آیا واتساپ و اینستاگرام برای همیشه فیلتر شدند؟

پس از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ به دلیل مسائل امنیتی، این سوال به وجود آمده که آیا این شبکه های اجتماعی برای همیشه فیلتر شده‌اند؟

instagram and whatsapp 1

به گزارش اول فارس از روز گذشته و به دلیل مسائل امنیتی، شبکه های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند و کاربران فقط با ابزارهای دور زدن فیلترینگ امکان دسترسی به آنها را دارند. نت بلاکس نیز از دسترس خارج شدن اینستاگرام و واتساپ در ایران را تایید کرد و هنوز هم امکان باز کردن این دو اپلیکیشن بدون فیلترشکن وجود ندارد. البته علاوه بر این، اختلالات و قطعی‌های گسترده‌ای هم در اینترنت به وقوع پیوسته و حتی اینترنت موبایل ملی شد و کاربران فقط قادر به باز کردن سایت‌های داخلی بودند که این مشکل از نیمه‌های شب گذشته به طور موقت برطرف شد، اما ظاهرا امروز هم شاهد چنین اختلالات شدیدی هستیم.

  • فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ تا چه زمانی ادامه دارد؟

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اینستاگرام و واتساپ برای همیشه فیلتر شدند یا این یک تصمیم موقتی است؟ امروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که شورای امنیت به خاطر مسائل امنیتی دستور فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ را صادر کرده است. از سوی دیگر، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم روز گذشته در رابطه با محدودیت‌های اعمال شده در اینترنت گفت به دلیل مسائل امنیتی و برخی از بحث‌هایی که در این روزها وجود دارد، ممکن است گاهی محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی اعمال شود که در شرایط کنونی طبیعی است.

با توجه به این صحبت‌ها این احتمال وجود دارد که پس از آرام شدن شرایط و فروکش کردن اعتراضات، دسترسی به اینستاگرام و واتساپ به حالت عادی بازگردد و دوباره کاربران بتوانند بدون مشکل به این دو شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند. اما احتمالات دیگری هم در این بین وجود دارد. مسئولان کشور مدت‌هاست که سعی کرده‌اند Instagram و Whatsapp را فیلتر کنند، اما با توجه به ملاحظاتی که وجود داشت، تاکنون موفق نشده بودند و حالا که این دو شبکه اجتماعی با دستور شورای امنیت فیلتر شده‌اند، شاید موقعیت مناسبی برای موافقان فیلترینگ باشد تا اینستاگرام و واتساپ را برای همیشه فیلتر کنند و دیگر اجازه دسترسی کاربران به آنها را ندهند.

همه این‌ها احتمالاتی است که وجود دارد و تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در این رابطه منتشر نشده است. در هر صورت فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا پس از آرام شدن اوضاع، اینستاگرام و واتس اپ از فیلترینگ درمی‌آیند یا مسئولان تصمیم می‌گیرند این دو شبکه اجتماعی محبوب و پراستفاده در بین کاربران ایرانی را برای همیشه فیلتر کنند؟ ” گجت نیوز ”


فناوری ایران|اینترنت ملی در دسترس، پلتفرم‌های خارجی فیلتر

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که پلتفرم‌های داخلی و وبگاه‌های دارای دامنه IR بدون مشکل دردسترس هستند از اعمال محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی خبر داد.

خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در اولین واکنش رسمی به مسئله قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از وضع محدودیت‌های موقت برای برخی پلتفرم‌های خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح خبر داد.

خوانساری در گفت‌وگو با شبکه خبر با تأکید بر این که اپلیکیشن‌های کاربردی و وبگاه‌های دارای دامنه IR دردسترس هستند، درباره وضعیت اینترنت بین‌الملل گفت:

خدمات بین‌الملل بدون مشکل دردسترس است، فقط روی برخی پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی ایجاد شده است.
عصر دیروز (سی‌ام شهریور) ابتدا اینستاگرام با فیلترینگ مواجه شد و برای کاربران با IP ایران از دسترس خارج شد و از شب گذشته نیز پیام‌رسان واتساپ مسدود شده و حتی با VPN برای اکثر کاربران قابل دسترسی نیست. خبرگزاری فارس در خصوص اعمال فیلترینگ برای این دو پلتفرم خارجی و نامشخص بودن زمان رفع محدودیت نوشت:

با تصمیم شورای عالی امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتساپ محدود شد. هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضد انقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»
البته محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت تنها به فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی محدود نبوده و در آخرین ساعت‌های شب های گذشته اینترنت همراه در اکثر شهرها و مناطق کشور قطع شده بود و اینترنت ثابت نیز با کندی و اختلالات فراوانی روبه‌رو شد. این اختلالات در برخی نقاط همچنان ادامه دارد و در مناطقی که اینترنت همراه وصل شده نیز کماکان کندی و اختلال مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد که خدمات و امکانات لازم برای رفع نیازهای روزمره مردم ضروری هستند، دردسترس قرار دارند. به گفته او، استفاده از خدمات الکترونیکی، سایت‌های خرید و فروش، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات مالی و بانکی، خدمات حوزه سلامت و… بدون مشکل دردسترس هستند.

خوانساری درباره نیازهای ارتباطی دولت نیز گفت: «برای رفع نیازهای ارتباطی مردم پیام‌رسان‌های داخلی و برنامه‌های و ابزارک‌های کاربردی داخلی همگی برقرار هستند و مشکل خاصی ندارند. خدمات دولت الکترونیک نیز ازطریق پنجره خدمات دولت به‌صورت روان در حال انجام است.»

علاوه بر اعمال فیلترینگ برای شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ، بسیاری از کاربران نیز گزارش کرده‌اند که با محدودیت در دسترسی به گوگل‌پلی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد این فروشگاه رسمی اندروید نیز برای کاربران داخل ایران فیلتر شده است.

با ایجاد این تغییرات در وضعیت اینترنت کشور به نظر می‌رسد اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی با مسدودیت و محدودیت مواجه شده و با وضعیت پایدار وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی کاربران فقط به اینترنت ملی دسترسی کامل دارند.”دیجیاتو”


حذف اینستاگرام و واتس‌اپ از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اندرویدی ایران

پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم از فروشگاه اندرویدی بازار و مایکت حذف شدند.

4736569

به گزارش اول فارس، زمانی که برای دانلود و نصب اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ به کافه بازار می‌روید، نتیجه‌ یک پیغام است با این مضمون: «متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»

از سوی دیگر، مایکت نیز در صفحه دانلود این دو اپلیکیشن با حذف لینک دانلود به محدودیت‌های ایجاد شده، اشاره کرده و نوشته است: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.»

مطلب مرتبط جهت خواندن بیشتر:

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از کی در ایران قابل دسترسی است؟

سروش پلاس 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

م دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳

سلام لطفابگین واتساب رازودتربگرداندمگه هراستان بااستان دیگرفرق میکنه که برای کلان شهرهایک ساعت خاصی فیلترمیشوندبرای همه یکسان عمل کنید

حسین دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

اینستا گرام رو فیلتر کنید اونایی که کسب و کار دارن برن تو روبیکا ۹۹ درصد مردم الکی ول هستن تو اینستا
واسه اون یه درصد فکری بشه

الهه دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱

تنها دلخوشیم این بود که نقاشی بکشم و بزارم تو پیج اینستام

الهه دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹

تنها دلخوشیم این بود که نقاشی بکشم و بزارم تو پیج اینستام…

زهرا دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

واتساپ و اینستا فقط اسباب فساد هستند ممنونم از دولت که فیلترشون کرد

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

لطفا واتساب رو وصل کنید خسته مون کردین دیگه که اعتصاب خوابیده همه جا آروم شده آخه من همسرم خارج از کشوره چه جوری باهاش ارتباط بگیرم تلفن خیلی گرونه اونم دو سه دقیقه میشه حرف زد انصاف داشته باشید به حد کافی گرفتاری داریم شما هم بدترش کردین خدا خیرتون نده

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

ا
خداوند هم به ای خداییش شر وخیر نشون بنده هاش داده و چارچوب تعین کرده ولی اجبار نکرده بنده هاش رو به انجام هیچ کدوم اختیار رو به عهده خود بنده ها گذاشته .شر کنند ضرر به خودشون هس خیر هم کنن خوبیش به خودشون میرسه
حالا چرو شما صورت مساله رو پاک می کنید خب وصل کنید وات و اینستارو چارچوب براش تعیین کنید…

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

ای… وصل کنید وات و اینستارو
خداوند هم به ای خداییش شر وخیر نشون بنده هاش داده و چارچوب تعین کرده ولی اجبار نکرده بنده هاش رو به انجام هیچ کدوم اختیار رو به عهده خود بنده ها گذاشته .شر کنند ضرر به خودشون هس خیر هم کنن خوبیش به خودشون میرسه
حالا چرو شما صورت مساله رو پاک می کنید خب وصل کنید وات و اینستارو چارچوب براش تعیین کنید…

Shqyq دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

چقد خلو عقب مونده بینمون اینا همون مفت خورانا?

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

کاش فیلتر میکردن ک میشد با فیلتر شکن بازش کرد.کلا قطل کردن و سایت ها و شبکه های داخلی رو باز میکنه

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

همینا که تمام رزق وروزیشون رو از،اینستا میگیرن مدام پشت این اغتشاشگران رو میگیرن حالا باچه رویی میگن فیلترنکنید هرچند من موافق فیلترنیستم

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

خوب اگر اینستا فساد وفحشا داره اینا میخوان اینطوری باشن هرکس هرطور ک میخواد زندگی کنه دیگه دولت هم حداقل کاری ک میتونه انجام بده همینه که این سرکشهای نفهمو باید درک کرد

حسن دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

آقایان مسئول ما هم مثل شما نیاز به زندگی داریم و مثل زن و بچه داریم همه که اخلالگرا نبستند چرا دوست داری کسب و کار مردم که از طریق اینترنت است از. رونق بیفتد خیلی زشت است و دور از درایت قطع اینترنت

احسان دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

کسی که دوست داری اینستاگرام فیلتر باشه، خیلی راحت از گوشیت پاکش کن، احساس میکنی هیچ وقت وجود نداشته!
اما چون همیشه سرت تو زندگی بقیس، همش به خودت میگی فلانی داره تو اینستاگرام چکار میکنه نمیتونی جلوی خودتو بگیری واسه همین میخوای واسه همه فیلتر شه، دقیقا مثل همین قضیه ح ج ا ب

احسان دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

کسی که دوست داری اینستاگرام فیلتر باشه، خیلی راحت از گوشیت پاکش کن، احساس میکنی هیچ وقت وجود نداشته!
اما چون همیشه سرت تو زندگی بقیس، همش به خودت میگی فلانی داره تو اینستاگرام چکار میکنه نمیتونی جلوی خودتو بگیری واسه همین میخوای واسه همه فیلتر شه، دقیقا مثل همین قضیه حجاب

بنده خدا دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

کسی که دوست داری اینستاگرام فیلتر باشه، خیلی راحت از گوشیت پاکش کن، احساس میکنی هیچ وقت وجود نداشته!
اما چون همیشه سرت تو زندگی بقیس، همش به خودت میگی فلانی داره تو اینستاگرام چکار میکنه نمیتونی جلوی خودتو بگیری واسه همین میخوای واسه همه فیلتر شه، دقیقا مثل همین قضیه حجاب

سلام دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

حالا تا کی قراره قطع باشه ؟

امیر دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

همین یه دلخوشی و سرگرمی رو از مردم گرفتین چقد بدبختیم واقعااااا ماهایی که صدامون در نیومده و نرفتیم خیابون خسارت بزنیم به اموال مردم باید چوب کارای اونایی بخوریم که اغتشاش کردن آخهههه ما چه گناهی کردیم ؟؟؟؟؟!!!!!
خواهشمندیم از مسؤلین که اوضاع رو ازین بدتر نکنن و محدودیتو تمومش کنن بیشتر مردم از راه این برنامه ها با هم در ارتباط بودن ، کسب در آمد داشتن لطفا لطفا فیلترینگ اینستا و وات و بردارین دیگع همین یه دلخوشی کوچیکو از مون نگیرین ????????????

سیما دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

واتس اپ وصل بشه . اما بلاگر های مفت خور نه .

ایا دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

مردم اینستا نمیخان مردم کارهای خوبشون با این شبکه های خارجی یادشون رفته ای خدا خودت درستش کن درود برشرافتمندان پاسداران انتطامی

ایا دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

من میخام فیلمای…رو نگاه کنم درستش کنید تا کی اینجوری باشه

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

فیلترشکن ندارم حالا من چطوری داخل سایت برم ، هرشب فیلمای… نگاه میکردم توروخدا درستش کنید داشتم بهترین فیلمای …نگاه میکردم ،،

P.n دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

اینستا فیلتر کنید راحت بشیم خیلی از کانون خونواده هاا بخاطر اینستا از هم پاشید نووجوناا از راه بدر شدن بلاگرا زندگیاشونو ب رخ مردم عادی میکشوندن باعث از هم پاشیدگی خونواده ها میشدن

Amir دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

fast vpnبزنید هردو باز میشه

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

اگه قرار بود همه آگاه باشن که دیگه نظم جهانی برقرار نبود همه آدما پیشرفته سطح بالا بودن 🙂

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

تقسیر شماها نیست عقب ماندگی ایران وایرانی برنامه ای است که ۴۳ساله اجرا می‌شود
بخوابید که لذت خواب از لذت پیشرفت برای شما لذت بخش تر است

ینفر دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

چه عجب یه سایت دیدم ک نظرات مردم رو بزاره
انقد کشورمون حقیره ک تایچیزی میشه نت قطع میکنه،من دانشجوام ،پیج دست سازه دارم میفروشم ،اون… ک میگ حضوری برید،برم یکی یکی دم در خونه مردم تبلیغ یاتوعه .. مغز اجاره مغازه منو میدی؟ ازبس خودتون .. فک میکنید بقیه ملت ام دنبال فساد تواین برنامه هان

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

تا کی میخوان ظلم کنن ب مردم ایران،تنها دلخوشی ما ک هیچ دلخوشی نداریم همین دوتاس، اینام میخوان ازمون بگیرن !!!!

Liza دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

من دوستان خارج از کشور دارم ،فیلتر شکن ها کار نمیکنه،اگه فیلتر کنید چجوری من باهاشون تماس بگیرم؟حسودا???

زینب دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

کسب و کار مشاوره ها بهم ریخته لطفا نت رو درست کنید . مردمی که مشاوره آنلاین خانوادگی و …. دارن و گناهی کردن . با تلفن کار مردم راه نمیفته.

زینب دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

تکلیف مشاوره های آنلاین چی‌میشه . برا سلامت روان جامعه هم فکری نمیکنید .
مگه همه بلاگر و سلبریتی هستن !! اطلاع رسانی کلاس های دانشگاهی و مدرسه با واتساب بوده
امروز چهار مهر ۱۴۰۱ تهران .ن اینستا میاد نه تلگرام و نه واتساپ. فقط داخلیا میاد که بلا استفاده و هیچکس نیست اونجا .
گوگل پلی هم که برنامه دان کنیم کار نمیکنه .
انقد رو‌مخ ما نرید . تهران پیروزی

صفورا دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

جواب مامان فرزاد گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف آخه … اصلا تورو چه به اینستا ونت و اینجور برنامه ها تو بشین سالی یه بچه بیار وقتی از خودت هویت نداری با اسم بچت همه جا وارد میشی … میخوری نظر میدی امثال شما هارو باید جمع کنن توی … مثل … تو هم بلولید بوی… بودنتون خودتونو خفه کنه

امیرعلی دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

برای اون دسته از افرادی که میگن خدا را شکر که اینستا و واتساپ فیلتر شد بگم اگه مشکل دارن چرا شما میرفتین تو اینستا پیج میزدین و نظرهای مزخرف میدادین

صمدی دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

سلام بسیار کار پسندیده ای انجام دادین اینستا شده بود محل جولان بازیگران چلمن که میخواستن خودشون و مطرح کنن بانو کتایون ریاحی،هانیه توسلی،پانته آ بهرام،لادن طباطبایی کمپینی درست کرده بودن برای تخریب صدا و سیما و میگفتن در طول بازیگریشون بهشون تجاوز شده چرا بازیگران اینقدر وقیح و… هستن توسط صدا و سیما ومردم به شهرت رسیدن و حالا برای ایران و مردمش نقشه های شوم میکشن چپق بازیگران و دود کنین که همشون بی … هستن اصلا تمام معترضان توسط پول از شبکه های معاند آمریکای رو به زوال و انگلیس پاتال مکار حمایت میشن تفو بر همشون اینستا و واتساپ باید برای همیشه کلا حذف بشن و برن به درک ا….ن همین

ممدلی بیگم دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۴۰

انسانم آرزوست???

کاربر دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۲۲

واقعا بعضی کارهاتون خجالت آوره شما تو جنگ رسانه‌ای شکست خوردین چوب ش رو مردم باید بخورن؟تا الان کجای بودید ؟؟ حتما باید کارد به استخوان برسه تا کاری کنید.

رها دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۵۹

عجب ادمی این میترا?
خاک تو سرت ..ه

خاک تو سر .. ?

مجید دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۰۷

دوستان .. که قبلا تو کامنتای اینستا جهاد میکردن الان بدگویی درباره واتساپ و اینستا در سایتها تو دستور کارشونه واقعا متاسفم چون کسب و کار خیلیها بهم خورده و هیچ برنامه مشابه بدرد بخوری که نیازهاشونم رفع کنه نیست همچین میگن انگار هر کس تو اینستاست دزد و فاسده خدا… کنه

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۴۰

به خاطر فسادها و دزدیهایی که رو میشه از برخی و فرزندانشون ، فیلتر میکنن بیشتر ترس از گند کاری و کثافت کاری برخی هست که قبل از اینستا سالهای سال فاسد و دزد بودن و هیچکی خبر دار نمیشد

ساره دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۰۰

اگر فیلترا رو جمع نکنید مردم میان تو همین اعتراضها…بیکار بشن مردم از بی حوصلگی هم شده کف خیابونان..خودتونو مسخره دنیا کردید …یعنی سیستم امنیتی و نظامی شما فقط بلده اینترنت قطع کنه …یعنی ۴ تا آدم تربیت نکردین شورش جلوگیری کنه باید بیایید مردم از نون خوردن بندازین با این وضع گرونیا … اینا ظلمه

بب دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۵۷

اگر فیلترا رو جمع نکنید مردم میان تو همین اعتراضها…بیکار بشن مردم از بی حوصلگی هم شده کف خیابونان..خودتونو مسخره دنیا کردید …یعنی سیستم امنیتی و نظامی شما فقط بلده اینترنت قطع کنه …یعنی ۴ تا آدم تربیت نکردین شورش جلوگیری کنه باید بیایید مردم از نون خوردن بندازین با این وضع گرونیا

ناشناس دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۲۴

کاسب باشی راهشو پیدا میکنی

فاطمه دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۰۸

اینستا رو حذف کنید اما بقیه ی برنامه هارو حذف نکنید

مامان فرزاد دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۷

خطاب به “مامان فرزاد” که اون کامنت تخمی رو گذاشتی:
زنیکه ..عصر حجری تو هم برو عین انسانای اولیه زندگی کن مگه اونا چیکار میکردن؟ امثال توی .. باعث بدبختی و عقب موندگی ایران شدن.

تو دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۶

منم کسب و کار دارم تو اینستا و ماهی یه ۵۰هزار به جیب میزنم
خدایی رازی هستم اما به دلیل قطعی نت اوضاعم کساد شده است

پدرام دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۶

به هیچ وجه فیلتر رو بر ندارید ، ی مشت..گند زدن به کشور با همین ایسنتا ، بجای واتساپم برنامه ایرانی هست چهارتا عکسو فیلمو میرسونه به طرفین بسه و ایضا دمار از روزگار سلبریتی های … مثل علی کریمی و مهران مدیری در بیارید این بی.. نابود کردن مملکتو

ممدh_2ni@ دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۴

لطف کنید بیایید Down

پیغام گیرb_3f@ دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۳

چشم
رسیدگی خواهد شد

پیغام گیرb_3f@ دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۲

چشم
رسیدگی خواهد شد
ممنون بابت نظرات

حامد دوشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۱۶

مردمی که دوست دارن در فقر دور از آگاهی زندگی کنن کاریش کرد.جهل وتعثب دشمن انسانیت

آخرین اخبار