چاپ کد خبر: 141102
4 اردیبهشت 1403

دلیل خمیر شدن پنکیک و پف نکردن آن چیست؟

پخت هر کیک و شیرینی نیاز به رعایت یک سری نکات و فوت و فن‌های خاص دارد تا نتیجه مطلوب و دلخواه حاصل شود. به همین منظور در ادامه چند مورد از دلایلی که باعث خمیر شدن بافت پنکیک می‌شود را بیان می‌کنیم. با در نظر گرفتن این نکات در فرایند پخت، یک پنکیک با بافت نرم و لطیف درست کرده و از خوردن آن لذت خواهید برد.

علت خمیر شدن پنکیک

پنکیک چیست؟

پنکیک (Pancake) یکی از انواع دسرها و میان وعده‌های خوشمزه و محبوب بین‌المللی است که شباهت زیادی به کیک دارد. این کیک یا شیرینی‌های سریع و ساده چون در ماهیتابه‌های کوچک درست می‌شود و با نام کیک تابه‌ای نیز شناخته می‌شود. خاستگاه اصلی این کیک نازک و تخت به کشور آمریکا باز می‌گردد و امروزه در سراسر جهان به روش‌های مختلف پخته می‌شود. با وجود اینکه پنکیک انواع بسیار متنوعی دارد اما مواد اولیه آنها را آرد، شیر، کره، تخم مرغ، بیکینگ پودر و وانیل تشکیل می‌دهد. بنابراین تمام علاقه‌مندان به پخت کیک و شیرینی می‌توانند بدون استفاده از فر، پنکیک درست کرده و با عسل، شیره، مربا یا سس شکلات سرو کنند.

علت خمیر شدن پنکیک چیست؟

غلظت مایه پنکیک

غلظت مایه پنکیک می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علت خمیر شدن پنکیک شما باشد. مایع پنکیک باید نه خیلی غلیظ و نه خیل رقیق و شل باشد. بلکه باید همه مواد آن به خوبی با آراد ترکیب شده و مانند ماست رقیق شده باشد. به گونه‌ای باشد که به راحتی از ملاقه یا پیمانه اندازه‌گیری درون ماهیتابه بریزد.

همزدن بیش از حد مواد پنکیک

مخلوط کردن بیش از حد مایه و مواد پنکیک سبب سفت، خمیری و بی کیفیت شدن بافت پنکیک می شود.

استراحت ندادن مواد پنکیک

اگر شما بلافاصله پس از تهیه مواد پنکیک آن را درست کنید و اجازه ندهید مواد پنکیک استراحت کند، بافت پنکیک خمیر خواهد شد.

مدت زمان سرخ کردن پنکیک

اگر زمان پخت پنکیک کمتر از یک دقیقه شود، بافت داخلی پنکیک به صورت خمیر باقی می‌ماند. به طور میانگین هر پنکیک برای پخت کامل نیاز به ۲ الی ۳ دقیقه زمان دارد تا سطح آن برشته شود.

علت خمیر شدن پنکیک

ریختن بیش از حد مایه درون ماهیتابه

علت خمیر شدن پنکیک می‌تواند مربوط به ریختن بیش از حد مایه درون ماهیتابه باشد. بهتر است هنگام ریختن مایه پنکیک درون ماهیتابه از یک پیمانه مناسب استفاده کنید. همواره یک سوم یا یک چهار از حجم پیمانه را مایه پنکیک پر کنید و داخل ماهیتابه بریزید. این اقدام باعث می‌شود که گرما و حرارت شعله به بافت داخلی پنکیک نفوذ کرده و از خمیری شدن آن جلوگیری کند. در صورتی که مقدار زیادی از مایه پنکیک درون ماهیتابه ریختید باید زمان بیشتری را برای سرخ کردن آن صرف کنید.

تنظیم حرارت شعله گاز

یکی دیگر از علت های خمیر شدن پنکیک،زیاد بودن حرارت شعله گاز است، اگر شعله گاز زیاد باشد،پنکیک‌ها به سرعت سرخ می‌شوند اما بافت داخلی آن مغز پخت نمی‌شود و به صورت خام و خمیر باقی می‌ماند.

داغ نبودن سطح ماهیتابه

توجه داشته باشید که هنگام ریختن مایه پنکیک داخل ماهیتابه از داغ بودن سطح ظرف اطمینان حاصل کنید. داغ نبودن سطح ماهیتابه می‌تواند علت خمیر شدن پنکیک شما باشد چرا که باعث می‌شود، تمام سطح پنکیک به طور یکسان پخته نشده و بافت خوبی نداشته باشد.

راهکارهای خمیر نشدن پنکیک

برای اینکه پنکیک شما بافتی خوب و ایده آل داشته و خمیر نشود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • در همزدن مایه پنکیک زیاده‌روی نکنید و نکات مربوط به مخلوط کردن مواد اولیه خشک و تر پنکیک را رعایت کنید.
  • مایع پنکیک باید نه خیلی غلیظ و نه خیل رقیق و شل باشد، طوری که به راحتی از ملاقه یا پیمانه اندازه‌گیری درون ماهیتابه بریزد.
  • برای درست کردن یک پنکیک پف‌دار و خوشمزه باید مایه آن بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند.
  • هنگام ریختن مایه پنکیک درون ماهیتابه از یک پیمانه مناسب استفاده کنید و یک سوم یا یک چهار از حجم پیمانه را مایه پنکیک پر کنید و داخل ماهیتابه بریزید.
  • هنگام پخت پنکیک زمانی که متوجه حباب‌های ریز روی پنکیک شدید نسبت به برگرداندن آن اقدام کنید تا طرف دیگر آن پخته و برشته شود.
  • هنگام ریختن مایه پنکیک داخل ماهیتابه از داغ بودن سطح ظرف اطمینان حاصل کنید.
  • برای پخت پنکیک شعله گاز را روی حرارت کم تنظیم کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار