چاپ کد خبر: 140118
24 فروردین 1403

آشنایی با نحوه اصولی قلمه زدن گیاه حسن یوسف به ۲ روش + تکثیر از طریق کاشت بذر

گیاهی که در اکثر خانه های ایرانی پیدا می شود گیاه بسیار زیبای حسن یوسف است.اگر شما هم از این گیاه زیبا در خانه خود نگهداری می کنید و می خواهید با نحوه دقیق و درست تکثیر این گیاه آشنا شوید پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تکثیر گیاه حسن یوسف

نحوه قلمه زدن حسن یوسف

مراحل و روشهای قلمه زدن گل حسن یوسف به شرح زیر میباشد:

۱-قلمه زدن حسن یوسف در خاک یا بستر کاشت

۱. در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی باغبانی هر تعداد قلمه ای که میخواهید از گیاه مادر بگیرید (انتخاب گیاه سالم، بالغ و شاخه قوی برای انتخاب قلمه خوب ضروری است).

۲. توجه داشته باشید، برش شاخه را درست زیر گره برگ و به صورت اریب انجام دهید همچنین بهتر است، هر شاخه ای که میبرید بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول داشته باشد.

۳. سپس تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. این کار برای اینکه تمام انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد، ضروری است.

۴. در صورتی که تمایل داشته باشید، برای ریشه‌زایی سریعتر میتوانید قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا احتمال ریشه دهی قلمه ها افزایش یابد.

۵. خاکی را که میخواهید قلمه را در آن قرار دهید تا ریشه بزند، آماده کنید. بهترین خاک برای کاشت و نگهداری حسن یوسف مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.

۶. توجه داشته باشید که خاک کاملا مرطوب باشد.

۷. میتوانید با کمک یک مداد، سوراخی برای کاشت قلمه ایجاد کنید و قلمه حسن یوسف را در گودالی که در خاک ایجاد کردید بگذارید.

۸. در زمان انتقال مراقب باشید ریشه‌های گیاه آسیب نبیند. همچنین لازم است حداقل پایین‌ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.

۹. برای ایجاد رطوبت و شرایط گلخانه‌ای، روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید. همچنین میتوانید کل گلدان را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. در هر صورت باید مراقب باشید پلاستیک در تماس با گیاه قرار نداشته باشد. در صورت لزوم میتوانید برای دور کردن پلاستیک از خود گیاه از خلال دندان کمک بگیرید.

۱۰. گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

۱۱. قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید میکند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید به معنی آن است که گیاه ریشه زده است.

تکثیر گیاه حسن یوسف

۲-قلمه زدن حسن یوسف در آب

یکی از روشهای قلمه زدن حسن یوسف، قلمه در آب است. جالب است بدانید قلمه های این گیاه به آسانی در آب ریشه دار میشوند و میتوانید پس از ریشه دار شدن، قلمه ها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید.

  • اول قلمه ها را جدا کردن و سپس درون آب قرار می دهیم  تا ریشه دار شوند و با تعویض مداوم آب به این فرایند کمک میکنیم.
  • باید توجه کنید که ریشه هایی که در آب تولید می‌شوند ضعیف هستند و باید بعد از قرار دادن آنها در خاک تمامی شرایط برای رشد آنها فراهم باشد.
  • قلمه ها را در نور غیر مستقیم قرار داده و زمانی که ریشه دار شدند، مانند روش قبل به درون خاک منتقل میکنیم.

تکثیر از طریق کاشت بذر حسن یوسف

نحوه تکثیرحسن یوسف از طریق کاشت بذر سریع و راحت است. بذرهای این گیاه ارزان بوده و تنها ظرف ۲ هفته جوانه می‌زند. می‌توانید بذر ها را با رنگ های مختلف خریداری کرده و مجموعه‌ی متنوعی از این گیاه زیبا داشته باشید.

نحوه کاشت حسن یوسف به این صورت است که شما باید در ابتدا بذر و خاک مناسبی تهیه کنید. خاک مناسب برای این کار مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است، چون این ترکیب، رطوبتی که برای جوانه زنی بذر ها لازم است را در خود نگه می‌دارد.

یک ظرف پلاستیکی مسطح با ارتفاع کم را کاملا خیس کنید و خاک را درون آن بریزید. دقت کنید که هیچگاه نباید بذرها مستقیما در گلدان اصلی بکارید.

بذر ها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک پاشیده و لایه خیلی نازکی از خاک ترکیبی را روی آنها بریزید، به طوری که کامل روی بذرها را نپوشاند.

آب را روی آن ها اسپری کنید (در آبیاری باید بسیار دقت کنید که بذر ها جا به جا نشوند.)سپس روی ظرف نایلون بکشید، به صورتی که هوا خارج نشود. این کار رطوبت و گرما را حفظ می‌کند و عمل جوانه زنی را سرعت می‌بخشد. توجه کنید که دمای مناسب برای جوانه زنی حسن یوسف ۲۰ تا ۲۵ درجه می‌باشد .

زمانی که جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید. با پیدا شدن ۴ یا ۶ برگ برروی ساقه، می‌توانید گیاه را در گلدان اصلی بکارید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار