چاپ کد خبر: 138313
8 فروردین 1403

آشنایی با گیاه زیبای زنبق و شرایط نگهداری آن

زنبق که در انگلیسی با نام Dwarf iris شناخته می شود، گیاهی چند ساله است که در سراسر جهان کشت می شود. این گل رنگ های بسیار متنوعی دارد. گل زنبق زرد، بنفش، آبی، نارنجی و … از رنگ های آن هستند. هر گل ۶ عدد گلبرگ ، ۳ عدد پرچم و ۳ عدد برچه دارد. در واقع گل دو جنسی است و هم پرچم و هم برچه روی یک گل دیده می شود. ارتفاع زنبق بین ۲۰ تا ۵ سانتی متر متغیر است. یکی از خصوصیات جنس زنبق داشتن ریزوم یا پیاز (سوخ) است. بیشتر زنبق ها دارای ریزوم هستند اما تعدادی هم سوخ دارند. از زنبق های سوخ دار به عنوان گل شاخه ای استفاده تجاری می شود.

نگهداری گل زنبق

خواص گل زنبق

زنبق خواص بسیار مفیدی برای سلامت انسان دارد. از جمله این که بدن را سم زدایی می کند و در افزایش ادرار موثر است. ریشه آسیاب شده زنبق به همراه آب ضمادی برای درمان ناراحتی های پوستی مانند زخم و … است. چای زنبق هم فواید بسیاری دارد. این چای باعث تحریک کبد می شود و به درمان هپاتیت و یرقان کمک می کند. نوشیدن چای زنبق باعث سلامت پوست شده و در درمان آکنه موثر است. می گویند چای زنبق به کاهش وزن هم کمک می کند. یکی دیگر از خواص گل زنبق کمک به درمان دردهای روماتیسمی است.

شرایط نگهداری گل زنبق

نور مورد نیاز

نیازمند نور غیر مستقیم اما زیاد به خصوص در دوران گل دهی . از قرار دادن گل زنبق در برابر تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید .

دما

انواع گل زنبق گیاهانی مقاوم به سرما هستند. در واقع پیازهای بالغ بعد از اتمام دوره گلدهی تحلیل می روند و گیاه پیازچه های جدید تولید می کند. بنابراین می توان در پایان فصل گلدهی، پیازها را از خاک خارج کرد و برای سال آینده نگه داشت. زنبق هایی که ریزوم دارند نسبت به انواع پیازدار نیاز بیشتری به سرما دارند. برای کنترل کردن زمان گلدهی می توانید پیازهای زنبق را در فصل زمستان در فضای آزاد و هوای سرد قرار دهید. سپس در فصل بهار آن ها را به محیطی گرم با نور کافی منتقل کنید تا به گل بروند.

نگهداری گل زنبق

آبیاری مورد نیاز

نیازمند آبیاری متوسط یک بار در هفته گیاه را آبیاری کنید . در زمان گل دهی سه بار در هفته نیازمند آبیاری می باشد. آبیاری  نباید را در برابر تابش مستقیم خورشید انجام شود.

خاک

مخلوط خاک باغچه، شن و ماسه به همراه ورمی کمپوست یا کود حیوانی خاک مناسبی برای کاششت زنبق است. برای بهتر شدن زهکشی خاک مس توانید مقداری کوکوپیت و پیت ماس هم اضافه کنید.

گلدهی

زنبق از اواسط بهار تا اوایل تابستان گلدهی دارد.

روش تکثیر و ازدیاد :

اولین مرحله آبیاری می باشد این کار را به این جهت انجام می دهیم تا تا ساقه ‏هاى زیرزمینى از خاک خارج شوند. در مرحله بعدی غده ‏ها را از خاک بیرون بیاورید و سپس به چند قسمت تقسیم کنید. هر غده ای را که جدا کرده اید را داخل گودالی جداگانه قرار دهید. توجه کنید عمق گودال ها باید هشت سانتیمتر باشد و هر گودال باید به فاصله ده سانتیمتری هم قرار گیرند. روى غده‏ ها را با خاک نرم و برگ‏هاى خشک بپوشانید سپس آخرین مرحله آبیاری می باشد. بهترین ومناسب ترین  فصل برای  تکثیر و ازدیاد گل زنبق اوایل پاییز می باشد .

عضو کانال ما تلگرام شوید

در اوایل فصل پاییز برای تکثیر انواع ریزوم دار این گل ،گیاه مادری که چندین سال از عمر آن می گذرد را انتخاب کرده اقدام به تقسیم ریزوم های آن می کنند بهتر است ریزم هایی که می کارید در جایی گرم باشند.

در نوع تجاری آن باید سوخ های کوچک را از سوخ مادر جدا کنید سپس در خاک بکارید. خاک مناسب برای این روش، خاک پیت می باشد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار