چاپ کد خبر: 105716
13 اسفند 1401

کدام ظرف ها را می توان در ماشین ظرفشویی شست ؟

با گذشت زمان، همه کاربران ماشین ظرفشویی به خوبی متوجه می شوند که چه چیزی را برای شستشو باید  داخل ماشین ظرفشویی گذاشت، زیرا اکثر اقلامی که روزانه استفاده می شوند به طور کلی قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. متأسفانه، فقط یک اگر یک چیز را اشتباها  در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا ظروف آشپزخانه شما خراب شود و متوجه شوید که احتمالاً همه آن را نمی دانستید.

what can be washed in a dishwasher

برخی از ما ممکن است با موقعیت‌هایی روبرو شده‌ایم که پس از پایان کار ماشین ظرفشویی با ظروف تاب خورده، خمیده و حتی زنگ‌زده مواجه شده‌ایم. اما اکنون، پس از شستن تعداد زیادی ظروف از انواع مختلف در ماشین ظرفشویی، توانستیم رمزگشایی کنیم که کدام ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و کدام یک غیر قابل شستشو.

این راهنمای کامل را بخوانید و خود را با دانستنیهای جدید بروز کنید تا اسباب و ظروف آشپزخانه شما به راحتی آسیب نبیند.

چگونه بفهمیم یک مورد قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است؟
هیچ نماد تایید شده جهانی برای تولید کنندگان وجود ندارد که ظروف و ظروف شیشه ای را برای نشان دادن قابل شستشو بودن آنها در ماشین ظرفشویی قرار دهند. تولید کنندگان مختلف نمادهای سفارشی خود را دارند. با این حال، نمادهای مشابهی وجود دارد که توسط سازندگان برتر ظروف آشپزخانه ایمن در ماشین ظرفشویی استفاده می شود.

این موارد در درجه اول شامل موارد زیر است:

قابل شستشو در ماشین ظرفشویی، فقط قفسه بالایی

قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

برخی از ظروف ممکن است نماد را نداشته باشند، اما در عوض دارای برچسبی هستند که روی آن نوشته شده است “قابلیت ماشین ظرفشویی”.

اگر یک مورد به عنوان “فقط قفسه بالایی” علامت گذاری شده باشد، به این معنی است که می توان از آن به تنهایی در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

ممکن است تعجب کنید که چرا آنها به عنوان “فقط قفسه بالا” مشخص شده اند.

این به این دلیل است که عنصر گرمایش در ماشین ظرفشویی معمولاً در پایین ماشین قرار دارد و قفسه بالایی نسبتاً خنک‌تر از قفسه پایینی است. بنابراین، اگر ظرفی را با علامت «فقط قفسه بالایی» در قفسه پایینی قرار دهید، ممکن است پس از پایان چرخه شستشو با ظرفی تغییر رنگ، تاب برداشته یا به شدت آسیب دیده مواجه شوید.

“قابل شستشو در ماشین ظرفشویی” به چه معناست؟
اگر کالایی در طول فرآیند تولید تحت درمان قرار گرفته باشد تا در برابر دمای بالا طولانی مدت، اسپری های شستشو و مواد شوینده موجود در چرخه ماشین ظرفشویی مقاومت کند، به عنوان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی علامت گذاری می شود.

آیا می توانید  چینی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
با کمال تعجب بیشتر ظروف چینی و چینی قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. اما، اگر ظروف چینی دارای روکش فلزی، عتیقه یا نقاشی دستی است، بهتر است از ماشین ظرفشویی دوری کنید. دیده‌ایم که فشار بالای آب، سایش ناشی از مواد شوینده یا دمای بالا می‌تواند باعث محو شدن نقاشی یا شکستگی شود.

قبل از اینکه ظروف چینی خود را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، پیشنهاد می کنیم علامت های “مناسب در ماشین ظرفشویی” را در قسمت پایین آن بررسی کنید. همچنین، چند اقدام احتیاطی مانند مواردی که در زیر آورده شده است، تضمین می‌کند که آسیبی نبینند:

قطعات چینی را به اندازه کافی فاصله دهید تا در نهایت به یکدیگر برخورد نکنند

شستشوی کوتاه، شستشوی چینی یا ملایم ترین چرخه ممکن را انتخاب کنید.

همیشه دمای آب را ۶۰ درجه سانتی گراد انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که ماشین ظرفشویی شما در هر چرخه چقدر گرم می شود، برای محدوده دمایی آن به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.

همیشه از مواد شوینده ملایم ماشین ظرفشویی استفاده کنید که روی ظروف ظریف آشپزخانه خشن نباشد. ما تصمیم گرفتیم برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی قرص  All In One Dishwasher را امتحان کنیم. احتمالاً به دلیل فرمولاسیون قدرتمند منحصر به فرد خود می تواند انواع لکه های غذا و چربی سخت را از ظروف پاک کند.

هر قرص دارای مزایای مواد شوینده، کمک شستشو و نمک است که آن را به یک گزینه بسیار مفید برای ما تبدیل می کند، زیرا دیگر مجبور نیستیم با چندین محصول برای استفاده در ماشین ظرفشویی خود دستکاری کنیم. تنها چیزی که ما نیاز داریم یک قرص است تا بتوانیم ظروف درخشانی داشته باشیم.

چیزی که ما در مورد قرص ماشین ظرفشویی All In One همه کاره واقعی جالب بود این است که هیچ  لکه ای روی ظروف چینی با ارزش ما باقی نمی گذاشت و آنها را به آرامی تمیز می کرد.

قبل از دست زدن به ظروف اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شوند، زیرا تزئینات و جزئیات ممکن است در هنگام گرم شدن شکننده باشند.

آیا می توانید پلاستیک را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
پلاستیک در هر شکل و اندازه ای وجود دارد و در همه جای آشپزخانه ما یافت می شود. ما دیده ایم که بهترین راه برای تعیین اینکه آیا یک اقلام پلاستیکی برای قرار دادن در ماشین ظرفشویی بی خطر است یا خیر، بررسی برچسب آن است. مواردی که برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی دارند می توانند در برابر حرارت بالا و عملکرد پاک کنندگی مواد شوینده در طول چرخه شستشو مقاومت کنند.

اینها شامل پلاستیک های قابل استفاده مجدد و ظروف و کارد و چنگال است.

پلاستیک های قابل استفاده مجدد: اگر ظرف پلاستیکی به عنوان قابل استفاده مجدد علامت گذاری شده است، شستشوی آن در ماشین ظرفشویی، ترجیحاً روی قفسه بالایی، باید ایمن باشد. توصیه می شود از چرخه تمیز کردن عمیق برای آنها خودداری کنید

ظروف غذاخوری و کارد و چنگال: بشقاب ها، کارد و چنگال ها، بطری های بچه، تخته های خردکن و لیوان های اکریلیک معمولاً از پلاستیک قابل شستشو در ماشین ظرفشویی ساخته شده اند. اما همچنان باید مراقب شستن آنها در دمای پایین بود زیرا حرارت زیاد ممکن است به آنها آسیب برساند

در مورد پلاستیک یکبار مصرف چطور؟

ظروف ساخته شده از پلاستیک یکبار مصرف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند زیرا به دلیل گرمای زیاد محیط در دستگاه تاب می‌خورند و خم می‌شوند. این پلاستیک همچنین حاوی یک ماده، جایگزین BPA یا BPA است که در صورت مصرف مواد غذایی در چنین ظروفی می تواند به سلامت آسیب برساند.

آیا می توانید فولاد ضد زنگ را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
آیا می دانستید که فولاد ضد زنگ آلیاژی از آهن و کروم است؟ خبر خوب این است که این آلیاژ یک لایه سطحی بی اثر از اکسید کروم تشکیل می دهد که از فلز زیرین در برابر خوردگی محافظت می کند. بنابراین، بیشتر اقلام فولادی ضد زنگ مانند کاسه، قاشق، قابلمه، تابه و غیره، عمدتا ضد زنگ و ضد زنگ هستند.

آیا می توانید قابلمه ها و تابه های چدنی، نچسب یا مسی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
هیچ یک از این اقلام نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، مگر اینکه برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشد. بسیار تجربه شده است که وقتی ظروف نچسب را در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهیم، فرآیند شست‌وشو می‌تواند به مرور زمان پوشش آن را خراب کند و باعث شود که در طول فرآیند پخت پوسته پوسته شود و سطح نچسب آن از بین برود.

بر خلاف نچسب، تابه های چدنی باید روکش شوند تا پس از مدتی نچسب شوند. قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی باعث از بین رفتن روکش آنها می شود و آنها را در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر می کند.

از طرف دیگر قابلمه ها و تابه های مسی به دلیل فرآیند اکسیداسیون در ماشین ظرفشویی می توانند سیاه شوند. بنابراین بهتر است آنها را با دست تمیز کنید.

آیا می توانید لیوان های گلاس یا ظروف کریستالی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
وقتی صحبت از لیوان های شراب می شود، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. با این حال، برای اطمینان از چرخه شستشوی صاف، باید از یک چرخه شستشوی ظریف استفاده کنید، چرخه خشک کردن گرم را رها کنید و شیشه ها را از هم جدا کنید تا به یکدیگر برخورد نکنند و تراشه یا شکسته نشوند.

وقتی صحبت از ظروف شیشه ای ظریف، کریستال،  لیوان های دستی و رنگ شده یا لیوان های شیری می شود، بهتر است آنها را با دست بشویید. شستشوی دستی به جلوگیری از شکستگی، زردی یا حکاکی کمک می‌کند، که به دلیل کدر شدن یا سوراخ شدن ناشی از شستشو در ماشین ظرفشویی ظاهر می‌شود.

آیا می توانید ظروف پخت شیشه ای یا سنگی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
بله، اکثر ظروف پخت شیشه ای برای قرار دادن در ماشین ظرفشویی بی خطر هستند، اما پیشنهاد می کنیم فقط برای اطمینان، دفترچه راهنمای سازنده را بررسی کنید.

با این حال، در مورد ظروف سنگی، پیشنهاد می کنیم کاملا برعکس عمل کنید. بهتر است ظروف سنگی را با آب داغ تمیز و یک اسکاچ نایلونی تمیز کنید. آنها را از ماشین ظرفشویی و مواد شوینده ظرفشویی دور نگه دارید زیرا باعث می شود غذایی که می پزید طعم صابون پیدا کند.

در اینجا چند نکته برای انتخاب بهترین مواد شوینده ماشین ظرفشویی برای ظروف بدون لک وجود دارد.

امیدواریم این راهنمای کامل به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام ظروف را می توان یا نمی توان در ماشین ظرفشویی شست.

سوالات متداول
آیا می توانید چاقو را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
از قرار دادن چاقوهای تیز در ماشین ظرفشویی خودداری کنید، زیرا ممکن است خراشیده شوند یا کدر شوند. همچنین دیده ایم که چاقوها می توانند به قفسه های ماشین ظرفشویی آسیب بزنند.

آیا می توانید چوب را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
ما متوجه شده‌ایم که گرما و رطوبت زیاد ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث تاب خوردن، متورم شدن یا ترک خوردن تخته‌های برش چوبی یا ظروف با دسته‌های چوبی شود. بنابراین بهتر است آنها را با دست بشویید.

آیا می توانید ظروف سیلیکونی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
اکثر ظروف سیلیکونی قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. اگر ماشین ظرفشویی شما قفسه سوم دارد، می توانید آن را به جای سبد ظروف نقره در آنجا قرار دهید.

آیا می توانید درب زودپز را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
هرگز درب زودپز را در ماشین ظرفشویی نشویید زیرا ذرات ریز غذا یا مواد شوینده ماشین ظرفشویی می توانند در شیرهای ایمنی آنها قرار گیرند.

آیا می توانید ظروف اکریلیک یا ملامینه را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟
دمای بالای آب و خشک شدن و مواد شوینده خشن ماشین ظرفشویی می تواند این ظروف را خراب کند. چندین بار شستن در ماشین ظرفشویی می تواند منجر به ترک های مو و از بین رفتن رنگ و طرح شود.

منبع:getsetclean

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار