چاپ کد خبر: 104727
30 بهمن 1401

تصویری دیده نشده از یک زن عرب در ۲۰۰۰ سال پیش+عکس

چهره زن عرب 2

پژوهشگران برای نخستین بار چهره یک زن از تمدن باستانی نبطی را به وسیله کامپیوتر به تصویر کشیدند.

پژوهشگران در عربستان سعودی با استفاده از بقایای دو هزار ساله یک زن توانستند چهره او را بازسازی کنند و به نمایش بگذارند.

چهره زن عرب 1

به گزارش اول فارس ، این نخستین بار است که چهره یک زن از تمدن نبطی بازسازی می‌شود. این تمدن باستانی حدود ۶ قرن قبل از میلاد مسیح شکوفا شد. مردم نبطی ساکن مسیری تجاری بودند که جنوب شبه جزیره عربستان را به دریای مدیترانه وصل می‌کرد.

چیز زیادی به صورت مکتوب از تمدن نبطی باقی نمانده است و به همین دلیل زیاد درباره آن‌ها نمی‌دانیم. نبودن اطلاعات مکتوب و تصویری از این تمدن کار بازسازی چهره را دشوار کرده بود و برای پوشش زن نیز باستان‌شناسان به باقیمانده منسوجات در گور اکتفا کردند.

البته برخی کارشناسان این بازسازی را به دیده تردید می‌نگرند. لارنس هاپیت، باستان شناس دانشگاه ملک عبدالله در عربستان سعودی، در این باره نوشت: «هنوز برداشت‌های غیرعلمی زیادی در بازسازی چهره وجود دارد.»

بقایای پیکر این زن عربستانی در محوطه باستانی مدائن صالح در منطقه العلا پیدا شده است. باستان شناسان اسکلت این زن را سال ۲۰۱۵ پیدا کردند و با پژوهش بر روی آن پی بردند که این زن در میانسالی و بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی از دنیا رفته است.

برای بازسازی چهره این زن تیمی از کارشناسان با ترکیب پیشرفت‌های علوم پزشکی قانونی و دیرین‌آسیب‌شناسی، تکنیک‌های پیشرفته کامپیوتری را به کار گرفتند تا به تصویر زیر رسیدند.

تمدن نبطیان باستان که اردن، جنوب کنعان و شمال شبه‌جزیره عربستان را شامل می‌شد در سده ۶ (پیش از میلاد) شکل گرفت. هنگامی که نبطی‌های کوچ‌نشینی که به زبان آرامی گفتگو می‌کردند به تدریج مهاجرت خود را از عربستان آغاز کردند. میراث آن‌ها در شهر پترا و در میان ماسه‌سنگهای کوه‌های اردن بر جای مانده که نشان‌دهنده مهارت آن‌ها در مدیریت منابع آب و مدیریت یک سامانه پیچیده از سد، آبراهه، و مخازن است که به گسترش آن‌ها در منطقه خشک کویری کمک کرد.

Petra Jordan BW 22

الخزانه در پترا، اردن.

اگرچه نام ایشان در کتیبه‌های آشوربانی‌پال آمده‌است، اما در سده ۴ (پیش از میلاد) استقلال و قدرت یافتند و همه راه‌های بازرگانی از مداین صالح در جنوب باختر تا بندر غزه در شمال را از آن خود کردند.عالی‌ترین دوران‌های تاریخی ایشان، زمان حارثه سوم، در ۸۵ (پیش از میلاد) است که از دمشق تا العلا و حتی کناره دریای سرخ را در تصرف خود داشتند.آنچنان که حتی رومیان یک یا دو بار در جنگ با ایشان دچار شکست شدند.

آنها برای استفاده از راه، آب، و کاروانسرا، از کاروان‌های با بار ادویه، انگم کندر و مُر مکی (گونه‌ای انگم خوشبو) مالیات می‌گرفتند.

 نفوذ دیگر دولت‌ها
ظاهراً نبطیان، پیوسته تحت نفوذ دولت‌های بزرگ مانند آشوریان و بعد، هخامنشیان و سپس امپراتوری سلوکی و حتی دودمان بطلمیوسی مصر بوده‌اند. اما این نفوذ هرگز به صورت استعمار در نیامد و بیشتر به دوستی شبیه بود.

کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی آن‌ها را از مالیات معاف کرد و ایشان کمبوجیه را در حمله به مصر یاری کردند. همچنین راهنمایان الیوس گالوس هنگام حمله به یمن، هم نبطی بوده‌اند.

The Monastery Petra Jordan8

الدیر در پترا، اردن.

زوال
بخش کمی از فرهنگ آن‌ها تاکنون شناخته شده و ادبیات نوشته‌شدهٔ زنده‌ای از آن‌ها وجود ندارد. در حدود سده ۴ (میلادی) نبطی‌ها به دلایل نامعلومی پترا را ترک کردند. اعتقاد بر این است که تمدن نبطیان پس از صده‌ها حکومت خارجی به گروه‌های مختلفی از دهقانان یونانی تقسیم شدند که در نهایت به مسیحیت گرویدند و سپس این مناطق توسط مهاجمان عرب فتح شد.

در سال ۱۰۶ (میلادی) نبطیان استقلال خویش را به کلی از دست دادند و به دست تراژان به صورت یک مستعمره کاملاً رومی درآمدو سرزمین آنان، «ایالت عربی» (Arabia Provincia) نامیده شد.

نتایج خواندنی آزمایشات جدید درباره موهای صاف ، فر ، مجعد و سرهای طاس!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار