چاپ کد خبر: 103493
15 بهمن 1401

کاشت ابرو چگونه انجام می‌شود؟ مراحل، مزایا، عوارض و میزان ماندگاری کاشت ابرو

eyebrow transplantکاشت ابروزیبایی 1

کاشت ابرو یک نوع جراحی زیبایی است که برای تغییر ظاهر ابرو و پرتر نشان دادن آن انجام می‌شود. ابروها نقش مهمی در کادربندی صورت شما دارند. به‌علاوه، می‌توانند از ورود قطرات آب و عرق به داخل چشم‌ها جلوگیری کنند. به همین دلیل، پرپشت بودن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

ژنتیک روی مدل ابروها و میزان پر بودن آن‌ها تأثیر دارد؛ بعضی از افراد با ابروهای ضخیم و پهن به دنیا می‌آیند، در حالی که بعضی دیگر ابروهای نازک و کم‌پشتی دارند. گاهی اوقات هم در طول زندگی ابروها می‌ریزند و کم‌پشت‌تر می‌شوند. ریزش ابرو به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بعضی از داروها، جراحت‌ها، بیماری‌ها یا حتی مصرف بیش از حد بعضی از ویتامین‌ها ممکن است باعث ریزش ابرو شود.

کسانی که ابروهای کم‌پشتی دارند، اغلب سعی می‌کنند با استفاده از محصولات آرایشی آن‌ها را پهن‌تر یا پرپشت‌تر نشان دهند. بعضی از افراد هم کاشت ابرو را ترجیح می‌دهند. اگرچه کاشت ابروی طبیعی یک روش ساده به نظر می‌رسد، اما جنبه‌های مختلفی دارد که باید در نظر گرفته شوند، از جمله: فواید، عوارض و هزینه. برای اینکه با این روش پرطرفدار آشنا شوید، مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ را تا انتها بخوانید.

در ادامه می‌خوانید:

کاشت ابرو برای چه کسانی مناسب است؟
آیا کاشت ابرو واقعا مؤثر است؟
قبل از کاشت ابرو باید به چه نکاتی توجه کرد؟
در حین کاشت ابرو چه اتفاقی می‌افتد؟
بعد از کاشت ابرو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
کاشت ابرو چه مزایایی دارد؟
خطرات یا عوارض کاشت ابرو چیست؟
آیا کاشت ابرو دردناک است؟
زمان نقاهت برای کاشت ابرو چقدر است؟
آیا ممکن است از کاشت ابرو پشیمان شوم؟
چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

کاشت ابرو برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه این روش بیشتر در بین زنان رایج است، اما مردان هم می‌توانند از مزایای کاشت ابرو مردانه بهره‌مند شوند و از آن برای پرپشت‌ نشان دادن ابروهای خود استفاده کنند.

کسانی که ابروی خود را از دست داده‌اند، تاتوی ابروهایشان کم‌رنگ شده است یا می‌خواهند ابروهای پرتری داشته باشند، کاشت ابرو را انتخاب می‌کنند. افرادی که به‌دلیل بیماری مانند تریکوتیلومانیا (وسواس کندن مو)، آلوپسی آره‌آتا (طاسی منطقه‌ای) و کم‌کاری تیروئید یا آسیب‌دیدگی مثل سوختگی ابروهای خود را از دست داده‌اند می‌توانند این درمان را انجام دهند.

گروه‌ی دیگری که به سراغ کاشت ابرو می‌روند، کسانی هستند که از هیپرویتامینوز A (مسمومیت با ویتامین A) رنج می‌برند. بزرگسالان می‌توانند روزانه حداکثر ۱۰ هزار واحد بین‌المللی (IU) ویتامین A دریافت کنند. اگر ویتامین A بیش از حد مصرف شود، برای بدن بسیار سمی است و باعث ریزش مو می‌شود. ریزش موی ناشی از هیپرویتامینوز A همیشه دائمی نیست و گاهی اوقات پس از کاهش مصرف ویتامین برطرف می‌شود.

آیا کاشت ابرو واقعا موثر است؟

eyebrow transplantکاشت ابروزیبایی 2

بله، کاشت ابرو یک جراحی زیبایی موفقیت‌آمیز برای بهبود ظاهر ابروها است. اینکه کاشت ابرو طبیعی به نظر برسد و ماندگاری طولانی داشته باشد، به این بستگی دارد که پیوند چقدر خوب انجام شود و فولیکول‌های مو چقدر با مکان جدید خود سازگار شوند. وضعیت سلامتی شما و نحوه‌ی مراقبت از پوست پس از جراحی هم می‌تواند روی نتیجه‌ی نهایی‌ تأثیر بگذارد. معمولا چند ماه طول می‌کشد که نتیجه‌ی کار را ببینید.

قبل از کاشت ابرو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از جراحی، با پزشک در مورد هدف‌تان از انجام این کار صحبت کنید. در طول جلسه‌ی مشاوره، پزشک:

  • نحوه‌ی رشد مو روی ابروهای شما و محل برداشت فولیکول‌های مو را بررسی می‌کند.
  • از شما در مورد سابقه‌ی پزشکی شخصی و خانوادگی، سبک زندگی و داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، سؤال می‌کند.
  • در مورد انتظاراتی که باید از این روش داشته باشید، با شما صحبت می‌کند.
  • خطرات یا عوارض احتمالی این روش را با شما در میان می‌گذارد.
  • توضیح می‌دهد که از چه روشی برای بی‌حسی استفاده می‌کند، جراحی چقدر طول می‌کشد و چگونه باید برای آن آماده شوید.

به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بعد از جراحی یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان، شما را به خانه برساند. ممکن است در ۲۴ ساعت اول پس از عمل به کمک نیاز داشته باشید، چون باید به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

مراحل کاشت ابرو

این روش درمانی به‌شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، اما معمولا جراح مراحل کاشت ابرو را به‌صورت زیر طی می‌کند:

  • محل ابرو را به‌صورت موضعی بی‌حس می‌کند تا در حین کار درد نداشته باشید.
  • موهای ناحیه‌ی اهدا کننده را کوتاه می‌کند تا دسترسی به آن آسان‌تر شود. ناحیه‌ی اهدا کننده بخشی از پوست سر شما است که پزشک آن را برای پیوند به محل ابروها برمی‌دارد.
  • گرافت‌های مو را با استفاده از یک ابزار تیز مخصوص یا چاقوی جراحی از ناحیه‌ی اهدا کننده برمی‌دارد.
  • برش‌هایی در محل ابرو ایجاد می‌کند تا فولیکول‌های مو را در محل مناسب قرار دهد.

بعد از کاشت ابرو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

eyebrow transplantکاشت ابروزیبایی 3

پس از جراحی، پوسته‌هایی در اطراف فولیکول‌های تازه پیوند‌ شده تشکیل می‌شود. این پوسته‌ها کاملا طبیعی هستند و بعد از چند روز از بین می‌روند. ممکن است تا پنج روز کبودی و تورم خفیف در ناحیه‌ی ابرو داشته باشید. برای رفع این مشکل هر دو تا سه ساعت یک‌بار از اسپری سالین استفاده کنید. معمولا پزشک تا پنج روز پس از جراحی برای شما داروی مسکن، آنتی‌بیوتیک‌ و استروئید تجویز می‌کند. علاوه بر مصرف دارو، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.
  • تا زمانی که لازم است بانداژ را از روی محل جراحی برندارید.
  • تا زمانی که پزشک اجازه نداده است در فعالیت‌های شدید شرکت نکنید.
  • در زمان تعیین‌ شده برای معاینه نزد پزشک بروید تا روند بهبودی پوست بررسی شود.

ریزش موهای تازه کاشته‌شده چند هفته پس از جراحی طبیعی است. این اتفاق به ایجاد فضا برای رشد موهای جدید کمک می‌کند. ممکن است شش هفته تا چند ماه طول بکشد تا موهای جدید از ناحیه‌ی پیوند‌ شده رشد کنند.

کاشت ابرو چه مزایایی دارد؟

این روش مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر شما
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بی‌نیازی از محصولات آرایشی برای پر کردن قسمت‌های خالی ابرو

خطرات یا عوارض کاشت ابرو چیست؟

عوارض احتمالی این روش عبارت‌اند از: ‌

  • بعضی از پیوندها جواب نداده و موها به‌صورت تکه‌تکه رشد می‌کنند
  • ناهماهنگی ابروها
  • رشد مو در جهات مختلف

عوارضی که به‌ندرت اتفاق می‌افتند شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت
  • فولیکولیت (ملتهب و عفونی شدن فولیکول‌های مو)
  • جای زخم
  • کبودی
  • تورم

اکثر افرادی که کاشت ابرو انجام می‌دهند اغلب در دو سال اول نتایج خوبی را مشاهده می‌کنند. پس از آن ممکن است موها بریزند، اما گاهی اوقات می‌توانند تا سال‌ها پس از جراحی باقی بمانند. اگر این روش را انتخاب کردید، برای انجام یک جراحی روتوش احتمالی در آینده آماده باشید.

آیا کاشت ابرو دردناک است؟

این روش دردناک نیست، چون با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. با این حال، ممکن است پس از جراحی درد خفیفی داشته باشید که می‌توانید برای تسکین آن از داروهای مسکن بدون نسخه یا تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

زمان نقاهت برای کاشت ابرو چقدر است؟

eyebrow transplantکاشت ابروزیبایی 4

این روش درمانی در مقایسه با سایر جراحی‌های زیبایی دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تری دارد. در چند هفته‌ی اول، می‌توانید فعالیت‌های سبک را از سر بگیرید و به محل کار خود برگردید. در این مدت، ابروهای شما شروع به پوسته پوسته شدن می‌کنند که باید از کندن آن‌ها اجتناب کنید، چون این کار در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند.

اکثر افراد می‌توانند بعد از مشورت با پزشک پس از چند هفته فعالیت‌های شدید خود را از سر بگیرند. اگر فعالیت‌ شما باعث خونریزی، تورم یا نشت مایعات در محل جراحی شد، آن را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

آیا ممکن است از کاشت ابرو پشیمان شوم؟

هر شخصی برای کاشت ابرو دلیل خاصی دارد. اگر تحت تأثیر دیگران نباشید و خودتان برای انجام این کار تصمیم بگیرید، انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید، از توانایی پزشک مطمئن باشید و تردیدهای خود را با پزشک در میان بگذارید، از نتیجه‌ی کار رضایت بیشتری خواهید داشت.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت تجربه‌ی موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • تورم
  • نشت خون یا مایع (چرک) از محل جراحی

کلام پایانی

اگر از ظاهر ابروهای خود راضی نیستید و می‌خواهید به جای استفاده از محصولات آرایشی راه‌ی حل دائمی‌تری داشته باشید، احتمالا کاشت ابرو برایتان مناسب است. چنانچه تصمیم به این کار دارید، برای تحقیق در مورد مزایا و عوارض آن وقت بگذارید و یک پزشک باتجربه پیدا کنید تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار