چاپ کد خبر: 77625
20 اسفند 1400

۸ روش کاشت سبزه خاکشیر برای سفره هفت سین عید نوروز

7663103 361 min

کاشت سبزه خاکشیر برای عید یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن سبزه سفره هفت سین است. نحوه سبز کردن خاکشیر بسیار راحت است و رشد سریعی دارد. از همین رو شما می‌توانید سبزه خاکشیر را به راحتی و به شکل‌های مختلفی تهیه کنید. با مراحل آموزش تهیه سبزه خاکشیر روی کوزه آشنا هستید؟

می‌دانید نحوه درست کردن سبزه خاکشیر در تنگ ماهی یا بشقاب چگونه است؟ آیا فکر می‌کنید عروسک خاک شیر سبزه عید ایده جالبی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش درست کردن سبزه با خاکشیر برای نوروز آشنا شوید.

در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه سبز کردن خاکشیر پاسخ خواهیم داد.

آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه برای عید
آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سبزه خاکشیر این است که شما می‌توانید آن را روی سینی، سفال، دامن عروسک و هر چیزی که دوست دارید سبز کنید و برای عید نوروز یک سبزه خلاقانه و متفاوت تهیه کنید. برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر ابتدا باید بذر خاکشیر را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف آب بخیسانید. سپس یک کوزه مناسب برای این کار تهیه کنید.

دور تا دور کوزه را با استفاده از یک پارچه نازک یا جوراب نازک زنانه بپوشانید. سپس پارچه را خیس کنید و بذرهای خیس خورده خاکشیر را که حالتی چسبنده و لعاب‌دار دارند، روی پارچه قرار دهید. بهتر است این کار را با دست انجام دهید و خاکشیر را روی پارچه بچسبانید.

سعی کنید تمام سطح کوزه را به طور یکنواخت با خاکشیر بپوشانید. این کار موجب می شود تا سبزه خاکشیر روی کوزه پرتر و زیباتر شود. بعد از اتمام کار کوزه را پر از آب کنید و در محل مناسب قرار دهید. برای آبیاری سبزه باید هر روز چند بار آن را با اسپری آب بدهید.

کاشت سبزه عید با خاکشیر روی کلاه
کاشت سبزه عید با خاکشیر روی کلاه

روش بعدی که می‌توانید برای کاشت سبزه خاکشیر برای عید استفاده کنید، کلاه است. برای این کار باید همانند روش قبلی خاکشیرها را برای ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. سپس ماکت کلاه را، مثلا یک کلاه قدیمی و به درد نخور، را بردارید و روی سطح آن یک لایه پنبه قرار دهید. روی پنبه را با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید و آن را خوب محکم کنید سپس با دست بذرهای خاکشیر را روی سطح کلاه بکشید.

برای این‌که رطوبت بیشتری برای رشد سبزه ایجاد شود، می‌توانید روی یک پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید و روی کلاه قرار دهید. هر روز چند بار سبزه‌ها را با اسپری آبیاری کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز که بذرها سبز شدند نایلون را بردارید و از سبزه مراقبت کنید تا کاملاً بزرگ شود.

کاشت سبزه دو رنگ با خاکشیر و منداب
کاشت سبزه دو رنگ با خاکشیر و منداب

برای درست کردن سبزه دو رنگ می‌توانید از ترکیب بذر خاکشیر و منداب استفاده کنید. سبزه منداب قرمز رنگ است و از همین رو در کنار رنگ سبز خاکشیر جلوه زیبایی پیدا می‌کند. برای درست کردن این سبزه باید بذرها را به صورت جداگانه در آب بخیسانید. سپس می‌توانید هر یک از بذرها را داخل ظرف یا روی هر سطحی که دوست دارید به صورت جداگانه طرح دهید و بریزید تا بعد از سبز شدن سبزه شما به همان شکل رشد کند.

کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان
کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان

برای کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان باید ابتدا بذرها را در آب بخیسانید. این بذرها حالتی چسبنده دارند و از همین رو بعد از خیس خوردن به هر جایی که بچسبند، دیگر کنده نمی‌شوند. برای این که دور تا دور بشقاب یا گلدان شما از سبزه پوشیده شود، باید همانند روش‌های قبلی، دور بشقاب را با جوراب زنانه نازک بپوشانید.

سپس بذرها را دور بشقاب یا گلدان بزنید. سپس برای رشد بهتر می‌توانید یک نایلون پلاستیکی روی آن بکشید و منتظر جوانه زدن سبزه باشید. بعد از ۳ روز نیز می‌توانید نایلون را بردارید و هر روز سبزه را با اسپری آبیاری کنید.

آموزش سبزه با خاکشیر روی اسفنج
آموزش سبزه با خاکشیر روی اسفنج

برای درست کردن سبزه خاکشیر روی اسفنج باید خاکشیر را برای چند ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. به منظور اثر بخشی بهتر می‌توانید یک پارچه روی بذرها قرار دهید تا بهتر خیس بخورد. برای درست کردن سبزه عید روی اسفنج می‌توانید اسفنج را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و حالت دهید.

در این مرحله از آموزش سبزه خاکشیر روی اسفنج شما می‌توانید اسفنج را به صورت توپی یا قلب یا هر شکلی که مد نظرتان است ببرید. برای این کار بهتر است ابتدا طرح مورد نظر را روی اسفنج بکشید و بعد آن را با چاقو و قیچی برش دهید. در نهایت نیز بذرهای خیس خورده را روی اسفنج بچسبانید و آن را با اسپری آبیاری کنید تا رشد کند.

آموزش کاشت سبزه خاکشیر به شکل لباس عروسک
آموزش کاشت سبزه خاکشیر به شکل لباس عروسک

برای درست کردن سبزه عروسکی با بذر خاکشیر باید ابتدا بذرها را در آب بخیسانید. سپس یک عروسک مناسب که صورت سالمی دارد، انتخاب کنید. با استفاده از اسفنج یا بطری آب و سیم حالتی مثل دامن برای بدنه عروسک درست کنید.

در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی عروسک ابتدا روی بدنه عروسک را به طور کامل با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید. سپس تخم شاهی خیس خورده را روی سراسر بدنه عروسک بچسبانید.

سبزه خاکشیر در تنگ ماهی
سبزه خاکشیر در تنگ ماهی

برای کاشت سبزه خاکشیر در تنگ ماهی باید بذر خاکشیر را همانند روش‌های قبل در آب بخیسانید. سپس می‌توانید کف شیشه یک لایه پنبه به ضخامت ۱ سانتی‌متر قرار دهید و سپس روی آن پارچه نازک بکشید. حالا سطح آن را با اسپری نم‌دار کنید و یک لایه بذر خاکشیر روی آن بریزید.

می‌توانید زیر لایه پنبه از سنگریزه‌های رنگی و خاک ژله‌ای نیز استفاده کنید. روی تنگ ماهی را برای مدت ۲ تا ۳ روز با پلاستیکی که چند حفره روی آن ایجاد کرده‌اید، بپوشانید. روزانه دو بار روی بذرها آب اسپری کنید تا جوانه‌ها سبز و بزرگ شوند.

سبزه خاکشیر روی کاج
کاشت سبزه خاکشیر روی کاج یک ایده جذاب دیگر برای درست کردن سبزه خاکشیر است. برای تهیه سبزه خاکشیر روی کاج باید بذرهای خیس خورده خاکشیر را روی میوه درخت کاج بمالید و سراسر سطح میوه درخت کاج را به بذر خاکشیر آغشته کنید. سپس روزانه چند بار روی بذرها آب اسپری کنید تا جوانه بزنند.

سبزه عید با خاکشیر در بشقاب
سبزه عید با خاکشیر در بشقاب

برای کاشت سبزه با خاکشیر در بشقاب یا سینی قبل از هر کاری باید خاکشیرها را در مقداری آب بریزید. اجازه دهید خاکشیر برای حدود ۶ ساعت در آب بماند و لعاب‌دار شود.

سپس یک پارچه روی بشقاب یا سینی مورد نظرتان بکشید. خاکشیرهای خیس خورده را داخل بشقاب بریزید. بذرها را با دست روی تمام سطح بشقاب پخش کنید. برای این سبزه خاک شیر زودتر رشد کند، می‌تواند یک پلاستیک روی بشقاب قرار دهید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

تا ۲، ۳ روز با اسپری به بذرها آب دهید و پلاستیک را دوباره روی آن بگذارید تا جوانه‌ها ظاهر شوند. سپس می‌توانید پلاستیک را بردارید و هر روز به سبزه‌تان با اسپری آب بدهید.

بهترین زمان برای کاشت سبزه عید با خاکشیر
سبزه عید با خاکشیر معمولاً طی ۵ تا ۶ روز رشد می‌کنید و از همین رو بهتر است آن را در روزهای آخر سال و تقریباً ۷ تا ۱۰ روز مانده به تحویل سال درست کنید. اگر تازه کار هستید و هیچ سابقه‌ای در سبز کردن بذر خاکشیر ندارید، پیشنهاد می‌شود که سبزه را زودتر درست کنید تا در صورتی که سبزه‌تان خراب شد، فرصت جبران داشته باشید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر
نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر

*برای سبز کردن سبزه عید با بذر خاکشیر بهتر است از بذرهای تازه استفاده کنید تا سبزه شما یکدست‌تر و زیباتر شود.

*اگر برای خیساندن بذر خاکشیر و درست کردن سبزه خاک شیر برای عید زمان کافی ندارید، می‌توانید به جای ۲۴ ساعت تنها ۵ ساعت بذرها را بخیسانید.

*نحوه سبز کردن خاکشیر درست شبیه به سبز کردن بذر شاهی است.

*به عنوان آموزش تهیه سبزه عید با خاکشیر باید بدانید که هر ۱ پیمانه خاکشیر نیاز به ۵ پیمانه آب برای خیساندن دارد.

*برای قرار دادن بذر خاکشیر روی سطح مورد نظر بهتر است تنها یک لایه بذر روی آن قرار دهید تا کپک نزد.

*بعد از کاشت خاکشیر برای سبزه عید هیچگاه سبزه خاکشیر را زیر نور آفتاب قرار ندهید. بهترین فضا برای رشد و نگهداری سبزه خاکشیر محیطی پر نور و خنک است.

*برای آبیاری سبزه خاکشیر باید ۲ روز اول روزی ۳ بار بذرها را آبپاشی کنید و بعد از آن روزی یک بار این کار را انجام دهید.

*کاشت خاکشیر به دلیل بافت ریز و پری که دارید، یکی از زیباترین گزینه‌ها برای درست کردن سبزه عید محسوب می‌شود. شما می‌توانید سبزه خاکشیر را به هر شکلی که دوست دارید و روی ظروف مختلف انجام دهید. از آنجایی که خاکشیر بعد از خیساندن حالت چسبنده‌ای دارد، بنابراین می‌توانید از آن برای درست کردن سبزه‌های متفاوت و مختلف نیز استفاده کنید.

 

*در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی ابر و اسفنج ابتدا حتما ابر و اسفنج را به فرم دلخواه برش دهید و بعد اقدام به کاشت سبزه با خاکشیر کنید.

سوالات متداول
 

چرا برای کاشت سبزه خاکشیر برای عید تنها باید یک لایه خاکشیر روی ظروف بزنید؟

برای کاشت سبزه عید با خاکشیر بهتر است تنها یک لایه بذر روی آن قرار دهید زیرا این کار از کپک زدن سبزه شما جلوگیری می‌کند.

آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه برای عید چگونه است؟
برای کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه باید ابتدا دور کوزه را با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید و سپس خاکشیر خیس خورده را روی آن بچسبانید و با اسپری آن را آبدهی کنید تا سبزه‌ها رشد کنند.

بهترین زمان کاشت خاکشیر برای سبزه عید چه موقعی است؟
سبزه عید با خاکشیر معمولاً طی ۵ تا ۶ روز رشد می‌کنید و از همین رو بهتر است آن را در روزهای آخر سال و تقریباً ۷ تا ۱۰ روز مانده به تحویل سال درست کنید.

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

FATEMEH چهارشنبه , ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰

من معلمم یکدفعه ۳روز مونده ب عید گفته سبزه خاکشیر درست کنید
نظرتون
رشد میکنه

آخرین اخبار