چاپ کد خبر: 96838
5 آبان 1401

۱۰ نشانه قطعی برای شناخت فردی که به شما دروغ می گوید!

زبان بدن افراد دروغ گو: اگرچه بسیاری از افراد قول می دهند که همیشه واقعیت را بگویند ولی خیلی از آن ها به این قول عمل نمی کنند. این افراد ممکن است واقعیت را پنهان کنند یا به راحتی دروغ بگویند.

نشانه های فرد دروغگو

با این که در بسیاری از موارد تشخیص دروغ کار دشواری است اما اگر به زبان بدن افراد دقت کنید، راست گفتن یا دروغ گفتن آن ها را می توانید تشخیص بدهید. بهتر این است که مهارت‌های تشخیص حقیقت خود را افزایش دهید تا از خود در برابر تباهی عاطفی و مالی محافظت کنید. بنابراین در این مطلب، زبان بدن افراد دروغ گو بررسی شده است.

۱۰ نشانه قطعی که فردی به شما دروغ می گوید

۱.تغییر در الگوهای گفتار

زبان بدن افراد دروغ گو، یکی از نشانه‌هایی که ممکن است کسی تمام حقیقت را نگوید، گفتار نامنظم است. صدا یا شیوه صحبت کردن افراد ممکن است هنگام گفتن دروغ تغییر کند. زمانی که فردی دروغ می گوید ممکن است لحن صدای او عوض شود یا حتی صدایش بلرزد. چنین حالتی نشان می دهد که فرد دارد دروغ می گوید یا تلاش دارد واقعیت را پنهان کند.

استفاده از حرکات غیر متجانس

اگر فردی بگوید بله اما سرش را نه تکان دهد، ممکن است نشان دهد که او حقیقت را نمی گوید. ژست های نامتجانس حرکاتی در بدن هستند که با کلماتی که شخص می گوید مطابقت ندارند و ژست ها همان حرکات هستند که در هنگام دروغ گفتن هماهنگی خود را از دست می دهند. برعکس مثلا اگر فردی بگود که البته من با تحقیقات همکاری خواهم کرد و کمی سرش را تکان دهد، این احتمال وجود دارد که او تمام حقیقت و چیزی جز حقیقت را نگوید.

۳.به اندازه کافی صحبت نمی کنند

زبان بدن افراد دروغ گو، هنگامی که شاهدان حقیقت گو آنچه را که دیده اند توصیف می کنند و از آنها می پرسند: “آیا چیز دیگری وجود دارد؟” جزئیات بیشتر فاش می شود. اما وقتی از دروغگوها خواسته می شود که از داستان های آماده شده خود فراتر بروند، جزئیات کمی ارائه می شود.

محققان به نقل از انجمن روانشناسی آمریکا (APA) از این افراد به عنوان “دروغگوهایی که با فراموشی فریب می دهند” یاد می کنند، که وقتی از آنها خواسته می شود به سؤالات پاسخ دهند یا جزئیات بیشتری ارائه دهند، معمولاً کمتر از کسانی که حقیقت را می گویند، صحبت می کنند. این را می توان از طریق رونوشت تماس های تلفنی، اظهارات شاهدان، کمیت کرد. یا با عدم وجود کلمات توصیفی در مکالمه متوجه می شوند.

زبان بدن افراد دروغ گو، روش دیگری که محققان حقیقت را تأیید می‌کنند این است که از مردم می‌خواهند رویدادها را به عقب بازگو کنند. راست گویان در حالی که جزئیات بیشتری را ارائه می دهند به همان داستان پایبند می مانند، در حالی که دروغگویان اغلب دچار مشکل می شوند و داستان متفاوتی خلق می کنند در حالی که جزئیاتی را به اصل اضافه نمی کنند.

 

۴.گفتن بیش از حد

از طرف دیگر، محققان مدرسه بازرگانی هاروارد به این نتیجه رسیدند که دروغگوهایی که سعی در فریب دادن دارند حرف خود را با کلمات بیش از حد دارند توضیح می دهند. از آنجایی که چنین دروغگویی ممکن است در عین حال چیزهایی را بسازد، ممکن است تمایل به اضافه کردن جزئیات بیش از حد برای متقاعد کردن خود یا دیگران نسبت به آنچه می‌گویند داشته باشد.

۵.افزایش یا سقوط غیرمعمول در لحن آوازی

زبان بدن افراد دروغ گو، نکته مهمی در مورد فرهنگ، زمینه و ارتباطات در مورد کشف دروغ مطرح شده است. دکتر دیوید ماتسوموتو، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو که افراد را برای خواندن احساسات انسانی آموزش می‌دهد، تأکید می‌کند که محققان هنگام تشخیص این که کسی دروغ می‌گوید یا نه، باید سوگیری فرهنگی را در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، تحقیقات او در تشخیص دروغ نشان داد که شرکت کنندگان چینی تمایل دارند هنگام دروغ گفتن با صدای بلندتری صحبت کنند. در مقابل، شرکت کنندگان در تحقیقات اسپانیایی تبار با صدای کمتری هنگام دروغ گفتن صحبت می کردند. این تحقیق نشان می‌دهد که نشانه‌های غیرکلامی برای دروغ‌گویی می‌تواند با تفاوت‌های فرهنگی مرتبط باشد، که باید به جای قضاوت فقط بر اساس باورهای فرهنگی خود در نظر گرفته شود.

۶.جهت چشم آنها

زبان بدن افراد دروغ گو، در مورد حقیقت و ارتباط چشمی بسیار بحث شده است. یک باور فرهنگی رایج در ایالات متحده این است: اگر شخصی تماس چشمی برقرار نمی‌کند، حقیقت را نمی‌گوید، در حالی که در فرهنگ‌های دیگر، تماس چشمی در یک زمینه خاص غیرقابل اعتماد تلقی می‌شود.

یک مطالعه تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشگاه میشیگان انجام شد و در مجله تایم منتشر شد، نشان داد که ۷۰ درصد از افراد در ۱۲۰ کلیپ رسانه ای دروغ می گویند در حالی که تماس چشمی مستقیم داشتند.

۷.پوشاندن دهان یا چشم

زبان بدن افراد دروغ گو، بسیاری از مردم می خواهند دروغی را بپوشانند یا از واکنش خود به آن پنهان بمانند، به همین دلیل است که هنگام افشای یک دروغ، دستان خود را روی چشم یا دهان خود می گذارند. دیگران حتی ممکن است هنگام گفتن یک دروغ چشمان خود را کاملا ببندند. به ویژه زمانی صادق است که در پاسخ به سؤالی باشد که نیاز به تأمل زیادی ندارد.

۸.بی قراری بیش از حد

به این فکر کنید که یک بچه وقتی از او می پرسند آخرین کوکی کجا رفته است، چه می کند. آنها ممکن است لب های خود را لیس بزنند، به ناخن های خود نگاه کنند یا حتی دستان خود را تکان دهند و سپس یک دروغ بزرگ بگویند.

زبان بدن افراد دروغ گو، به گفته افسران سابق سیا به نقل از مجله Parade، آنچه در حال رخ دادن است این است که واکنش اضطرابی آنها در آن ایجاد شده و باعث خروج خون از اندام آنها شده است. آنها ممکن است ناخودآگاه سعی کنند آن واکنش اضطرابی را آرام کنند یا حداقل خون را به اندام هایشان برگردانند، که همه اینها می تواند نشان دهنده عصبی بودن از گفتن یک دروغ باشد.

۹.اشاره با انگشت

زبان بدن افراد دروغ گو، اشاره کردن به یا به سمت چیزی یا شخص دیگری، با حرکات یا کلمات، ممکن است نشانه ای از تمایل قطعی برای برداشتن تمرکز از یک فرد و مقصر دانستن شخص دیگری باشد. البته، دانستن این که آیا آن شخص به طور معمول ژست می‌زند یا مکررا با انگشت اشاره می‌کند، می‌تواند یک پایه مفید باشد. با این حال، اگر فردی با رفتاری سنجیده و خصمانه که شامل اشاره انگشت است صحبت کند، این کلید تهاجمی ممکن است نشان دهد که کسی دروغ می‌گوید.

۱۰.خودشناسی به عنوان یک “دروغگوی خوب”

شاید ساده ترین راه برای تشخیص دروغگو این باشد که به او اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. در مطالعه‌ای با عنوان «شیوع دروغ، ویژگی‌های دروغ و استراتژی‌های دروغ‌گوهای خوب »، تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در Plos One منتشر شد، نشان داد کسانی که به عنوان «دروغگوهای خوب» شناخته می‌شوند، بیشتر از آزمایش‌های دروغ‌ یاب، یک شاخص صادق هستند.

زبان بدن افراد دروغ گو، این مطالعه نشان داد که “دروغگوهای خوب” بیشتر به صورت حضوری به همکاران و دوستان خود دروغ می گویند و بر گفتن داستان های ساده و واضح تمرکز کرده اند. نکته ساده این تحقیق این است که اگر کسی دروغگوی خوبی است، به او اعتماد نکنید.

نظر دادن

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار