چاپ کد خبر: 87317
31 خرداد 1401

۵ عارضه عجیب مصرف هویج که باید بدانید

هویج یا زردک گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان است. هویج معمولاً به رنگ نارنجی،زرد یا سفید، یا مخلوطی از قرمز و سفید است و تازهٔ آن بافتی خشک و ترد دارد. نوع زرد آن را هویج قمی می‌نامند.

اول فارس|مجله سلامت: هویج یک سبزی ریشه‌دار یا غده ای خوراکی است که می‌توان آن را خام یا خردشده یا رنده‌شده در سالاد خورد و بیشتر در پخت سوپ‌ها و خورش‌ها کاربرد دارد. بتاکاروتن، دوپاری از ویتامین آ، در هویج به فراوانی یافت می‌شود و رنگ نارنجی خاصّ این سبزی نیز به همین خاطر است. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادّ معدنی به‌شمار می‌رود. هویج می‌تواند به‌طور مصنوعی در رنگ‌های گوناگونی به عمل بیاید.

۵ عارضه عجیب خوردن هویج که باید بدانید

چندین عوارض جانبی هویج ممکن است باعث شود قبل از مصرف به آن فکر کنید. این سبزی ترد دارای مشخصات غذایی غنی است. منبع خوبی از بتاکاروتن و یک پروویتامین مهم است. در بدن، بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود.

با این وجود، هویج در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثرات ناخوشایندی داشته باشد. که می توانند در برخی موارد خیلی شدید باشند. این مقاله به بررسی عوارض جانبی هویج، ایمنی آن و میزان مصرف توصیه شده آن می پردازد.

بعضی افراد با مصرف هویج شکم درد می شود. زیرا باعث مسمومیت خفیف ناشی از ویتامین A در افراد می شود. سطوح ویتامین A تا ۱۰۰۰۰ IU بی خطر در نظر گرفته شده است. هر چیزی فراتر از آن می تواند سمی باشد. نصف فنجان هویج دارای ۴۵۹ میکروگرم بتاکاروتن است که حدود ۱۵۰۰ واحد بین المللی ویتامین A می باشد.

سمی بودن ویتامین A همچنین هیپرویتامینوز A نامیده می شود. علائم می تواند شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو، خستگی و خونریزی بینی باشد.

از طرفی سمی بودن به این دلیل رخ می دهد که ویتامین A محلول در چربی است. هر ویتامین A اضافی که مورد نیاز بدن نباشد در کبد یا بافت چربی ذخیره می شود. که می تواند منجر به تجمع ویتامین A در طول زمان و در نهایت سمی شدن بدن شود.

مسمومیت مزمن ویتامین A می‌تواند بر سیستم‌های مختلف تاثیر بگذارد. که می تواند تشکیل استخوان را مهار کند و منجر به استخوان های ضعیف تر و در نهایت شکستگی آن شود. سمیت طولانی مدت ویتامین A نیز ممکن است بر عملکرد کلیه تاثیر بگذارد.

می تواند باعث آلرژی شود
اگرچه هویج به تنهایی به ندرت مسئول ایجاد آلرژی است. اما زمانی که به عنوان بخشی از سایر غذاها مصرف شود ممکن است واکنش هایی ایجاد کند. در گزارشی، مصرف هویج موجود در بستنی باعث واکنش های آلرژیک شد.

آلرژی به هویج ممکن است بیش از ۲۵ درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. این می تواند با حساسیت آن ها به پروتئین های هویج خاص مرتبط باشد. افراد مبتلا به سندرم غذای گرده بیشترین احتمال حساسیت به هویج را دارند.

علائم آلرژی به هویج شامل خارش یا تورم لب ها و سوزش چشم و بینی است. در موارد نادر، مصرف هویج نیز ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود.

عوارض جانبی هویج؛ ممکن است باعث نفخ شود
هضم هویج برای برخی افراد ممکن است دشوار باشد. در صورت خوردن تعداد زیادی از آن ممکن است تشدید شود و در نهایت منجر به نفخ (یا گاز معده) شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۷

سارا و نیکا هویج

آخرین اخبار