چاپ کد خبر: 131687
25 دی 1402

گیردادن ضرغامی به مقبره کوروش کبیر که وزیر کشاورزی هم نیست+فیلم

اظهارات عزت الله ضرغامی درباره مقبره کوروش در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای یافت.

دربرخی از شبکه های اجتماعی به نقل از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری ویدئویی منتشر شده که در آن آمده است: مقبره کورش مردم شهر پاسارگاد را گرفتار کرده است. بزرگ‌ترین گرفتاری ما که می‌دانم همه دستگاه‌ها با آن مواجه هستند حریم آثار تاریخی است که باید برای آن تصمیم‌های انقلابی‌تری گرفت. من این مشکل را حل می‌کنم و زیر میز می‌زنم.

شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش گرفتار شده و مردم نمی‌توانند ساختمان بلند بسازند، کشاورزی کنند و دکل بزنند.

پاسخ ضرغامی به یک ویدئو قدیمی در مورد پاسارگاد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: قبل از این دولت چاه‌های کشاورزی در اطراف پاسارگاد وجود داشته و کسی هم مانع آن نشده است؛ ما دنبال چاه زدن نیستیم دنبال جایگزینی موتور برقی به جای موتور گازوئیلی بر روی همان چاه‌ها هستیم که بتوانیم میزان استحصال آب را کنترل کنیم.


آرامگاه کوروش بزرگ در شهرستان پاسارگاد که در استان فارس قرار دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی برای دنیا برخوردار است.

شهرستان پاسارگاد، در فهرست شهرهای باستانی و تاریخی جهان یونسکو به ثبت رسیده است.

۷ آبان به عنوان روز کوروش بزرگ نام گذاری شده است.

کوروش بزرگ
زمانی که حکومت ایران به دست پادشاهان هخامنشی بود، ایران با فرهنگی غنی مدیریت می‌شد. نخستین پادشاه حکومت هخامنشی کوروش بزرگ بود که با ارائه منشور حقوق بشر توانست تحولات بزرگی در ایران و دنیا ایجاد کند.

Cyrus Cylinder

منشور حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

کوروش در دوران حکومت خود در حدود سال‌های ۵۲۹ تا ۵۵۹ پیش از میلاد مسیح، توانست حدوداً ۳۰ سال بر بخش‌های زیادی از قاره آسیا حکومت کند. کوروش در جنگ با یک قبیله ایرانی، دچار آسیب دیدگی بسیار شدیدی شد و پس از گذشت سه روز تحمل درد، جان خود را از دست داد.

کوروشکبیر
پیکر کوروش کبیر در کجا دفن شد؟

زمانی که کوروش درگذشت، پیکر او را به منطقه پاسارگاد منتقل کردند. منطقه پاسارگاد، منطقه‌ای کوهستانی است که مقبره کوروش کبیر در یک دشت وسیع در میان کوهستان قرار دارد.

گفته می‌شود که طبق سنگ نوشته‌هایی که از حکومت هخامنشی به جای مانده است، دلیل مرگ کوروش بزرگ را کهولت سن اعلام کرده‌اند. همچنین روایاتی که بر روی سنگ نوشته‌های استوانه‌ای که در بابل کشف شده‌اند نشان می‌دهند که حکومت هخامنشی فعالیت‌های بسیار سازنده‌ای مانند آزادی قوم یهود و فتح سرزمین بابل را در تاریخچه حکومت خود ثبت کرده است، که بخش زیادی از آن به دوران حکومت کوروش برمی‌گردد.

منطقه پاسارگاد را می‌توان به عنوان نخستین مقر حکومت پادشاهان هخامنشی معرفی کرد. در اطراف آرامگاه کوروش بزرگ، آثار بناهای باشکوهی وجود دارند که همگی مربوط به دوران حکومت هخامنشی است. گفته می‌شود که قدمت منطقه پاسارگاد به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد و امروزه به عنوان منطقه‌ی تاریخی شناخته می‌شود.

مقبره کوروش بزرگ در جایی واقع شده است که از هر طرف دشت پاسارگاد قابل دیدن است. این مقبره ارزشمند در حدود ۱۱ متر ارتفاع و حدود ۱۶۰ متر مساحت دارد.

 معماری آرامگاه کوروش بزرگ

Tomb of Cyrus the Great architecture
آرامگاه کوروش که با نام پاسارگاد نیز شناخته می‌شود دارای یک معماری اصیل است که ترکیبی از معماری ایرانی، مصری و یونانی است. این آرامگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده که شامل پایه و اتاقکی با سقف شیب‌دار است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بهرام چهارشنبه , ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

کاش روزی که پیکر این اَبَر مرد ایرانی را دفن میکردند ما بودیم یا میتوانستیم سفری در زمان کنیم و آن مراسم را ببینیم شاید عظمت و بزرگیش قابل درکتر بود و امروز اینچنین در مورد آرامگاهش سخن نمیگفتیم و قضاوت نمیکردیم

آتل متل،توتوله چهارشنبه , ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

خودغلط بود آنچه میپنداشتیم.گفتیم ایشون شاید مدیری باشد که چشمانش را شسته و جور دیگر مینگرد قافل از درونی که پنهان است، آخر مگر کوروشی که مکانی فرسنگاه دورتراز پایتختش را برگزیده مقصر است یا کسانیکه دراین چنددهه گذشته هرچه بیشتر اجازه تجاوز به حریم آرامگاه را دادند، اگر از خود مردم پاسارگاد هم که مقبره ممر درآمد و زندگی شده بپرسن حاضر نیستند گردی بر آرمگاه بشیند.حالا این مرد بزرگ که هزاران سال پیش در اینجا آرامیده مقصر معضل کشاورز امروزی است، جالبه، فرا افکنی به جانب یک مُرده عجب! بجای این حرفها پیگیر آزاد سازی محوطه باشید، با اینکه حدود ۵۰ سال است تصمیم به جابجایی منطقه مسکونی پاسارگاد گرفته شده حتی زمین هم پیش بینی شده اما دریغ از یک قدم مثبت

هرکی چهارشنبه , ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

مردید جرأت دارید به قبر کوروش بزرگ دست بزنید
کوچکترین اشتباه در مورد قبر کوروش بزرگ ریشه کنتون میکنه

ناشناس سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

جناب ضرغامی اخرین اثار تاریخی که همه بشریت به ان افتخار میکنند راهم میخواهد ازبین ببرد
میخوای رای بیاری اینقدر بی منطق حرف نزن

جانانصاحب سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

برحال این مشکلات فهمی رخ داده وهست که برحال سند شده ومجازی شده….. ها… تا سیاه هم دویست هکتار زمین داره و شب روز اب می کشه… این شده ….. که ..میگه شوت بزن زیرش کشورت بگیر وپول زمینت هم از همه کشور ها بگیری…… ها…..

جانانصاحب سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

ضرغامی .. ضرغامی اگر اینطور بلشه سه ماه..سر چهار ها.. مشهد تهران.. سه ماه.. بقران.. که کل دنیا ببینش. ها…. هرروز اول صبح هم دو نفر میزارم با یک… داغش کنند هر صبح… ها… جانان کوروش…. شوخی دارم…..

باهر دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹

کوروش کبیر اولین امپراتوری بزرگ دنیا را با آزادیهای کامل بوجود آورد و مایه افتخار هر بنی بشری می باشد. حالا کار بجایی رسیده است که محوطه کوچکی از این امپراتوری بزرگ که به او اختصاص یافته است خار چشم هر کس و ناکسی شده است و مدام برایش چنگ و دندان نشان میدهند.

محمد دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

ضرغامی بیجا کرده

آخرین اخبار