چاپ کد خبر: 110089
7 اردیبهشت 1402

۸ نشانه‌ی خطرناک افسردگی که ممکن است منجر به خودکشی شود

۸ نشانه‌ی افسردگی شدید که ممکن است منجر به خودکشی شود

هروقت صحبت از افسردگی به میان می‌آید، اغلب یاد اشخاصی می‌افتیم که پکر، بی‌حوصله، غمگین و بی‌میل هستند، اما گاهی نشانه‎های افسردگی در بین اشخاصی ظهور می‌کند که شخصیت‌‌های کمدی یا چهره‌های شناخته شده‌ای هستند، مثالش هم کم نیست از «رابین ویلیامز» بازیگر و کمدین محبوب هالیوودی بگیرید تا کیومرث پوراحمد کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی که در کمال ناباوری همین چند روز پیش در پی افسردگی شدید به زندگی خود پایان داد. در این مقاله از اول فارس به معرفی ۸ نشانه‌های بارز این بیماری که ممکن است به خودکشی منجر شود، پرداختیم.

آنچه  در این مقاله خواهید خواند:

افسردگی چیست؟
۱. پوچی و نا امیدی
۲. بی‌علاقگی
۳. افزایش خستگی و مشکلات خواب
۴. اضطراب
۵. تغییر ناگهانی وزن
۶. نوسانات خلقی
۷. روی آوردن به فعالیت‌های ناسالم برای سرکوب احساسات
۸. به مرگ فکر می‌کنید؟

افسردگی چیست؟

۸ نشانه‌ی افسردگی شدید که ممکن است منجر به خودکشی شود
قبل از هر نکته‌ای خوب است بدانید که افسردگی یک وضعیت پیچیده‌ی پزشکی است که می‌تواند روی تمام جوانب زندگی شخص تاثیر بگذارد و روابط اجتماعی سلامت جسمی و روانی شخص را تحت شعاع قرار دهد. البته باید گفت این اختلال با آن احساسی که در پی جدایی از یک رابطه یا داشتن یک هفته‌ی بدکاری ایجاد می‌شود، متفاوت است.

 

۱. پوچی و نا امیدی

احساس بی‌ارزشی و درماندگی و بی‌معنایی در زندگی و تصور اینکه در زندگی هیچ کار مفیدی انجام ندادید و در نتیجه احساس گناه بی‌مورد و تلقین این جملات «حتما تقصیر من است»، «من اشتباه کردم» از اولین نشانه‌های تجربه‌ی اختلال افسردگی است.

۲. بی‌علاقگی

معمولا اشخاصی که درگیر علائم افسردگی می‌شوند، به سرعت علاقمندی و لذت‌های خود را از دست می‌دهند. به‌طوری که حتی اگر اهل ورزش و فعالیت‌های خارج از خانه و گردش با دوستان باشند، ممکن است از آن کناره‌گیری کرده و حتی در برخی از موارد شدیدتر تمایل به داشتن روابط جنسی را نیز از دست بدهند.

۳. افزایش خستگی و مشکلات خواب

اگر سخت به خواب می‌روید، دائم از این پهلو به آن پهلو می‌شوید یا حتی اگر زمان بیشتری نسبت گذشته می‌خوابید و در تمام طول روز احساس خواب آلودگی دارید؛ باید بدانید که این یک هشدار جدی برای حضور اختلال افسردگی است، چراکه افسردگی اغلب با کمبود انرژی و احساس خستگی شدید همراه است. این نشانه یکی از ناتوان کننده‌ترین علائم آن است که می‌تواند منجر به خواب بیش از حد در اشخاص مبتلا شود.

 

۴. اضطراب حاصل از افسردگی

میدونی شما راحت نیستید و تنش بالایی توی زندگی دارید...دوره بدی را دارید میگذرونید و کسی نباید از شرایط تون سو استفاده کنه

برخی مواقع نشانه‌های ابتلا به افسردگی با اضطراب همراه می‌شود که در این صورت این علائم شامل موارد زیر است:

  1. پرخاشگری در برخورد با دیگران
  2. احساس خطر، وحشت یا ترس
  3. تپش قلب
  4. تنفس سریع یا نفس‌تنگی
  5. افزایش تعریق
  6. لرزش یا انقباض عضلانی به خصصوص در عضلات دست یا تکان دادن مداوم پا
  7. عدم تمرکز

۵. تغییر ناگهانی وزن

کاهش یا افزایش ناگهانی وزن در اشخاص می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به افسردگی باشد. البته این بدان معنا نیست که هر شخصی که دچار کاهش یا افزایش وزن می‌شود درگیر افسردگی است، چراکه تغییرات ناگهانی وزن یکی از اصلی‌ترین نشانه‌‌های بیماری‌های گوناگون در اشخاص است.

۶. نوسانات خلقی

اگر در یک لحظه خشم‌تان فوران می‌کند و بعد، اشک‌هایتان بی‌اختیار سرازیر می‌شود و بعد احساس تنهایی می‌کنید، باید بدانید که افسردگی می‌تواند باعث نوسانات خلقی و حتی تمایل به خودکشی شود و ربطی به تجربیات احساسی‌تان ندارد.

پس مهم نیست که در این لحظه چه میزان از درد و رنج را تجربه می­‌کنید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که تحت فشار است. بسیاری از ما در مقاطعی از زندگی خود افکاری در مورد تمایل به خودکشی در ذهن خود داشته‌ایم. فراموش نکنید که احساس تمایل به خودکشی نشانه‌ی نقص شخصیت نیست. به این معنی هم نیست که شما دیوانه، ضعیف یا دچار کمبود هستید. این حس فقط به این معنی است که درد شما بیشتر از آن چیزی است که بتوانید در این لحظه با آن کنار بیایید، اما با گذشت زمان و حمایت اطرافیان می‌توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و خواهید دید که درد و احساس خودکشی از بین خواهد رفت.

خوب است بدانید که حتی برخی از بهترین، تحسین برانگیزترین و با استعدادترین افراد همچون مرلین مونرو، هیث لجر و… هم در بازه‌ای از زندگی خود این حس را تجربه کرده‌اند و حتی در آخر به دلیل افسردگی زیاد به زندگی خود پایان داده‌اند. بسیاری از ما وقتی احساس غرق شدن در افسردگی و تهی شدن از امید داریم، به فکر پایان دادن به زندگی خود افتاده‌ایم. اما باور کنید که می‌توان درد افسردگی را درمان کرد و امید از دست رفته را مجددا بازگرداند.

۷. روی آوردن به فعالیت‌های ناسالم برای سرکوب احساسات

احساسات منفی و فشار عاطفی هم بخشی از زندگی ماست پس اگر احساس ناراحتی و احساس تنهایی دارید، نوشیدن الکل برای از بین بردن آن کار اشتباهی است؛ چراکه علاوه بر اعتیادآور بودن، مواد مخدر و الکل می‌توانند علائم افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را تشدید کنند و همچنین مانع از این شوند که فرد با موضوع مقابله کند.

در ضمن اگر در ذهن شما افکاری در مورد خودکشی در جریان است آگاه باشید که با مصرف مواد مخدر و الکل تمایل به خودکشی می‌تواند قوی‌تر شود.

۸. به مرگ فکر می‌کنید؟

میدونی شما راحت نیستید و تنش بالایی توی زندگی دارید...دوره بدی را دارید میگذرونید و کسی نباید از شرایط تون سو استفاده کنه

همانطور که ابتدای این مطلب عنوان شد، افسردگی ارتباط مستقیمی با خودکشی دارد. اشخاص با هر نوع تایپ شخصیتی، سن یا سواد و شرایط اقتصادی در صورت داشتن اختلالاتی همچون افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و… ممکن است به زندگی خود پایان بدهند. هیچ­‌گاه نگرانی خود در مورد خودکشی یک شخص را صرفا بدین خاطر که آن فرد به اصطلاح آدمش نیست نادیده نگیرید.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۴۶۰۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. به گفته‌ی این محققان بیشتر کسانی که با خودکشی به زندگی خود پایان دادند معمولاً با علائم افسردگی یا مشکلات سلامت روان روبرو بودند.

همچنین طبق آمار وزارت بهداشت ایران در سال ۹۹، ۱۰۰ هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی کردند که این میزان نسبت به سال گذشته رو به افزایش بوده است. پس مهم است بدانید که اشخاصی که قصد خودکشی دارند پیش از انجام آن در مورد این موضوع با دیگران در قالب‌های مختلف در مورد تصمیم به خودکشی صحبت می‌کنند.

در هر حال اگر احساس کردید شخصی قصد خودکشی یا آسیب به خود را دارد بهتر است:

  • با ۱۱۰ یا ۱۲۳ تماس بگیرید.
  • تا رسیدن کمک در کنار فرد بمانید.
  • هرگونه اسلحه، چاقو، دارو یا سایر موارد بالقوه خطرناک را بردارید.
  • ودر آخر گوش کنید، اما قضاوت نکنید، بحث نکنید، تهدید نکنید و فریاد نزنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار