چاپ کد خبر: 22942
16 اسفند 1398

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟ + راهنمای تصویری

WhatsApp Image 2020 03 05 at 12.11.02 AM

اول فارس|مجله سلامت:  سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می کند که یک سری اقدامات احتیاطی ساده را در مقابل ویروس کرونا انجام دهند تا در معرض خطر قرار نگیرند.

ویروس کرونا چگونه گسترش می یابد؟

Stay six feet from infected individuals.

  شیوع ویروس کرونا یک بیماری جدید است و دانشمندان هنوز در حال ارزیابی چگونگی شیوع آن از شخصی به شخص دیگر هستند، اما ویروس های مشابه معمولا از طریق سرفه و قطرات عطسه شیوع پیدا می کنند.

هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند، قطرات بزاق یا مخاط را آزاد می کند. این قطرات می توانند در مجاورت افراد دیگر قرار بگیرند و می توانند به طور مستقیم استنشاق شوند یا بر روی دستها جمع شده و در صورت لمس به شخص منتقل شوند و باعث عفونت شوند. در مورد آنفلوانزا، بعضی از دستورالعمل های بیمارستان توصیه می کنند که به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر پس از عطسه یا سرفه ی شخص بیمار در فاصله دو متری از او قرار بگیرید.

ویروس ها همچنین می توانند از طریق قطراتی که روی سطوح باقی می مانند مانند صندلی های اتوبوس یا قطار یا میز در مدرسه پخش شوند. با این وجود، این راه انتقال بستگی به این دارد که ویروس ها چه مدت بر روی سطوح زنده می مانند – البته زنده ماندن ویروس از ساعت ها تا ماه ها متفاوت است.

شواهد حاکی از آنست که ویروس قبل از بروز علائم در خود شخص ممکن است به افراد دیگر منتقل شود. البته برخی از بیماریهای دیگر مانند آنفولانزاهم می توانند قبل از بروز علائم از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند – اما این مورد تا چه اندازه در ویروس کرونا صدق می کند؟ هنوز به خوبی مشخص نیست.

چگونه از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنیم؟

Wash your hands.

-دستان خود را بشویید: دستان خود را با آب تمیز و صابون بشویید. هر دو قسمت دست بیرون و درون آن، بین انگشتان دست و زیر ناخن های خودرا تمییز و حداقل حدود ۲۰ ثانیه تمیز شستشو دهید.

Cover your mouth.

-هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل انداخته و دستان خود را بشویید. اگر دستمال ندارید، به هنگام سرفه و عطسه با قسمت بالایی دست و آرنج خود دهانتان را بپوشانید.

Face masks offer some protection.

-از ماسک استفاده کنید زیرا باعث جلوگیری از پخش قطرات سرفه و عطسه می شود. با این حال، ماسک ها ذرات آئروسل ریزی را که می توانند از طریق ماسک عبور کنند، مسدود نمی کنند. البته ماسک ها از چشم ها در برابر ویروس محافظت نمی کنند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی ویروس ها می توانند فرد را از طریق چشم ها آلوده کنند.

Seek medical help.

-اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید، از کمکهای اولیه پزشکی کمک بگیرید و سابقه سفرهای خود را با ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی به اشتراک بگذارید.

Avoid live animals.

-در صورت بازدید از بازارهای زنده در مناطق آسیب دیده و آلوده از تماس مستقیم و محافظت نشده با حیوانات زنده و سطوحی که با حیوانات در تماس بوده اند خودداری کنید.

Avoid raw foods.

-اگر در دو هفته گذشته در مناطق آلوده بوده اید، در داخل خانه بمانید و به مدت ۱۴ روز از تماس با افراد دیگر خودداری کنید. یعنی به محل کار، مدرسه یا مناطق عمومی نروید.

Seek medical advice before leaving home.

-اگر از ناحیه آلوده برگشته اید و علایمی چون تب بالا، سرفه، آبریزش بینی، گلو درد یا مشکل در تنفس دارید تا زمانی که توسط پزشک معاینه نشدید، از منزل خارج نشوید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار