چاپ کد خبر: 107263
3 فروردین 1402

چگونه بفهمیم همسرمان دروغ می‌گوید؟ همسر دروغگو چه ویژگی هایی دارد؟

همسر بیکار

چگونه بفهمیم همسرمان دروغ می‌گوید؟ همسر دروغگو چه ویژگی هایی دارد؟

تقریباً همه افراد گاه به گاه دروغ می‌گویند و دروغ گفتن از روی ملاحظه حتی ممکن است به محافظت از احساسات دیگران یا حفظ ثبات در رابطه شما کمک کند. با این حال، دروغگویی بیش از حد یا مخرب می‌تواند به‌طور جبران ناپذیری به رابطه شما با همسرتان آسیب برساند.

بنابراین، چگونه می‌توانید تشخیص دهید که اگر همسرتان دروغ می‌گوید، در چه زمانی این کار را انجام می‌دهد؟ تشخیص دروغ کار آسانی نیست. همین سوءظن شما می‌تواند مانع از رسیدن به حقیقت شود. علائم اینکه به شما دروغ می‌گویند را بشناسید و اگر فکر می‌کنید همسرتان به شما دروغ می‌گوید، چه کاری می‌توانید انجام دهید.

چرا مردم در روابط دروغ می‌گویند

مردم به دلایل اساسی بسیاری، دروغ گفتن را انتخاب می‌کنند. دلایل آن‌ها برای دروغ گفتن ممکن است با نیت خوب و خوشایند باشد یا ممکن است تلاش عمدی برای ایجاد درد باشد. این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از درگیری، خجالت یا مواجهه با عواقب رفتار خود
  • ترس از طرد شدن یا از دست دادن همسر خود
  • پنهان کاری که آن را انجام داده‌اند یا انجام نداده‌اند
  • حفظ کنترل یک موقعیت
  • خوب یا موفق‌تر، خاص‌تر یا با استعدادتر جلوه دادن خود، بیشتر از آن چیزی که واقعاً هستند
  • به تعویق انداختن نیاز به ایجاد تغییرات در سبک زندگی
  • تلاش برای محافظت از احساسات دیگران

در حالی که ممکن است کسی به عنوان راهی برای محافظت از احساسات شریک زندگی خود یا جلوگیری از درگیری دروغ بگوید، این دروغ‌ها و سایر دروغ‌ها همچنان می‌توانند با کاهش اعتماد و صمیمیت، موجب ایجاد مشکل در رابطه شوند.

دروغگویی کودک وبسایت تخصصی روانشناسی

نشانه‌های دروغگویی

در حالی که دانستن برخی از نشانه‌های معمول دروغ گفتن می‌تواند مفید باشد، درک نادرست چنین رفتارهایی نیز آسان است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که افراد تنها در ۵۴٪ مواقع در یک محیط آزمایشگاهی قادر به تشخیص دقیق دروغگویی بودند. بنابراین، در حالی که ممکن است باور داشته باشید کسی دروغ می‌گوید، تشخیص قطعی آن دشوار است.

تشخیص دروغ همیشه به آسانی یا سادگی متوجه شدن زبان بدن یا رفتار غیرعادی نیست. با این حال، اگر کسی حقیقت را نمی‌گوید یا اطلاعاتی را مخفی می‌کند، علائم زیر ممکن است وجود داشته باشد:

  • اجتناب از تماس چشمی
  • مبهم بودن یا ارائه جزئیات کم
  • زبان بدنی که متناقض است (مانند «نه» گفتن اما تکان دادن سر به سمت بالا و پایین)
  • زبان بدنی که غیرمعمول است (مانند بی‌قراری، انعطاف ناپذیری، مالش ابرو، بازی با مو یا قوز کردن)
  • دفاع مداوم یا انکار اتهامات
  • پاسخ‌های مبهم یا تناقض در آنچه می‌گویند
  • تلاش فیزیکی زیاد
  • قرار دادن یک مانع مانند میز یا صندلی در مقابل خود
  • ارائه اطلاعات یا جزئیات بیشتر از آنچه لازم است یا خواسته شده است
  • چندین بار «نه» گفتن
  • از خود راضی بودن
  • طفره رفتن از مکالمه
  • آرامش غیرعادی
  • تغییر صدای غیرمعمول
  • عدم تمایل به لمس همسر در طول مکالمه

ممکن است اضطراب، حواس‌پرتی یا عدم تماس چشمی را با دروغگویی اشتباه بگیرید. تنها تکیه بر علائم رایج دروغگویی می‌تواند منجر به درک اشتباه یا برداشت نادرست از رفتارهای همسرتان شود. تشخیص سرنخ‌های غیرکلامی دروغ می‌تواند دشوار باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دانشمندان حتی نظرات متناقضی در مورد این موضوع دارند. مثلاً برخی از محققان بیان می‌کنند که حرکت چشم، پیش‌بینی خوبی برای دروغ نیست.

تأثیر دروغ گفتن در یک رابطه

برخی از دروغ‌ها ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند و دروغ به ندرت احتمالاً اجتناب ناپذیر است (به خصوص در مورد دروغ سفید یا دروغی که شامل حذف عمدی اطلاعات مهم است). اما حتی دروغ‌های ناچیز و کوچک نیز می‌تواند باعث بی‌اعتمادی و سایر مشکلات رابطه شود، از جمله:

  • کاهش اعتماد: اگر شریک زندگیتان مدام دروغ می‌گوید، این می‌تواند تأثیر مستقیمی بر اعتماد داشته باشد. هرچه او بیشتر دروغ بگوید، کمتر به او اعتماد می‌کنید یا به صداقتش باور دارید.
  • کاهش دلسوزی و همدلی: دروغ گفتن، تشخیص احساسات فرد را دشوار می‌کند و این امر به نوبه خود می‌تواند دلسوزی و همدلی شما را نسبت به آن شخص کاهش دهد.
  • صمیمیت کمتر: صمیمیت مستلزم آسیب‌پذیری عاطفی است که بدون پایه و اساس اعتماد و صداقت تقریباً غیرممکن می‌شود.
  • دروغ و فریب بیشتر: یک مطالعه نشان داد که مغز می‌تواند با عدم صداقت سازگار شود. به عبارت دیگر، هرچه کسی بیشتر دروغ بگوید، مغز او بیشتر به دروغ گفتن عادت می‌کند.

نحوه برخورد با همسر دروغگو

اگر شک دارید که همسرتان دروغگو است، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا با دلسوزی نسبت به شریک زندگیتان و خودتان واکنش نشان دهید.

  • به غرایز خود تکیه کنید. این مهم است که به حس درونی خود اعتماد کنید. واکنش درونی شما ممکن است دقیق‌تر از تلاش برای شناسایی رفتارهای کلیشه‌ای باشد که اغلب با دروغگویی همراه است، مانند بی‌قراری و عدم تماس چشمی.
  • انتظارات سالمی برای صداقت داشته باشید. به عنوان مثال، انتظار اینکه همسرتان در هر دقیقه از روز دقیقاً به شما بگوید که کجاست و چه کاری انجام می‌دهد، درخواستی غیرمنطقی است.
  • قبل از پاسخ دادن به آنچه همسرتان به شما می‌گوید، مکث کنید و فکر کنید. وقتی شریک زندگیتان چیزی را که فکر می‌کنید دروغ است بازگو می‌کند، قبل از پاسخ دادن، لحظه‌ای کوتاه مکث کنید. از زمان خود برای پردازش هر یک از الگوهای دروغگویی همسرتان استفاده کنید و از پاسخ تکانشی خود جلوگیری کنید.
  • سؤالات مستقیم بپرسید یا آنچه را که همسرتان می‌گوید به چالش بکشید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد می‌کند زمانی که فکر می‌کنید شخصی دروغ می‌گوید، تماس چشمی بخواهید و سپس درخواست کنید که داستان برعکس گفته شود. دروغ گفتن به مقدار قابل توجهی تلاش نیاز دارد، بنابراین اگر از همسرتان بخواهید داستان خود را خارج از ترتیب وقوع بازگو کند، ممکن است شکاف‌های داستان و سایر شاخص‌های رفتاری راحت‌تر شناسایی شوند.

آیا باید با همسر دروغگو مقابله کنید؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که بهتر است هر چه زودتر همه جزئیات مشخص شود و صداقت یک بار دیگر در رابطه ایجاد شود.

با این حال، ممکن است قبل از مقابله با همسرتان با سوءظن، منتظر بمانید تا اطلاعات و حقایق بیشتری را کشف کنید. فقط شما می‌دانید چه چیزی برایتان راحت‌تر است و چه چیزی برای موقعیت خاص شما بهترین است، از جمله عواقب احتمالی اتهام و درگیری.

آبا باید شریک زندگیتان را ببخشید؟

اینکه همسرتان را به‌خاطر دروغ گفتن ببخشید یا نه، یک انتخاب کاملاً شخصی است که می‌تواند به الگوی رفتاری همسرتان در گذشته و همچنین میزان آسیب ناشی از دروغ او بستگی داشته باشد. به همین ترتیب، فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر دروغ در رابطه‌تان قابل قبول است. مطمئناً بخشیدن همسر برای خیانت، دشوارتر از دروغ گفتن در مورد بیرون رفتن با همکاران است.

با این حال، به‌خاطر داشته باشید که نگه داشتن کینه می‌تواند رفاه و رابطه شما را از بین ببرد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا دردتان را با همسرتان در میان بگذارید. بخشیدن همسرتان به این معنا نیست که از دروغگویی یا رفتار آزاردهنده او چشم‌پوشی می‌کنید.

اگر در رابطه خود با مشکلات ناشی از دروغ گفتن دست و پنجه نرم می‌کنید، مشاوره ازدواج را در نظر بگیرید. حتی اگر همسرتان با شما همراه نمی‌شود، صحبت با یک مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا با دروغگویی کنار بیایید و آن را رها کنید و ببخشید تا بتوانید از آن بگذرید.

liar

چه زمانی همسر دروغگو را ترک کنید؟

مقدار کمی دروغ در روابط عاشقانه رایج است. به عنوان مثال، شریک زندگیتان ممکن است جزئیات مربوط به یک رابطه گذشته را نگوید یا وقتی از آن‌ها می‌پرسید که آیا جذب کسی شده‌اند یا نه، ممکن است حتی زمانی که واقعاً جذب شده‌اند، بگویند «نه». این برای افراد غیرعادی نیست که برخی مسائل را برای حفظ آرامش در روابط خود نادیده بگیرند.

آنچه مهم است این است که شما و شریک زندگیتان دیدگاه مشابهی در مورد اینکه چه چیزی یک دروغ محسوب می‌شود، داشته باشید. یک مطالعه نشان داد که افراد احتمالاً باورهایشان را با شریک عاشقانه خود مطرح می‌کنند. بنابراین، این مهم است که وقتی صحبت از اطلاعات نادرست در رابطه شما می‌شود، در مورد مرزهای خود فکر کنید.

وقتی مرزهایتان را شناختید، در مورد آن‌ها با شریک زندگیتان صحبت کنید. آیا هر دو در مورد معنای فریب دادن دیگری موافق هستید؟ چه اطلاعاتی غیر قابل مذاکره است؟ عدم صداقت در مورد چه چیزی غیرقابل قبول است؟

اگر شما و شریک زندگیتان در مورد نوع اطلاعاتی که برای صادقانه به اشتراک گذاشتن با یکدیگر لازم است به توافق نرسیدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که رابطه پایان یابد.

همچنین ممکن است از خود بپرسید: آیا من به همسرم فضای کافی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات می‌دهم؟ اگر او سعی می‌کند با شما صادق باشد، اما شما او را مورد انتقاد قرار دهید یا او را رد کنید، ممکن است در آینده اشتراک گذاری مسائل را برای او دشوارتر کنید.

وقتی در روابط مرزهایی تعیین می‌کنید، این مهم است که عواقب را نیز تعیین کنید. اگر شریکتان به‌طور مداوم به شما دروغ گفته است، به او بگویید که اگر به این رفتار ادامه دهد، ادامه رابطه با او برایتان دشوار خواهد بود. اگر او به دروغ گفتن ادامه دهد، مهم است که پیامد آن را دنبال کنید.

اگر شریک زندگیتان به‌خاطر دروغ گفتن و آسیب زدن به احساسات شما ابراز پشیمانی نمی‌کند یا تمایلی به تغییر یا درخواست کمک برای رفتارش نشان نمی‌دهد، شما باید به‌طور جدی، پایان دادن به این رابطه را در نظر بگیرید.

خلاصه مطلب

در حالی که مقداری از دروغ گفتن طبیعی است و می‌تواند راهی برای حفظ آرامش یا جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات طرف مقابل باشد، تلاش برای پنهان کردن اعمال یا دروغ گفتن مکرر می‌تواند یک رابطه را تضعیف کند. نکته پایانی این است که صداقت، رویکرد سالم‌تری برای یک ازدواج شاد است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار