاومت آنها در برابر آب بسیار کم است. اما جذب رطوبت بسیار بالایی دارند؛ نرم و لطیف هستند، ولی زود چروک می‌ شوند. همچنین از لحاظ استحکام مقاومت بالایی دارند. پارچه ویسکوز ریون پارچه ای نرم، سبک و لطیف است به همین دلیل جنس نرم و مناسبی به مبلمان خانگی می بخشد. لطافت این پارچه باعث می شود که رنگ پذیری آن مناسب باشد به همین دلیل نسبت به بسیاری از انواع پارچه مبلی تنوع طرح و رنگ بالاتری دارد. همانطور که گفته شد مقاومت پارچه ویسکوز ریون نسبت آب بسیار کم است به همین دلیل شستشوی آن ها اصلا ساده نیست و در صورت نیاز به شستن مبلمان باید فوراً برای خشک کردن آن اقدام کرد. بهترین حالت استفاده از پارچه ویسکوز ریون برای مبلمان ترکیب آن با پارچه های مقاوم تر مانند الیاف مصنوعی یا کتان است.

۵. چرم

که خود شامل سه دسته کلی چرم طبیعی، چرم مصنوعی و چرم پارچه یا چرم تنفسی شده  به راحتی شستشو و تمیز می‌شود. در برابر خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی دارد، اما در حالت کلی بسیار مقاوم است. اگر بخواهیم یکی از انواع پارچه های با الیاف طبیعی را به عنوان بهترین پارچه رومبلی و بهترین جنس پارچه مبل معرفی کنیم قطعاً چرم از هر نوعی که باشد یکی از آنهاست.

چرم

یکی از مزایای مهم پارچه های چرمی مقاومت آنها در برابر لکه است و علاوه بر این خیلی زود و راحت تعویض می شوند. همچنین پارچه ها در بیشتر دوره ها جز مد روز هستند و هنوز هم به عنوان پارچه ای لوکس برای مبلمان قابل استفاده می باشند. یکی از مشکلات بزرگ پارچه های چرمی اما ترک خوردن آنها به مرور زمان است. علاوه بر این پارچه های چرمی قیمت نسبتا بالایی دارند و همین موضوع باعث می شود مبلمان تولید شده با آنها نیز نسبت به سایر انواع مبلمان گران تر باشد.

۶. پشم

پارچه های پشمی در برابر نخ‌ کش شدن، چروک، لکه و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، اما برای شستشو و تماس با آب مناسب نیستند، زیرا حالت نمدی و سخت پیدا می‌کنند. برای الیاف طبیعی که از موی حیوانات به دست می آید، پشم گزینه ای با دوام برای پارچه مبلمان است. اما ممکن است به راحتی خراشیده شود و اگر مخلوط نشده باشد، تمیز کردن آن دشوار خواهد بود.

از دیگر انواع پارچه مبلی می توان به پارچه های پشمی اشاره کرد که بیشتر در مبلمان های سبک سنتی از آنها استفاده می شود. پارچه های پشمی یکی از پارچه های هستند که به عنوان بهترین پارچه مبل می توان از آن ها استفاده کرد. سازگاری این پارچه ها با محیط زیست و عدم آسیب به طبیعت در تولید آنها، استحکام و طول عمر بالا و مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار از جمله ویژگی های پارچه های پشمی هستند. البته اگر شستشوی مبلمان خود را زیاد انجام می دهید بهتر است به سراغ پارچه های پشمی نروید.

بهترین پارچه مبلی با الیاف مصنوعی

پارچه‌هایی که با الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، نسبت به پارچه‌های طبیعی قیمت پایین‌تری دارند. بسیاری از مبلمان‌های موجود در بازار نیز با این نوع پارچه‌ها ساخته می‌شوند. از جمله برخی از انواع پارچه مبل با الیاف مصنوعی می‌توان به آکریلیک، پلی‌استر، نایلون، ریون و میکروفیبر اشاره کرد که در ادامه این بخش آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

۱. آکریلیک

ظاهر این الیاف شبیه الیاف پشم است؛ مانند پشم در برابر ساییدگی، چروک، تغییر رنگ و لک مقاوم است، اما ممکن است اگر کیفیت بافت آن بالا نباشد به مرور زبان پرز بیاندازد. جذب رطوبت پایینی دارد و بسیار نرم و سبک است. یکی دیگر از انواع پارچه مبلی که امروزه طرفداران زیادی دارد و در بیشتر انواع مبلمان استفاده میشود پارچه آکریلیک است. قیمت پارچه آکریلیک مناسب است اما یکی از مشکلات آن مقاومت کم نسبت به جذب گرد و غبار است. این موضوع باعث می‌شود که پارچه های آکریلیک نیاز به شستشوی دائمی داشته باشند. آکریلیک به عنوان پارچه ای ترکیبی برای روکش مبلمان انتخابی مناسب است اما به تنهایی چندان جالب نخواهد بود.

۲. پلی‌ استر

پلی استر به دلیل داشتن خواص خوب و بالا، به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی تبدیل شده است. خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت در برابر ساییدگی و چروک و حرارت، شستشوی آسان، مقاوم در برابر نخ ‌کش ‌شدن و جذب رطوبت کم از خواص خوب پلی‌استر هستند.

این الیاف دوده و گرد و خاک بیشتری جذب می‌کند، اما به دلیل ساده بودن شستشو و پاک شدن راحت آن، انتخاب مناسبی است.پلی استر پارچه ای مصنوعی با کارایی بالا است که به ندرت به تنهایی استفاده می شود و بیشتر اوقات همزمان با مواد طبیعی مانند پنبه و پشم به کار می رود. مخمل های پلی استر دوام بیشتری نسبت الیاف طبیعی دارند، اگرچه تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

برخلاف دیگر انواع پارچه مبلی تولید شده از الیاف مصنوعی پارچه پلی‌استر اصلا بو ندارد. این پارچه مانند بسیاری از پارچه های تولید شده با الیاف طبیعی تنفس دارد و به همین دلیل در صورت مرطوب شدن بو نمی گیرد. البته پلی‌ استر نسبت به نوسانات دما چندان مقاوم نیست و اگر دمای محیط نوسان زیادی داشته باشد احتمال ترک خوردن یا آسیب دیدگی آن وجود دارد. علاوه بر این بافت کششی این پارچه باعث می شود که در طول زمان نازک شده و جلوه بدی پیدا کند.

۳. نایلون

این الیاف با مواد مصنوعی دیگر ترکیب می شود و باعث ایجاد بافت مقاوم می شود. استحکام الیاف نایلون بسیار زیاد است و همچنین در برابر سایش و چروک نیز مقاوم است.

plastic

این نوع پارچه چندان گران نیست و در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود، طول عمر بالایی هم خواهد داشت. البته پارچه نایلونی نسبت به دما کمی حساس است. به خصوص دمای بالا و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید کیفیت این پارچه را ضعیف می کند. کاناپه ای ساخته شده از جنس نایلون مناسب منازل پر مصرف، شرکت ها و اداره ها و…. است.

۴. ریون

ریون به اسم ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود. ظاهرش بیشتر شبیه ابریشم است، اما گاهی به دلیل بافت متقاوت شبیه کتان یا لنین به نظر می‌رسد. این پارچه مقاوم است اما بسیار زود چروک می‌شود. در میان اسامی انواع پارچه مبلی این پارچه تا چندین سال قابل استفاده است اما به مرور کهنه شده و ظاهر آن خراب می شود. پارچه ریون به عنوان پارچه رو مبلی نسبت به سایش مقاوم است بنابراین در محل هایی که استفاده از مبلمان در آن ها نیاز است، ریون انتخاب مناسبی می باشد. پارچه ریون به خصوص برای تولید کوسن انتخابی مناسب است. این پارچه قیمت پایینی دارد و تنوع طرح و رنگ آن بسیار بالا است.

۵. میکروفیبر

ترکیبی از پلی استر، میکرو الیاف نرم تر از جیر است و تمیز کردن آن بسیار آسان تر است. از الیاف مصنوعی کاملا بافته شده ساخته می شود که در برابر رطوبت، دوام و مقاومت بالایی دارد.

مبلمانی با پارچه میکروفیبر را می توان برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد و رنگ آن مقاومت بالاتری دارد. این نوع پارچه راحت و گرم است اما نسبت به لکه شدن مستعد می باشد. یکی از مشکلات این پارچه ماندن لکه بعد از تمیز کردن و خشک شدن پارچه است که به دلیل نفوذپذیری این پارچه است.

دسته‌ بندی انواع پارچه مبل از نظر طراحی

از نظر نوع طراحی، پارچه‌های مبلی به مدل‌های بسیار زیادی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به شانل، طرح چرم، مسکو، جاسمین، پورشه، نانو، مازراتی، مایا، سیم‌بافت، چوپر، تسلا، لینا، ملیتا، تدی، جاجیم، ساتن و کتان اشاره کرد. در ادامه برخی از این پارچه‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

پارچه مبلی از نوع شانل

پارچه مبلی از نوع شانل، یکی از پارچه‌های مبلی با لطافت بسیرا بالا است. این نوع پارچه مبلی در دو نوع ایرانی و ترک ارائه می‌شود. به طور کلی، پارچه شانل خاصیت کشسانی ندارد. از این پارچه می‌توان برای مبملان راحتی و کلاسیک استفاده کرد.

پارچه مبلی طرح چرمی

یکی دیگر از پارچه‌های چرمی موجود در بازار، پارچه مبلی از نوع طرح چرمی است. این نوع پارچه‌های مبلی بسیار رایج و محبوب هستند. مهم‌ترین مزایای این نوع پارچه‌ها، مقاومتشان در برابر نفوذ آب، ضد و تعریق، استحکام بالا، آسانی در تمیز شدن و ضد حسایت بودن آن‌ها است. همچنین قیمت آن‌ها بسیار کمتر از چرم‌های طبیعی است.

پارچه مسکو؛ بهترین پارچه مبلی از نظر مصرف‌کنندگان

یکی دیگر از پارچه‌های محبوب مورد استفاده در ساخت مبلمان، پارچه مبلی مسکو است. این نوع پارچه، مخملی و از متریال ابریشمی می‌باشد. به دلیل تولید گسترده آن در روسیه، به آن پارچه مسکو گفته می‌شود. این نوع پارچه‌ها به دلیل طراح و لطافت منحصر به فرد خود دارای طرفداران بسیار زیادی هستند.

پارچه مبلی جاسمین

از جمله انواع دیگر پارچه مبلی می‌ـوان به پارچه مبلی جاسمین اشاره کرد. این نوع پارچه میزان نفوذپذیری بسیار کمی دارد و در عین حال، در برابر انواع لکه بسیار مقاوم است. همچنین مقاومت این نوع پارچه بسیار بالا می‌باشد و پرزدهی کمی نیز دارد.

پارچه مبلی از نوع پورشه

اگر به دنبال پارچه مبلی از جنس شبیه به مخمل و جیر هستید، پارچه مبلی پورشه می‌تواند گزینه‌ای عالی برایتان باشد. این نوع پارچه بیشتر در ساخت مبلمان مدرن و راحتی استفاده می‌شود. از جمله مزایای آن نیز می‌توان به جنس نرم و لطف، تنوع طرح و رنگ بالا، پرزهای کوتاه و خوابیده، جلوه سایه روشن و ضد باکتری و حساسیت بودن آن اشاره کرد.

بهترین انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی کدامند؟

لنین، ابریشم، کتان، ویسکوز ریون، چرم، پشم

بهترین پارچه مبلی با الیاف مصنوعی کدامند؟

آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون، میکروفیبر

جمع‌ بندی

با توجه به اینکه روکش مبل اغلب در تماس مستقیم با بدن نیست، بهتر است جهت داشتن مقاومت و دوام بیشتر از پارچه‌ های الیاف مصنوعی استفاده شود، زیرا الیاف طبیعی دوام بسیار کمتری دارند. همچنین مقاومت آنها در برابر چروک و رطوبت، پایین است؛ نگهداری و شستشوی الیاف مصنوعی نیز به مراتب آسان ‌تر است.

به طور کلی در میان انواع پارچه مبل پارچه های مصنوعی دوام بیشتری نسبت به پارچه های طبیعی دارند، اما ممکن است بافت مورد نظر شما نباشد. اگر می خواهید پارچه ای طبیعی انتخاب کنید، چرم یا پارچه بهترین گزینه شماست. اگر تمایل داشته باشید، ترکیبی از پلی استر مناسب خواهد بود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار