چاپ کد خبر: 106657
25 اسفند 1401

۱۹ نکته‌ی مهم برای انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان ۱ تا ۵ سال

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 6

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و عید باستانی نوروز خانواده‌های ایرانی در تکاپوی آماده شدن برای تحویل سال جدید هستند. سنت‌هایی همچون خانه تکانی و خرید لباس عید از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که در روزهای پایانی سال انجام می‌گیرد. در این میان خرید لباس عید کودکان یکی از دغدغه‌های پدران و مادران در این روزهاست. در این مطلب راهنمای جامع و کامل خرید لباس عید کودک را برایتان ارائه کرده‌ایم.

در ابتدا به نکات کلی پیرامون خرید لباس‌های بهاره برای کودکان پرداخته‌ایم و پس از آن به تفکیک بازه‌های سنی مختلف کودک نکات مهم و کاربردی را در خصوص انتخاب لباس عید کودکان مطرح کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

نکات کلی در مورد خرید لباس عید کودک

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 5

هر چند برای خرید لباس عید کودک ویژگی های سنی کودک بسیار اهمیت دارد اما در خصوص خرید پوشاک بهاره برای کودکان نکاتی وجود دارد که برای خرید لباس در تمامی بازه‌های سنی مهم است. در این بخش به این نکات کلی پرداخته‌ایم.

راحتی لباس کودک را در نظر بگیرید

بهار فصلی است که کودکان و بزرگسالان را به بیرون رفتن وا می‌دارد. بازی کردن در منزل هم نیازمند لباس و کفش راحت است اما هنگامی که بخواهند بیرون از منزل بازی کنند فعالیت‌های بیشتری برای انجام وجود دارد و به احتمال زیاد کودک زمان بیشتری را در پارک و فضاهای دیگری که تجهیزات ورزشی دارند سپری می‌کند. لباس‌های راحت انعطاف‌پذیری مناسبی برای فعالیت کودکان دارند. تی‌شرت‌ها، پیراهن‌ها و کت‌های سبک انتخاب‌های بسیار مناسبی هستند.

به وزن سبک لباس توجه کنید

لباس‌های بهاری که برای کودکان می‌خرید باید سبک باشند. با توجه به گرم و سرد شدن هوا در این فصل هم می‌توانید لباس‌های کودکتان را به شکل لایه‌لایه انتخاب کنید؛ مثلا یک سویشرت سبک یا یک کت بهاره برای کودک تهیه کنید.

لباس کودک باید قابلیت تنفس مناسبی داشته باشد

با توجه به فعالیت زیاد کودکان جنس پارچه‌ی لباس کودک باید طوری باشد که قابلیت تهویه‌ی مناسبی داشته باشد تا لباس در اثر تعریق خیس نشود یا کودک دچار حس گرما و خفگی نشود.

به دوام لباس کودک توجه کنید

برخی کودکان لباس‌ها و کفش‌های خود را خراب می‌کنند. نکته‌ی مهم این است که باید لباس‌هایی که دوام بالایی دارند را خریداری کنید. از خریدن لباس‌های خیلی نازک و یا لباس‌هایی که دوخت ضعیفی دارند اجتناب کنید. لباس‌هایی با قابلیت کشسانی معمولا دوام بیشتری نسبت به دیگر لباس‌ها دارند.

این کلیشه‌ی رنگی که دختران صورتی‌اند و پسرها آبی را کنار بگذارید؛ رنگ‌ها فراتر از جنسیت هستند

با گسترش مد یونیسکس در جهان کلیشه‌های جنسیتی در خصوص لباس و مد رو به کمرنگ شدن گذاشته است و یکی از این کلیشه‌های جنسیتی انتخاب بعضی رنگ‌ها مانند صورتی برای دختران و آبی برای پسران است. هر رنگی که کودک‌تان دوست داشت یا به نظر خودتان زیبا آمد برای کودک تهیه کنید و اجازه ندهید که کلیشه‌های جنسیتی برای شما تصمیم بگیرند.

راهنمای انتخاب لباس عید برای کودکان زیر یک سال

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 4

کودکان زیر یک سال زبانی برای بیان خواسته‌های خود ندارند. شما تنها از روی گریه و بی قراری نوزاد می‌توانید بفهمید که لباسش ناراحت است یا گرمش است. از همین رو تنها خودتان هستید که باید برای کودک دلبندتان انتخاب کنید. این موارد نکاتی هستند که در انتخاب لباس عید برای کودکان زیر یک سال باید به آن‌ها توجه کنید:

۱. از آن‌جایی که دمای بهار ثابت نیست و ممکن است سرد و گرم شود، لباس چندتکه و لایه‌لایه کار شما را برای محافظت از کودک در برابر تغییرات دما راحت می‌کند. با در نظر گرفتن این نکته هنگام تغییر دما، می‌توانید لباس را از تن کودک درآورید یا بیشتر او را بپوشانید. برای خرید لباس عید کودک، یک پیراهن آستین‌بلند همراه با یک هودی یا سویشرت ایده‌‌ی مناسبی است. می‌توانید برای راحتی بیشتر به سراغ ست های لباس نوزادی بروید.

۲.لباس‌هایی از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه و یا میکروفیبرگزینه‌های خوبی هستند. این جنس پارچه‌ها به حفظ دمای بدن کودک شما کمک می‌کند. در کنار این موارد، پوشاندن و درآوردن آن آسان و قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی است. به خاطر پوست حساس و لطیف بچه‌ها در این سن، باید به جنس لباس دقت کنید. لباس نوزادان باید حتما نخی یا پنبه‌ای باشد و ایجاد حساسیت نکند. دربند قیمت پایین لباس نباشید؛ این مهمترین بازه‌ی سنی است که به دلیل سلامت کودک حتما باید برای او، پوشاکی با جنس عالی تهیه کنید.

۳.بعضی لباس‌های کودک بسیار زیبا هستند اما درآوردن و پوشاندن آن‌ها ممکن است مشکل باشد. لباس‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را به سادگی تن نوزاد کنید و به سادگی هم آن را دربیاورید. مخصوصا که کودک نیاز به تعویض پوشک دارد و در میهمانی‌های عید شما ممکن است وقت زیادی برای این کار نداشته باشید.

۴.زیر پوش‌های زیر دکمه دار بخرید. این زیر پوش ها خیلی مفیدند؛ از سویی باعث می‌شوند که پهلوی بچه پوشیده بماند و سرما نخورد، از سوی دیگر هنگامی که کسی کودک را در آغوش می‌گیرد، ممکن است بلوز بچه بالا رفته و کودک اذیت شود.

۵.بچه‌ها در سن شش ماه تا یک سال به غذا خوردن می‌افتند و معمولا لباس‌هایشان را کثیف می‌کنند. جنس‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند و لکه‌بری آن‌ها آسان است. باید رنگ لباس رویی را طوری انتخاب کنید که زیاد کثیفی را نشان ندهد. اگر قرار است کودک غذا بخورد حتما روی لباس پیشبند ببندید.

۶.لباس‌هایی که دارای اجزایی مانند پاپیون، دکمه‌های شل، گل، زنجیر و موارد مشابه هستند، می‌توانند خطر خفگی را به همراه داشته باشند. بهتر است لباس‌هایی را که دارای این ویژگی‌ها هستند، از لیست انتخاب لباس عید کودکان کنار بگذارید.

۷.نوزادی که چهاردست و پا می‌رود، لباسش باید طوری باشد که روی زانو ها را بپوشاند تا هنگام چهار دست و پا رفتن، زانوها آسیبی نبیند. علاوه بر این مدل‌هایی را انتخاب کنید که زانوها خیلی ضربه نبینند. مثلا اگر سارافون انتخاب کردید، در کنارش یک جوراب شلواری پنبه‌ای تهیه کنید.

خرید لباس عید برای کودکان یک تا ۲ سال

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 1

بچه‌های یک تا دو سال دیگر راه افتاده‌اند و بنابراین لباس را بیشتر کثیف یا پاره می‌کنند. باید این نکته را در خرید لباس در نظر بگیرید.

۱.در این سن، علاوه بر توجه به جنس لباس و اقلیم آب و هوایی محل زندگی‌تان، می‌توانید از سارافون و یا سرهمی‌ها یا ست‌های بلوز و شلوار ارزانتر، و یا رنگ تیره‌تر استفاده کنید تا لباس‌ها خیلی لکه‌دار نشوند.

۲.رشد بچه‌ها در این سن خیلی زیاد است. بهتر است لباس‌هایی انتخاب کنید که با استفاده از بند یا سگک قابلیت تغییر اندازه داشته باشد. لباس سرهمی یا سارافون بهترین لباس برای این سن است. هم اندازه آن تنظیم می‌شود و هم به راحتی از تن کودک در نمی‌آید و به هم نمی‌خورد.

۳.بچه‌ها از لباس‌هایی که تکه‌های خاص مثل دکمه‌های رنگی یا تکه‌دوزیهای برجسته دارند، بیشتر خوششان می‌آید. طرح‌های تکه‌دوزی شده لباس کودکان باید جذاب و چشم‌گیر باشد تا بچه‌ها با طرح لباس‌شان ارتباط برقرار کنند.

۴.انتخاب کفش برای کودک نوپا خیلی مهم است. درست است که کودک به راه رفتن افتاده اما استخوان‌های پایش نرم است. باید کفش مناسبی برای این سن کودک بخرید تا پای او آسیب نبیند. بهتر است این کفش‌ها کمی ساق داشته و از نظر پزشکی تایید شده باشند.

انتخاب لباس عید برای کودکان ۲ تا ۵ سال

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 7

بچه‌ها در این سن لباس‌هایشان را می‌شناسند و به آن واکنش نشان می‌دهند. بهتر است در انتخاب لباس برای بچه‌ها در این سن از خود آن‌ها کمک بگیرید. بسیاری از بچه‌ها دوست دارند در این سن خودشان لباس‌های‌شان را بپوشند و درآورند. بهتر است به آن‌ها اجازه این کار را بدهید تا حس مستقل بودن و اعتماد به نفس پیدا کنند. همینطور که کودک بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید لباس سخت‌تری برای او انتخاب کنید تا برای پوشیدن آن شوق و ذوق داشته باشد. مثلا لباس‌هایی که دکمه یا زیپ دارند برای بچه بخرید و اجازه دهید خودش آن را ببندد.

۱.لباس‌های رنگی در این سن بین بچه‌ها طرفدار دارند. می‌توانید اجازه دهید بچه‌ها در این سن خودشان رنگ لباس‌شان را انتخاب کنند. البته بچه‌ها توانایی تشخیص لباس خوب و بد را ندارند. می‌توانید بین چند لباسی که در فروشگاه است دو یا سه مورد را انتخاب کنید و انتخاب نهایی را به عهده کودک بگذارید.

۲.در این سن، اگر لباس کودک، کمی الیاف پلی‌استر هم داشته باشد، مشکلی ندارد. اما حتما لباس‌های زیر باید از جنس پنبه‌ای یا چیت و میکروفایبر باشد.

۳.در این سن بچه‌ها تمایل دارند از اکسسوری‌هایی مانند گل سر، کیف دستی و کلاه، پاپیون و… در کنار لباس‌هایشان استفاده کنند. انتخاب اکسسوری‌های جذاب زیبایی استایل کودک را دوچندان می‌کند.

۴.شلوار بچه‌ها در این سن نباید رنگ روشنی داشته باشد. چرا که بچه‌ها در این سن زیاد بازی می‌کنند و بعد از هر بار پوشاندن شلوار به او مجبورید لباسش را بشویید.

خرید لباس عید برای کودکان بالای ۵ سال

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 3

کودکان بالای ۵ سال فعال، بازیگوش و کنجکاو هستند و به لباس‌شان اهمیت زیادی می‌دهند؛ به همین جهت خرید لباس مناسب برای کودکان در این بازه‌ی سنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این سن نوع پارچه را خودتان انتخاب کنید اما اجاره بدهید طرح و مدل لباس را خود کودک انتخاب کند. اگر کودک‌تان به شخصیت کارتونی خاصی علاقمند است خرید لباس‌هایی با طرح کارکتر مورد علاقه‌شان می‌تواند او را بسیار خوشحال کند.

۱.یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب لباس عید کودک، توجه به مناسبت‌ها و دید و بازدید در این روزهاست. علاوه بر لباس‌های غیررسمی راحت و در عین حال زیبا برای بچه‌ها می‌توانید چند لباس رسمی هم تهیه کنید تا کودک استایل‌های مختلف را تجربه کند.

۲.سعی کنید پالت‌های رنگی متنوعی را در این سن برای کودک تهیه کنید. از این سن به بعد معمولا کودکان به حرف‌های شما در مورد کثیف نکردن لباس‌شان گوش می‌دهند بنابراین می‌توانید رنگ‌های روشن هم برایشان تهیه کنید.

۳.اگر کودک شما دوست دارد خودش کفش هایش را بپوشد بهتر است برای او کفش چسبی بخرید نه بندی. بستن بند کفش برای بچه‌ها کار سختی است. مخصوصا اگر کودک مدرسه می‌رود باید بتواند تنهایی کفش‌اش را بپوشد چون شما در مدرسه نیستید تا اگر فرزندتان کفش‌اش را از پا درآورد بتوانید به او در بستن بند کفشش کمک کنید.

۴.بهتر است لباس کودک‌تان، مخصوصا لباس‌های بازی، جیب زیاد داشته باشد. بچه‌ها دوست دارند وسیله‌ها‌یشان را با خودشان این‌ور و آن‌ور ببرند. برای دختر کوچولوها هم یک کیف دستی بخرید تا بتوانند وسایلشان را در آن بگذارند.

راهنمای انتخاب نوع پارچه برای لباس عید کودک

انتخاب و خرید لباس عید برای کودکان 2

انتخاب نوع پارچه لباس در مورد کودکان که پوست لطیف و حساسی دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این بخش از مطلب پارچه‌هایی را که برای لباس عید کودک مناسب هستند برایتان معرفی کرده‌ایم.

پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای

این نوع پارچه از تارو پودهای زیادی تشکیل شده و سبک و قابل تهویه است به همین جهت برای فصل‌های بهار و تابستان بسیار گزینه مناسبی برای تمامی افراد به ویژه نوزادان و کودکان است. این نوع پارچه‌ها راحت شسته و خشک می شوند و لکه‌بری ساده‌ای هم دارند.

پارچه‌ی ماهوت

پارچه ماهوت نوعی از پارچه پنبه‌ای است از پارچه‌های پنبه‌ای براق‌تر است و برای گلدوزی بسیار مناسب است. لباس‌های طرح‌دار و گلدوزی‌شده‌ی کودکان اگر از پارچه‌ی ماهوت تهیه شده باشند یعنی جنس خوبی دارند.

پارچه‌ی چیت

پارچه چیت نوع دیگری از پارچه‌ی پنبه‌ای است که ۱۰۰ درصد آن به طور خالص از پنبه تهیه شده است. این نوع پارچه برای لباس‌های زیر و آسترهای لباس نوزاد و کودک بسیار مناسب است.

پارچه‌های وال و لنین

این نوع پارچه‌ها از نظر جنس شباهت زیادی به پنبه دارند با این تفاوت که نازک‌تر و سبک‌تر هستند. برای دوخت پیراهن‌های‌ دخترانه از این نوع پارچه‌ها زیاد استفاده می شود. اتو کردن لنین کمی سخت و زمان‌بر است و وال نخی برای لباس نوزادان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه‌ی ساتن

این نوع پارچه مناسب لباس‌های مجلسی و مهمانی دخترانه است، جنس زیبا و لطیفی دارد و کمتر چروک می‌شود.

پارچه‌ی میکروفیبر

این نوع پارچه که در چند سال اخیر وارد صنعت پارچه بافی شده است، جنسی بسیار لطیف و ضد حساسیت دارد. این نوع پارچه برای نوزادان و یا کودکانی که پوست بسیار حساس دارند پیشنهاد می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب نکاتی را که در خرید و انتخاب لباس عید کودک اهمیت دارد برایتان توضیح دادیم. با در نظر گرفتن سن کودک و ویژگی‌هایی که در آن سن خاص دارد اقدام به خرید لباس کنید تا بتوانید پوشاکی کاربردی و در عین حال زیبا و دوست‌داشتنی برای کودک‌تان تهیه کنید. باز هم تاکید می‌کنیم در مورد کودکان زیر یک سال جنس پارچه اهمیت بسیار زیادی دارد و در سلامت آنها بسیار موثر است.

شما هم نظرتان را بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار