چاپ کد خبر: 79680
11 فروردین 1401

۷ خاصیت شگفت انگیز ترکیب سیر و زنجبیل برای سلامتی

عکس 1 2

سیر و زنجبیل هر دو به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارند، پرطرفدار هستند. دهه‌ها تحقیق علمی نشان داده است که این دو ماده‌ی غذایی محبوب خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند و از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند.

محققان بر این باورند که مصرف همزمان سیر و زنجبیل می‌تواند برای سلامتی مزایای زیادی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، تصمیم داریم در این مقاله از دیجی‌کالا مگ ۷ مزیت ناشی از ترکیب این دو ماده‌ی غذایی را بررسی ‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱. التهاب را در بدن کاهش می‌دهند

یکی از شناخته‌ شده‌ترین فواید زنجبیل و سیر توانایی آن‌ها در کاهش التهاب است. با اینکه پاسخ التهابی بدن برای حفظ سلامتی ضروری است، اما التهاب مزمن با بروز بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و بعضی از سرطان‌ها، مرتبط است.

سیر و زنجبیل حاوی ترکیبات ضد‌التهابی قوی هستند که می‌توانند پروتئین‌های پیش‌التهابی مرتبط با التهاب مزمن را مهار کنند. جالب اینجا است که در فرآورده‌های مختلف سیر انواع ترکیبات ارگانوسولفور (organosulfur) با خاصیت ضدالتهابی وجود دارد. در سیر تازه ترکیبات زیر یافت می‌شود:

  • اس-آلیل-ال-سیستئین سولفوکسید (S-allyl-L-cysteine sulfoxide) یا آلیین (alliin)
  • مشتقات گاما-گلوتامیل سیستئین (γ-glutamyl cysteine)

پودر سیر خشک‌شده حاوی ترکیبات زیر است:

  • آلیین
  • دی‌آلیل دی‌سولفید (diallyl disulfide)

سیر رنده‌‌شده حاوی مواد زیر است:

  • ترکیبات خانواده‌ی سولفید
  • دیتیین‌ها (dithiines)
  • ترکیبات آجوئن (ajoene)

زنجبیل هم مملو از مواد ضدالتهابی هست و مقدار زیادی ترکیبات فنلی جینجرول (gingerol) و شوگائول (shogaol) دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل و سیر اثرات ضدالتهابی دارند و می‌توانند نشانگرهای التهاب را در انسان کاهش دهند. هر دوی این غذاها سطح پروتئین‌های پیش‌التهابی زیر را کاهش می‌دهند:

  • فاکتور نکروزدهنده‌ی تومور آلفا (TNF-α)
  • اینترلوکین-۶ (IL-6)
  • پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP)

بررسی ۱۷ مطالعه‌ی مختلف نشان داده است که مصرف مکمل سیر CRP و TNF-α را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین مشخص شده است که مصرف زنجبیل می‌تواند به کاهش درد و التهاب در بیماران مبتلا به آرتریت، از جمله روماتیسم، کمک کند.

اطلاعات کمی در مورد اثرات ترکیبی زنجبیل و سیر بر التهاب بدن انسان وجود دارد. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده‌ی همزمان از این دو ماده به کاهش نشانگرهای التهابی کمک می‌کند.

۲. از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌کنند

عکس 2 1

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل وجود مولکول‌هایی به نام گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود. سیستم دفاعی دارای آنزیم‌های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز است که می‌توانند سطح ROS را در حد تعادل نگه دارند. اگر این سیستم ضعیف شود، استرس اکسیداتیو رخ می‌دهد و سلول‌ها آسیب می‌بینند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سیر و زنجبیل به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو، از جمله ترکیب بسیار واکنش‌پذیر و آسیب‌رسان مالون دی‌آلدئید (malondialdehyde) کمک می‌کنند. در یک مطالعه، به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به مدت ۱۲ هفته روزانه دو گرم پودر زنجبیل داده شد. در پایان مطالعه، سطح مالون دی‌آلدئید خون به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. نتایج یک مطالعه‌ی دیگر هم نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل باعث کاهش سطح مالون دی‌آلدئید و نشانگر التهابی TNF-α در افراد مبتلا به سل می‌شود.

محققان با انجام یک مطالعه روی ۱۳ سالمند نشان دادند که مصرف روزانه‌ی مکمل سیر به مدت یک ماه باعث کاهش سطح مالون دی‌آلدئید و افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز می‌شود. علاوه بر این، در پژوهشی که روی موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر انجام شد، درمان ترکیبی با عصاره‌ی فلفل چیلی، سیر و زنجبیل توانست به‌طور چشمگیری سطح آنزیم‌های دفاعی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش و ترکیب مضر مالون دی‌آلدئید را کاهش دهد.

۳. برای سلامت شناختی مفیدند

مصرف منظم سیر و زنجبیل یا دریافت مکمل آن‌ها می‌تواند به محافظت از مغز و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. یک مطالعه روی ۲۷۴۳۷ سالمند چینی نشان داد کسانی که سیر بیشتری مصرف می‌کردند، کمتر دچار اختلالات شناختی می‌شدند و نسبت به افرادی که به‌ندرت سیر می‌خوردند، عمر طولانی‌تری داشتند. دانشمندان باید مطالعات بیشتری در مورد این موضوع انجام دهند و گروه‌های دیگری از مردم را بررسی کنند.

شواهد حاکی از آن است که مصرف پودر سیر می‌تواند حافظه و توجه را در بزرگسالان سالم بهبود بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سیر از التهاب و تحلیل سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

پژوهش‌های علمی مصرف زنجبیل را هم با بهبود عملکرد شناختی مرتبط دانسته‌اند. در یک مطالعه روی زنان سالم، مصرف روزانه ۴۰۰ یا ۸۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی زنجبیل برای دو ماه به بهبود عملکرد شناختی و حافظه منجر شد. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل به کاهش آسیب مغزی، محافظت در برابر بیماری‌های عصبی و افزایش سطح آنزیم‌های آنتی اکسیدانی در مغز کمک می‌کند.

۴. عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند

عکس 3 1

مصرف سیر و زنجبیل از قلب محافظت می‌کند و عوامل خطر زیر را که باعث بیماری قلبی می‌شوند، کاهش می‌دهد:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • قند خون بالا

بررسی ۲۲ مطالعه نشان داد که مصرف پودر سیر به‌طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول تام، کسترول بد (LDL)، قند خون ناشتا و فشار خون می‌شود. مطالعات دیگر هم نشان داده‌اند که مصرف سیر در کاهش فشار خون، قند خون و کلسترول مؤثر است و از تصلب شرایین یا ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری می‌کند.

زنجبیل هم مثل سیر برای سلامت قلب مفید است. در یک مطالعه با ۴۶۲۸ شرکت‌کننده مصرف روزانه یک گرم زنجبیل خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب (عروق تغذیه‌کننده‌ی قلب) را به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد کاهش دارد. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های زنجبیل می‌تواند به بهبود کنترل قند خون و کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام و نشانگرهای التهابی در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این نوع تأثیرات بسیار مهم هستند، چون در مبتلایان به دیابت احتمال بروز بیماری قلبی بالا است.

بررسی شواهد موجود نشان می‌دهد که مصرف منظم سیر و زنجبیل یا دریافت مکمل‌ آن‌ها می‌تواند به ارتقای سلامت قلب کمک کند. با این حال، قبل از مصرف مکمل با دوز بالا باید با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است این نوع مکمل‌ها با بعضی از داروها، از جمله داروهای رقیق‌کننده‌ی خون که برای درمان بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند، تداخل داشته باشند.

۵. برای مبتلایان به دیابت مفیدند

عکس 4

سیر و زنجبیل، به‌خصوص اگر به شکل مکمل مصرف شوند، به کاهش قند خون و بهبود سایر نشانگرهای سلامت در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کنند. در یک مطالعه به ۱۰۳ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ روزانه ۱/۲ گرم مکمل زنجبیل برای ۹۰ روز داده شد. در افرادی که مکمل دریافت کرده‌ بودند، قند خون و کلسترول تام به‌طور چشمگیر کاهش یافت.

بررسی ۱۰ مطالعه‌ی مختلف نشان داده است که مصرف مکمل‌های زنجبیل باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) در خون می‌شود. HbA1c وضعیت کنترل قند خون را در طولانی‌مدت نشان می‌دهد و به همین دلیل کاهش آن نشان‌دهنده‌ی بهبود سلامتی است.

مصرف مکمل‌های سیر هم برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. مرور ۳۳ مطالعه نشان داد که مکمل‌ سیر در کاهش تری گلیسیرید، قند خون ناشتا، کلسترول تام، کلسترول بد و HbA1c در مبتلایان به دیابت مؤثر است. در بررسی دیگری هم مشاهده شد که مصرف روزانه‌‌ی مکمل سیر در دوزهای ۰/۰۵ تا ۱/۵ گرم می‌تواند قند و چربی خون را به‌طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. اگر به استفاده از مکمل‌های سیر و زنجبیل برای درمان دیابت علاقه‌مند هستید، با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید.

۶. ضدسرطان هستند

بعضی شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از سیر و زنجبیل از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می‌کند. احتمالاً این خاصیت به غلظت بالای ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی در این دو ماده و نقش آن‌ها در جلوگیری از آسیب سلولی مربوط می‌شود.

به‌عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که در رژیم غذایی‌شان سیر بیشتری مصرف می‌کنند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ قرار دارند. در سایر مطالعات هم مشاهده شده است که مصرف زیاد سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است و مصرف سیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان معده را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که زنجبیل در برابر سلول‌های سرطانی زیر دارای اثرات ضدسرطانی است:

  • سلول‌های سرطانی لوزالمعده
  • سلول های سرطانی پروستات
  • سلول‌های سرطانی سینه

اگرچه این نتایج دلگرم‌کننده هستند، اما نمی‌توان مصرف زنجبیل و سیر را جایگزین درمان‌های رایج سرطان کرد. در صورتی که به سرطان مبتلا هستید، بدون مشورت پزشک از مکمل‌های سیر و زنجبیل استفاده نکنید.

۷. واکنش ایمنی سالم را تقویت می‌کنند

عکس 5 1

سیر و زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدویروسی و ضدمیکروبی قوی هستند. بنابراین، افزودن آن‌ها به رژیم غذایی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. سیر حاوی ترکیبات مفیدی مثل آلیسین (allicin) و دی‌آلیل سولفید (diallyl sulfide) است که فعالیت سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کنند و با سرکوب آنزیم‌های خاص تولید مولکول‌های آسیب‌رسان را کاهش می‌دهند.

زنجبیل از تولید پروتئین‌هایی التهاب‌زا مانند TNF-α و اینترلوکین-۸ (IL-8) توسط سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. در یک مطالعه روی ۷۰ بیمار مبتلا به روماتیسم شرکت‌کنندگان برای ۱۲ هفته روزانه ۱/۵ گرم پودر زنجبیل دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که پودر زنجبیل بیان ژن‌هایی را که از بروز واکنش خو‌دایمنی جلوگیری می‌کنند افزایش و بیان ژن‌های محرک التهاب را کاهش می‌دهد.

سیر و زنجبیل در برابر انواع عوامل بیماری‌زا، از جمله آنفولانزا و عفونت‌های تنفسی، دارای اثرات ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی هستند. علاوه بر این، شواهد محدود نشان می‌دهد که مصرف مکمل عصاره‌ی سیر کهنه می‌تواند به تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی و کاهش شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد سالم کمک کند. با این حال، محققان باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهند.

کلام پایانی

دانشمندان ده‌ها سال است که از فواید سیر و زنجبیل برای سلامتی مطلع هستند. اما تا امروز تحقیقات کمی در مورد اثرات مصرف همزمان سیر و زنجبیل برای سلامتی، چه به شکل ماده‌ی غذایی و چه به‌ صورت مکمل، انجام شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که گنجاندن این دو ماده‌ در رژیم غذایی بتواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد. شما می‌توانید سیر و زنجبیل را در غذاهایی مانند سوپ به‌طور همزمان مصرف کنید.

اگر به دریافت مکمل‌های سیر و زنجبیل با دوز بالا علاقه‌مند هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید. این کار به‌ویژه زمانی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می‌کنید، بسیار مهم است.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار