چاپ کد خبر: 131282
20 دی 1402

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

کنترل عصبانیت مسئله ای است که یادگیری آن بسیار ضروری است. همه ما در موقعیت های گوناگون عصبانیت قرار گرفته ایم و ناخوشایند بودن آن را حس کرده ایم.کنترل این موضوع می تواند تاثیرهای بسیار مثبت و سازنده ای در روابط ما در حال و آینده داشته باشد.اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه ایکار را انجام دهیم؟

در ادامه این مطلب چند روش کارا و موثر برای کنترل خشم به شما معرفی کرده ایم پس این مقاله را با دقت بخوانید.

کنترل عصبانیت

۱- راه حل های احتمالی را مشخص کنید
به جای تمرکز روی علت عصبانیت، روی حل مشکل پیش رو کار کنید. آیا اتاق به همریخته ی فرزندتان شما را دیوانه میکند؟ در را ببندید. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر می آید؟ زمان شام را عقب بیندازید یا توافق کنید که چند بار در هفته تنها غذا بخورید. به خودتان یادآوری کنید که عصبانیت چیزی را حل نمیکند و ممکن است فقط شرایط را بدتر کند.

۲-در هنگام عصبانیت قبل از حرف زدن فکر کنید
وقتی بحث داغ است، خیلی راحت ممکن است چیزی بگویید که بعدا از گفتن آن پشیمان شوید. قبل از حرف زدن، چند لحظه افکارتان را منسجم کنید و به دیگران هم اجازه دهید که همین کار را انجام دهند.

۳-ببخشید و یا فراموش کنید:

بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت می باشد. اگر شما به عصبانیت اجازه بدهید که در شما نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کنید، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبتان نخواهد شد.

۴-ورزش کنید
فعالیت فیزیکی به کاهش استرس که منجر به عصبانیت میشود کمک میکند. اگر حس میکنید دارید از کوره در میروید، کمی پیاده روی کنید یا بدوید یا وقت خود را صرف دیگر فعالیت های فیزیکی لذت بخش کنید.

۵- تقویت مهارت گوش دادن:

تقویت مهارت گوش دادن به نظر شما شاید یک راه حل بی رفت به نظر برسد اما اینگونه نیست، اگر باور نمی کنید مطالب ادامه را بخوانید تا باورتان شود.

وقتی که ما شنونده ایم، فورا ارتباطمان را با شخصی که در حال حرف زدن با ما است را برقرار می کنیم. نشان دادن اینکه شما به حرف های طرف مقابلتان صادقانه گوش می دهید می تواند موجب ۳ چیز شود:

  •  نشان می دهد که شما مراقب هستید
  •  نشان دهنده احترام به فکر و احساسات دیگران می باشد
  •  باعث تقویت احساس همدلی می باشد.

کنترل عصبانیت

۶- بعد از آرام شدن، خشم خود را بروز دهید
به محض اینکه موفق شدید درست فکر کنید، با قطعیت اما بدون خصومت احساس نا امیدی خود را بیان کنید. به صورت واضح و مستقیم از نگرانی ها و نیاز های خود حرف بزنید اما احساس کسی را جریحه دار نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل را کنترل کنید.

 ۷- آرام بودن را تمرین کنید:

طبق گزارشات انجمن روانشناسان آمریکا،تکنیک هایی مانند نفس عمیق و تصاویر و صداهای آرام بخش، می توانند باعث آرام شدن شما شوند و اجازه عصبانیت و خشونت را به شما نمی دهند. همچنین این انجمن شیوه های خاصی را که به آرام شدن شما کمک می کنند را ارائه داد.

  •  نفس عمیق از قفسه سینه
  •  استفاده از کلماتی همچون آسان بگیر، راحت باش و من در کنترل آرامش هستم می توانند به آرام شدن شما کمک کنند.
  •  استفاده از تصاویری که با تجسم آنها آرامش جذب بدنتان شود
  •  گرایش به ورزش هایی مثل یوگا، تای چی و مدیتیشن

۸-از شوخی برای کم کردن تنش حین خشم استفاده کنید
شاد کردن جو به کاهش تنش کمک میکند. از شوخی و مزاح برای رو به رو شدن با علت عصبانیت خود و احتمالا هر توقع غیر واقعی که از شرایط دارید استفاده کنید. اما طعنه نزنید چون احساس طرف مقابل را جریحه دار میکند و شرایط بدتر میشود.

۹- بازسازی شناخت ها و عادت های قبلی :

افرادی که همیشه خشمگین می باشند و از شدت عصبانیت زیادی برخوردارند همیشه در حال قسم خوردن، ناسزا گفتن و… می باشند. همین کارها به خودی خود مشکل به حساب می آیند و آشکار است که در هنگام عصبانیت از خشونت های بیش از حد استفاده می کنند. بازسازی شناخت ها و عادت هایمان چیزی بیشتر از تغییر راهی که ما در آن قرار داریم نمی باشد. سعی کنید راه خودتان را تغییر دهید و منطقی ترین را برگزینید.

در آخر اگر شما شخصی را که باعث عصبانیت شما شده اند را ببخشید، معلوم می شود که از این مقاله درسی را که باید یاد می گرفته اید را یاد گرفته اید. بخشیدن دیگران باعث آرام شدن شما می شود و به این نتیجه می رسید که با بخشیدن کار خوبی انجام داده اید،به جای اینکه با شدت عصبانیت با طرف مقابلتان به جروبحث و یا حتی خشونت های فیزیکی بپردازید که در آخر فایده ای جز پشیمانی برای شما به بار نمی آورند و همیشه به این فکر خواهید کرد که ای کاش در موقع عصبانیتتان، آرام می گرفتید و با نهایت آرامش با وی رفتار می کردید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار