چاپ کد خبر: 133212
12 بهمن 1402

۵ علامت که نشان می‌دهد باید گلدان گیاه را عوض کنید

عوض کردن گلدان گیاهان فواید بسیاری برای گیاهان دارد از جمله به آنها فضای کافی برای رشد بهتر می دهند.در صورت عوض نکردن به موقع گلدان گیاه به گیاه احساس خفگی وارد می شود و این سلامت گیاه شما را به خطر می اندازد.در ادامه با ما همراه باشید تا علائم تعویض گلدان و زمان درست آن را باهم بررسی کنیم.

علایمی که نشان می‌دهد باید گلدان گیاه را عوض کنید

۵ علامت عوض کردن گلدان گیاه:

اگر این ۵ علامت را در گیاه خود مشاهده کرده اید به این معنی است که زمان تعویض گلدان آن فرا رسیده است.

۱-رشد زیاد ریشه‌ها و خروج آن‌ها از سوراخ‌های انتهای گلدان 

اگر گیاه شما در ظرفی که دارای سوراخ خروجی آب اضافه در انتهای آن باشد، شما متوجه می‌شوید که ریشه‌ها از طریق این سوراخ به خارج گلدان رشد کرده اند. خروج این ریشه‌ها از انتهای گلدان، اولین علامت برای تعویض گلدان و انتقال  گیاه به گلدان بزرگتر و همچنین اضافه کردن خاک و مواد غذایی بیشتر به گلدان جدید می باشد.

۲-ایجاد تجمع بیش از حد ریشه‌ها در قسمت‌های مختلف گلدان

در اینجا اگر شما به آسانی گیاهتان را از گلدان جدا و خارج کنید متوجه خواهید شد که ریشه‌های زیادی به صورت دوار در قسمت‌های مختلف خاک گلدان تشکیل شده‌اند. به این تجمع دایره مانند ریشه‌ها اصطلاحا، ریشه‌های گلوله‌ای می‌گویند. در اینجا شما متوجه خواهید شد که خاک گلدان هم بوسیله‌ی فشار این نوع ریشه‌ها جابجا شده تا حدی که سطح مقطع گیاه بالاتر از سطح گلدان قرار گرفته است. در این حالت شما باید قبل از انتقال گیاه به گلدان بزرگتر تجمع ریشه‌ها را با هرس کردن اصلاح کنید تا هوا و آب به حد کافی به ریشه‌ها برسد. بنابراین قبل از تعویض گلدان، جداسازی ریشه‌ها و هرس آن‌ها بسیار مهم است تا این ریشه‌های هرس شده به آسانی بتوانند در گلدان و خاک بیشتر استقرار پیدا کنند و به آسانی مواد غذایی را جذب نمایند.

۳-توقف رشد

رشد آهسته‌تر از حد معمول به این معنی است که گیاه شما ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشد.

۴-افزایش نیاز گیاه به آب

اگر گلدان شما برای مدت‌ها هفته‌ای یکبار آبیاری شود ولی یکدفعه متوجه شوید که احتیاجات آبی گلدان افزایش یافته و شما دوبار در هفته آن را آبیاری می‌کنید، و در هنگام آبیاری آب زیادی از انتهای گلدان خارج می‌شود باید متوجه شوید که سیستم ریشه ی گیاه شما بیش از حد رشد کرده و نمی‌گذارد خاک، آب را در خود نگه دارد، بنابراین در این شرایط باید حتما گلدان را عوض کرده و گیاه را به گلدان بزرگتری انتقال دهید. هم چنین با افزودن خاک به گلدان جدید، آب بیشتری بوسیله‌ی خاک در گلدان نگه داری می‌شود.

۵- گیاه نتواند مواد غذایی مناسب را جذب کند

اگر گیاه دارای فضای مناسب نباشد نمی‌تواند درست رشد کند. اگر گیاه شما درست رشد نمی‌کند و یا اینکه رشد آن نسبت به قبل متوقف شده است ممکن است بخاطر کمبود فضا و یا کوچک بودن گلدان، جلوی رشد مناسب گیاه گرفته شده باشد. بنابراین ما باید گلدان بزرگتر و فضای مناسب تری را در اختیار گیاه قرار دهیم.

علایمی که نشان می‌دهد باید گلدان گیاه را عوض کنید

بهترین زمان جا‌به‌جایی گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای تغییر گلدان گیاهان در بهار و تابستان است، زمانی که روز‌ها طولانی‌تر می‌شوند و رشد گیاه فعال‌تر است. تغییر گلدان در ماه‌های سرد زمستان می‌تواند به گیاهان شوک وارد کند و به ریشه‌ها آسیب برساند. تغییر گلدان در اوایل بهار به گیاه اجازه می‌دهد تا خاک تازه استفاده کند و بهتر رشد کند.

کدام گیاهان کمتر به جا‌به‌جایی نیاز دارند؟
کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها هر سال نیازی به تغییر گلدان ندارند. هر دو تا سه سال می‌توانید گلدان این گیاهان را عوض کنید. برخی از انواع گیاه سانسوریا به خاطر انعطاف‌پذیری زیاد می‌توان هر دو تا سه سال یکبار گلدان آن را عوض کرد. زاموفیلیا را نیز می‌توان کمتر از سایر گیاهان جا‌به‌جا کرد. این گیاهان تقریبا رشد کندی دارند و می‌توانند چندین سال در یک گلدان بمانند.

کدام گیاهان به تعویض گلدان نیاز دارند؟
برخی از گیاهان گرمسیری مانند فیلودندرون و گیاهان عنکبوتی اگر نور کافی دریافت کنند به سرعت رشد می‌کنند و ریشه‌های آن‌ها سریعتر از سایر گیاهان رشد می‌کنند. اگر گیاهان نور زیادی دریافت می‌کنند، ممکن است جا‌به‌جایی گیاه در هر سال ضروری باشد. دیگر گیاهانی مانند برگ انجیری‌ها و نخل‌های زینتی دارای رشد سریع هستند. این گیاهان سالانه بیش از ۳۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابند. این گیاهان را هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یکبار به یک گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید. بسیاری از سرخس‌ها نیز به سرعت رشد می‌کنند و نیاز گلدان بزرگ‌تر دارند.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار