چاپ کد خبر: 127855
17 آذر 1402

چگونه گیاه خود را بدون آسیب رساندن به آن تمیز کنیم؟

تمیزکردن گیاهان آپارتمانی برای افزایش عمر آنها یکی از کارهای ضروری است که باید انجام دهید.برای مثال تمیز نگه داشتن برگ به گیاهان کمک میکند تا بتوانند خیلی راحت نفس بکشند، وجود گرد و غبار، خاک و همچنین آلاینده های موجود در هوا روی برگها اگر جمع شود باعث می شود که نور دریافتی گیاه کاهش پیدا کند و رشد کاهش پیدا کند.

تمیز کردن گیاهان

فتوسنتز گیاه که باعث زنده ماندن گیاه می‌شود، وقتی که گیاه با خاک و غبار و آلودگی پوشیده شده‌است و نور کمی به آن می‌رسد، کاهش یافته و رشد و سلامت گیاه به خطر می‌افتد. تمیز کردن همچنین می‌تواند به دور نگه داشتن حشرات کمک کند و حتی به شما در تشخیص هجوم احتمالی یا حذف آفات کمک کند. در این مطلب با راهنمای نحوه تمیز کردن گیاهان آپارتمانی همراه ما باشید.

تمیز کردن برگ‌ها

در ابتدای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی باید به یک سری از نکات توجه کنید:

نوع برگ گیاه: برگ گیاه شما حالت چرمی دارد و یا نه دارای کرک هست؟
اندازه برگ گیاه : اندزه برگ گیاه شما بزرگ هست و یا ریز؟
حساسیت گیاه: گیاهان از نظر حساسیت با یکدیگر متفاوت هستند.

رایج‌ترین روش برای تمیز کردن برگ‌های گیاهان خانگی استفاده از یک اسفنج تمیز مرطوب یا پارچه نرم است. این روش معمولاً روی گیاهان شاخ و برگ دار یا گیاهان با برگ‌های بزرگ و بدون کرک استفاده می‌شود. سوسن صلح، بروملیاد و بسیاری گیاهان آپارتمانی دیگر را می‌توان با این روش تمیز کرد.

در این روش ابتدا برگ‌ها را با یک پارچه یا اسفنج خشک تمیز کنید تا گرد و غبار تا حد امکان از بین برود. در غیر این صورت، وقتی گرد و غبار با آب مخلوط شود، توده‌ای از گل تشکیل می‌شود. سپس پس از گردگیری – از پارچه یا اسفنج مرطوب استفاده کنید و به آرامی روی سطح برگ بکشید. دست دیگر خود را پشت برگ نگه‌دارید که به برگ فشار نیاید و از شکستن آن جلوگیری کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن برگ‌ها زمانی است که یک برس نرم داشته‌باشید. هر نوع برس کوچکی که موهای نرمی داشته‌باشد کافی است. به تجربه شخصی، ما از یک برس کوچک رنگ استفاده می کنیم. بنفشه آفریقایی، ساکولنت و کاکتوس از جمله گیاهانی هستند که باید برس زده شوند. بسیاری از گیاهان با برگ‌های نازک مانند سرخس، نخل و سایر گیاهان به خوبی به برس زدن واکنش نشان می‌دهند، مانند همان زمانی که گیاه را برای بهبود سطح رطوبت مه‌پاشی می‌کنید.

تمیز کردن گیاهان تیغ دار مانند کاکتوس و بونسای
بهترین روش برای تمیز کردن بونسای و کاکتوس، استفاده از آب پاش است. از بالا با آب پاش روی گیاهتان آب بریزید. اگر فشار آب آبپاش زیاد است، دست خود را در مسیر جریان آب قرار دهید تا فشار آب کمتر شود. اگر گیاه شما به گونه ای است که آب در بین محل اتصال برگ ها جمع می شود، پس از شستشو احتمال ابتلا به بیماری قارچی در گیاه بالا میرود. بنابراین حتما این آب اضافه را خشک کنید. برای اینکار می توانید از سشوار با درجه حرارت پایین در فاصله مناسب استفاه نمایید.

تمیز کردن برگ گیاهان کوچک به روش غرق کردن
در صورتیکه گیاه شما کوچک است، می توانید از روش غرق کردن استفاده نمایید. در روش غرق کردن، گیاه را بر عکس کرده و داخل لگن پر از آب گرم قرار می دهیم. گیاه را داخل آب به آرامی چند بار تکان میدهیم تا کثیفی های آن شسته شود.. در این روش، چند ساعت قبل از غرق کردن، به گیاهتان آب بریزید تا از ریخته شدن خاک های آن جلوگیری کنید. یا میتوان دور خاک و گلدان پلاستیک کشید تا خاک گلدان داخل آب نریزد.

اگر گیاه شما به گونه ای است که آب در بین محل اتصال برگ ها جمع می شود، پس از شستشو احتمال ابتلا به بیماری قارچی در گیاه بالا میرود. بنابراین حتما این آب اضافه را خشک کنید. برای اینکار می توانید از سشوار با درجه حرارت پایین در فاصله مناسب استفاه نمایید.

نکته: تمیز کردن برگ‌ها با پارچه و برس را هنگام ظهر انجام ندهید.

برخی افراد تمیز کردن گیاهان با مایونز را پیشنهاد می‌کنند، اگر شما هم جز این دسته هستید، حتما پس از آن با یک پارچه تمیز و خشک گیاه را پاک کنید چون مایونز اگر روی گیاه بماند باعث جذب گرد و خاک و حشرات به خود می‌شود.

تمیزکردن گیاهان

تمیز کردن محل اتصال برگ ها به کمک گوش پاک کن
به کمک گوش پاک کن آب موجود در محل اتصال برگ ها را خشک کنید.
اگر گیاهتان بسیار کوچک است یا از انواع ساکولنت ها می باشد، از گوش پاک کن برای تمیز کردن محل اتصال برگ ها استفاده نمایید. حتی اگر هنگام آبیاری به محل اتصال برگ ها آب ریخت، حتما با گوش پاک کن آب را خشک کنید تا گیاهتان دچار بیماری های قارچی نشود.

بردن گیاهان به محیط بیرون
در طول تابستان، زمانی که هوا به اندازه کافی گرم است و باران می‌بارد – فرصتی عالی برای این است که گیاهان آپارتمانی خود را با قرار دادن آنها در فضای باز تمیز کنید. مزیت اضافی قرار دادن آنها در فضای بیرون در هنگام بارندگی این است که باران خاک را از نمک پاک می‌کند و بهترین آبی است که می‌توانید برای گیاه آپارتمانی خود فراهم کنید.به خاطر داشته‌باشید که این کار را با گیاه جدید انجام ندهید. گیاهی که به تازگی در آپارتمان خود بگذارید، سعی در سازگاری دارد و جابجایی مجدد آن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. هنگامی که باران متوقف می‌شود، مطمئن شوید که گیاهان زیر نور مستقیم خورشید قرار نگرفته باشند (برگ‌های گیاهان در آفتاب شدید می‌سوزند) و آنها را به داخل خانه بازگردانید.

گیاهان را براق‌ نکنید
براق کردن برگ‌ها صرفا برای جذاب‌تر جلوه دادن گیاه است و نه سلامت گیاه. براق کردن گیاه می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند که بستگی به استفاده شما دارد. محصولات و روش‌های زیادی برای براق کردن گیاهان وجود دارند اما بسیاری از محصولات می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ برگ شوند و گرد و غبار بیشتری را جذب کنند. برخی از مواد مورد استفاده برای براق کردن گیاه شیرین هستند و می‌توانند حشرات را جذب کنند و مشکل را چند برابر کنند. اگر روش یا محصولی را برای ایجاد درخشندگی امتحان می کنید، روش کمی ایمن این است که ابتدا آن را روی یک برگ آزمایش کنید تا ببینید آیا آن روش یا محصول کار می‌کند و مهم‌تر از همه، برگ چگونه به آن روش یا محصول واکنش نشان می‌دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار