چاپ کد خبر: 127408
14 آذر 1402

آبیاری مزارع کشاورزی آباده با پسآب فاضلاب رها شده اقلید تهدید جدی برای سلامت مردم

سرازیر شدن پسآب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اقلید به سمت مزارع و زمین‌های کشاورزی مردم آباده در چندماه اخیر مشکلات بسیاری را برای اهالی این منطقه ایجاد کرده بود که با پیگیری متولیان امر مقرر شد پساب این تصفیه‌خانه ظرف چهار ماه آینده به صنایع اقلید انتقال یابد.

ایرنا : رها شدن پساب تصفیه‌خانه شهرستان اقلید در مسیر رودخانه‌ای که به سمت شهرسورمق سرازیر می‌شود موجبات بروز مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را برای مناطقی که در این مسیر قرار دارند، فراهم کرده است.

این تصفیه‌خانه حدود ۱۲ سال است که راه‌اندازی شده و از ابتدای امسال مسیر پساب آن از مسیر قبلی منحرف و به سمت شهر سورمق جاری شده است.

آب جاری شده از این تصفیه خانه، زمین‌های کشاورزی که در طول مسیر این رودخانه واقع شده‌اند را نیز تحت تأثیر قرار داده و ضررهای فراوان و جبران‌ناپذیری را به مردم این منطقه وارد کرده است.

آب فاضلاب 2

طبق آخرین آزمایش‌های انجام شده از سوی آزمایشگاه‌ها، پارامترهای میکروبی این پساب بیشتر از حد مجاز بوده و بسیاری از باغداران و کشاورزان بدون اطلاع از این موضوع از این آب استفاده می‌کنند.

بدون شک آبیاری مزارع با فاضلاب سبب آلودگی فلزات سنگین در خاک، محصولات کشاورزی و آب‌های زیرزمینی می شود و در نتیجه تهدیدی برای سلامت انسان و امنیت غذایی به شمار می‌رود.

مدیریت نادرست در خصوص استفاده از پساب‌ها و یا تصفیه نادرست آن در نهایت موجب نارضایتی ساکنین این منطقه شد و به دنبال گلایه‌ها و درخواست‌ اهالی سورمق مسئولان شهرستان آباده پیگیر این ماجرا شدند.

فرماندار شهرستان آباده ضمن تاییئ این مساله گفت: در رابطه با حل این مشکل ۲تصمیم مهم اتخاذ شد، ابتدا مقرر شد که پساب این تصفیه‌خانه ظرف چهار ماه آینده به صنایع شهرستان اقلید انتقال یابد و در این مدت نیز تدبیری اندیشیده شود که این پساب مهار شده و از ورود و جاری شدن آن به سمت شهر سورمق جلوگیری شود.

میثم خداداد  افزود: ابتدا پساب رهاشده توسط مرکز بهداشت و درمان آباده به آزمایشگاه فرستاده و معلوم شد که این پساب مشکل بهداشتی دارد؛ دادستانی هم تشکیل پرونده داد و حتی بخشی از زراعتی که از این آب استفاده کرده بودند را از بین برد.

222

خداداد ادامه داد: در نهایت مسئولان شهرستان آباده شورای تأمین، بهداشت و درمان، محیط زیست و جهاد کشاورزی به تصفیه‌خانه اقلید رفته و در جلسه‌ای با مسئولان این شهرستان موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

اگرچه پساب‌ خروجی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب موجبات حل مشکل کمبود آب صنعت را فراهم می‌کند و حتی باعث تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود اما می‌تواند ضررهای فراوان و جبران‌ناپذیری را برای مردم آن منطقه نیز در کوتاه یا بلندمدت ایجاد کند.

نظر بدهید

علت ارزان بودن قیمت گوشی های شیائومی چیست؟

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول فارس شوید 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

منصوری سه شنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۸

کاش میشد این پساب فاضلابهارو تصفیه کنن ومورد بهره بری تو کشاورزی قراربدن.بیدلیل نیست اکثرسبزیها وحتی بعضی میوه ها ی طعم نفت مانندی داره.کاشکی ی خورده بفکرسلامتی مردم باشن

آخرین اخبار