چاپ کد خبر: 130127
8 دی 1402

آنچه باید راجع به گرگرفتگی پساقاعدگی باید بدانید

ساقاعدگی یا یائسگی، دوره‌ای از زندگی زنان است که همچنان ابهام‌ها و سوال‌های بی‌پایانی درباره آن وجود دارد. پرسش‌هایی چون زمان شروع آن، احساس گرگرفتگی، اینکه آیا واقعا باید آن را یک «تغییر بزرگ» بدانیم و سوال‌های بی‌شمار دیگری ازاین‌دست.

باوجود این‌که هر‌ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار زن در ایالات متحده وارد این دوران می‌شوند، بسیاری از جنبه‌های این فرایند ازجمله «گرگرفتگی» هنوز برای بسیاری مبهم و ناشناخته باقی‌ مانده است.

زمانی که دوره‌های عادت ماهانه به پایان می‌رسد، هورمون‌ها تغییر کرده و زنان گرگرفتگی را تجربه می‌کنند. این واقعیت زندگی است. شاید از مادرتان یا دیگر زنان درباره گرگرفتگی شنیده باشید، اما این تجربه واقعا چه احساسی دارد؟

آنچه باید راجع به گرگرفتگی پساقاعدگی باید بدانید

به گزارش اول فارس، نشریه گلمور به بررسی یکی از رایج‌ترین علائم پساقاعدگی، یعنی گرگرفتگی پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

گرگرفتگی چیست؟

در ایالات متحده متوسط سنی که زنان به دوران پساقاعدگی می‌رسند، ۵۱ سال است، و این در حالی است که حدود ۵ درصد از زنان، یائسگی زودرس را بین سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی تجربه می‌کنند. طبق اطلاعات مجله تحقیقاتی «سلامت زنان بی‌ام‌سی» (BMC Women’s Health) برخی از شایع‌ترین علائم پساقاعدگی عبارتند از تعریق شبانه، بی‌خوابی، خشکی واژن، اختلالات خلقی، افزایش وزن و گرگرفتگی.

گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین علائم پساقاعدگی است. دکتر سیندی ام.پی.دوک، موسس مرکز باروری نوادا، گرگرفتگی را نتیجه یک واکنش هورمونی اغراق‌آمیز، اما موقتی تنظیم‌کننده حرارت بدن ما در مغز، هیپوتالاموس، می‌داند که به گشاد شدن متناقض رگ‌های خونی در پوست و درنتیجه هجوم خون به سطح پوست منجر می‌شود.

دکتر دوک می‌گوید این فرایند به‌نوبه خود باعث می‌شود که ما ناگهان احساس گرما و برافروختگی کنیم.

همه زنان گرگرفتگی را تجربه نمی‌کنند، زیرا تقریبا ۸۵ درصد از زنان یائسه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. حدود ۵۵ درصد زنان در طول زمانی که به مرحله پساقاعدگی وارد می‌شوند گرگرفتگی را تجربه می‌کنند.

گرگرفتگی چه حسی دارد؟

پساقاعدگی تاثیر متفاوتی روی افراد مختلف دارد، بنابراین گرگرفتگی نیز می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. کیارا کینگ، پزشک متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «بسیاری از زنان گرگرفتگی را به‌عنوان شروع گرمای ناگهانی توصیف می‌کنند که در داخل بدن به‌ویژه در قفسه سینه، گردن و صورت احساس می‌شود.» او در ادامه اضافه کرد که در برخی از زنان با تعریق، برافروختگی یا تپش قلب همراه است. بر اساس یک بررسی در مجله سلامت میانسالی، گرگرفتی شامل احساس گرما، تعریق، برافروختگی، اضطراب و لرز است.

گرگرفتگی چقدر طول می‌کشد؟

اکنون که می‌دانید گرگرفتگی چه احساسی دارد، ممکن است از خود بپرسید: «تا کی باید با این مشکل سروکله بزنم؟» به گفته کینگ، هر گرگرفتگی معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد. یعنی مدت‌زمان لازم برای دویدن سریع اطراف ساختمان یا تماس تلفنی با یک دوست.

اما پاسخ به این سوال که چه مدت باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید متفاوت است. یک مطالعه چند نژادی و چند قومیتی روی زنان یائسه در سراسر ایالات متحده نشان داد که میانگین طول مدت گرگرفتی هفت سال و چهار ماه است.

آیا می‌توان گرگرفتگی را کنترل کرد؟

در شرایطی که دفعات گرگرفتگی زیاد یا ناراحت‌کننده است، هورمون‌درمانی ممکن است یک گزینه باشد. دکتر دوک می‌گوید: «ازآنجایی‌ که گرگرفتگی در پاسخ به نوسانات سطح استروژن و پاسخ مغز هنگام تلاش برای ترغیب تخمدان‌ها برای تولید استروژن بیشتر رخ می‌دهد، هورمون‌درمانی می‌تواند به‌طور موثر آن را درمان کند یا از بین ببرد.»

چطور گرگرفتگی را کاهش دهیم؟

با توجه به سطح تحمل هر فرد و فراوانی و شدت علائم، ممکن است به روش‌های مدیریت این حال نیاز خاصی نباشد. به گفته کینگ، به‌طورکلی بستگی دارد گرگرفتگی چگونه بر کیفیت زندگی یک زن تاثیر بگذارد. او می‌گوید: «اگر زنی فقط یک یا دو بار این تجربه را در طول روز داشته باشد، ممکن است به هیچ درمان یا تسکینی نیاز نداشته باشد. اما اگر این حالت بر فعالیت روزانه زنان تاثیر قابل‌توجهی بگذارد، احتمالا وقت آن است که اقدامی برای آن انجام داد.»

در ادامه به راه‌حل‌های غیرهورومونی برای مدیریت گرگرفتگی می‌پردازیم.

۱- لایه لایه لباس بپوشید

با پوشیدن لایه‌های نازک روی همدیگر، به خود این امکان را می‌دهید وقتی که لازم است با سبک کردن لباس‌ها خنک شوید. به‌این‌ترتیب هنگامی‌که گر می‌گیرید می‌توانید یک ژاکت را دربیاورید.

۲- یک پنکه شخصی همراه داشته باشید

گاهی ممکن است وقتی بیرون از منزل‌اید گر بگیرید. یک پنکه کوچک جیبی یا بادبزن دستی در محیطی که نمی‌توانید دما را به‌راحتی کنترل کنید، به شما کمک خواهد کرد.

۳- نوشیدنی‌های گرم کمتری مصرف کنید

این راه‌حل ممکن است زیادی ساده به نظر برسد، اما برای دوست‌داران قهوه، دوری از فنجان قهوه صبحگاهی که می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد کار آسانی نیست. البته می‌توانید به‌جای نوشیدن یک قهوه داغ، آن را با یک لیوان قهوه سرد جایگزین کنید و از کافئین آن لذت ببرید.

۴- مصرف الکل را محدود کنید

الکل می‌تواند رگ‌های خونی را گشاد یا شل کند. این به‌نوبه خود می‌تواند باعث شود که فرد به‌دلیل از دست دادن گرما از طریق پوست احساس گرما کند. بنابراین در دوران گرگرفتگی بهتر است مصرف الکل را کم کنید.

۵- دمای اتاق را کمتر از حد معمول نگه دارید

اگر علائم گرگرفتگی را بیشتر در شب تجربه می‌کنید، دمای خانه را در محدوده‌ای نگه دارید که در طول شب گرمای بیشتری به شرایط اضافه نکند.

۶- به پزشک خود مراجعه کنید

ممکن است گزینه‌هایی برای کمک به کاهش گرگرفتگی و سایر علائم آزاردهنده پساقاعدگی مانند خشکی واژن وجود داشته باشد. بسته به سابقه پزشکی خود، ممکن است برای درمان جایگزین هورمونی (Hormone replacement therapy) یا سایر داروها که در جهت کاهش علائم گرگرفتگی طراحی شده‌اند مناسب باشید.

چگونه خود را از شر رابطه عشق فریبنده خلاص کنیم؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار