چاپ کد خبر: 139576
19 فروردین 1403

آبشارهای زیبای دژ محمدعلی خان انگار بهشت است(+ویدئو)

دژ محمدعلی خان چهارلنگ بختیاری ‌در شهرستان دزفول بخش سردشت خوزستان یکی از جاذبه‌هایی است که در فاصله ٢۵ کیلومتری شمال شهر سردشت و ۶۵ کیلومتری شمال دزفول خوزستان قرار دارد. قله آن با ارتفاع ۱۵۵۰ متر به موازات کوه هفت تنان و شانه به شانه آن می‌باشد.

آبشارهای زیبای دژ محمدعلی خان دزفول انگار بهشت است

به گزارش اول فارس ، دژمحمدعلی خان (ممصالح چهارلنگ) یا دژ سردشت در سال ۱۲۳۲ هجری شمسی مقر مربوط به مبارزات محمدعلی خان (اول) محمودصالح چهارلنگ بختیاری(پدربزرگ شیر علیمردان خان بختیاری و محمدعلی خان دوم) علیه ظلم‌های خانلرمیرزا احتشام الدوله حاکم لرستان و خوزستان و پسرش ابراهیم‌میرزا در حکومت قاجار بود. نام گذاری این دژ به نام دژ محمدعلی خان نیز به همین بخاطر است. در کتب تاریخی نیز با نام های دز استوار، دز، مندزون یا دژ محمدعلی خان از این قلعه مستحکم یاد کرده اند. ضمنا این دژ فقط یک راه ورود و خروج دارد.

توپولوژی خاص این قلعه و مجموعه آبشارهای آن باعث شده که همه ساله در فصل زمستان و بهار، دژ سردشت پذیرای گردشگران و تورهای بسیاری از سراسر کشور باشد. راه دسترسی به این دژ از استان خوزستان و شمال شهرستان دزفول به سمت شهر سردشت، روستای لب سفید و سپس روستای ابوالحسن است.

آبشارهای زیبای دژ محمدعلی خان دزفول انگار بهشت است

در منابعی که به تاریخ این دژ اشاره کرده‌اند گفته شده که سردار علی‌ مردان خان، برادر محمدعلی خان، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی، جمعیتی را تحت عنوان هیئت اجتماعیه بختیاری تشکیل داد و پس از آنکه تعداد زیادی از طوایف بختیاری به این هیئت پیوستند، علیه رضا شاه قیام کردند.

رضا شاه نیز نیروهای خود را به این منطقه فرستاد تا  این گروه شورشی را سرکوب کنند. علی مردان خان و یارانش برای در امان ماندن از سربازهای شاه به دژ محمدعلی خان پناه آوردند؛ به همین خاطر این دژ به اسم دژ علی مردان خان نیز شناخته شده‌است. بعد از یکسال علی‌مردان خان و یارانش، با وساطت برخی از خان‌ها تسلیم شده و به تهران رفتند. او پس از آنکه مدتی در تهران ماند، در این شهر دستگیر و به زندان قصر برده شد و نهایتا در اسفندماه سال ۱۳۱۳خورشیدی به دار آویخته شد.

بیشتر بخوانید:

عکس زیرخاکی دو ماشین خارجی هنگام ورود به شیراز ۹۰ سال پیش

ببینید | مخفیگاه دختر یزدگرد سوم در کوههای سنگی و مرموز دالاهو

چند واقعیت جالب در مورد «بهرام دوم» پنجمین شاهنشاه ساسانی ایران

طبق گفته‌های راهنمایان محلی منطقه، دیواره‌های بسیار بلند کوه و دسترسی سخت به قله آن منجر به خلق یک دژ طبیعی شده که از آن به‌عنوان یک پناهگاه نظامی استفاده می‌شده‌است‌. همچنین بنایی قلعه‌مانند در گذشته بر فراز آن وجود داشته است. در کتاب‌های تاریخی باقیمانده از دوره‌های مختلف این دژ با نام‌های دز استوار، دز، مندزون یا دژ محمدعلی خان یاد شده است.

عضو کانال تلگرام ما شوید

دژ محمدعلی خان در ۶۵ کیلومتری شمال شهر دزفول، و ۲۵ کیلومتری سردشت به موازات کوه هفت‌تنان در رشته کوه زاگرس واقع شده است.از شهر دزفول تا مرکز بخش سردشت که سالند نام دارد نزدیک ۴۵ کیلومتر راه است و از آنجا یک مسیر کوهستانی ۲۵ کیومتری وجود دارد که در انتهای این مسیر دژ طبیعی محمدعلی خان قرار دارد. همچنین می‌توانید از استان خوزستان و شمال شهرستان دزفول به سمت شهر سردشت، روستای لب سفید و سپس روستای ابوالحسن حرکت کنید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

سلام به همه
اینجا منطقه اجداد مادربزرگمه
متاسفانه مسافرهای نوروزیی خیلی منطقه رو آشغال ریختن و چهره زشتی برای طبیعت درست کردن.علیرغم اینکه سالهاست به واسطه کارم در شرکت نفت اونجا نیستم امسال دست داد و رفتم
لطفا بااطبیعت دوست باشم

آخرین اخبار